-
Paris Fashion and World War Two - Global Diff...
Inbunden bok. Bloomsbury. 2020. 360 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781350000278
- Titel
- Paris fashion and World War Two - global diffusion and Nazi control
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 360 sidor
- Bandtyp
- (hbk.
- Språk
- English
- Baksidestext
- In 1939, fashion became an economic and symbolic sphere of great importance in France. Invasive textile legislation, rationing and threats from German and American couturiers were pushing the design and trade of Parisian style to its limits. It is widely accepted that French fashion was severely curtailed as a result, isolated from former foreign clients and deposed of its crown as global queen of fashion. This pioneering book offers a different story. Arguing that Paris retained its hold on the international haute couture industry right throughout WWII, eminent dress historians and curators come together to show that, amid political, economic and cultural traumas, Paris fashion remained very much alive under the Nazi occupation - and on an international level. Bringing exciting perspectives to challenge a familiar story and introducing new overseas trade links out of occupied France, this book takes us from the salons of renowned couturiers such as Edward Molyneux and Robert Piguet, French Vogue and Le Jardin des Modes and luxury Lyon silk factories, to Rio de Janeiro, Denmark and Switzerland, and the great American department stores of New York. Also comparing extravagant Paris occupation styles to austerity fashions of the UK and USA, parallel industrial and design developments highlight the unresolvable tension between luxury fashion and the everyday realities of wartime life. Showing that Paris strove to maintain world dominance as leader of couture through fashion journalism, photography and exported fashion forecasting, Paris Fashion and World War Two makes a significant contribution to the cultural history of fashion. --
Bloomsbury 9781350000278 -
Vintagebröllop : mode & stilar under 100 år
Inbunden bok. Bonnier Fakta. 2012. 222 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174242317
- Titel
- Vintagebröllop : mode & stilar under 100 år
- Författare
- Fogg, Marnie
- Förlag
- Bonnier Fakta
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 225 x 285 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 1178 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förbereder du ditt eget bröllop och söker inspiration? Vill du gifta dig klädd som stumfilmsstjärna, flower power-älva eller discodrottning? I Vintagebröllop – mode & stilar under 100 år beskrivs bröllopsmodets utveckling från år 1900 till idag. Här presenteras både de klassiska och de avantgardistiska klädstilarna, från sedesamt romantiska brudklänningar kring 1900 via Christian Diors New Look på 1950-talet, med vida spetsprydda kjolar, till dagens mer minimalistiska och skulpturala linjer hos modeskapare som Carolina Herrera och Vera Wang. För varje period visas de vackraste och mest berömda brudarna; klassiska som Grace Kelly och Jackie Kennedy på 1950-talet, rockiga som 1960-talets Bianca Jagger eller överdådigt romantiska som prinsessan Diana i sin fantastiska marängbakelse till brudklänning på 1980-talet. Det manliga bröllopsmodet behandlas i särskilda avsnitt och de mest typiska modedetaljerna sammanfattas decennium för decennium på egna uppslag. En ”bröllopsplanerare”, separata ordlistor med olika tyger och spetsar och en guide till inköpsställen hjälper läsaren att arrangera sin egen temabröllopsfest med tidstypiska blommor, dekordetaljer och andra viktiga inslag. Vackra modefotografier och bilder från kändisbröllop, unika skisser och detaljbilder gör Vintagebröllop till en ögonfröjd för blivande brudar och fashionistor.Damernas Världs chefredaktör och modechef Martina Bonnier har skrivit ett personligt förord om tillkomsten av hennes egen brudklänning, som designats av den svenska couturens mästare Pär Engsheden.
Bonnier Fakta 9789174242317 -
The golden age of advertising - the 60s
Inbunden bok. Köln ; London ; Los Angeles ; Madrid ; Paris ; Tokyo : Taschen. 2005. 351 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9783822848012
- Titel
- The golden age of advertising - the 60s
- Författare
- Heimann, Jim
- Förlag
- Köln ; London ; Los Angeles ; Madrid ; Paris ; Tokyo : Taschen
- Utgivningsår
- 2005
- Språk
- English
Köln ; London ; Los Angeles ; Madrid ; Paris ; Tokyo : Taschen 9783822848012 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9780847841660
- Titel
- Dior - the perfumes
- Författare
- Burr, Chandler
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 283 sidor
- Bandtyp
- Hbk
- Språk
- English
rizzoli 9780847841660
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn