-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789180184946
- Titel
- Skattjakten
- Författare
- Mæhle, Lars
- Förlag
- Lind & Co
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 48 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 207 x 258 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bästa kompisarna Rasmus och Tim hittar en mystisk skattkarta i buskarna vid Rexgrottan. Det ska finnas en skatt längst in i Sumpskogen! Tim vill leta upp den men Rasmus är osäker, tänk om det är en massa läskiga dinosauriesjörövare som ligger bakom? Men Tim lyckas övertala Rasmus och de ger sig väg på en skattjakt. På vägen måste de passera en massa farliga hinder. Kommer de att hitta skattkistan? Och vad finns det i så fall i den? Dinosauriegänget-böckerna om kompisarna Rasmus och Tim bjuder på små och stora äventyr i charmiga berättelser fulla av både spänning och humor. I samma serie finns:
Ägget
Simtävlingen
Resan
Lind & Co 9789180184946 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147099207
- Titel
- Klinisk omvårdnad D. 2
- Författare
- Almås, Hallbjørg
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 534 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 1630 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Klinisk omvårdnad 2 är del två av en serie om två böcker. Klinisk omvårdnad del 1 och 2 tydliggör vilka konsekvenser olika sjukdomar och skador har för patienten. Hur upplever patienten att vara sjuk, hur påverkas hens grundläggande behov och vilka copingstrategier behövs?
Böckerna tillhandahåller systematisk kunskap om datainsamling, de kliniska bedömningar och omvårdnadsåtgärder som behövs för att kunna tillgodose patientens grundläggande behov samt om sjuksköterskans ansvar och kompetens i sin professionsutövning.
Alla kapitel har en liknande struktur, vilket gör det enkelt att orientera sig. Texterna är granskade av svenska experter och anpassade till svenska förhållanden.
Böckerna vänder sig till blivande sjuksköterskor och kan användas som referens för sjuksköterskor inom olika verksamhetsområden.
Läs mer
Klinisk omvårdnad är uppdelad i två delar. Det här är del 2 av 2.
Om författarna
Dag-Gunnar Stubberud är intensivvårdssjuksköterska och har en fil.kand. i vårdvetenskap. Han är förstelektor vid magisterutbildning i intensivvård vid högskolan i Oslo. Stubberud har tillsammans med Grønseth haft huvudansvaret för revisionen av andra upplagan och är medförfattare till flera kapitel.
Randi Grønseth är sjuksköterska, har en fil.kand. i vårdvetenskap och arbetar som förlagsredaktör. Grønseth har haft förlagsansvaret för andra upplagans revisione. Hon är också medredaktör och medförfattare till några kapitel.
Hallbjørg Almås är sjuksköterska och lärare med lektorskompetens, och har lång erfarenhet som förlagsredaktör (numera pensionerad). Almås är författare till flera kapitel i boken och har i de tidigare utgåvorna av Klinisk omvårdnad varit huvudredaktör och huvudförfattare.
Översättningen från norska är gjord av Inger Bolinder-Palmér och Kristina Olsson.
Liber 2 9789147099207 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147094196
- Titel
- Klinisk omvårdnad Del 1
- Författare
- Almås, Hallbjørg - Stubberud, Dag-Gunnar - Grønseth, Randi - Bolinder-Palmér, Inger - Toverud, Kari C
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 569 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 1748 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Klinisk omvårdnad 1 är del ett av en serie om två böcker. Klinisk omvårdnad del 1 och 2 tydliggör vilka konsekvenser olika sjukdomar och skador har för patienten. Hur upplever patienten att vara sjuk, hur påverkas hens grundläggande behov och vilka copingstrategier behövs?
Läs mer
Böckerna tillhandahåller systematisk kunskap om datainsamling, de kliniska bedömningar och omvårdnadsåtgärder som behövs för att kunna tillgodose patientens grundläggande behov samt om sjuksköterskans ansvar och kompetens i sin professionsutövning.
Alla kapitel har en liknande struktur, vilket gör det enkelt att orientera sig. Texterna är granskade av svenska experter och anpassade till svenska förhållanden.
Böckerna vänder sig till blivande sjuksköterskor och kan användas som referens för sjuksköterskor inom olika verksamhetsområden
Om författarna
Dag-Gunnar Stubberud är intensivvårdssjuksköterska och har en fil.kand. i vårdvetenskap. Han är förstelektor vid magisterutbildning i intensivvård vid högskolan i Oslo. Stubberud har tillsammans med Grønseth haft huvudansvaret för denna revision och är medförfattare till flera kapitel.
Randi Grønseth är sjuksköterska, har en fil.kand. i vårdvetenskap och arbetar som förlagsredaktör. Grønseth har haft förlagsansvaret för revisionen. Hon är också medredaktör och medförfattare till några kapitel.
Hallbjørg Almås är sjuksköterska och lärare med lektorskompetens, och har lång erfarenhet som förlagsredaktör (numera pensionerad). Almås är författare till flera kapitel i boken och har i de tidigare utgåvorna av Klinisk omvårdnad varit huvudredaktör och huvudförfattare.
Liber 2 9789147094196 -
Skrifter, Bok 1 - Sokrates försvarstal / Krit...
Inbunden bok. Bokförlaget Atlantis. 2000. 444 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174868746
- Titel
- Skrifter 1 Sokrates försvarstal Kriton Euthyfron Laches Den mindre H-Gästab
- Författare
- Platon
- Förlag
- Bokförlaget Atlantis
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 442 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 144 x 216 mm Ryggbredd 36 mm
- Vikt
- 755 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är sjuttiofem år sedan Platons samlade skrifter översattes till svenska av Claes Lindskog. Nu utkommer första boken av Platons Skrifter i ny översättning från det grekiska originalet av Jan Stolpe.
Bok 1 innehåller åtta av de klassiska texterna. I Sokrates försvarstal ger Platon ett porträtt av sin vördade läromästare när han står inför rätta, anklagad för att ha vilsefört ungdomen och infört nya gudar. I Kriton förklarar Sokrates varför han inte vill rymma ur fängelset och undkomma sin dödsdom. Euthyfron, Laches och Den mindre Hippias är tre korta dialoger där Platon låter Sokrates använda samtalsformen för att påvisa begreppsoreda och ogenomtänkta ståndpunkter.
Temat i Gästabudet är kärleken, i Faidon själens odödlighet. Gorgias är en av Platons allra fränaste skrifter, där han går till angrepp mot ytlig talekonst och mot den cyniska maktfilosofi som han anser ligga till grund för politiken i hemstaden Athen.
Jan Stolpes översättning av Platon planeras utkomma i sju böcker och skall omfatta alla skrifter som går under Platons namn, även de mindre kända och oäkta skrifterna. Översättningarna är försedda med förklarande noter.
Bokförlaget Atlantis 9789174868746 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLilla Lyrikserien Bonniers
-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9780141397900
- Titel
- Aphorisms on love and hate
- Författare
- Nietzsche, Friedrich
- Utgivningsår
- 2017
- Språk
- English
Penguin Classics 9780141397900 -
Waldersten 365
Inbunden bok. Max Ström. 2011. 500 sidor.
Mycket gott skick. Främre pärms nedre vänstra hörn aningen vikt så som det brukar på den här boken. Streckkoden på bakre pärm har ett litet slitmärke på 1-2 cm efter prislapp eller liknande. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171262288
- Titel
- Waldersten 365
- Författare
- Waldersten, Jesper
- Förlag
- Max Ström
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 500 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 131 x 194 mm Ryggbredd 46 mm
- Vikt
- 865 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- »Waldersten 365 har utvalts till det prestigefyllda priset Svensk bokkonst 2011«»Gå marsch pannkaka och [...] skaffa boken. Du kommer att börja le, men också känna hur skrattet fastnar i halsen.«DN. »helheten är gripande, precis som med bra konst«SKÖNA HEM»vassa samtidsrapporter, svart humor och djärva tankegångar«VI LÄSER»För lite mer än ett år sedan betämde han (Jesper Waldersten) sig för att under ett år göra minst ett konstverk om dagen, inför en publik i form av en hemsida [...] Resultatet - 450 bilder - syns [...] i nya snygga boken "Waldersten 365"«TT SPEKTRAVarje dag under ett helt år skapade Jesper Waldersten minst en unik bild som publicerades på waldersten365.com. Han har ett brett register och rör sig mellan svart humor, skarpa samtidskommentarer och underfundiga ordlekar. Formgivaren Patric Leo har skapat en unik design där boken är avskalad från allt som inte är absolut nödvändigt. I den över 700 sidor tjocka boken publiceras alla bilder från detta intensiva år och resultatet är omtumlande, överväldigande, tänkvärt och fantastiskt roligt! Jesper Waldersten är en av vår tids allra främsta och mest produktiva svenska konstnärer. Han medverkar ständigt i många av Sveriges största tidningar och har nu börjat bli ett efterfrågat namn även internationellt.Sagt om Waldersten 365»Boken som är tjockare än en bibel är ett äventyr i sig, som en resa eller ett hav av upplevelser«KULTURBLOGGEN»Ett tjockt praktverk«DAMERNAS VÄRLD»Mycket att tjusas av«IKON 1939»Öga mot samtiden«RESIDENCE»Rolig, träffsäker och snygg«UNT»en skön blandning som pendlar mellar det humoristiska och tänkvärda«DAGENS ARBETE
Max Ström 9789171262288 -
Växternas namn : vetenskapliga växtnamns etym...
Inbunden bok. Stockholm : Wahlström & Widstrand. 1997. 602 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Pärm och inlaga i mycket gott skick. Skyddsomslaget har dock en del slitna hörn och kanter.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789146171027
- Titel
- Växternas namn : vetenskapliga växtnamns etymologi : språkligt ursprung och kulturell bakgrund
- Författare
- Corneliuson, Jens
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- Svenska
Stockholm : Wahlström & Widstrand 9789146171027 -
Den första klunken öl och andra små njutninga...
Inbunden bok. Stockholm : Bonnier. 1 uppl. 1999. 87 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Inlagan i nära nyskick förutom namnad på insidan av främre pärm. Skyddsomslag med liten reva på baksidan och något nötta kanter.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100568559
- Titel
- Den första klunken öl och andra små njutningar
- Författare
- Delerm, Philippe - Bodegård, Anders - Ericson, H. C.
- Förlag
- Stockholm : Bonnier
- Utgivningsår
- 1999
- Språk
- Svenska
Stockholm : Bonnier 1 9789100568559 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 0131523597
- Titel
- Writing academic english
- Författare
- Oshima, Alice
- Förlag
- Gardners Bokimporten
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 337 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 210 x 274 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 630 g
- Språk
- English
Pearson Longman 4 0131523597 -
Academic vocabulary in use - 50 units of acad...
Häftad bok. Cambridge. 2008. 176 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780521689397
- Titel
- Academic vocabulary in use - 50 units of academic reference and practice : self-study and classroom use
- Författare
- McCarthy, Michael
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Pbk
- Språk
- English
Cambridge 9780521689397 -
Skin in the Game - Hidden Asymmetries in Dail...
Häftad bok. Random House USA. 2018. 2883 sidor.
Mycket gott skick. Engelsk text
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780525511076
- Titel
- Skin in the Game
- Författare
- Taleb, Nassim Nicholas
- Förlag
- Random House USA
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 154 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 440 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- In his most provocative and practical book yet, one of the foremost thinkers of our time redefines what it means to understand the world, succeed in a profession, contribute to a fair and just society, detect nonsense, and influence others. Citing examples ranging from Hammurabi to Seneca, Antaeus the Giant to Donald Trump, Nassim Nicholas Taleb shows how the willingness to accept ones own risks is an essential attribute of heroes, saints, and flourishing people in all walks of life.
As always both accessible and iconoclastic, Taleb challenges long-held beliefs about the values of those who spearhead military interventions, make financial investments, and propagate religious faiths. Among his insights:
For social justice, focus on symmetry and risk sharing. You cannot make profits and transfer the risks to others, as bankers and large corporations do. You cannot get rich without owning your own risk and paying for your own losses. Forcing skin in the game corrects this asymmetry better than thousands of laws and regulations.
Ethical rules arent universal. Youre part of a group larger than you, but its still smaller than humanity in general.
Minorities, not majorities, run the world. The world is not run by consensus but by stubborn minorities imposing their tastes and ethics on others.
You can be an intellectual yet still be an idiot. Educated philistines have been wrong on everything from Stalinism to Iraq to low-carb diets.
Beware of complicated solutions (that someone was paid to find). A simple barbell can build muscle better than expensive new machines.
True religion is commitment, not just faith. How much you believe in something is manifested only by what youre willing to risk for it.
The phrase skin in the game is one we have often heard but rarely stopped to truly dissect. It is the backbone of risk management, but its also an astonishingly rich worldview that, as Taleb shows in this book, applies to all aspects of our lives. As Taleb says, The symmetry of skin in the game is a simple rule thats necessary for fairness and justice, and the ultimate BS-buster, and Never trust anyone who doesnt have skin in the game. Without it, fools and crooks will benefit, and their mistakes will never come back to haunt them.
Random House USA 9780525511076 -
Stockholm / Brussels : a retrospective in fin...
Häftad bok. Recito Förlag. 1 uppl. 2015. 160 sidor.
Mycket gott skick. Tillskrift av författaren/fotografen på försättsbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198009620
- Titel
- Stockholm / Brussels : a retrospective in fine prints
- Författare
- Ems, Emil
- Förlag
- Recito Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 258 x 297 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 1134 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Författaren har varit verksam i både svensk och internationell offentlig förvaltning. Efter sin pensionering har han etablerat sig som författare och fotograf. I boken "Stockholm/Brussels" ger han oss återblickar från sitt liv i dess två städer, där han har verkat under större delen av sitt liv.
Emil Ems föddes sista krigsåret i en liten by i sydöstra Österrike, där sovjetiska armén förintade de sista resterna av tyska försvaret. Förskräckliga scener utspelades runt den nyfödde, vilket har präglat hans liv för alltid och gjorde honom till en orolig ande utan trygghet och sinnesro.
Knappt 18 år gammal drog han iväg till Sverige, där han trodde sig finna ett nytt och tryggt hem. Men när han blev äldre och mognare kom hans ångest och oro till ytan igen. Därefter vistades han ett tag i Schweiz och slutligen i Belgien, tills han till slut insåg, när pensioneringen var förestående, att en man utan rötter har att finna sitt hemland och sin trygghet i sig själv. Så beslutade han sig att återvända till Sverige och har sedan dess haft Stockholm som sin slutgiltiga hemvist.
Författaren berättar denna story i fyra essäer. Men framförallt inbjuder han oss att titta på konsttryck från Stockholm och Bryssel. Dessa bilder föreställer på ytan "urban landscapes", men ger för den initierade betraktaren framförallt en "väg in" i Emil Ems inre liv. Med författarens egna ord:
-Even if time has come for retrospection, I am at a loss of words to describe my life and inner self. I am not a poet to forge metaphores germane to the task; nor am I a painter or composer. I have only my prints to tell my story. This will have to do!
"It is a pleasure and privilege to preface this book. It presents a travel to two impressive cities, but is foremost about travelling within the mind." (Pierre Schellekens, formely Head of the EU Commission Representation in Sweden).
"I have known the author since the mid-'eighties as a diligent and striving civil servant as well as an outstanding economist and analyst. But I was not aware that he is also a master in the art of photography." (Ambassador Anders Ahnlid, Head of Swedens Permanent Representation to the EU).
Recito Förlag 1 9789198009620 -
Horn please - narratives in contemporary Indi...
Inbunden bok. Hatje Cantz. 2007. 238 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i gott skick. Skyddsomslagets främre pärm har runda spår från något som ställts på boken. Samtida indisk konst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9783775720175
- Titel
- Horn please - narratives in contemporary Indian art
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 237 sidor
- Bandtyp
- Hbk
- Språk
- English
Hatje Cantz 9783775720175 -
Women's pictures - feminism and cinema
Häftad bok. Routledge & Kegan Paul. 1982. 226 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0710090447
- Titel
- Women's pictures - feminism and cinema
- Författare
- Kuhn, Annette
- Utgivningsår
- 1982
- Omfång
- 226 sidor
- Språk
- English
Routledge & Kegan Paul 0710090447 -
Hur många prickar har en gepard? : unga eleve...
Häftad bok. Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM). 1:10 uppl. 2021. 133 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185143078
- Titel
- Hur många prickar har en gepard? : unga elever upptäcker matematik
- Författare
- Bergius, Berit - Emanuelsson, Lillemor - Emanuelsson, Göran - Nationellt centrum för matematikutbildning
- Förlag
- Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM)
- Utgivningsår
- 2008
- Språk
- Svenska
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) 1:10 9789185143078 -
Unga matematiker i arbete - Taluppfattning oc...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:2 uppl. 2019. 295 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144118222
- Titel
- Unga matematiker i arbete - Taluppfattning och de fyra räknesätten
- Författare
- Twomey Fosnot, Catherine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 245 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 630 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken skiljer sig från många andra böcker om matematikundervisning. Unga matematiker i arbete syftar nämligen till att utveckla elevens förmåga att resonera och tänka som en matematiker. Boken beskriver lärande i matematik som en spännande resa i ett landskap som består av centrala matematiska idéer, strategier och modeller, där elever gemensamt diskuterar, ifrågasätter samt reflekterar över matematiska idéer och argumenterar för sin ståndpunkt. I boken visas att matematiska modeller inte bara utgörs av beräkningar utan också kan representera det matematiska tänkandet. I fokus står taluppfattning och de fyra räknesätten.
Boken behandlar matematikundervisning från förskoleklass till årskurs fem och vänder sig till lärarstuderande, lärare och föräldrar som vill hjälpa sina barn att tillgodogöra sig matematiska kunskaper som går i linje med grundskolans kursplaner.
Studentlitteratur AB 1:2 9789144118222 -
Allmändidaktik : vetenskap för lärare
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2:5 uppl. 2020. 383 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144113173
- Titel
- Allmändidaktik : vetenskap för lärare
- Författare
- Hansén, Sven-Erik
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 384 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 700 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är egentligen didaktik och allmändidaktik? Vad betyder de för undervisning och lärande i en postmodern värld där möten mellan kulturer blir allt vanligare, där internationella jämförelser av prestationer alltmer styr och där kunskapsutvecklingen i allt snabbare takt utmanar skolans arbete?
Allmändidaktik är den benämning som samlar dylika frågor, med undervisning och lärande i förgrunden. Inom allmändidaktiken möter vi aspekter på undervisning och lärande som inte är knutna till specifika skolämnen. Allmändidaktik står i stället för det vetande som hör till själva lärarskapet, såsom lärarens professionella utveckling, klassens sociala liv och skolans samhälleliga kontext.
Boken erbjuder en helhetsorienterad presentation av forskningsgrundad kunskap inom allmändidaktik. I denna andra och reviderade upplaga har kapitlen uppdaterats eller reviderats, och boken har fått ett nyskrivet kapitel om lärande i ett digitaliserat samhälle.
Boken riktar sig till studerande, lärare och forskare i nordiska lärarutbildningar och andra pedagogiska utbildningar från grundutbildning till högskola. Den vänder sig även till verksamma lärare som vill uppdatera och förkovra sig inom bokens tema. Därför är boken också tänkt att kunna användas inom lärares fortsatta kompetensutveckling.
Studentlitteratur AB 2:5 9789144113173 -
Stärk språket, stärk lärandet - Språk- och ku...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 5:5 uppl. 2020. 276 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144128948
- Titel
- Stärk språket, stärk lärandet - Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassr
- Författare
- Gibbons, Pauline
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 580 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stärk språket, stärk lärandet är alltsedan den första upplagan kom ut på svenska en av de mest tongivande böckerna för alla som undervisar elevgrupper med varierande språkkunskaper. Läroplanen ställer höga krav på elevernas förmåga att tillägna sig och själva producera text i olika ämnen. Den undervisning som ska matcha dessa krav behöver vila på stor kunskap hos läraren om hur språk- och kunskapsutveckling samverkar och stöttas. I den här boken presenterar Pauline Gibbons en solid teoribas som utgår från aktuell forskning, men också konkreta modeller för hur man kan arbeta språk- och kunskapsutvecklande i olika ämnen. Bland annat framhåller hon fördelarna och möjligheterna med ämnesövergripande arbete med både första- och andraspråkselever i klassrummet och visar att en sådan undervisning är språkutvecklande för alla elever.
Boken vänder sig främst till verksamma lärare i grundskolans olika årskurser och ämnen, men även till studerande på motsvarande lärarprogram. Studiehandledning till boken har utarbetats av Nationellt centrum för svenska som andraspråk och finns tillgänglig på deras webbplats. Stärk språket, stärk lärandet ges numera ut av Studentlitteratur. Denna femte upplaga innehåller inga förändringar av innehållet jämfört med den fjärde upplagan.
Studentlitteratur AB 5:5 9789144128948 -
Läsundervisningens grunder, uppl 2
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2:2 uppl. 2021. 319 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151102764
- Titel
- Läsundervisningens grunder, uppl 2
- Författare
- Alatalo, Tarja
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 580 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolans kanske viktigaste uppgift är att lära barn att läsa och skriva. För att lärare ska ha möjligheter att genomföra en undervisning som hjälper alla elever att lära och utvecklas krävs både ämneskunskap och didaktisk kompetens. Läsundervisningen behöver utgå från god läsmiljö och kunskap om såväl läsinlärningens förmågor som lärande i social interaktion för att ge bästa möjligheter till läsutveckling.
Hur utvecklar barn läsförberedande kunskaper och färdigheter? Hur kommer de in i och utvecklar avkodning och läsflyt? Vad innebär läsförståelse och textrörlighet? Det är några av frågorna som diskuteras i den här boken, utifrån olika teoretiska infallsvinklar. Boken ger en vetenskaplig och beprövad grund för läsundervisning i förskoleklass och fram till årskurs tre.
Lärarens läsundervisning, didaktiska val och diagnostiska arbetssätt går som en röd tråd genom kapitlen. Till varje kapitel finns förslag på hur läsaren på ett enkelt sätt kan knyta ihop kapitlets teoretiska innehåll med praktiska uppdrag i klassrummet för att öka förståelsen av det lästa och få forskningsgrundade verktyg till sin undervisning.
I boken presenteras ny forskning om ordförrådsbyggande redan i tidig ålder och om möjligheter och dilemman i samband med läsförståelse i matematik. Författarna diskuterar viktiga pedagogiska frågor i läsundervisning ur ett andraspråksperspektiv. I boken ges också exempel på skriftspråksutvecklande undervisningsmetoder, som språklekar, högläsning och parskrivande på dator.
I denna andra upplaga har innehållet reviderats och två nya kapitel tillkommit, ett om läsundervisning i förskoleklass och ett om lärande och läsning i digitala miljöer.
Bokens författare är verksamma som lärare och forskare:
Tarja Alatalo (red.) är filosofie doktor, docent och universitetslektor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna.
Carina Bååth är universitetsadjunkt i svenska språket vid Högskolan Dalarna.
Christine Cox Eriksson är universitetslektor i engelska vid Högskolan Dalarna.
Ulla Damber är universitetslektor i läs- och skrivutveckling och docent i pedagogiskt arbete vid Institutionen för språkstudier, Umeå universitet.
Karin Forsling är filosofie doktor i specialpedagogik och verksam som lektor vid Karlstads universitet.
Elisabeth Frank är filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linné- universitetet.
Katarina Herrlin är universitetslektor i didaktik med inriktning mot läs- och skrivutveckling vid Linnéuniversitetet.
Lena Ivarsson är universitetslektor i pedagogik vid Mittuniversitetet.
Ann-Ki Jones arbetar som specialpedagog och läs- och skrivutvecklare i Leksand kommun.
Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet.
Ulla-Britt Persson är filosofie doktor i pedagogik och har en bakgrund som lärare på låg- och mellanstadiet.
Kristin Peterson är legitimerad lärare för F-6 och har erfarenhet av att arbeta med skolut-veckling och digitalisering på både lokal och nationell nivå.
Cecilia Segerby är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med inriktning matematikdidaktik och universitetslektor i matematikdidaktik vid Högskolan Kristianstad.
Catharina Tjernberg är filosofie doktor i specialpedagogik, och universitetslektorlektor vid Karlstads universitet.
Jenny Wiksten Folkeryd är professor i didaktik med inriktning mot svenska vid Uppsala universitet.
Gleerups Utbildning AB 2:2 9789151102764 -
Lärandets ordning och reda : ledarskap i klas...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1:5 uppl. 2020. 221 sidor.
Mycket gott skick. Inlagan i nyskick, pärmen har spår från hantering på lagret.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818323
- Titel
- Lärandets ordning och reda : ledarskap i klassrummet
- Författare
- Samuelsson, Marcus
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 221 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärandets ordning och reda – ledarskap i klassrummet handlar om vad som rimligen kommer först: undervisning eller ordning och reda? Boken problematiserar en vanligt förekommande föreställning om att lärare först måste ha eller skapa ordning och reda, för att sedan kunna undervisa. Samuelsson visar att det kan vara tvärt om, samt hur undervisningen då kan bedrivas. Boken redogör för sex områden som ledare i klassrummet behöver tänka över och sedan förhålla sig till, för att undervisningen ska göra det möjligt för elever att utvecklas kunskapsmässigt och socialt. Att vara ledare i klassrummet innebär att arbeta förbyggande, långsiktigt, medvetet och tålmodigt.
Natur & Kultur Akademisk 1:5 9789127818323 -
Matematiska samtal i klassrummet : vägar till...
Häftad bok. Liber. 1:2 uppl. 2020. 157 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147129171
- Titel
- Matematiska samtal i klassrummet : vägar till elevers lärande
- Författare
- Knutsson, Lena
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 285 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I boken presenteras ett ramverk som hjälper läraren att planera, genomföra och utvärdera matematiska samtal i klassrummet. Ramverket bygger på forskning om kommunikation i matematik och har utprövats i samarbete med verksamma och blivande lärare. Boken innehåller också planeringsunderlag för matematiksamtal.
Boken är ett resultat av ett forsknings- och utvecklingsprojekt om kommunikation i matematik (KOMMA) vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet.
Boken riktar sig till lärarstuderande, lärarutbildare, och verksamma lärare i grundskolan.
Om författarna
Författarna är lärarutbildare vid Göteborgs universitet, och har en bakgrund som grundskollärare med matematisk inriktning. Tillsammans har de under flera års tid arbetat med forsknings- och utvecklingsprojekt inspirerade av Mathematics in the city i New York, under ledning av Cecilia Kilhamn. Författarna har med sina olika specialkompetenser inom matematikdidaktikens område bidragit till bokens innehåll, inte minst Rimma Nyman med sitt forskningsfokus på intresse och engagemang i matematikklassrummet.
Lena Knutsson, Britt Holmberg, Christina Skodras och Susanne Frisk har haft ett nära samarbete med de skolor där bokens idéer utprövats och Florenda Gallos Cronberg har bidragit med internationella perspektiv med sin utbildning och erfarenhet av undervisning och lärarutbildning från Filippinerna och Australien.
Liber 1:2 9789147129171 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144101743
- Titel
- Perspektiv på lärande
- Författare
- Phillips, D C
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- D.C. Phillips och Jonas Soltis, Stanford repsektive Columbia University, är båda mycket respekterade pedagoger. Deras Perspektiv på lärande har redan utkommit i fem utgåvor och är en klassiker i mindre format. Nu föreligger den i en elegant svensk översättning, till gagn för lärarstuderande och verksamma lärare men också andra som är intresserade av lärandets många aspekter. Med suverän överblick och känsla för det väsentliga leder de varsamt in läsaren i en spännande exposé över vårt tänkande om lärandets natur, från begynnelsen till de senaste rönen i forskningen. Boken är hållen i en ledig ton med många pedagogiska liknelser och konkreta exemplel som får läsaren att känna sig smart och delaktig, plötsligt inbegripen i samtal med Platon - eller med moderna pedagogiska tänkare som Dewey, Piaget, Vygotskij och deras efterföljare.
Boken har en given plats på lärarutbildningar och pedagogikkurser men lämpar sig också för självstudier. Efersom den innehåller ett stort antal fallstudier och fördjupningsövningar är den också givande läsning för dem som vill utveckla sitt pedagogiska kunnande i praktiken.
Perspektiv på lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga ändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Studentlitteratur AB 2:9 9789144101743 -
Normkritisk pedagogik - Perspektiv, utmaninga...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:6 uppl. 2020. 358 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144118086
- Titel
- Normkritisk pedagogik - Perspektiv, utmaningar och möjligheter
- Författare
- Björkman, Lotta
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 360 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 517 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Normkritisk pedagogik är ett begrepp som utvecklats i Sverige under 2000-talet. Begreppet har sina rötter i kritisk pedagogik, queerteori och intersektionella perspektiv och uppstod från början i en pedagogisk kontext som en reaktion mot det som beskrevs som en toleranspedagogisk inriktning på inkluderings- och värdegrundsarbetet i förskola och skola. Syftet är att utforska och ifrågasätta hur de normer och maktrelationer som skapar skillnad genom perspektiv och praktiker präglar lärandeinstitutioner och de som verkar inom dem.
Begreppet har fått stor spridning och utvecklats på olika sätt vilket har både positiva och problematiska aspekter. Normkritikens utbredning har bidragit till ett uppmärksammande och utvecklande av arbetet med mänskliga rättigheter på många olika samhällsarenor. Samtidigt har inlemmandet i en offentlig diskussion bidragit till en mainstreaming av begreppet vilket tömt det på viktigt kritiskt innehåll. Normkritik har även ibland kommit att uppfattas som en ny norm, en uppmaning att ’tänka rätt’ men utan att i grunden förändra.
I denna antologi diskuterar lärare, utbildare och forskare verksamma inom området hur begreppet har utvecklats teoretiskt och hur det används i pedagogisk praktik. Vilka erfarenheter har gjorts av de som försökt använda normkritiska perspektiv i undervisning och förändringsarbete genom åren? Texterna sätter åter fokus på normkritisk pedagogik. Antologins röster diskuterar detta på det perspektivskapande, problematiserande och hela tiden allt annat än perfekta och fullständiga sätt som det innebär att hela tiden försöka bli en normkritisk pedagog.
Boken vänder sig framför allt till studerande inom olika pedagogiska utbildningar samt till yrkesverksamma inom det pedagogiska fältet. Men boken kan även tilltala dem som generellt intresserar sig för utbildning, lärandeprocesser och makt.
Studentlitteratur AB 1:6 9789144118086 -
Det värderande ögat : observation, utvärderin...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2018. 186 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147127832
- Titel
- Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
- Författare
- Bjørndal, Cato R. P.
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 254 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan jag bli en bättre lärare? Den frågan har du säkert ställt dig - oavsett om du har erfarenhet som lärare eller handledare, eller om du i framtiden kan tänka dig ett sådant yrke.
I lärarutbildningarna betonas litteraturstudier, tillämpning och reflektion. Allt detta är nödvändigt för att du ska kunna utveckla din professionalitet som lärare. När du reflekterar över din egen praktik väcks antagligen ett antal frågor: Hur god överblick har jag egentligen över det som händer? Vilken bild har jag av elever och studenter? Hur bra bild har jag av min egen undervisning eller handledning?
Det värderande ögat ger en grundlig introduktion till observation som metod och beskriver bland annat användning av loggbok, intervju och enkät. Boken har ett konkret och direkt tilltal och innehåller många praktiska exempel. Val av metod diskuteras, liksom analys av insamlad information samt hur du med detta som grund på ett konstruktivt sätt kan utveckla det pedagogiska arbetet. Ett kapitel tar upp observation med hjälp av ljud- och bildinspelningar. Etiska överväganden i samband med observationer är ytterligare ett tema som berörs. Varje kapitel avslutas med uppgifter och tillämpningar.
Bokens syfte är att ge lärarstudenter, lärare och handledare en introduktion till observation och utvärdering som redskap för att utveckla den egna pedagogiska professionaliteten. Denna andra upplaga är grundligt reviderad och uppdaterad. Särskild kapitlet om ljud- och bildinspelningar.
Sagt om boken
"Boken är mer praktisk än de flesta metodböcker som finns på marknaden. Med tyngden på observation har den en given plats i lärarnas bibliotek. Här tonas inte lärarens initiativ ner som i andra metodböcker. Den skrämmer heller ingen och kan användas av alla som önskar "forska" på sin egen praxis vilket är just vad lärare förväntas göra i dag. Sist en uppfordrande maning: Läs boken och börja!" skrev Åsa Morberg i Lärarnas tidning, 2006-04-02
Om författarna
Författaren, Cato R. P Bjørndal är verksam vid UiT, Norges Arktiske Universitet, Institutt for pedagogikk og lærerutdanning.
Liber 2 9789147127832 -
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyg...
Häftad bok. Liber. 1:4 uppl. 2019. 160 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099986
- Titel
- Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
- Författare
- Frelin, Anneli
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur gör de, lärarna som verkar ha "det"? Som kliver in i ett rum och något händer med stämningen. Som lyckas nå fram till alla elever, även till dem som andra misslyckas nå.
Anneli Frelin har intervjuat och observerat lärare från förskolan till gymnasiet för att ta reda på hur dessa lärare gör. Hennes slutsats är att deras framgångar beror på ett medvetet relationsarbete, ett arbete som kräver relationell professionalitet. Lärarna bygger och upprätthåller framgångsrikt relationer till barnen och ungdomarna och även mellan dem, relationer som gör att de kan lära och växa. Författaren visar också att det finns stora likheter mellan alla lärarkategorier i hur de arbetar med relationerna.
Boken innehåller många exempel utifrån lärares berättelser, som står för den beprövade erfarenheten, varvade med teoretiska resonemang utifrån vetenskapliga perspektiv grundade i utbildningsvetenskap.
En övergripande tanke med boken är att bidra till ett utbildningsvetenskapligt språk som underlättar samtal om den relationella dimensionen av lärares arbete. Den dimensionen är viktig för att lyckas som lärare, men hör till den mest utmanande inom lärarprofessionen. Med hjälp av begreppen och perspektiven som författaren presenterar får läsaren nya svar på frågan "Hur gör de?" och en förståelse för argumenten bakom lärarnas handlingar.
Boken innehåller även en metodbeskrivning av hur man kan studera lärares tänkande kring deras praktik med hjälp av praktiska argumentationsstrukturer.
Lyhörda lärare vänder sig till blivande och verksamma lärare från förskolan till gymnasiet, till lärarutbildare och forskare samt till andra som är intresserade av lärares arbete och professionalitet.
Om författarna
Anneli Frelin, docent i didaktik vid Högskolan i Gävle, har en bakgrund som lärare i grundskolan.
Liber 1:4 9789147099986 -
Matematik för lärare, Delta Didaktik
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1:5 uppl. 2019. 501 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140671462
- Titel
- Matematik för lärare, Delta Didaktik
- Författare
- Hansen, Hans Christian
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2010
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 800 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Matematik för lärare, Delta Didaktik är en bok i matematikdidaktik för lärarstuderande och verksamma lärare. Den tar upp matematikdidaktiska frågor som inte är knutna till något visst matematiskt tema. Det handlar bland annat om lärandeteori och undervisningsteori för matematik, samt om matematikundervisningens historia, om underbyggnadsproblem i matematikundervisningen och om olika uppfattningar om vad själva matematikämnet är. Här finns många exempel på elevarbeten och klassrumsdiskussioner, vilket kan knyta innehållet till skolans verklighet och bidra till läsarens yrkesmässiga utveckling.
Boken ger en god grund för alla som ska undervisa i matematik. Den är tänkt för lärarstuderande och för verksamma lärare som vill fördjupa sina kunskaper i matematikdidaktik.
I serien Matematik för lärare finns även Y (Ypsilon) Grundbok band 1 och 2. Dessa två band behandlar det matematiska innehållet i grundskolan. I direkt anslutning till ämnesinnehållet behandlas de matematikdidaktiska frågeställningar som är relevanta.
Matematik för lärare, Delta Didaktik, har följande indelning:
I Matematiklärande
II Undervisning i matematik
III Matematikdidaktiska skolor
IV Metaperspektiv på matematik och matematikundervisning
Författare: Jeppe Skott, Kristine Jess, Hans Christian Hansen och Sverker Lundin (kapitel 12). De tre förstnämnda är verksamma inom den danska lärarutbildningen. Jeppe Skott är även professor i matematikdidaktik vid Växjö universitet. Sverker Lundin är verksam vid Göteborgs Universitet.
Översättning: Joachim Retzlaff
Fackgranskare för den svenska utgåvan: Mikael Holmquist, universitetslektor vid Enheten för ämnesdidaktik, Göteborgs universitet samt Johan Häggström, universitetslektor vid Enheten för ämnesdidaktik, Göteborgs universitet och vid Nationellt Centrum för Matematikutbildning.
Gleerups Utbildning AB 1:5 9789140671462 -
Individ, skola och samhälle : utbildningsfilo...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 4 uppl. 2004. 224 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127097995
- Titel
- Individ, skola och samhälle : utbildningsfilosofiska texter
- Författare
- Dewey, John
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fjärde utgåvan
John Dewey (1859–1952) brukar anges som det främsta namnet inom amerikansk filosofi. Han arbetade också mycket med utbildningsfilosofiska frågor. Hans pedagogiska texter lade den teoretiska grunden för arbetet med att finna praktiska lösningar på 1900-talets pedagogiska problem. Dewey kallas ibland för den progressiva pedagogikens fader, men det vore kanske riktigare att kalla honom för den reflekterade pedagogikens viktigaste filosof.
De flesta pedagogiska riktningar har de senaste hundra åren på något sätt knutit an till hans texter. Under senare år har intresset för hans filosofi ökat över hela världen och är i dag större än någonsin. Han hävdade konsekvent att allt praktiskt pedagogiskt arbete hade sin teori och all pedagogisk teori borde prövas i praktisk pedagogik.
John Deweys namn finns med i alla filosofiska och pedagogiska handböcker, men det är kanske inte så många som har kommit i direktkontakt med hans egna texter. I denna antologi har de mest betydelsefulla och åberopade korta texterna förts samman till en bok. För urvalet och kommentarerna svarar professor Sven Hartman och professor Ulf P. Lundgren. I denna fjärde utgåva har kommentarerna uppdaterats och boken har kompletterats med en ytterligare uppsats av John Dewey (50 sidor).
Antologin är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik.
Översättning Ros Mari Hartman, Sven Hartman, Alf Ahlberg
Natur & Kultur Akademisk 4 9789127097995 -
Aktiv läskraft, Fk-årskurs 3 : Att undervisa...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2020. 303 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136007
- Titel
- Aktiv läskraft, Fk-årskurs 3 : Att undervisa i lässtrategier för förståelse
- Författare
- Westlund, Barbro
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 212 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Aktiv läskraft med inriktningen Förskoleklass ¬ åk 3 är Barbro Westlunds sista bok i den stadieindelade serien om läsförståelseundervisning. I den här boken får även fritidhemmet stort utrymme. Den sammanbindande länken mellan skola och fritidhem är ett gemensamt undervisningsansvar. Lärarna ansvarar för samma barn, men på olika sätt och ofta vid olika tidpunkter under skolveckan.
Aktiv läskraft innebär att alla lärare ger eleverna stöd i att bli medvetna om och ta tillvara kraften i sitt eget tänkande när de läser. En förutsättning för att detta ska ske är att läraren är medveten om hur en god språk- läs- och skrivundervisning kan organiseras så att alla elever, oavsett bakgrund och förutsättningar att lära, kan utvecklas. Tidiga insatser för elever i behov av stöd är centralt.
Aktiv läskraft ger många konkreta förslag på hur du kan omsätta teori till praktik, både vad gäller språkutvecklande arbetssätt, läsinlärning och läsförståelseundervisning. Författaren visar hur kognitiva och sociokulturella teorier kan samspela i en balanserad syn på en aktiv läsundervisning, där eleven alltmer övertar ansvaret för sitt eget lärande. Aktiv läskraft ger varje elev möjlighet att utvecklas till em nyfiken, kreativ, eftertänksam och kritisk läsare!
Aktiv läskraft vänder sig främst till lärarstudenter, och yrkesverksamma lärare med ansvar för de yngre skolåren. I boken delar författaren med sig av sina egna erfarenheter, genom att både reflektera över sin tidigare roll som klasslärare och idag som lärarutbildare.
Boken är konkret och lättöverskådlig där varje kapitel inleds med en innehållsdeklaration i punktform och avslutas med centrala begrepp i kapitlet samt frågor att diskutera. Insprängt i stoffet finns rutor med klassrumsexempel från författarens tid som klasslärare eller från rollen som lärarutbildare. Här finns också tydliga strategier och schematiska förklaringsmodeller. (...) Dessa
lyfter fram och ger en bra överblick över innehållet. I ett av kapitlen tar författaren också upp digitala resurser i läs- och skrivundervisningen. Det är en gedigen erfarenhet som ligger bakom boken som är mycket användbar i framför allt lärarutbildningen.
Marianne Petrén, BTJ-häftet nr 24, 2017
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127136007 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789127421721
- Titel
- Flerspråkighet i skolan
- Författare
- Salameh, Eva-Kristina
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Flerspråkighet i skolan diskuteras flerspråkiga barns och ungdomars språkutveckling och hur deras skolgång påverkas av flerspråkigheten.Vilka är dessa barns språkliga svårigheter och möjligheter? Beror svårigheterna på en generell språklig svaghet eller på att barnet vistas i en miljö där ytterst lite svenska talas? Hur kan läraren bäst forma sin undervisning för att möta de flerspråkiga barnen och deras föräldrar?
I Flerspråkighet i skolan delar lärare och skolledare med sig av sina erfarenheter av undervisning, och läsaren också får ta del av föräldrars och elevers förväntningar och upplevelser.
Boken ingår i Lärare Lär-serien som inspirerar, väcker debatt och för ut aktuell forskning inom pedagogik och lärande.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127421721
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn