-
NÄTMOBBNING. - Handbok för skolan
Häftad bok.
Mycket gott skick. Natur & Kultur, 2016, 223 s., uppl. 1:2, hft. m. flikar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141971
- Titel
- Nätmobbning : handbok för skolan
- Författare
- Frisén, Ann
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att spendera tid vid datorn, surfplattan eller mobilen är idag en självklar del av ungas vardag. Men med möjligheterna som kommer med modern teknik och moderna kommunikationskanaler kommer också risker, och på senare tid har nätmobbning lyfts fram som ett allt vanligare och allvarligare problem.
Nätmobbning är på många sätt värre än annan mobbning: nätmobbaren kan vara anonym, det som läggs ut på internet kan nå en mycket stor publik och mobbningen kan fortgå dygnet runt och var än den utsatte befinner sig. Mycket tyder dessutom på att mobbning som sker på internet är ännu mer aggressiv än mobbning som sker öga mot öga.
Minst en av tio skolelever är drabbade och skolan har ett ansvar att utreda och åtgärda nätmobbningssituationer. Men hur gör man detta på bästa sätt? Nätmobbning: Handbok för skolan berättar hur skolan kan upptäcka, förebygga och åtgärda nätmobbning. Förutom att ge konkreta råd beskriver författarna även den mest aktuella svenska och internationella forskningen på området.
Boken är skriven för lärare, verksamma inom elevhälsa och alla andra som jobbar nära elever, men den är även användbar för föräldrar och alla som vill veta mer om nätmobbning.Den här handboken riktar sig framför allt till pedagoger även om andra, såsom föräldrar, kan ha nytta av den. Författarna Ann Frisén och Sofia Berne är båda erfarna psykologer som i flera år har forskat kring mobbning, och de går grundligt till väga. Förutom att de berättar hur skolan kan upptäcka och åtgärda nätmobbning, ger de en mängd användbara råd. Dessa tydliga övningar och tips till pedagoger ger en fattbar, konkret vägledning för att hantera situationer som kan dyka upp – och till att arbeta förebyggande i klassrum. Lärare och andra får helt enkelt hjälp att förstå och hantera nätmobbning. Författarna beskriver även aktuell forskning inom området, och boken avslutas med ett frågeformulär för att upptäcka nätmobbning.
Annika Panas, BTJ-häftet nr 12, 2016
9789127141971 -
HALLÅ, HUR GÖR MAN? - Systematiska analyser f...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Liber, 2019, 312 s., uppl. 2:3
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147122530
- Titel
- Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?
- Författare
- Eidevald, Christian
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 312 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 408 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan beskriver Christian Eidevald hur systematiskt kvalitetsarbete kan bedrivas i förskolan.
I skollagen står att förskolans verksamhet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och att utvecklingen ska dokumenteras och analyseras systematiskt. Men vad innebär vetenskaplig grund? Och hur kan man systematisera dokumentationer och analyser på ett vetenskapligt sätt? Detta är frågor som författaren besvarar i boken.
Boken består av tre delar och är både teoretisk och forskningsanknuten, med fokus på förskolepedagogik. Den första delen beskriver förskolans förstärkta uppdrag, olika metoder för att arbeta med dokumentation och bedömning samt beskrivningar av två förskolors organisering av ett systematiskt kvalitetsarbete.
Den andra delen utgår från förskolans praktik och beskriver hur filminspelning kan användas i detta arbete. Den tredje och sista delen ställer frågan vad en analys är, eller kan vara, utifrån forskning och förskolans förstärkta uppdrag. Boken avslutas med förslag på hur man kan organisera analysarbetet.
I denna andra upplaga tar författaren även upp undervisning i förskolan, liksom hur styrningen av förskolans verksamhet alltmer kommit att ske genom kontroller och kvalitetsgranskningar. Författaren beskriver hur begrepp som utvärdering och utveckling delvis ges nya innebörder.
Boken riktar sig dels till studenter på förskollärarprogrammet dels till förskollärare och förskolechefer som vill utveckla ett systematiskt kvalitetsarbete.
Om författaren
Christian Eidevald är leg. förskollärare, lärarutbildare, fil.dr. och docent i förskoledidaktik vid Stockholms universitet. Han har även skrivit andra böcker, till exempel "Anna bråkar! Att göra jämställdhet i förskola".
Sagt om boken
"Detta är en bok om förskolans dokumentation. I skollagen slås fast att förskolans systematiska kvalitetsarbete ska utvärderas, vilket alltså är obligatoriskt. Christian Eidevald menar att det är oerhört viktigt att förstå den dokumentation som görs och varför. --- Boken avslutas med ett avsnitt om vad en analys är. Den riktar sig främst till förskolechefer och studerande. En referenslista och ett register ingår." Om bokens första upplaga, i BTJ häfte 14101024. Lektör Tin Carleson.
9789147122530 -
Lärande och utveckling
Inbunden bok.
Nära nyskick. Sanoma Utbildning, 2012, 296 s., förlagets dek. mjukband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789152315781
- Titel
- Lärande och utveckling
- Författare
- Bernerson, Gabriella
- Förlag
- Sanoma Utbildning
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 178 x 247 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken är skriven för kursen Lärande och utveckling i det nya Barn- och fritidsprogrammet samt för Samhällsvetenskapsprogrammet med beteendeinriktning. I boken får eleven inblick i olika teorier om människans utveckling och socialisation. Hur vi formas av den miljö vi växer upp i och hur vår personlighet utvecklas eller hämmas i samspel med andra. Boken ger också en förståelse för olika pedagogiska teorier och inriktningar som färgat synen på vad kunskap och inlärning är genom historien och fram till våra dagar. Hur vi skapar en inlärningsmiljö som främjar lust att lära och som tar vara på varje individs inneboende skaparkraft belyses också. Kunskaper om vad barn behöver för att utvecklas till harmoniska individer synliggörs samt kunskaper om barns och ungdomars olika villkor för lärande. I ett kapitel beskrivs gruppens och det sociala sammanhangets betydelse för lärande. Varje kapitel avslutas med diskussions- och studieuppgifter.
9789152315781 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144029351
- Titel
- Om vuxnas studier
- Författare
- Larsson, Staffan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 221 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stora förändringar har skett under senare tid inom vuxenutbildning och folkbildning, något som skapar behov av kunskap om dessa verksamheters historia och om hur villkoren för vuxenstudier växer fram i de politiska processerna. I antologin presenteras närgångna analyser av denna verklighet. Författarna ger en historisk överblick av vuxenstudier och villkoren för dem samt ger en empiriskt grundad bild av hur dessa formas. Även frågan om validering och rekrytering av vuxna till studier diskuteras, liksom försöken att förändra och utveckla pedagogiken. Slutligen belyses effekter av vuxenstudier via porträtt av vuxenstuderande och genom granskning av statistisk data. Boken är främst avsedd att användas inom pedagogisk utbildning och fortbildning av verksamma lärare. Den erbjuder också intressant läsning för skolledare, skolpolitiker och andra beslutsfattare inom vuxenutbildning och folkbildning.
9789144029351 -
DET VÄRDERANDE ÖGAT - Observation, utvärder...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Liber, 2007, 149 s., uppl. 1:3, övers. från norskan av Björn Nilsson
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147053117
- Titel
- Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
- Författare
- Bjørndal, Cato R. P.
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 227 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan jag bli en bättre lärare? Ett sätt kan vara att observera sin egen yrkesutövning och utvecklas till en bättre pedagog. På ett konkret och direkt sätt, med hjälp av många exempel, ger boken en grundlig introduktion till effektiva redskap.
Läs mer
Bjørndals bok introducerar observation som metod och bland annat beskrivs användning av loggbok, intervju och enkät. Val av metod diskuteras, liksom analys av insamlad information samt hur du med detta som grund på ett konstruktivt sätt kan utveckla det pedagogiska arbetet. Ett kapitel tar upp observation med hjälp av ljud- och videoinspelningar. Etiska överväganden i samband med observationer är ytterligare ett tema som berörs. Varje kapitel avslutas med uppgifter och tillämpningar.
Om författarna
Cato R. P. Bjørndal är verksam vid Tromsø universitet i Norge.
9789147053117 -
Barn utvecklar sitt språk; Andra upplagan
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2014, 296 s., uppl. 2:6
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144067438
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Bjar, Lousie
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med andra? Och vad händer när samspelet med andra inte alls fungerar? I den här boken beskriver femton forskare barns talspråkliga och skriftspråkliga utveckling. Författarna behandlar såväl den normala första- och andraspråksutvecklingen som den som berörs av olika typer av hinder, t.ex. neuropsykiatriska problem eller dyslexi. De olika kapitlen rör bland annat frågan om det finns en biologiskt betingad kritisk period för språkinlärning, vilka faktorer som påverkar barns och ungdomars skolframgång, hur de utvecklar sin förmåga att läsa och skriva på egen hand samt deras möten med skriften och olika skriftspråkliga världar. Mer teoretiska resonemang, där grundläggande begrepp presenteras och förklaras, varvas med fallstudier som visar hur språkutvecklingen hos ett antal barn kan gestalta sig. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola, men också till andra som i sin verksamhet möter barn som är i färd med att utveckla sitt språk, såsom specialpedagoger, talpedagoger, logopeder och barnskötare. Andra upplagan
9789144067438 -
Sokratiska samtal i undervisningen
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2012, 149 s., uppl. 1:2
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144054858
- Titel
- Sokratiska samtal i undervisningen
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 149 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 256 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det sokratiska samtalet ger barn och ungdomar en unik möjlighet att utveckla sin förmåga till kritiskt tänkande, sin förmåga att värdera och göra kloka val, att göra sin röst hörd och att samarbeta konstruktivt med andra. De sokratiska samtalen hör hemma i en humanistisk tradition, där allas möjlighet att delta aktivt i ett demokratiskt samhälle är yttersta mål. Samtalens bakomliggande teori är sociokulturell och bygger på antaganden om individens förmåga till kritisk analys. Genom en undersökande och samarbetande dialog tränas deltagarna att analysera underliggande värderingar och idéer på olika områden av mänskligt vetande såsom historia, fysik, matematik och konst. I den här boken presenteras det sokratiska samtalets historia, teoretiska grund och didaktik. Författaren diskuterar förutsättningar och steg på vägen samt förklarar med en mängd belysande exempel hur samtalen kan genomföras i praktiken. Samtalen kan föras inom alla ämnesområden i såväl förskola och fritidshem som i grundskola och gymnasium.
9789144054858 -
RÖRELSE OCH EXPERIMENTERANDE I SMÅ BARNS LÄRA...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2014, 243 s., övers. av Ulrika Jakobsson
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083926
- Titel
- Rörelse och experimenterande i små barns lärande : Deleuze och Guattari i förskolan
- Författare
- Olsson, Liselott Mariett
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 243 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 398 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I dagens förskola tämjs små barn; prognosticeras, övervakas, kontrolleras och utvärderas enligt förutbestämda måttstockar. Den här boken vänder sig mot intensiv styrning av det lärande barnet och menar att praktiken och forskningen måste finna sätt att återerövra rörelse och experimenterande i subjektivitet och lärande.
Färgstarka exempel från svenska förskolor – som inbegriper barn, förskollärare, förskollärarstuderande, lektorer och forskare – vävs samman med de franska filosoferna Gilles Deleuzes och Félix Guattaris teorier och tillför förskolefältet nya teorier och praktiker.
Denna bok undersöker tre nyckelområden, att
sätta fokus på process snarare än position, eftersom all slags positionering, som lärandemål eller utvecklingsstadier, hindrar rörelse;
arbeta med metoder som erkänner vetenskapens uppfinningsrikedom och produktivitet, och som visar hur de händelser som barnen deltar i kan förbli öppna och stadda i rörelse;
sluta betrakta dikotomin mellan individen och samhället som en orsak-och-verkan-relation, eftersom detta får subjektivitet och lärande att stelna och blockerar experimenterande.
Genom att utmana dominerande tänkesätt ger Rörelse och experimenterande i små barns lärande nya möjligheter till förändring och uppfordrar till en omvärdering av utbildningssystemets nuvarande betoning av förutbestämda resultat och fasta positioner. Den här boken ger forskare och studerande goda teoretiska ramar för att omformulera signifikanta aspekter på rörelse och experimenterande i tidig barndom. Bokens många konkreta exempel gör den till en fängslande och provokativ läsning för alla som intresserar sig för förskolans verksamhet.
9789144083926 -
Vygotskij och de små och yngre barnens lärand...
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur, 2013, 232 s., uppl. 1:3, ett litet fåtal sidor (6) med några få understrykningar, i övrigt. mkt gott skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057842
- Titel
- Vygotskij och de små och yngre barnens lärande
- Författare
- Smidt, Sandra
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 341 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken påminner oss om att lärande är något som pågår hela tiden när barn interagerar med mer kompetenta jämnåriga, äldre kamrater samt med vuxna. Författaren lyfter särskilt fram lärandets sociala dimensioner inom områdena kultur, historia, språk och inlärning av symboler. Författaren tar läsaren på en resa genom Lev Vygotskijs teorier och begrepp. Hon beskriver, förklarar och exemplifierar teorierna som är högaktuella i dagens pedagogiska verksamhet i förskola och skola. Områden som behandlas i boken är: mediering och minnekultur och kulturella verktygmentala funktionerspråk och tänkandeaktivitetsteorilek och meningsskapande. Boken har ett tillgängligt språk med förklarande ordlistor i anslutning till varje kapitel. Vygotskij och de små och yngre barnens lärande vänder sig till studenter på lärarutbildning och verksamma lärare i förskola och skola samt skolledare och beslutsfattare med ansvar för dessa skolformer.
9789144057842 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147100002
- Titel
- Boken om pedagogerna
- Författare
- Forssell, Anna
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 480 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 556 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken om pedagogerna är en antologi för dig som vill förstå varför den svenska skolan ser ut som den gör. I denna nya bearbetade upplaga har det tillkommit kapitel om digitalisering, segregation och frågan om inkludering.
Läs mer
Trots att vi lever i en föränderlig tid är de stora pedagogiska frågorna desamma nu som då: vad är pedagogik, vad är viktig kunskap, hur går lärande till, vilka medborgerliga dygder ska skolan förmedla, vilken är skolans roll i samhället, och hur skall skolan styras och organiseras så att alla barn och unga ges likvärdiga möjligheter att utvecklas maximalt?
Genom att tränga bakom retoriken och de pedagogiska trenderna tecknar bokens författare hur man i olika tider svarat på de eviga frågeställningarna om kunskap, bildning och rätten till personligt växande, och hur dessa svar formar och har format svensk skola.
Om författarna
Anna Forssell (red) är undervisningsråd på Skolverket och fil dr. vid Stockholms universitet. Författarna till boken är de mest namnkunniga inom sina respektive områden i Sverige.
9789147100002 -
Barn, barndom och samhälle - svensk utbildnin...
Häftad bok.
Nära nyskick. Gleerups Utbildning, 2014, 165 (1) s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140678249
- Titel
- Barn, barndom och samhälle - svensk utbildningshistoria
- Författare
- Sandin, Bengt
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn, barndom och samhälle. Svensk utbildningshistoria handlar om skolor och alla de personer som funnits i dem: elever, studenter och lärare i första hand, men även andra, som skolpolitiker och debattörer. Boken handlar också om samhällsförändringen i stort från det sena 1500-talet fram till i dag.
Skolans historia har formats av många parallella förändringsprocesser: klassamhällets och demokratins utveckling, förändrade föreställningar om samhällets behov av kvalifikationer och krav på medborgarna, nya vetenskapliga rön om barn och uppväxtförhållanden samt läraryrkets förändring. Därmed är detta också en bok om barn och barndomens historia, om synen på barns kulturella och sociala plats samt om föreställningar om normalitet och avvikelse.
Skolans och utbildningsväsendets historia handlar dessutom om hur en obligatorisk skola ska se ut för att den ska passa alla barn men samtidigt skapa förutsättningar att ta till vara på varje barns unika möjligheter. Varför är utbildning i skolor både en plikt och en möjlighet? Hur påverkar och påverkas skolan av välfärdssystemets utveckling? Det är den historien den här boken beskriver.
Bengt Sandin är docent i historia och professor vid Institutionen för tema, tema Barn, vid Linköpings universitet.
Maria Sundkvist är docent i barn och utbildningsledare vid Linköpings universitet.
9789140678249 -
Varför pedagogisk dokumentation? - Verktyg...
Häftad bok.
Nära nyskick. Gleerups Utbildning, 2015, 138 s., uppl. 2:3
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140678607
- Titel
- Varför pedagogisk dokumentation?, 2 uppl : Verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
- Författare
- Lenz Taguchi, Hillevi
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken är en introduktion till att använda pedagogisk dokumentation som arbetsverktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan. Författaren diskuterar pedagogisk dokumentation ur ett perspektiv där barnsyn och förhållningssätt och syn på kunskap och lärande är huvudfokus. Exemplen kommer i första hand från förskolans sammanhang, där pedagogisk dokumentation enligt Skolverket har använts på fler än hälften av alla svenska förskolor.
Vad är kunskap och lärande i ett arbete med pedagogisk dokumentation? Mycket har hänt sedan pedagogisk dokumentation introducerades med inspiration från den norditalienska staden Reggio Emilias kommunala förskoleverksamhet. Varför pedagogisk dokumentation? diskuterar de mångfacetterade relationer som finns till arbetsverktyget i dag. Bokens sista kapitel diskuterar barnet som subjekt, samt barnet och pedagogen som medkonstruktörer av kultur och kunskap utifrån olika exempel från förskolan och med en fenomenologiskt inspirerad konstruktionism med filosofen Merleau-Ponty som utgångspunkt.
Denna andra upplaga är kraftigt reviderad och uppdaterad och innehåller också en ny och omfattande inledning och ett helt nytt första kapitel.
Hillevi Lenz Taguchi är professor i pedagogik och barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet.
9789140678607 -
Kamratkulturer i förskolan; en lek på andras...
Häftad bok.
Gott skick. Liber, 2014, 120 s., 8 s. med enstaka rader förstrukna med transparent märkpenna (magenta), i övrigt. mkt gott skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114528
- Titel
- Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor
- Författare
- Löfdahl, Annica
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 169 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kamratkulturer i förskolan presenterar såväl teoretiska som empiriska aspekter på barns kamratkulturer. En central del handlar om det praktiska lärararbetet i relation till kamratkulturerna och hur ökad kunskap om kamratkulturer kan användas i arbetet med till exempel värdegrundsfrågor.
När barn vistas en längre tid tillsammans, som på förskolan, skapar de sina egna kamratkulturer. I dessa ryms sociala normer för hur man beter sig i gruppen – vem som kan vara med och leka, vem som bestämmer leken, hur man ska bete sig mot varandra, vem som har hög respektive låg social status, och så vidare. Kamratkulturer har stor påverkan på barnens samvaro och boken visar hur även små barn kan använda sig av leken som ett medel för uteslutning.
Denna nya upplaga av boken innehåller ytterligare empiriska exempel samt fördjupade resonemang. Kamratkulturer i förskolan vänder sig till studenter, verksamma lärare i förskolan och andra som är intresserade av att förstå förskolebarns samvaro, lek och utveckling.
Sagt om boken
”[…] Denna reviderade utgåva har utökats med ett kapitel om mångkultur och uppdaterats gällande referenser och riktlinjer. Eftersom Kamratkulturer i förskolan i första hand är utbildningslitteratur och vänder sig till studenter, motiverar detta att den äldre upplagan byts ut i bokhyllan. Boken är skriven i rapportform med ett akademiskt språk och innehåller en omfattande referenslista och register.” Therese Nordholm, lektör, BTJ-häfte 14111031.
Om författaren
Annica Löfdahl är professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hon har publicerat ett flertal studier om förskolan och om förskolebarn och deras villkor för sociala gemenskaper.
9789147114528 -
Etnografi i klassrummet; Tredje reviderade up...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2015, 258 s., uppl. 3:2
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144075044
- Titel
- Etnografi i klassrummet
- Författare
- Kullberg, Birgitta
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 258 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 375 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är en etnografisk ansats när man vill undersöka och förbättra undervisning i klassrummet? Hur går den till och vilka resultat kan man nå? Birgitta Kullberg använder i denna bok sin långa erfarenhet och utveckling av det etnografiska forskningsperspektivet för att visa hur det är verkningsfullt på ett pedagogiskt, didaktiskt och vetenskapligt plan.
I bokens första del introduceras etnografi som forskningsansats och forskningsmetod. Författaren beskriver hur en etnografisk studie förbereds teoretiskt och praktiskt, genomförs och fortlöpande analyseras, samt hur denna analys fördjupas i en slutlig bearbetning för att sedan tolkas och rapporteras.
I bokens andra del beskrivs hur ett etnografiskt förhållningssätt och undersökningsredskap – framför allt deltagande observationer och etnografiska intervjuer – med framgång kan användas i undervisningen och bidra till utvecklingen av dennas undersökande karaktär.
Etnografi i klassrummet är skriven för att användas dels i förskollärar- och grundlärarutbildning, i kompetensutbildning för lärare och i forskarutbildning inom pedagogik och didaktik dels för verksamma lärare. Detta är den reviderade tredje upplagan.
9789144075044 -
Challenging the Classroom Standard Through Mu...
Häftad bok.
Nyskick. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, London, 2006, XVIII (2) 160 pp., pbk., VG/NEW condition
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0805856366
- Titel
- Challenging the classroom standard through museum-based education : school in the park
- Författare
- Pumpian, Ian - Fisher, Douglas - Wachowiak, Susan
- Förlag
- Mahwah, N.J. : L. Erlbaum Associates
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- English
- Baksidestext
- Includes bibliographical references and indexes.
0805856366 -
Motivation och lärande; Andra reviderade utgå...
Häftad bok.
Nyskick. Natur & Kultur, 2016, 116 s., hft. m. flikar; övers. av Anita Erlandsson
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127817579
- Titel
- Motivation och lärande
- Författare
- Skaalvik, Einar M.
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 116 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att eleverna är motiverade är en förutsättning för lärandet i skolan. Att motivera eleverna är därför en av skolans viktigaste uppgifter. Men hur tar man sig an den uppgiften?
I Motivation och lärande presenteras åtta forskningsanknutna motivationsteorier. Författarna förklarar varför dessa teorier är betydelsefulla, hur de kompletterar och förstärker varandra samt vilka praktiska konsekvenser de får i klassrummet. Boken innehåller också konkreta exempel på motivationshöjande aktiviteter som läraren kan tillämpa i sin undervisning.
Boken vänder sig till lärare, lärarstudenter och andra som arbetar med lärande eller intresserar sig för motivationsteorier.
Författarna som båda har en gedigen bakgrund inom det pedagog-psykologiska fältet delar också med sig av konkreta råd till lärare och det finns även förslag till
diskussionsuppgifter efter varje kapitel. (...) Boken innehåller därför många exempel på hur lärare kan se och stödja varje enskild elev i hans/hennes utveckling och lärande.
Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 3 2016
9789127817579 -
SMÅBARNSPEDAGOGIK. - Fenomenologiska och est...
Häftad bok.
Gott skick. Liber, 2012, 272 s., uppl. 1:4; övers. från norskan av Eva Trägårdh, namnt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147053216
- Titel
- Småbarnspedagogik
- Författare
- Haugen, Synnøve
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 166 x 238 mm
- Vikt
- 462 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om de minsta barnen i förskolan. Genom författarnas beskrivningar av viktiga händelser och processer i barnens liv i förskolan får läsaren förståelse för de minsta barnens perspektiv. Boken behandlar skilda områden som de minsta barnens kroppsliga och emotionella uttryck, barnens samspel, inskolning, små barns förhållande till musik och andra estetiska uttrycksformer, lek, drama och humor. Förskollärarens utmaning blir att kunna växla mellan att vara deltagare, stöd och uppmärksam observatör.
9789147053216 -
SKON OCH MÅTTBANDET - Barn och mätande - det...
Häftad bok.
Nära nyskick. Reggio Children / Space and Relation Publishing, Stockholm, 2004, 112 s., hft m. flikar; tvåspråkig - svenska / danska.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197545406
- Titel
- Skon och måttbandet : barn och mätande : det första närmandet till hur mått kan upptäckas, fungera och användas = Sko og metermål : børnene og måltagningen : den første tilnærmelse til hvordan man kan opdage mål og hvordan de anvendes og fungerer
- Författare
- Reggio Children Srl (<Reggio, Emilia>)
- Förlag
- Stockholm : Reggio Children / Space and relation
- Utgivningsår
- 2004
- Språk
- English
9197545406 -
BEPRÖVAD ERFARENHET I FÖRSKOLAN. - En metodb...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Natur & Kultur, 2018, 175 (1) s., hft. m. flikar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127823570
- Titel
- Beprövad erfarenhet i förskolan : En metodbok
- Författare
- Riddersporre, Bim
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 175 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 158 x 228 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Beprövad erfarenhet handlar om arbetserfarenhet som är prövad, dokumenterad och genererad under en längre tidsperiod av många. Det handlar också om professionell erfarenhet som systematiskt sprids och dokumenteras så att yrkesverksamma kan lära av varandra. Boken Beprövad erfarenhet i förskolan beskriver hur beprövad erfarenhet kan se ut och utveckla verksamheten i förskolor.
Hur kan jag som blivande eller verksam förskollärare tänka, agera och utvecklas utifrån beprövad erfarenhet?
Vad innebär det att bepröva min egen erfarenhet i förskolan?
Hur kan jag som förskolechef använda beprövad erfarenhet för att fullt ut ta ansvar för det pedagogiska ledarskapet?
Genom tydliga, konkreta redskap och spännande exempel vill författarna inspirera alla som arbetar i förskolan till att på olika sätt bepröva sin erfarenhet – som ett sätt att utmana, utveckla och stimulera både medarbetare och barn.
Beprövad erfarenhet i förskolan vänder sig till chefer och all pedagogisk personal i förskolan samt studerande på förskollärarutbildning och fortbildning för förskolechefer.
Sagt om boken:
Det är en mycket intressant och tankeväckande bok där professionen inom förskolan lyfts, förskolepedagogen utmanas och där verksamheterna får ett redskap att utveckla sitt arbete utifrån de kompetenser och den pedagogik de förfogar över. En kan även se boken som en metodbok för ledarskap inom förskolan där förskolerektorn får ett verktyg att hålla samman, strukturera och utveckla de erfarenheter som medarbetarna har.
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 3, 2019
9789127823570 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789140664136
- Titel
- Didaktiska studier - från förskola och skola
- Författare
- Niklas Pramling (red.) - Ingrid Pramling Samuelsson (red.
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 337 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna boken finns inom kort att köpa som e-bok med ISBN 9789140685841 via nätbokhandeln.
Idag ökar kraven på att förskolan ska vara en pedagogisk verksamhet. Förskollärare förväntas arbeta med att utveckla olika sorters förmågor och kunskaper hos små barn. Förskolan har också en läroplan med strävansmål som ska vägleda verksamheten.
Hur kan lärare i förskolan, förskoleklassen och skolans första år arbeta målmedvetet pedagogiskt för att utveckla barns förståelse för olika aspekter av omvärlden? Hur utmanar och hjälper lärare barn att lära och hur svarar barnen på dessa utmaningar?
I den här boken beskrivs en teori (variationsteori) om barns lärande, och en modell för hur man kan arbeta med att utveckla barns olika förmågor. Ett antal fallstudier beskriver hur lärare försöker utveckla barns kunnande inom en rad olika områden eller "kunskapsämnen": matematik, skrift, musik, fonetik, naturvetenskap och sociala förmågor. De möjligheter och svårigheter som lärare stöter på då de försöker arbeta systematiskt och målinriktat med att utveckla små barns kunnande diskuteras.
Boken är främst tänkt för lärarstudenter med inriktning mot tidigare åldrar samt för redan verksamma lärare i förskola, förskoleklass och grundskolans första år.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot tidigare åldrar och Niklas Pramling är doktor i pedagogik, båda är verksamma vid Göteborgs universitet.
9789140664136 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147100255
- Titel
- Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
- Författare
- Björk-Willén, Polly - Gruber, Sabine - Puskás, Tünde
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 167 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan man genomföra de motsägelsefulla uppdrag som slås fast i förskolans läroplan - att både förmedla ett kulturarv och att främja mångfald? Är det ens möjligt att genomföra båda uppdragen?
Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag belyser hur personal, barn och föräldrar hanterar etnisk och språklig mångfald i förskolans praktik. Med hjälp av empiriska nedslag analyseras vardagliga händelser, aktiviteter och interaktioner. Situationer med bland annat lek, samtal och rekrytering tas upp och problematiseras. Boken behandlar också viktiga perspektiv och begrepp inom området och beskriver hur det mångkulturella uppdraget har förändrats över tid. Genom att fokusera på förskollärarnas arbete och de ideologiska och didaktiska dilemman som kan uppstå rörande barns flerspråkighet och integration vill författarna skapa reflektion och kritisk diskussion om förskolans uppdrag i ett mångkulturellt samhälle.
Boken vänder sig framför allt till studerande vid förskollärarprogrammet och till anställda i förskolan, men är även av intresse för tjänstemän och politiker med ansvar för förskolan.
Sagt om boken
”[…] Författarna rör sig inom ett område som det inte forskats så mycket om, men i dagsläget där vart femte barn på förskolan är född, eller har föräldrar som är födda, utomlands finns det ett stort behov av kunskaper härom och detta är en viktig bok för studenter, pedagoger och andra med ansvar för den svenska förskolan.” Ulf Mårtensson, lektör, BTJ häfte 14102054.
Om författarna
Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag är skriven av fem forskare. Huvudredaktörer är Polly Björk-Willén, lektor i pedagogiskt arbete, Sabine Gruber, fil.dr i etnicitet och Tünde Puskás, lektor i pedagogiskt arbete och fil.dr i etnicitet, samtliga vid Linköpings universitet.
9789147100255 -
FÖRSKOLA I RÖRELSE OCH FÖRÄNDRING - Barn oc...
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur, 2015, 145 s., något hörnveck (hundöra), i övrigt. i mkt gott skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144104348
- Titel
- Förskola i rörelse och förändring : barn och pedagoger skapar mening tillsammans
- Författare
- Dahlbeck, Per - Westlund, Kristina
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 145 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 115 x 222 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur skapar vi en förskola som är meningsfull för barnen och dit varje barn går med lätta steg? Bokens författare, som alla drivs av en uttalad ambition att skapa just en sådan förskola, beskriver hur de arbetar för att få syn på och ta tillvara barns perspektiv, erfarenheter och lust att utforska. I boken skildras fyra projektarbeten som genomförts med barn i olika åldrar. Genom pedagogernas praxisnära dokumentation, undersökande arbetssätt och nyfikna blick får vi ta del av aktiviteter som gör skillnad för både barn och vuxna. Här ges en mängd exempel på vad det kan innebära att skapa möjligheter för barnen att utforska områden som de vuxna redan har kunskaper om. Men vi får också se hur pedagogerna fångar de tillfällen då barnen överskrider denna kunskap och erövrar områden som är helt okända för vuxna.
Förskola i rörelse och förändring kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare och som underlag för utveckling av förskoleverksamhet och förskollärares kompetensutveckling. Den är också angelägen för politiker, tjänstemän, förskolechefer och vårdnadshavare intresserade av förskoleverksamhet.
9789144104348 -
SMÅBARNSPEDAGOGIK OCH PRAKTIKBERÄTTELSER. -...
Häftad bok. 2009.
Mycket gott skick. Gleerups, 2009, 115 s..
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140667762
- Titel
- Småbarnspedagogik och praktikberättelser
- Författare
- Anne Tove Fennefors - Kirsten E. Jansen
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 228 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De yngsta barnen i förskolan har en myllrande och livlig gemenskap. Här finns otaliga berättelser att hämta som belyser yrkesrelaterade och spännande teman. I den här boken analyseras dessa praktikberättelser för att få fram kunskap som belyser och diskuterar etablerade föreställningar om lek, vardagsrutiner, samspel och lärande, didaktik samt medverkan och demokrati.
Småbarnspedagogik bidrar till en ökad kunskap om det småbarnspedagogiska området och till att fler får insikt om de allra yngsta barnens aktiva deltagande och medverkan i sitt eget och andras liv.
Anne Tove Fennefoss och Kirsten E. Jansen är båda lektorer i pedagogik vid Universitetet i Agder i Norge. De undervisar i småbarnspedagogik inom förskollärarutbildningen och forskar om de yngstas medverkan i förskolan.
Översättning: Hans Magnusson
Fackgranskning: Annika Månsson, lektor i pedagogik vid lärarutbildningen, Malmö högskola.
9789140667762 -
Konsten att navigera mellan individ och grupp...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Gleerups, 2011, 176 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140676382
- Titel
- Konsten att navigera mellan individ och grupp : lärares uppdrag i skola, förskola och fritidshem
- Författare
- Monica Hansen Orwehag - Marita Lundström - Eva M. Johansson - Cecilia Nielsen - Inga Wernersson - Ragnhild Vikström
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2011
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 322 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärare har i sin verksamhet ansvar både för barngruppen eller klassen som helhet och för varje enskilt barn eller elev. Många lärare upplever att balansen mellan individ och grupp är svår att hantera, medan andra ser den som en stimulerande utmaning. Detta dubbla ansvar har också lyfts fram i den aktuella skoldebatten, där bland annat elevens eget arbete och katederundervisning har ställts mot varandra.
I den här antologin belyser författarna frågan om hur lärare förhåller sig till individen och gruppen, både ur ett övergripande samhällsperspektiv och ur ett verksamhetsperspektiv, och diskuterar den med hjälp av exempel från lärares vardagspraktik. Hur har förhållandet mellan individ och grupp hanterats historiskt? Vilka distinktioner finns mellan individualism och individualisering? Vilka möjligheter och begränsningar ger ramarna för de olika verksamheterna? Författarna belyser detta också med utgångspunkt från arbetet med barn i behov av särskilt stöd och de speciella förhållanden som styr ämnena svenska och matematik.
Bokens författare är: Cecilia Nielsen, Monica Hansen Orwehag, Eva M. Johansson, Marita Lundström, Inga Wernersson och Ragnhild Vikström.
Eva M. Johansson är adjunkt i specialpedagogik vid Högskolan Väst.
Marita Lundström är doktorand i pedagogik och adjunkt i barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan Väst.
Cecilia Nielsen är lektor i pedagogik vid Högskolan Väst.
Monica Hansen Orwehag är lektor i pedagogik vid Högskolan Väst.
9789140676382 -
FÖRSKOLAN I ETT KÖNSPESPEKTIV. - Att göra si...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 1998, 168 s., namnt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144006047
- Titel
- Förskolan i ett könsperspektiv
- Författare
- Birgitta Odelfors
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En av förskolans viktigaste uppgifter är att ge barn möjligheter att uttrycka sig. Mycket tyder på att flickor och pojkar har olika förutsättningar för att göra sig hörda och sedda. Denna bok bygger på en undersökning av tre förskolor där barnens deltagande i lek, samling, åldersindelad gruppverksamhet och bildverksamhet har studerats ur ett könsperspektiv. Författaren beskriver hur flickornas och pojkarnas sätt att bete sig under aktiviteterna skiljer sig åt, och relaterar detta till personalens sätt att bemöta barnen och strukturera aktiviteterna. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9144006047 -
EFTER BARNETS ÅRHUNDRADE. - Utmaningar för 2...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2015, 170 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144103464
- Titel
- Efter barnets århundrade - Utmaningar för 2000-talets förskola
- Författare
- Frånberg, Gun-Marie
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 170 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 265 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolan har under 1900-talet genomgått stora förändringar. Den har gått från att vara en institution för välgörenhet, förvaring och fostran, till att vara en egen skolform i det svenska utbildningssystemet. Efter barnets århundrade ställer frågor om vilka utmaningar 2000-talets förskola står inför och vilka förändringar i verksamheten man kan identifiera. Författarna granskar dessa utmaningar utifrån ett kritiskt perspektiv och undersöker vissa utvalda faktorer som kan tänkas försvåra eller underlätta framväxten av positiva lärandemiljöer för alla barn.
Några av de utmaningar som diskuteras i boken är:
den reviderade läroplanen för förskolan från 2011 och vad den innebär
förskolans skolifiering
kulturell mångfald i förskolan
jämställdhetsarbete i förskolan
IT och digitalisering i förskolan.
Boken vänder sig till förskollärarstudenter och förskollärare på fältet, men också till andra yrkesgrupper som arbetar med barn.
9789144103464 -
Ledarskap i klassrummet; Andra upplagan
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2010, 263 s., uppl. 2:3
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144048338
- Titel
- Ledarskap i klassrummet
- Författare
- Stensmo, Christer
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 263 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 378 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärares ledarskap i klassrummet har som främsta mål att förmå eleverna att ägna den schemalagda tiden till arbete med olika former av uppgifter. Uppgifter som genomförs i en kontext som utgörs av skolans yttre, samhälleliga ramar och den inre, lokala skolkulturen. Lärarens uppgift är att ansvara och hantera:Planering - att reflektera över och utveckla en trygg och uppgiftsfokuserad klassrumsatmosfär.Kontroll - att förankra positiva regler och rutiner hos eleverna.Motivation - att göra eleverna målmedvetna och villiga att anstränga sig för att nå målen.Gruppering - att hantera gruppdynamik, normbildning och konflikter i klassen samt formering av arbetsgrupper.Individualisering - att anpassa verksamheterna till varje enskild elevs behov och förutsättningar.Denna reviderade upplaga har kompletterats inom områdena: ledarskapets kontext, särskilt lokala skolkulturer; konflikter och konflikthantering; kooperativt lärande samt gruppering och individualisering.Boken är främst avsedd för studenter på lärarutbildning, lärare i grund- och gymnasieskola samt fristående kurser i pedagogik och beteendevetenskapliga ämnen. Den passar också för blivande barn- och ungdomsledare, personalutbildare och ledare för andra pedagogiska verksamheter.
9789144048338 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789140682130
- Titel
- Specialpedagogik 1, elevbok
- Författare
- Larsson, Irene
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 236 sidor
- Bandtyp
- Board book
- Mått
- 165 x 242 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 460 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Specialpedagogik 1 täcker in hela kursen Specialpedagogik 1. Läromedlet passar både för gymnasieskolans program inom Barn- och Fritid samt Vård- och omsorg. Specialpedagogik 1 är helt anpassade till Gy 2011 och består av elevbok, digitalt läromedel, lärarhandledning och lärarwebb.
Specialpedagogik 1 innehåller sju teman:
Funktionsnedsättningar – stöd ger möjligheter
Specialpedagogiska insatser
Planering, uppföljning och dokumentation
Kommunikation – samspel i möten mellan människor
Specialpedagogiskt perspektiv
Samhällets insatser för människor i behov av stöd
Viktiga ord och begrepp inom specialpedagogik
Läromedlet går bland annat igenom vanliga funktionsnedsättningar och vilka specialpedagogiska insatser de kan kräva. Den tar även upp samhällets roll och ansvar.
Specialpedagogik 1 har en tydlig och kursrelaterad struktur och är enkel att arbeta med. Den är intresseväckande och uppmuntrar elevaktivt lärande genom fallbeskrivningar, diskussionsfrågor och uppgifter. En lärarhandledning och en lärarwebb kompletterar läroboken med gediget lärarstöd.
Specialpedagogik 1 i korthet:
• ger dig ett modernt och aktuellt läromedel
• väcker intresse och gör eleverna aktiva i sitt lärande
• ger dig tillgång till lärarmaterial med massor av extramaterial
9789140682130 -
MÅNGFALD OCH DIFFERENTIERING - Inkludering...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2016, uppl. 1:2, namn
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144071985
- Titel
- Mångfald och differentiering - Inkludering i praktisk tillämpning
- Författare
- Barow, Thomas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inkludering är en pedagogisk målsättning, utbildningspolitisk riktlinje och etisk förpliktelse som framförts i drygt två årtionden. I bokens första del beskriver författarna olika perspektiv på mångfald och differentiering: pedagogiska, didaktiska utbildningspolitiska, sociologiska och kommunikationsteoretiska synsätt som är nödvändiga att reflektera över.
I bokens andra del presenterar författarna en rad möjliga tillvägagångssätt för hur elevers olikheter kan tillvaratas i undervisningen. De presenterade ansatserna och metoderna är dock inga färdiga recept. Med hänsyn till bland annat innehåll, elevers motivation och intressen behöver de varieras och anpassas till de konkreta förutsättningarna i varje klass. De olika exemplen syftar till att vara inspirerande för vidareutveckling av den egna undervisningsstilen.
Antologins syfte är att presentera möjligheter för hur undervisningen kan utvecklas och anpassas med hänsyn till mångfalden i klassrummet och elevers individuella behov. Boken vänder sig både till lärarstudenter och verksamma lärare som söker inspiration och nya idéer för sin undervisning.
9789144071985 -
PRAKTIKNÄRA FORSKNING - Barn, lärare och lä...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2016, 254 s, namn
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144109718
- Titel
- Praktiknära forskning - Barn, lärare och lärande
- Författare
- Björklund, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 254 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 379 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Praktiknära forskning fokuserar på lärarens betydelse för yngre barns lärande. Författarna beskriver i boken vardagssituationer och hur barn handlar, interagerar och utnyttjar sin miljö. Boken grundar sig teoretiskt på flera forskares arbete men ger också inblickar i lärares vardag i form av fallbeskrivningar. Författarna betonar vikten av att som lärare hitta sin roll och arbeta mot fastställda mål samtidigt som man vågar gå utanför sina erfarenheter och hitta nya vägar. Förhoppningen är att boken ska fungera som underlag för diskussion och leda till utveckling av det konkreta lärararbetet, både på individnivå och för hela förskollärar- och lärarprofessionen.
Praktiknära forskning riktar sig främst till blivande förskollärare/lärare för yngre barn, men också till verksamma inom området samt andra som är intresserade av unga barns lärande och deras lärare, exempelvis politiker.
9789144109718
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn