-
För att Venus passerade en alpviol den dagen...
Inbunden bok. Lil'Lit Förlag AB. 1 uppl. 2020. 114 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198505061
- Titel
- För att Venus passerade en alpviol den dagen jag föddes
- Författare
- Høvring, Mona
- Förlag
- Lil'Lit Förlag AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 114 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 135 x 190 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 265 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att Venus passerade en alpviol den dagen jag föddes är en märkvärdig och poetisk berättelse om två systrar som reser till ett magnifikt hotell i en vintrig bergsby. De är strax över 20 år och den ena systern är nyligen utskriven från en psykiatrisk avdelning. Det är tänkt att de ska vila och finna lugn och ro under några veckor i den isolerade miljön, men hotellet bjuder istället på nya möten. Familjehistoria och nutid vävs samman i denna skarpa och känsliga berättelse om systerskap, avund och passion.Romanen lovordades unisont av den norska kritikerkåren och gav Mona Høvring Kritikerprisen 2018 för bästa norska skönlitterära bok. Med denna utgivning introduceras Mona Høvrings författarskap på svenska. Romanen är översatt till svenska från norska av Jonas Rasmussen.Mona Høvring (f. 1962) är en norsk författare som tidigare gett ut flera kritikerrosade diktsamlingar och romaner. 2013 nominerades Mona Høvrings roman Camillas lange netter till Nordiska Rådets litteraturpris.
Lil'Lit Förlag AB 1 9789198505061 -
Konceptkonst : Skriftserien Kairos Nr 11
Häftad bok. Raster förlag. 2006. 300 sidor.
Gott skick. Solblekt på framsidan och lite färgstänk på ryggen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187215578
- Titel
- Konceptkonst : Skriftserien Kairos Nr 11
- Författare
- Wallenstein, Sven-Olov - Konstfack
- Förlag
- Raster förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 125 x 208 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ur Sven-Olov Wallensteins introduktion:
4. Tre historiska perspektiv
I sin analys av konceptkonsten som en väg från »administrationens estetik« till en »kritik av institutionerna« hävdar Benjamin Buchloh att verk av Burens slag är radikala framför allt för att de synliggör institutionens inramande roll, och att de därför, tillsammans med liknande arbeten av Hans Haacke och Marcel Broodthaers, bildar den yttersta gränsen för den konceptuella konstens logik. Och det är just med utgångspunkt i detta slut som Buchloh följer konceptkonstens utveckling och upplösning som ett i grunden förutbestämt drama, nämligen som ett försök att negera och bryta ned konstens visuella strukturer inom ett system för produktion, distribution och konsumtion som alltid återskapar just dess parametrar men, tillägger han, konceptkonstnärerna var till skillnad från det tidiga avantgardet själva medvetna om projektets omöjlighet, vilket förklarar det motsägelsefulla i deras verk, blandningen av positivism och revolutionär nit.
Konceptkonsten, hävdar Buchloh, konfronterar för första gången arvet från Duchamp i hela dess vidd, och den genomför den mest strikta kritiken av visualiteten. Men detta sker också som en konsekvens av olika läsningar av minimalismen, och han lyfter fram Sol LeWitts produktiva ambivalenser, som bottnar i en »projektion av det språkliga på det visuella« lika mycket som det omvända, och leder LeWitt till att skärpa till motsägelsen så mycket som möjligt snarare än att försöka undfly den. Även hos Robert Morris lokaliserar Buchloh liknande paradoxer, som härrör från en »strukturell och semiotisk definiton av readymadens funktion« (även om Morris, som vi tidigare sett, till skillnad från LeWitt ofta gör anspråk på en trohet mot de konstnärliga materialens fysiska egenart). Det legalistiska språk som Morris uppfinner (som i Statement of Esthetic Withdrawal) pekar för Buchloh hän mot »ett förbud mot all visualitet som den ofrånkomliga estetiska regeln för det slutande seklet«.
Nedbrytningen av estetiken leder också till nya former för distribution, som hos Edward Ruscha, där den traditionella konstnärsboken omvandlas genom former för serialitet och repetition. Här blir arkitekturen i dess vardagliga form (Twenty-Six Gasoline Stations; Some Los Angeles Apartments; Every Building on Sunset Strip etc), tillsammans med användningen av ett avsiktligt »amatöristiskt« sätt att fotografera, till instrumentet för en negation av den estetiska erfarenhetens hierarkier, vilket förbinder konceptkonsten med popens undersökning av vardagen.
Mot dessa kritiska och reflexiva projekt ställer Buchloh Joseph Kosuths uppfattning av konsten som tautologi, vilket för honom utgör »ett fortsättande och utvidgande av modernismens positivistiska arv«, såsom det kodifierats av Greenberg och Fried, och en i grunden reduktiv och begränsande läsning av Duchamps readymade som endast en »intentional deklaration« (vilket Buchloh också återfinner hos Art & Language).26 Kosuths hävdande av verkets tautologa form blir i denna tolkning till syntesen av »logisk positivism och reklamkampanj«, det vill säga den administrativa estetiken destillerad till sin essens, mot vilken Buchloh ställer den medvetna kritiken av tautologin som förtingligande hos Roland Barthes (»Tautologin skapar en död värld, en orörlig värld«) och Guy Debord ([Tautologin] »är den sol som aldrig går ner över den moderna passivitetens rike«).
Den visuella form som för Buchloh mest av allt motsvarar tautologin är kvadraten och/eller kuben, och han följer dessa formers utveckling under 60-talet, då de i alla sina variationer plötsligt tycktes framträda som den allenarådande konstnärliga morfologin. De bildar det perfekta uttrycket för administrationens estetik; men samtidigt, i en paradoxal omvändning, leder de oss också tillbaka till det verkliga rummet och den fysiska situationen, och öppnar därmed frågan om den estetiska erfarenhetens fundamentala kontingens, vilket också innefattar dess institutionella bas (som i fallet med Lawrence Weiner), alltså hela den apparat som gör att något kan uppfattas som »konst«. Men denna destruktion av estetiken, hävdar Buchloh, var i sista hand en imitation av »den operativa logiken hos senkapitalismen och dess positivistiska instrumentalitet, i ett försök att få [konstens] självkritiska undersökningar att likvidera till och med de sista resterna av traditionella estetiska upplevelser« det vill säga att konceptkonsten själv påskyndade just det den trodde sig bryta med. Dess revolutionära omvandling av estetik till administration förmådde inte bryta med det system den bekämpade, utan var tvärtom en integrerad del av det och därmed kunde den »nästan omedelbart lämna plats åt spöklika återkomster av (alltför snabbt?) övergivna måleriska och skulpturala paradigm från det förflutna.«
Hos Jeff Wall finner vi en analys av denna utveckling med liknande hållpunkter, men med ett annat tonfall. Hos honom handlar det om ett specifikt medium, nämligen fotografin, och hur den genom konceptkonsten övergick från kategorin »konstfotografi« till att bli ett modernistiskt medium bland andra genom att utföra den typ av »självkritik« som tidigare ägt rum inom måleriet och skulpturen. Den rena abstraktionen och övergivandet av referensen var här aldrig en framkomlig väg, givet det fotografiska mediets natur, utan istället framträdde möjligheten att anknyta till andra visuella former, framför allt reportaget, och i dess förlängning en nedbrytning av själva det fotografiska hantverket och den traditionella idén om fotografisk kompetens genom en ny typ av avsiktlig »amatörism«.
Idén om fotojournalistiken som en konstnärlig genre i egen rätt framträder redan under 20- och 30-talen, som en frigörelse från piktorialismens imitation av måleriet, i namn av en egen »spontanitet« där den traditionella kompositionen ger vika för ett »jägarens medvetande«, som Lee Friedlander en gång kallade det. Här börjar för Wall den fotografiska bildens modernistiska dialektik, där mediet börjar utforska sin egen natur och möjligheten till en radikal ny version av »Bilden«. I detta avseende kan Wall återupprätta en förbindelse mellan dessa tidiga försök och konceptualismens användning av fotografin, som var beroende av en lång tradition inom just den konstfotografi den på ytan föreföll förkasta »[den] tvetydighet som kännetecknar de experimentella formerna i och runt konceptualismen såsom konst, framför allt om man ser dem i samband med 1968, är resultat av en sammansmältning, rentav en förvirrad sådan, mellan troper inom konstfotografin och aspekter av kritiken mot den.«
Därmed kan han dra slutsatsen att konceptkonsten är en fortsättning på den oscillation mellan engagerad och lyrisk fotografi som finns under 40- och 50-talen »en ny kritisk fas av akademismen och inte bara ett förkastande av den«.
Samtidigt lokaliserades en utopisk potential i denna fotografi, inte minst på grund av dess svaga ställning på konstmarknaden, vilket givetvis är en paradox, som Wall understryker fotografin kunde bli Konst vid detta ögonblick för att den föreföll negera konsten på mest effektiva sätt, bryta med alla hierarkier och utgöra »anti-objektet« par excellence, samtidigt som detta innebar en komplex mimesis: konceptualisterna imiterade, parodierade och dekonstruerade fotojournalistiken i syfte att skapa en Bild, via ett spel med det icke-estetiska och »postautonoma« som likväl inte kunde göra annat än att producera en ny typ av kritisk autonomi.
Wall analyserar sådana strategier hos Richard Long och Bruce Nauman, där händelser iscensätts i landskapet eller i ateljén för att fotograferas, och där reportage och performance glider över i varandra. Hos Robert Smithson och Dan Graham blir detta än mer komplext i och med att även texten blir en integrerad del, i numera kanoniska verk som Grahams »Homes for America« (1966) eller Smithsons »En rundtur bland monumenten i Passaic, New Jersey« (1967). Fotografierna är inget mer än illustrationer till essän, och därför uppfyller de den betingelse av icke-autonomi som gör dem till nya typer av Bilder: »[de] svävar vid tröskeln till det autonoma verket, de rör sig fram och tillbaka över den, de vägrar att lämna reportagets konstnärliga dilemma och därigenom etablerar de en estetisk modell för just denna tröskelsituation.«
Hos Douglas Huebler finner vi till sist en parodisk inversion av själva det journalistiska uppdraget, i hans skenbart indifferenta fotografier som tas mekaniskt under förutbestämda tidsintervall och återger de slumpvisa skeenden som äger rum på platsen. Allt som skulle kunna göra fotografierna »bra«, teknisk skicklighet, komposition, sensibilitet för ljuset eller ögonblicket, men också den litterära dimensionen hos engagemang, motivets psykologiska intresse etc. har systematiskt eliminerats. »Verket består av två samtidiga negationer som producerar ett »reportage« utan händelse och en text utan berättelse, kommentar eller ståndpunkt.«
En central aspekt av alla dessa strategier är en »reduktivism« som vi kan finna över hela det estetiska fältet, från måleri och skulptur till fotografi och film. I fallet fotografi leder det till en avsiktlig »amatörisering« av bildskapandet, ett avvisande av teknik och elegans, och ett sökande efter avsiktligt »låga motiv«. Även här utgör Ed Ruschas seriella fotografier ett privilegierat exempel, men Wall pekar också på Warhols tidiga filmer, som förbryter sig mot bildens tre normer det formella, det tekniska och ämnets värdighet på en och samma gång. I detta finns en rest av en utopi, ett försök att återknyta till »massans« bildskapande, men ironiskt nog vid det ögonblick då det vardagliga bildskapandet höll på att ta ett kvalitativt språng genom den nya tillgången på fotografiska teknologier. Avantgardets begär att placera sig vid det estetiskas flyktpunkt riktas därför både bakåt (amatörfotografin som teknisk kategori) och framåt (den nya Bilden som uttryck för en emanciperad mänsklighet), och det blev något subversivt att via ett slags fiktion placera sig i denna position. Som Wall skriver om Ruschas bensinstationer: »Bara en idiot skulle ta bilder på inget annat än bensinstationer, och existensen av en bok med just sådana bilder är ett slags bevis på att en sådan person existerar.«
Amatörismen är ett försök att undfly konsten, men blir också ofrånkomligen ett sätt att återupprätta den, och här känner vi igen något av det pessimistiska draget i Buchlohs analys av »administrationens estetik«. Men Walls hypotes är mindre totaliserande, och det han frilägger är snarare de mekanismer genom vilka fotografin träder in i konsten som ett reflexivt medium, och hur det kommit att bära på nya möjligheter att berätta genom att det frigjort sig åtminstone från delar i det tidigare arvet. Att Wall förlägger detta genombrott till 1974 det år då han själv debuterar som konstnär genom att ta den »iscensatta fotografin« till en ny nivå är kanske en »iscensättning« i en mer direkt personlig mening, men pekar likväl på ett mer positivt sätt att tillägna sig arvet från konceptkonsten och projicera det mot framtiden.
I den avslutande texten, »Flykförsök«, finner vi ett tredje perspektiv. I Lucy Lippards historieskrivning som uttryckligen sker från ett personligt hållet deltagarperspektiv, till skillnad från Buchlohs och Walls handlar konceptkonsten framför allt om en expansion av konstens sociala och politiska dimension, och hon knyter den uttryckligen till 60-talets politiska och sociala rörelser, som protesterna mot Vietnamkriget och den framväxande kvinnorörelsen. I detta perspektiv hänger »dematerialiseringen« mer samman med en demokratisering av konsten än med en formalistiskt inriktad kritik mot tidigare rörelser. Lippard pekar med konkreta exempel på hur kritiken av konstverkets varustatus och nya idéer om distribution hänger samman, och också på hur detta kom att påverka själva utställningsformatet där Lippard själv var en av de centrala gestalterna, och en av de första att låta rollen som curator och som kritiker, ibland också som konstnär, glida över i varandra, till exempel då hennes egna recensioner blir del av utställningar. Men trots detta var det oftare formen än innehållet som bar det politiska, som hon påpekar, och idéerna om kommunikation med nya publiker förblev i princip på det teoretiska planet.
Vad de extremt heterogena exempel Lippard citerar visar, är att konceptkonsten ingalunda var en enhetlig rörelse, framför allt var den inte en visuell »stil«, vilket åtminstone till viss del kan sägas om minimalismen. Den teoretiska kritiken av varuformen och objektets fetischism, som inspirerades av marxistisk teori, kunde smälta samman med en ny strategi för användning av fotografi och andra typer av dokumentation, som försökte undvika att göra fotot till ännu en ny fetisch vilket likväl blev fallet, och fotografin blir hädanefter till en självklar del av den samtida konsten (och till viss del kommer det att överta den narrativa roll som tidigare tillkom måleriet). Vad vi finner är en serie mer eller mindre radikala försök att träda ut ur konstsystemets krav på produktion av säljbara objekt, åtminstone på den nivå som är konceptkonstens ideologiska självförståelse: en revolutionär och egalitär attityd som säger att konsten tillhör alla och inte bara en smal galleripublik inriktad på att förvärva extremt exklusiva föremål.
En annan och motsatt läsning, som avtecknar sig på historiskt avstånd, är att det minst lika mycket handlar om en (säkerligen omedveten) anpassning till en ny institutionell utveckling. Hur hitta en form för verk, eller snarare verksamhet, som svarar mot de nya avancerade formerna för reproduktion och distribution? Tidskrifter, media, och inte publik direktkontakt, bildar basen för det nya sättet att kommunicera. På så sätt kan man säga att konceptkonsten iscensätter verkets upplösning i variabler, instruktioner, programmering och simulering, i olika typer av »information« och »immaterialier«,27 där nästa steg kanske tas idag: konstverket på väg bort från Walter Benjamins »mekaniska reproduktionsålder« och in i den digitala reproduktionsåldern, även om konsekvenserna av denna transformation ännu är svåra att överblicka. Konceptkonsten öppnar en tillgång till det mediala rummet på ett sätt som förblev omöjligt för en tidigare, materiellt definierad konst, och dess kritik av varufetischismen utgör i detta avseende ett viktigt moment i steget bortom estetikens motsvarighet till den klassiska politiska ekonomin och dess fokus på objektet som ett nexus av arbete, tid och sociala relationer.
Frågan huruvida denna utveckling var ett svar på ett effektivitetskrav i ett allt mer rationaliserat system, eller en havererad utopi om en ny form av kommunikation som skulle bryta med konstsystemets exklusivitet, ställer oss kanske inför ett alltför enkelt val. Konceptkonsten befinner sig i övergången från industriell produktion till kunskapsproduktion, därav dess ambivalens inom vad man med Marx termer kunde beskriva som en dialektik mellan produktivkrafter (konstnärer och deras praktik) och produktionsförhållanden (gallerier, museer), där produktivkrafterna går före och tvingar fram förändringar i produktionsförhållandena, som måste hinna ikapp och fånga in det nya. I denna mening bildar konceptkonstens misslyckande och genombrott tillsammans ett slags »dialektisk bild« av det slag som Benjamin analyserat, ett brott i historiens kontinuum som låter nya slag av fantasier att träda fram, och vars framtid ännu återstår att bestämma
Raster förlag 9187215578 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9170540632
- Titel
- Viltspeglar
- Författare
- Norén, Lars
- Förlag
- Göteborg : Författarförlaget ; [Solna] : [Seelig
- Utgivningsår
- 1972
- Språk
- Svenska
Göteborg : Författarförlaget ; [Solna] : [Seelig 9170540632 -
Minuterna före blicken : dikter
Häftad bok. Stockholm : Alba. 1981.
Nära nyskick. Lite blekt rygg och baksida. Annars utmärkt skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174584141
- Titel
- Minuterna före blicken : dikter
- Författare
- Larsson, Stig
- Förlag
- Stockholm : Alba
- Utgivningsår
- 1981
- Språk
- Svenska
Stockholm : Alba 9789174584141 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789188203465
- Titel
- Kokong
- Författare
- Hval, Jenny
- Förlag
- Tankekraft Förlag
- Utgivningsår
- 2019
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den unga Jo anländer till den fiktiva staden Aybourne där allt är nytt, främmande och märkligt: människorna, maten, språket, landskapet – och inte minst husen. Hon flyttar in i en gammal fabrik utan väggar som hon delar med en kvinna utan gränser. Fabriken springer långsamt till liv.
Jenny Hvals prosa är lika saklig som skev och suggestiv, och sinnesintrycken är uppskruvade till max. Samtidigt luckras gränserna mellan kroppar och växter, dröm och verklighet upp och allt flyter samman, liksom organiskt.
Kokong är en stark och sinnlig gestaltning av sexuellt uppvaknande och queert begär.
"Här skapar Jenny Hval en parallell verklighet som på en gång är välbekant och subtilt förvrängd. Hval är lika intressant och imponerande som författare som musiker, och en mästare på stilla fasa och förundran."
Chris Kraus
Jenny Hval är musiker, konstnär och författare.
Hennes senaste roman heter ”Å hate gud” och utkommer på svenska senare i år.
Tankekraft Förlag 9789188203465 -
Män förklarar saker för mig
Inbunden bok. Bokförlaget Daidalos. 1 uppl. 2015. 203 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Utsuddad namnteckning på smutsbladet. Annars är inlagan i mycket bra skick. Lite slitningar på skyddsomslagets hörn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171734396
- Titel
- Män förklarar saker för mig
- Författare
- Rebecca Solnit
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 203 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 135 x 190 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rebecca Solnits essä ?Män förklarar saker för mig? har redan fått något av en feministisk klassikerstatus. Denna vidräkning med självupptagna kulturmän som aldrig vill sluta prata och olika former av subtilt eller inte så värst subtilt kvinnoförtryck publicerades ursprungligen på TomDispatch.com 2008. Essän väckte ett starkt gensvar på nätet och ledde till att uttrycket ?mansplaining? myntades.
I föreliggande bok får essän sällskap av åtta besläktade texter av senare datum. Solnit tar här bland annat upp våldtäktsanklagelserna mot den dåvarande chefen för Internationella valutafonden, Dominique Strauss-Kahn, 2011 och dödsskjutningarna på ett campus i Isla Vista i Kalifornien 2014. Men hon fördjupar sig också i bildkonst (Ana Teresa Fernández) och litteratur (Virginia Woolf).
Det finns, skriver Solnit, ?ett kontinuum som går från smärre olägenheter i samhället till nedtystande och dödligt våld?. Vi skulle förstå våldet mot kvinnor bättre om vi hade mer av en helhetssyn på maktmissbruket i samhället och tydligare kunde urskilja det mönster som förenar kvinnoförakt, trakasserier, näthat, våldtäkter och mord.
Solnits vill bidra till en sådan helhetssyn. Och gjuta mod i alla (kvinnor och män) som tror på och kämpar för en förändring till det bättre.
Daidalos har av Solnit tidigare publicerat Gå vilse. En fälthandbok (2012) och Det avlägset nära (2014), associativa och vindlande och bitvis poetiska texter där platser och berättelser står i fokus.
"Män talar, kvinnor förväntas lyssna. Rebecca Solnit visar kristallklart upp det maktspel som pågår, skriver Hanna Jedvik som läst en feministisk klassiker" /Göteborg-Posten
Bokförlaget Daidalos 1 9789171734396 -
Fragment
Häftad bok. Albert Bonniers Förlag. 2015.
Nära nyskick. Lite blekt bokrygg, annars utmärkt skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100142827
- Titel
- Fragment
- Författare
- Norén, Lars
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 173 mm Ryggbredd 35 mm
- Vikt
- 650 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fragment är de broar som uppstår när katedraler faller samman Lars Noréns nya bok innehåller drygt femhundra textfragment. Ett sextiotal av dem presenterades på Moderna museet hösten 2013. Lars Norén har senast givit ut prosaverket Ingen (2014), samt dagboksvolymen En dramatikers dagbok 20052012, i pocket hösten 2014.
Albert Bonniers Förlag 9789100142827 -
Dramer
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2014. 2795 sidor.
Nära nyskick. Nära nyskick. Aldrig läst.
Den vita baksidan på volymen "Samhälle" har vissa svarta streck från boxen. Annars utmärkt skick.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100141424
- Titel
- Dramer
- Författare
- Norén, Lars
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 2795 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 225 mm Ryggbredd 125 mm
- Vikt
- 2681 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lars Norén har blivit en av vår tids mest kända dramatiker, allt sedan han på 1980-talet lämnade poesin för teatern. Hans dramatik omfattar vid det här laget strax över hundra pjäser, och flera av dem har tidigare givits ut i bokform. Av Lars Noréns senaste fyrtiotal dramer finns både sådana som hunnit bli flitigt spelade såväl i Sverige som runt om i världen och andra som ännu inte satts upp på scen. Till denna produktion hör den långa sviten av kortare pjäser med existentiell tematik under samlingsnamnet ”Terminaler”, samt dramer som rör sig i en politisk samtid, som Kyla, Krig och Anna Politskovkaja in memoriam. Lagom till Lars Noréns 70-årsdag i maj kommer nu en kassett innehållande de två volymerna, "Terminal" och "Samhälle", med flertalet av dessa skådespel från de senaste femton åren, där också hans nya helaftonspjäser Fragmente och 3.31.93. ingår. Dramerna är huvudsakligen tillkomna under den tidsperiod som skildras i Lars Noréns båda utgivna dagböcker (En dramatikers dagbok, 2008 och 2013), och där går det att parallellt följa författarens arbete med pjäsidéer, skrivande och i några fall egna uppsättningar av dramerna.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100141424 -
En dramatikers dagbok
Häftad bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2008. 1680 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100112820
- Titel
- En dramatikers dagbok
- Författare
- Norén, Lars
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 1680 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 149 x 210 mm Ryggbredd 54 mm
- Vikt
- 1330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under en period av exakt fem år registrerar en nordeuropeisk dramatiker vid namn Lars Norén dagligen sina tankar, ord och gärningar. Han går till sitt arbete. Han går och handlar. Han odlar sin trädgård, städar ur sin garderob. Han ser ljuset över staden, han ser människorna, han ser varorna. Han förälskar sig, lockas, retar upp sig, stöts bort. Mot dödens fond blir varje andetag tydligt. Vad som så småningom utkristalliserar sig ur ordmassorna är inget mindre än livet självt, dess in- och utandning, dess toppar och dalar - det sköra mänskliga liv som alltid tilldrar sig vid randen av en avgrund. Ur pendlingen mellan tidlös biologi och vår tids unika sjuka, ur vardagens triviala upprepning stiger långsamt men obevekligt en sorgehymn över allas våra liv, i början av seklet, sent på jorden.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100112820 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789100153137
- Titel
- Trado
- Författare
- Farrokhzad, Athena
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 158 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 147 x 241 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svetlana Cârstean och Athena Farrokhzad träffades på en översättarworkshop 2012. Mötet utmynnade i att de tolkade varandras diktsamlingar Skruvstädsblomman och Vitsvit till svenska respektive rumänska, utan att behärska språken ifråga. Trado är en fortsättning på deras samarbete. Här är originalet en konsekvens av översättningen, i en dikt om arv, förräderi och kärlek, där två röster blandar sig och byter plats. Trado består av tre sviter, som tillsammans utgör ett verk.Vi kommer ur den talande tystnaden. Vi förråder tystnadens pakt.Vi skriver för att kunna fortsätta tiga medan vi talar.Vi översätter för att fastställa tystnadens exakta plats.Boken utges i samarbete mellan Albert Bonniers Förlag, där Athena Farrokhzads Vitsvit gavs ut 2013, och Rámus, som publicerade Svetlana Cârsteans Skruvstädsblomman i Farrokhzads översättning samma år. Under våren 2016 kommer Trado också att ges ut i RumänienVinnare av Svensk bokkonst 2016: ”En poesibok som vågar ta plats och utmana. Bandet har formen av ett altarskåp med lösa häften i fickor. Omslagets rosa typografi mot ett grönt metallfärgat klot signalerar en vilja att inte låta sig begränsas av förutbestämda uppfattningar om poesi som finkultur. Poesin finns där för oss alla, inte minst i mötet med denna triptyk.”
Albert Bonniers Förlag 9789100153137 -
Komedin I
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 1989. 334 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9118916422
- Titel
- Komedin I
- Författare
- Stig Larsson
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1989
- Omfång
- 334 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 581 g
- Språk
- Svenska
Norstedts 1 9118916422 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789100116316
- Titel
- Samlade dikter
- Författare
- Ekelöf, Gunnar
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 632 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 135 x 200 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 703 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Gunnar Ekelöf 100 årDen femtonde september 1907 föddes Gunnar Ekelöf en av nittonhundratalets stora poeter i Sverige, om inte rentav den störste. Vi uppmärksammar jubiléet med att på nytt ge ut hans samlade dikter i en volym allt ifrån debutboken sent på jorden från 1932 till Dîwân-trilogin som han fullbordade 1967. Därtill kommer för första gången i ny utgåva den volym med efterlämnade anteckningar, skisser och dikter som Ingrid Ekelöf några år efter hans död sammanställde under titeln En självbiografi och som utgör en rik källa för den som vill lära känna hans författarskap. Till Samlade dikter har Jan Olov Ullén skrivit ett förord och till En självbiografi Magnus Halldin ett efterord.
Albert Bonniers Förlag 9789100116316 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789146162605
- Titel
- Samtalet : Stränderna ; Joner
- Författare
- Frostenson, Katarina - Frostenson, Katarina - Frostenson, Katarina
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1992
- Språk
- Svenska
Stockholm : Wahlström & Widstrand 9789146162605 -
- ISBN
- 9781853262371
- Titel
- Middlemarch
- Författare
- Eliot, George
- Utgivningsår
- 2017
- Språk
- English
9781853262371 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789100562588
- Titel
- Blod är tjockare än vatten
- Författare
- Trotzig, Astrid
- Förlag
- Stockholm : Bonnier
- Utgivningsår
- 1996
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Adopterad från Korea 1970
Li:S
Stockholm : Bonnier 9789100562588 -
Om man älskar frihet : tankar kring det polit...
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. 2020. 279 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789146236801
- Titel
- Om man älskar frihet : tankar kring det politiska
- Författare
- Björk, Nina
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 222 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 453 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nina Björk har i olika sammanhang skrivit utmanande om politik i tjugofem år. Inte sällan har hennes åsikter väckt starka reaktioner. Över tid går det att se att argumentationen har haft en kärna: hennes meningsmotståndare har hävdat att hon vill bestämma över andra och inskränka individers frihet. Hon själv menar å sin sida att det redan är så att några bestämmer över andra och att individen redan är ofri. Den här boken handlar om den kärnan. Det är ett försök att tänka filosofiskt kring politik och kring människors liv, bortom dagspolitiken.
Wahlström & Widstrand 9789146236801 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789515834591
- Titel
- Birgittas bilderbok - knäppt och knåpad av farbr. d.
- Författare
- Diktonius, Elmer
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 69 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
9789515834591 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9783822811214
- Titel
- J.M.W. Turner : 1775-1851 : en värld av ljus och färg
- Författare
- Bockemühl, Michael
- Förlag
- Köln : Taschen
- Språk
- Svenska
Köln : Taschen 9783822811214 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9783822859896
- Titel
- Salvador Dalí : 1904-1989
- Författare
- Néret, Gilles
- Förlag
- Köln : Taschen
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- English
Köln : Taschen 9783822859896 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9783822863169
- Titel
- Marcel Duchamp : 1887-1968 : art as anti-art
- Författare
- Mink, Janis Marie
- Förlag
- Köln : Taschen
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- English
Köln : Taschen 9783822863169 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789174254518
- Titel
- Island
- Författare
- Leffman, David
- Förlag
- Reseförlaget
- Utgivningsår
- 2016
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 102 x 191 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 221 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Oavsett om du reser första klass eller med liten reskassa, tar guiden dig raka vägen till det bästa som Island har att erbjuda. Upptäck de varma källorna och de rykande gejsrarna, upplev det förtrollande norrskenet eller pulsen i huvudstaden Reykjavik, eller gör en längre utflykt till öns unika naturområden med glaciärsjöar, lunnefåglar, vulkaner och vandringsleder. Ta en fisketur, åk på valsafari, besök den världsberömda Blå lagunen eller sjunk ned i det varma vattnet på något av öns många utomhusbad.Dussintals topplistor - från öns mest storslagna vattenfall till museer, festivaler, barer, restauranger och hotell - ger all den expertkunskap som du som besökare kan behöva. Du hittar snabbt rätt med hjälp av de detaljerade utvikskartorna och de många mindre kartorna inne i boken.Vad du än söker - här är din guide till 10 i topp av allting. Extra utvikskarta ingår!
Reseförlaget 9789174254518 -
Beröring långt ifrån : Ian Curtis och Joy Div...
Häftad bok. Vertigo Förlag. 1 uppl. 2007. 285 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185000463
- Titel
- Beröring långt ifrån : Ian Curtis och Joy Division
- Författare
- Curtis, Deborah
- Förlag
- Vertigo Förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 134 x 190 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den 18 maj 1980 begick Ian Curtis självmord. Han var sångare i Manchesterbandet Joy Division, som vid det ögonblicket stod på tröskeln till sitt stora genombrott. De kvarvarande medlemmarna fortsatte spela under namnet New Order. Få rockband har haft ett sådant varaktigt och växande inflytande som Joy Division. I Beröring långt ifrån berättar Ian Curtis änka Deborah om deras tid tillsammans, om Joy Divisions historia och om det tragiska slutet. Boken har nyligen filmatiserats av Anton Corbijn. Ian Curtis samlade låttexter finns med som ett appendix.
Vertigo Förlag 1 9789185000463 -
Dostojevskij : liv och dikt
Inbunden bok. Carlsson. 2 uppl. 2008. 252 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173311816
- Titel
- Dostojevskij : liv och dikt
- Författare
- Lagerlöf, Karl-Erik
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 252 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 137 x 205 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Karl Erik Lagerlöfs populära bok om den legendariska författaren ges nu ut i en ny, uppdaterad version. Första gången den gavs ut var 1978.
Det har alltid rått sensation kring Dostojevskij, både hans person och hans verk har fascinerat och väckt de mest skilda reaktioner. Han är en före detta dödsdömd som skriver kriminalromaner, en realist som beskriver socialt elände, en from kristen som låter sina romanpersoner gå till storms mot Gud, en djuppsykolog långt före Freud. Fortfarande är han en av de mest lästa klassikerna och hans psykologiska nytänkande, författartekniska komplexitet och tidlösa människoporträttering diskuteras ständigt.
Dostojevskij. Liv och Dikt är resultatet av många års studier ägnade den berömde ryssen. Boken är en populärt hållen kombination av författarporträtt och djupgående analyser av Dostojevskijs alla verk. Karl Erik Lagerlöfs stora berättarglädje tillsammans med hans lika eftertänksamma textanalyser har resulterat i en skildring som ger både författare och verk liv och relevans.
Karl Erik Lagerlöf har varit verksam som litteraturkritiker i trettio år; tio år på Göteborgs Handels & Sjöfartstidning och tjugo år på Dagens Nyheter. Han har givit ut ett flertal böcker, bland annat litterära essäer om den svenska dikten på 60- och 70-talen. Hans doktorsavhandling handlade om Karl Vennberg.
Carlsson 2 9789173311816 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789146221197
- Titel
- Era svin
- Författare
- Alkberg, Mattias
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 93 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 141 x 191 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 169 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En noga avlyssnad, känsloladdad samtidsexistentialism – någonstans mitt emellan Bertolt Brecht och Samuel Beckett, kanske man skulle kunna säga. Mattias Alkbergs nya diktsamling Era svin är som ett hårt knytnävsslag – nervig, indignerad, uppgiven och en argsint attack såväl på omgivningen som på honom själv. Ofta kan en ilska verka föga konstruktiv. Men Alkberg har ett närmast absolut gehör för ett svårformulerat något som i stället gör att man lyssnar oavbrutet uppmärksamt, berörs och engageras. I den nya samlingen ligger han närmare sina låttexter än tidigare. I en form som erinrar om gamla amerikanska diktsamlingar (Allen Ginsberg, Lawrence Ferlinghetti) och med en medvetet vald antiestetik blandas här skriv- och talspråk, rikssvenska och dialekt.I den mån här berättas en historia berättas den som om vittnet såg allting utspela sig i häftigt snöfall. Dikterna är på en gång exakta och diffusa. Vare sig det hörs ett ensamt jags inre monolog eller flera dito i samspråk uppstår ett utrymme för en frustande suggestivitet och en dramatik som blir spännande och samtidigt provocerande. Uppgivenhet och vrede? Dämpad förtvivlan? Språket är mellan varven nästan demonstrativt enkelt och renons på alla försök till förklaringar eller sammanfattningar. Vi lever och lider och fäktas med våra liv men utanför den ramen finns inga regler, ingen mening.
Wahlström & Widstrand 9789146221197 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9134515011
- Titel
- Brandenburg : dikter
- Författare
- Ström, Eva
- Förlag
- Stockholm : Bonnier Alba
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
Stockholm : Bonnier Alba 9134515011 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789197811323
- Titel
- Repuls
- Författare
- Boberg, Helena
- Förlag
- 10tal bok
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 88 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 152 x 190 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 188 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I mer än 30 år har 10TAL publicerat litterära debutanter i tidskriften, men vi kan nu med stolthet för första gången presentera en litterär bokdebutant:
10TAL Bok ger ut Helena Bobergs diktsamling Repuls.
Repuls är en kompromisslös poesimonolog präglad av ambivalens och förskjutna minnesförvrängningar, där Polanski och Ovidius är återkommande dialogparter. Likt Narcissus som söker sin Eko famlar diktens jag efter självet och omvärlden, men lyckas hon någonsin nå fram till sitt dolda du?
Helena Boberg är född 1974, bor i Stockholm och har länge arbetat i olika litterära sammanhang, bl a var hon en tid på 90TAL och debuterade under 00-talet på 00TAL. Hon är medlem i redaktionen för tidskriften Kritiker och går förlagsutbildningen vid Stockholms universitet.
Missa inte nya numret av 10TAL som utkommer samtidigt som Repuls, där författaren Sara Mannheimer har träffat Helena Boberg för ett samtal om skrivandet och dikterna.
Diktjaget i Repuls är något monstruöst, men på ett psykologiskt plan finns det något uppriktigt i det, säger Boberg. Jag tycker att det är obehagligt själv, men jag behövde utforska det.
”Tålmodigt formar hon en återhållsamt omsorgsfull poesi med uppdämd sprängkraft som gång på gång tätnar i starka formuleringar […] Boberg har med sin debut djärvt och säkert åskådliggjort livets ängslor och osäkerheter. ”
Svenska Dagbladet
"I denna kompromisslöshet blir Helena Bobergs poesi till, skarpt och naket men också avskalat anonymt. Dikterna hämtar sin intensitet just ur denna spänning, vägrar passionerat att bli terapeutiska”
Sydsvenskan
”Repuls vistas i det motstridiga, insisterande och drabbande uthålligt. Det är en dikt som inte överskrider de igenkännbara strukturer den arbetar med – så som psykoanalytiska begrepp och kön – men som i sitt kvardröjande utsätter dem för ett nötande, tärande. Väldigt ofta blir det väldigt snygg dikt.”
Aftonbladet
10tal bok 9789197811323 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789197811361
- Titel
- Sinnesvåld
- Författare
- Boberg, Helena
- Förlag
- 10tal bok
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 78 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sinnesvåld är en medvetandeström där fragment av våldsscener och blomstermetaforer bildar en poetisk samhällskritik.
Helena Bobergs andra bok efter debuten med Repuls fortsätter att sondera gränsen mellan sans och vansinne.
”Med hypersäker språkkänsla öppnar denna svit en plats som liknar men ändå inte liknar någon annan. Det är en förspråklig tillvaro som genomblåses av feministisk medvetenhet om livslångt, manligt våld.”
Göteborgs-Posten
”Boberg skriver fram en sällsynt blandning av skönhet och ilska och utsatthet och ironi som får mig att gång på gång plocka upp boken, läsa dikterna på nytt.”
Expressen
”Det är ilskan som drivkraft här. Boberg skriver ostädat, obehärskat, fräckt, i en pulserande, livfull stil som är energisk och målinriktad – driven och vägvinnande i sitt konstruktiva ursinne, fyllt av bitsk ironi.”
Bernur
10tal bok 1 9789197811361 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789187838002
- Titel
- Hundra tusen timmar
- Författare
- Dahle, Gro
- Förlag
- 10tal bok
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den mångsidiga norska författaren Gro Dahle fick stor uppmärksamhet för sin debutdiktsamling Audiens 1987. Hon räknas till Norges främsta samtida lyriker och har utgivit ett femtiotal titlar med poesi, prosa och illustrerade barnböcker. Hundre tusen timer utkom redan 1996 och har i Norge blivit en samtida klassiker som gavs ut på nytt 2012. Hennes senaste bok för barn, Kriget, är nominerad till Nordiska rådets kritikerpris för bokåret 2013.
”Diktboken Hundre tusen timer, första gången utgiven 1996, är redan en klassiker i Norge […] Dahles poesi är just enkel, direkt och har samtidigt den djupa originalitetens fräschör.”
Bibliotekstjänst
”Jag läser dem […] om och om igen, alltmer uppslukad av ett så originellt språk. […] Gro Dahles alldeles speciella bildspråk gör läsningen till en ren fröjd.”
Smålandstidningen
”Att träda in här är att släppa kring sin fasta identitet och problematisera sin egen position: ’När är ett rum ett rum?’”
Helsingborgs Dagblad
10tal bok 1 9789187838002 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789197811330
- Titel
- Men säg nåt om natten då
- Författare
- Gomringer, Nora
- Förlag
- 10tal bok
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 84 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nora Gomringers ordtäta och spänstiga dikter har vitaliserat det tyska poesiklimatet. Hon är född 1980 i Neunkirchen och har blivit en av Tysklands mest omtyckta och prisbelönta performancepoeter. Men Gomringers poesi har en räckvidd som sträcker sig långt bortom scenkanten. Hennes explosiva framträdanden kan närmast beskrivas som små teaterstycken, och dikterna är fullmatade med lekfulla vändningar, överraskande perspektiv och litterärt självförtroende. För första gången finns nu Nora Gomringer i bokform på svenska.
”Gomringer [blir då] samtidigt något av en modernare Szymborska uppblandad med en livsironisk och lite mer loopande Sonja Åkesson, alltsammans begåvat hoptråcklat av den översättande poeten Cecilia Hansson.”
Kulturnytt
”Ur enkelheten – vi kan kalla den skenbar eller något annat – utvinner Nora Gomringer rader av rätt stor skönhet […] Och ur det försåtliga lugnet utvinns invasioner av förbryllande styrka”
Bernur
”Varenda dikt är rytmiskt hamrande, orden och meningarna upprepas, snärjs in i varandra och knyts ihop enligt en dramatisk kurva, men samtidigt famnas världen och Gomringer står aldrig ensam, hon verkar i en tusenårig tradition [...] som hon självsäkert förvaltar. ”
Göteborgs-Posten
10tal bok 1 9789197811330 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789100124540
- Titel
- Amulett
- Författare
- Bolaño, Roberto
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 125 x 174 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 262 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den chilenske författaren Roberto Bolaño skapade under sin livstid en romanvärld med helt egna lagar, hallucinatorisk och skrämmande autentisk på en gång, där moståndet mot övergrepp och politiskt våld utgör själva bränslet i prosan. Inte minst har han bidragit till välrdslitteraturen med en egen fasaväckande geografi i staden Santa Teresa, verklighetens Ciudad de Juarez precis på gränsen till Texas, de många kvinnomordens stad som spelar en viktig roll i 2666 och De vilda detektiverna. Det pågår en kurragömmalek med både fiktiva och verkliga personer i hans romaner, som inte sällan dyker upp i olika berättelser, och gör hela hans verk till ett sammanhängande helt. Så är exempelvis huvudpersonen i Amulett - poeten Auxilio Lacouture, den mexikanska poesins moder - en av birollsinnehavarna i De vilda detektiverna. I Amulett sitter hon gömd på en toalett på den filosofiska och litterära institutionen i ett av Mexiko Citys universitet, som är ockuperat av armén. Hon sitter där i tolv dagar 1968 och minns sitt liv i en medvetandeström som går mellan dröm och vaka. I Amulett dyker också än en gång den mystiska sifferkombinationen 2666 upp.Precis som titeln antyder är Amulett ett smycke, ett skimrande stycke prosa som vävs kring Latinamerikas folk och historia: det som är bokens sanna amulett.
Albert Bonniers Förlag 9789100124540
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn