-
Kommunicera naturvetenskap i skolan - – några...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 286 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040776
- Titel
- Kommunicera naturvetenskap i skolan - – några forskningsresultat
- Författare
- Christina Kärrqvist - Else-Marie Staberg - Gustav Helldén - Ola Halldén - Piotr Szybek - Björn Andersson - Börje Ekstig - Leif Lybeck - Jan Schoultz - Roger Säljö - Per-Olof Wickman - Jan-Olof Wyndhamn - Leif Östman - Kerstin Ekstig
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna antologi ges en bred bild av svensk NO-didaktisk forskning. Såväl teoretiska forskningsperspektiv som empiriska frågeställningar belyses i antologins olika artiklar. I fokus står forskningsresultat som behandlar hur naturvetenskapsbaserad kunskap kommuniceras i skolan. Naturvetenskapens språk skiljer sig ofta från vardagsspråket, vilket innebär ett annat sätt att tänka och resonera än vad man är van vid i vardagslivet. Att abstrahera och generalisera är naturvetenskapens styrka och nyckeln till dess unika framgång. Men det ställer krav på den kommunikativa förmågan. Den kommunikativa utmaningen ställs på sin spets i skolans undervisning och lärande i NO-ämnen, där förutom naturvetenskaplig kunskap även etiska och samhälleliga värderingar ingår.Boken är avsedd för studerande i akademisk utbildning och kan användas i det utvecklingsarbete som bedrivs av lärare, lärarkandidater och lärarutbildare. Den kan också läsas av dem som är generellt intresserade av möjligheterna och hindren att förmedla naturvetenskaplig kunskap.
Studentlitteratur AB 1 9789144040776 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144056746
- Titel
- Den flerspråkiga människan : en bok om skriftspråkslärande
- Författare
- Strömqvist, Sven
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 900 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur skiljer sig andraspråksinlärning från inlärning av förstaspråket? Vad är det för skillnad mellan att tillägna sig ett skriftspråk och att lära sig ett talspråk? Hur kan vi stötta barn som är i färd med att lära sig ett nytt språk eller nya varianter av språk? Kort sagt: Hur blir vi flerspråkiga? Det finns en mängd språk i världen och många sätt att lära sig språk på. I världssammanhang är det faktiskt fler människor som växer upp med ett antal olika talspråk än med bara ett. Även de som traditionellt kallats enspråkiga är egentligen att betrakta som flerspråkiga så snart de möter skriftspråket, eftersom kommunikationsvillkoren som gäller för tal och skrift är så olika. Sett ur en sådan synvinkel är vi faktiskt alla flerspråkiga. Att lära sig flera språk och vidareutveckla sina språk är en fråga om livskvalitet. Språket är nära sammanvävt med hur vi tänker och kommunicerar, med våra valmöjligheter och vår sociala identitet. Det är livsviktigt att vi får möjlighet att utvecklas som flerspråkiga människor. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola.
Studentlitteratur 1 9789144056746 -
Det hänger på språket! : lärande och språkutv...
Häftad bok. Studentlitteratur . 1 uppl. 2006. 439 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144039176
- Titel
- Det hänger på språket! : lärande och språkutveckling i grundskolan
- Författare
- Bjar, Louise
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 439 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 610 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kunskapsutveckling och lärande i grundskolan bygger på språklig grund - elever läser och skriver för att lära, både när de arbetar på egen hand och i grupp. Språk i tal, men också i skrift, blir därmed de verktyg som utgör förutsättningen för all undervisning. Boken inleds med en kort introduktion kring språk och lärande. Därefter följer femton kapitel som bl.a. behandlar:
tal och samtal o flerspråkig utveckling
läsning, textförståelse och boksamtal
genreskrivning och textanalys
möten med läromedelstexter och skolans textvärldar
datorn som verktyg för läsning och skrivning
läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi
Boken vänder sig till alla med intresse för skolelevers tal- och skriftspråksutveckling och lärande, till exempel studenter på lärarutbildning, studerande i språkämnen vid universitet och högskolor, lärare verksamma i grundskolan samt specialpedagoger och logopeder.
Studentlitteratur 1 9789144039176
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn