-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789127817579
- Titel
- Motivation och lärande
- Författare
- Skaalvik, Einar M.
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 116 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att eleverna är motiverade är en förutsättning för lärandet i skolan. Att motivera eleverna är därför en av skolans viktigaste uppgifter. Men hur tar man sig an den uppgiften?
I Motivation och lärande presenteras åtta forskningsanknutna motivationsteorier. Författarna förklarar varför dessa teorier är betydelsefulla, hur de kompletterar och förstärker varandra samt vilka praktiska konsekvenser de får i klassrummet. Boken innehåller också konkreta exempel på motivationshöjande aktiviteter som läraren kan tillämpa i sin undervisning.
Boken vänder sig till lärare, lärarstudenter och andra som arbetar med lärande eller intresserar sig för motivationsteorier.
Författarna som båda har en gedigen bakgrund inom det pedagog-psykologiska fältet delar också med sig av konkreta råd till lärare och det finns även förslag till
diskussionsuppgifter efter varje kapitel. (...) Boken innehåller därför många exempel på hur lärare kan se och stödja varje enskild elev i hans/hennes utveckling och lärande.
Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 3 2016
Natur & Kultur Akademisk 2 9789127817579 -
Introduction to the practice of Statistics
Inbunden bok. Freeman. 2012. 657 sidor.
ISBN 9781429286640
Gott skick. med CD - skiva
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKFreeman 9781429286640 -
Rektorers yrkesidentitet och yrkestrygghet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2024. 268 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144160252
- Titel
- Rektorers yrkesidentitet och yrkestrygghet
- Författare
- Berg, Gunnar
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2024
- Omfång
- 268 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken ger en innebörd till det professionella rektorskapet, med utgångspunkt i begreppen yrkesidentitet och yrkestrygghet. Yrkesidentitet handlar om vår självbild och hur den formas utifrån vår förståelse av verksamhetens uppdrag, arbetsuppgifter, inre förutsättningar samt egna kvalifikationer och yrkesambitioner. Yrkestrygghet är i sin tur ett upplevelsebegrepp som beskriver hur väl en yrkesperson eller yrkesgrupp ”bottnar” i de krav- och ambitionsprofiler som mynnar ur den samlade yrkesidentiteten.
Boken beaktar både strukturella förutsättningar och individers möjlighet att navigera sina omständigheter, utifrån goda argumenterande samtal. Sådana samtal illustreras genom bokens dialogformat, där verksamma rektorer och rektorsutbildare växelvis och tillsammans reflekterar över dilemman och utmaningar i rektorers yrkesvardag. Det proaktiva rektorskapet framträder här som ett professionellt ideal; det handlar om att kunna motivera sina beslut med goda argument, grundade i bedömningar av vad som är barns och elevers bästa.
Rektorers yrkesidentitet och yrkestrygghet är särskilt relevant för nyanställda rektorer eller biträdande rektorer i skola och förskola, som går det statliga rektorsprogrammet. Andra målgrupper är erfarna rektorer, skolchefer och skoladministratörer.
Studentlitteratur AB 1 9789144160252 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789198037234
- Titel
- Lean : gör avvikelser till framgång!
- Författare
- Petersson, Per
- Förlag
- Part Media
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 355 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lean – Gör avvikelser till framgång! finns nu i en ny upplaga (upplaga 3) som är helt omskriven och har ett betydligt mer omfattande innehåll än tidigare upplagor. Boken ger en fördjupad förståelse för Lean utifrån ett västerländskt perspektiv, både vad gäller Lean-principernas innebörd och hur man skapar en Lean-kultur i en organisation. Fokus ligger på att skapa förståelse för tänkesätten inom Lean samt vad som krävs av ledare och medarbetare för att tänkesätten ska leda till önskade resultat. Allt handlar om att i olika sammanhang skapa förutsättningar att upptäcka och eliminera slöseri.
Den 3:e upplagan är helt omarbetad och har mer än 60% mer innehåll än upplaga 2. Ett urval av förbättringar i 3:e upplagan är:
• Ökat fokus på begreppet flödeseffektivitet och relationen till resurseffektivitet
• Tydligare och mer pedagogisk beskrivning av hur effektiva flöden kan skapas
• Kraftigt utökat innehåll avseende mål och mätetal samt ekonomistyrning inkl. Lean Accounting
• Många nya exempel och illustrationer från flera olika typer av verksamheter
• Mindre tillverkningsorienterad
Boken är en lärobok snarare än en ren inspirationsbok. Att organisationen förstår de bakomliggande resonemangen är A och O för långsiktig framgång med Lean. Förståelsen är nödvändig för att konsekvent kunna välja rätta förbättringsåtgärder utifrån den egna verksamhetens unika förutsättningar.
Målgrupper för boken är såväl Lean-utövare, som söker fördjupad förståelse för varför och hur, som beslutsfattare som står inför beslutet att välja en väg mot Lean. Den lämpar sig dessutom som studiematerial för studerande vid universitet, högskolor etc.
Recensioner
”Boken behandlar Lean och TPS med en fin helhetssyn och hela vägen från ett brett (samhälls-)perspektiv ned till verktyg och genomförande i det dagliga. Läsaren ges exempel på och förstår att synsättet, livsstilen är applicerbar både inom industrin och andra verksamheter. Man inventerar både historiken bakom och utvecklingen av principer och verktyg genom årtiondena. En resa som fortsätter. Dispositionen är lättläst och ger en plattform för att i den egna miljön höja nivån för strategiarbetet, förhållningssätt, principer, målformuleringar och inte minst genomförandefasen med tips om hur och även med fällor och fel. Innehållet i verktygslådan sätts i sin kontext på ett lättfattligt sätt och ger konkret visualisering av modeller och verktyg. Boken illustrerar både verktygen och värderingarna i sig, plus ger på ett avslappnat, målande och pedagogiskt sätt en grund för att genomföra eget arbete inom Lean och TPS. Jag ser fram emot en ny utgåva om några år. För TPS står ju inte stilla, eller hur?”
Sven Wirenhammar – Division manager, Division Hand Trucks – Director, Production Control, TMHE Supply
”Denna bok är både välstrukturerad och trevligt skriven och ger en bra översikt över grunderna i Lean. Författarna har valt att ge ett bredare perspektiv på Lean snarare än att beskriva Lean Produktion vilket gör att boken är läsvärd även för andra sektorer än den tillverkande industrin. Den är också utmärkt som kurslitteratur på grundläggande nivå.”
Monica Bellgran – Prof. Produktionsutveckling, Forskningsdirektör LKAB
”Samtliga chefer inom Byggmax har använt den förra upplagan under den träning vi genomförde i Lean Management. Boken gav mycket bra inspiration till hur vi kan förbättra oss och den var väldigt uppskattad. Denna nya upplaga beskriver helheten på ett ännu bättre sätt än den förra och gör att man som läsare verkligen inser vad som krävs för att skapa en Lean-kultur. Förutom att den nya upplagan är betydligt mer omfattande och innehåller fler fördjupningar, illustrationer och exempel så är den också mer lättläst. Den kommer definitivt att underlätta vårt fortsatta arbete med att uppnå ännu bättre resultat inom Byggmax.”
Magnus Agervald – VD Byggmax Group AB
”En av de få böcker som mer utfylligt beskriver, på ett användbart sätt, hela strategin med lean. Boken ger betydelsefulla insikter om hur styrningen av en organisation/företag kan bli optimal och hållbar över tid med leanprinciperna i jämförelse med traditionella styrsystem och processer. På ett lättläst sätt beskriver den utförligt hur grunderna i lean hänger ihop samtidigt som den är mycket användbar för de som redan arbetar med lean.”
Monica Birgersson – Utvecklingsstrateg lean, Södertälje kommun
”Boken är både en introduktion till LEAN och kan samtidigt utgöra läromedel för en utbildning i grundläggande LEAN kunskaper. Boken innehåller många bra och gripbara exempel som varvas med bilder och den gav mig en bra uppfattning inom vilka områden vår verksamhet borde fokusera mer för att ta effektivitetsnivån till nästa nivå.”
Andreas Nordbrandt – President, Rocktec Division – Managing Director, Atlas Copco Rock Drills AB
Part Media 9789198037234 -
Praktika för blivande föräldrar : gravidfakta...
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. 2017. 339 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Smutstitelbladet bortskuret
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789146231073
- Titel
- Praktika för blivande föräldrar : gravidfakta och barnkunskap på vetenskaplig grund
- Författare
- Wold, Agnes
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 339 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 221 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 518 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När du väntar barn räcker det inte med alternativa fakta. I Praktikan varvas medicinska fakta om alla viktiga delar av graviditet och spädbarnstid med att professor Agnes Wold och barnläkare Cecilia Chrapkowska röjer i den djungel av råd om hygien, städning, amning, infektioner, vaccinationer och alkohol som väller över dig som blivande förälder. Det är inte så svårt. I Praktikan lär du dig allt du behöver för att ge barnet och dig själv bästa möjliga start i livet.Dags att spräcka myterna runt föräldraskap och spädbarnsvård! Agnes Wold och Cecilia Chrapkowska röjer i den djungel av välmenande råd om allt från hygien, städning, amning och infektioner till alkoholkonsumtion och vaccinationer som väller över den nyblivna föräldern. Praktikan innehåller praktiska tips, vetenskapligt verifierade sanningar och stridbar feminism riktad till alla föräldrar, oavsett kön och familjekonstellation.Ur förordet: ”Som nybliven förälder kommer du att överösas av välmenande råd. Och du kommer att lyssna på alla, för när du ska bli få barn finns det inget du hellre vill än att göra rätt. Ganska snart kommer du att börja känna dig förvirrad eftersom många av de råd som florerar motsäger varandra. Vi vill hjälpa dig att sortera bland råden och spräcka myterna om föräldraskap och spädbarnsvård. Som läkare och forskare är vi skolade i att förstå hur kroppen fungerar, i att läsa och kritiskt granska vetenskapliga rön råd kring graviditet och föräldraskap. Med den här boken vill vi sprida den kunskap vi nått genom decennier av föräldraskapsstudier.”Axplock ur innehållet:Påbud och förbud för gravidaFörlossningAtt få sovaAtt börja äta annat än mjölk Bajs, kräkningar, skrik och kolikInfektionerVaccinationer
Wahlström & Widstrand 9789146231073 -
Teaching portfolio : career and development
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2024. 175 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144177694
- Titel
- Teaching portfolio : career and development
- Författare
- Winka, Katarina
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2024
- Omfång
- 175 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 258 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Teaching Portfolio – Career and Development provides facts, advice and inspiration for those who want to document their teaching achievements in a professional teaching portfolio. Through its content, the book is also suitable for those who will assess teaching expertise using such documentation.
The book consists of theoretical descriptions, authentic examples and tips on how teaching skills can be described and documented in a teaching portfolio. Regardless of purpose and portfolio model, these parts are necessary: the teacher’s pedagogical approach, the teacher’s qualitative account for their teaching activities and appendices to support the approach and the account of teaching activities.
Teaching Portfolio – Career and Development is aimed at university teachers and others who want to develop a teaching portfolio, either for future career steps or for their own professional development. It is also aimed at prospective or experienced reviewers who want support in their assessments. The book is well suitable as course literature in portfolio training.
Studentlitteratur AB 1 9789144177694 -
Grundläggande principer för undervisning
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2023. 135 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127464841
- Titel
- Grundläggande principer för undervisning
- Författare
- Thorsten, Anja
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 135 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 156 x 216 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 277 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Grundläggande principer för undervisning är en bok om konsten att undervisa. Utifrån aktuell forskning om lärares kunnande argumenterar bokens författare för fem principer som lärare behöver behärska och utgå från för att bedriva en bra undervisning.
De fem principerna beskrivs ingående genom undervisningsprocessens tre faser: planering, genomförande och utvärdering. Stort fokus läggs på ämnesdidaktik och de didaktiska frågorna, vilka hjälper till att forma mötet mellan lärare, elev och undervisningsinnehåll.
Varje kapitel innehåller reflektionsfrågor som lämpar sig för kollegiala diskussioner och boken avslutas med ett kapitel om undervisnings- och kompetensutveckling, där de fem principerna utgör ett gott underlag för att identifiera vad i undervisningen det är som ska utvecklas.
Kunskap om undervisning är kärnan i lärarprofessionen och gemensam för alla lärare, oavsett ämnesinriktning. Det här är därför en bok som riktar sig till alla som arbetar eller kommer att arbeta med undervisning.
”För att kunna arbeta med undervisningsutveckling behöver det finnas ett fokus på vad som ska utvecklas. De fem principer för undervisning som vi har presenterat i denna bok utgör just ett sådant underlag.”
Ur kapitel 6
Sagt om boken:
”Det är välskrivet, klart och precist. Författarna arbetar konsekvent utifrån de didaktiska frågorna och grundprinciperna vilket gör boken väl sammanhållen, med flera exempel på undervisningssituationer ifrån olika ämnen. Styrkorna med boken, som riktar sig till alla skolstadier, är fokuset på vikten av att göra en bra planering, att försöka förutse vad elever brukar ha svårigheter med i det aktuella kursinnehållet samt att ta elevernas "inspel" på allvar. Författarna tydliggör syftet: att inrikta sig på den kunskap lärare behöver för att bli skickliga på att undervisa.”
Emma Hertley-Lundberg, BTJ-häftet nr 4, 2024
Anja Thorsten är docent i pedagogik vid Linköpings universitet. Hennes forskningsintressen rör relationen mellan undervisning och lärande, svenskdidaktik, undervisningsutvecklande forskning och didaktiskt ledarskap. Anja har mångårig erfarenhet som lärare och av att handleda lärare i grundskolan och gymnasieskolan om undervisningsutveckling.
Joakim Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot matematikdidaktik vid Linköpings universitet. Han har undervisat som grundskollärare i matematik och naturvetenskapliga ämnen. Hans forskning rör undervisningsutveckling och lärande, med ett särskilt fokus på matematikundervisning samt hur lärare kan stöttas i att genomföra undervisning på ett kvalificerat sätt. Joakim har stor erfarenhet av handledning av lärare i förskolan och grundskolan.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127464841 -
Studentens guide till uppsatsen : en reflekti...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2023. 161 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144179780
- Titel
- Studentens guide till uppsatsen : en reflektionsbok för uppsatsstudenter och akademiskt vilsna
- Författare
- Hoppe, Magnus
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 161 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 324 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur tar man sig igenom ett uppsatsarbete så enkelt som möjligt och med så bra betyg som möjligt? Den här boken är skriven för att hjälpa dig att lyckas i akademin. Genom att bättre förstå den akademiska miljön och därmed vad det är som styr lärare och examinatorer när de gör sina bedömningar kan du utveckla ditt skrivande och dina betyg. Redskapet är systematisk reflektion.
Boken hjälper dig att successivt utveckla din förståelse för de vetenskapliga grunderna och därmed hur du kan designa en studie och formulera text så att vetenskapligheten värnas och att du kan försvara dina val och din självständighet. Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor där du får bearbeta de teman som tagits upp och därmed bli lite klokare.
Boken utgår från att pluggande och lärande inte handlar om att plöja så många sidor som möjligt. Ett gott lärande handlar i stället om att bejaka olika tankeutflykter, styra tanken mot produktiva idévärldar och relatera det du redan kan och har upplevt till de tankar som texten väcker. Att dela tankarna i samtal med andra kan ge dem ytterligare bredd och djup. På sätt och vis handlar boken om behovet av fika. Fika ofta.
Studentlitteratur AB 1 9789144179780 -
SMART - - ett sätt att genomföra forskningsöv...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2017. 147 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144115672
- Titel
- SMART - - ett sätt att genomföra forskningsöversikter
- Författare
- Nilholm, Claes
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 147 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 228 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under senare år har behovet av att göra forskningsöversikter på ett systematiskt sätt uppmärksammats, inte minst för att mängden forskning ständigt ökar. SMART (Systematic Mapping and Analysis of Research Topographies) är ett sätt att systematiskt genomföra forskningsöversikter. I avhandlingar, artiklar, forskningsrapporter och uppsatser anges sällan hur man gått tillväga när översikten genomförts. Den här boken ger en utförlig beskrivning av hur SMART kan användas för att ge överblick över ett forskningsområde när man till exempel behöver placera in sitt arbete i tidigare forskning eller om man är intresserad av att beskriva och analysera ett forskningsområde som ett ändamål i sig.
Boken vänder sig främst till forskare, forskarstuderande och studerande på master- och magisternivå.
Studentlitteratur AB 1 9789144115672 -
Sundhed of trivsel gennem craftaktiviteter-en...
Häftad bok. Gads Forlag. 2023. 220 sidor.
ISBN 9788712068686
Nyskick. Boken är på danska
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKGads Forlag 9788712068686 -
Uppdrag fritidshem : skapa likvärdig utbildni...
Häftad bok. Gothia Kompetens AB. 1 uppl. 2023. 164 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177413523
- Titel
- Uppdrag fritidshem : skapa likvärdig utbildning
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Gothia Kompetens AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 164 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 274 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En bok om fritidshemmets viktiga uppgift att skapa likvärdiga möjligheter för alla elever.
Undervisningen i fritidshem består av tre tydliga områden – eftermiddagstiden, rasten och stöd under den timplanebundna tiden. Alla tre områden är redskap för att ge eleverna det innehåll som beskrivs i läroplanen – en undervisning som ska utgå från elevernas intressen, behov och erfarenheter och sedan utmana dem vidare till lärande.
Uppdrag fritidshem – skapa likvärdig utbildning är en introduktionsbok till arbete och undervisning i fritidshemmet samt till begreppet likvärdighet. Boken ger en grund för att förstå fritidshemmets unika uppdrag i skolväsendet och handlar om verksamhetens viktiga uppgift att skapa likvärdiga möjligheter för alla elever att ta sig vidare i livet och skolsystemet.
Boken kan med fördel användas som underlag i kollegialt lärande. Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor, förslag på fördjupning och ett praktiskt avsnitt med uppgifter att genomföra i arbetslaget.
Ann S. Pihlgren är fil.dr och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hon har tidigare arbetat som lärare, rektor, förvaltningschef, kvalitetsutvecklare, universitetslektor, skolpolitiker, studierektor och ansvarig för fritidslärarutbildningen vid Stockholms universitet. Barns tänkande, språk och samspel är hennes huvudsakliga forskningsintressen.
Gothia Kompetens AB 1 9789177413523 -
Skapa en tillgänglig lärmiljö : högskolepedag...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2023. 192 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127463431
- Titel
- Skapa en tillgänglig lärmiljö : högskolepedagogens handbok
- Författare
- Jälknäs, Anna
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 428 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om anpassningar görs till en naturlig del av lärarens planeringsarbete kommer lärosätet att spara tid och resurser, samtidigt som såväl välbefinnande som genomströmning av studenter ökar.
Skapa en tillgänglig lärmiljö är en handbok som syftar till att göra dig som högskolepedagog tryggare och bättre rustad i ditt uppdrag att skapa en tillgänglig lärmiljö för dina studenter. ”Tänker man rätt” från början och arbetar med generell tillgänglighet minskar behovet av särlösningar för enskilda studenter i mötet med heterogena grupper. Tillgänglighetsarbetet bygger på grundläggande förståelse för funktionsnedsättningar och kunskap att i praktiken göra enkla anpassningar, både vid planering och genomförande av kurser. Det handlar om anpassningar som kan vara nödvändiga och avgörande för några studenter, men som oftast gynnar hela gruppen.
Den här är en bok för alla er som arbetar för att skapa en likvärdig undervisning inom högskolan: professorer, lektorer, adjunkter, doktorander, meriteringsanställda och annan undervisande personal, det vill säga högskolepedagoger. Boken kan även vara intressant för exempelvis prefekter och programansvariga, studievägledare, studenthälsovården, studentkårer och studenter.
Skapa en tillgänglig lärmiljö finns i två versioner, i fysisk form på svenska och i digital form med översättarfunktion till engelska.
Anna Jälknäs och Heidi Wåxberg är båda lärare och specialpedagoger. Medan Heidi arbetar som samordnare för pedagogiskt stöd vid Chalmers tekniska högskola arbetar Anna vid Göteborgs universitet. Med erfarenheter från två lärosäten representerar de en stor bredd av program och fristående kurser inom vitt skilda vetenskapsområden. Innehållet i boken utgår från författarnas erfarenheter i sina roller som samordnare för pedagogiskt stöd.
Sagt om boken:
”Skapa en tillgänglig lärmiljö är en utmärkt högskolepedagogisk handbok för alla som dagligen möter nya pedagogiska utmaningar då studentgrupperna blir allt mer heterogena. Författarna Heidi Wåxberg och Anna Jälknäs, verksamma på Chalmers respektive Göteborgs universitet, har en positiv och lösningsfokuserad inställning till att skapa en mer tillgänglig lärmiljö för alla studenter. De tar i bokens fyra delar upp sådant som utmaningar när det gäller de heterogena studentgrupperna, lagstiftning, pedagogiska stödformer, förslag och exempel på hur god pedagogik ser ut i olika undervisningssammanhang och intressanta exempelscenarier med fallexempel som kan användas som utgångspunkt för kollegiala samtal och i pedagogisk kompetensutveckling. Helhetsbetyg 5/5.”
Helene Ehriander, BTJ-häftet nr 12, 2023
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127463431 -
Arbeta med faktabilderböcker i förskolan : va...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2023. 156 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127461765
- Titel
- Arbeta med faktabilderböcker i förskolan : varför och hur?
- Författare
- Westlund, Barbro
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 150 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 314 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med boken är att inspirera till och ge stöd för ett språkutvecklande arbetssätt, där ett aktivt textarbete med faktabilderböcker får ett större utrymme i förskolans pedagogik. Alla barn behöver erbjudas en rik språkmiljö, där högläsning och samtal om det lästa ingår som en viktig daglig rutin.
Flera studier har visat att när man högläser böcker med fakta för barn, uppstår fler samtal om texten och förklaringar av svåra ord än vid läsning av berättande bilderböcker. Därför är det viktigt att båda textgenrerna används i balans med varandra.
Genom att högläsa och samtala om faktabilderböcker tillägnar sig barnen ämneskunskaper, samtidigt som de utvecklar sitt språk. Det sker med andra ord både en språk- och kunskapsutveckling. Barnen lär sig att ”hitta språket i ämnet”.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127461765 -
Kollegiehandledarens bok. Specialpedagogik i...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2023. 167 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127460386
- Titel
- Kollegiehandledarens bok. Specialpedagogik i skola : skolutveckling med Kollen-modellen
- Författare
- Lindgren, Ann
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 333 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att utveckla ett gemensamt specialpedagogiskt förhållningssätt behöver skolpersonalen få möjlighet att metodiskt kartlägga och samarbeta kring utvecklingsområden. Steg för steg leds arbetet mot en inkluderande lärmiljö i en process där du som kollegiehandledare, med rätt förutsättningar, är själva motorn.
I Kollenmodellen, som presenteras i boken, föreslås hur en studiecirkel kan läggas upp kring Lärarens bok för att ge nödvändiga grundkunskaper om funktionsnedsättningar och om hur en kartläggning kan genomföras och användas. Därefter är det dags för kärnan i arbetet som består av en handledningsrutin i fem steg där arbetslaget gör anpassningar och bygger upp sin gemensamma kunskapsbas utifrån konkreta elevärenden. Du får också vägledning i hur klassrumnära coachning kan gå till som ett sätt att utvärdera de åtgärder som satts in.
I Kollegiehandelarens bok Specialpedagogik i skola och klassrum presenteras en mängd verktyg som stöttar processerna på olika nivåer: i arbetslag, skola, rektorsområde eller på organisationsnivå. Den kompletterar Lärarens bok och vänder sig till såväl kollegiehandledare – främst specialpedagoger, speciallärare och förstelärare – som till kuratorer, rektorer, skolchefer och hela elevhälsoteam.
Sagt om boken:
”Bokens upplägg är tydligt och lättfattligt, det ingår även flertalet formulär för exempelvis kartläggning eller klassrumsobservationer. [...] Texten är lättläst och tydlig med konkreta exempel och vetenskaplig förankring. Helhetsbetyg 5/5.”
Elin Forsgren, BTJ-häftet nr 12, 2023
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127460386 -
Lärarens bok Fk-6 Specialpedagogik i skola oc...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2023. 239 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127460355
- Titel
- Lärarens bok Fk-6 Specialpedagogik i skola och klassrum : funktionskompetens och kartläggning med Kollen
- Författare
- Lindgren, Ann
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 464 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ett gemensamt specialpedagogiskt förhållningssätt handlar om att hela skolans personal arbetar för att uppväga skillnader i elevers förutsättningar, så att undervisningen blir tillgänglig för alla – inklusive elever med nedsatta funktionsförmågor, som exempelvis neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, svag intellektuell begåvning eller språklig sårbarhet. Det handlar om att skapa grundförutsättningar för att kunna leva upp till skolans kompensatoriska uppdrag.
Lärarens bok Fk-6 Specialpedagogik i skola och klassrum ger dig som pedagog i förskoleklass till åk 6 baskunskaper om funktionsförmågor och visar hur kartläggningsmaterialet Kollen kan användas så att rätt anpassningar kan sättas in. Med fokus på ledning och stimulans samt extra anpassningar ryms här rikligt med tips, förslag på arbetssätt och förhållningssätt som kan underlätta för såväl elevernas välmående och lärande som för personalens kompetensutveckling. Det som gynnar en elev gynnar oftast hela gruppen.
Det här är en fristående bok, men när du som lärare ingår i en handledningsgrupp utifrån Kollenmodellen, som beskrivs i Kollegiehandledarens bok, så behöver du denna bok som stöd i arbetet.
Sagt om boken:
”Texten är lättläst och tydlig med konkreta exempel och vetenskaplig förankring, det finns reflektionsfrågor för diskussion i lärarlaget och ett appendix med formulär för kartläggning, dokumentation och anpassningar. Helhetsbetyg 5/5.”
Elin Forsgren, BTJ-häftet nr 12, 2023
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127460355 -
Bedömning som utvecklar : möjligheter och utm...
Häftad bok. Lärarförlaget. 1 uppl. 2015. 182 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198176278
- Titel
- Bedömning som utvecklar : möjligheter och utmaningar i ett formativt förhållningssätt
- Författare
- Lena Vestlin - Annelie Drewsen - Anna-Karin Hallonsten - Hasse Hedström - Carl-Magnus Höglund - Kristina Karlberg - Johanna Ulrika Orre - Tora Villanueva Gran
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 182 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 146 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- På senare år har formativ bedömning, eller bedömning för lärande, lyfts fram som en möjlig väg för att höja resultaten i den svenska skolan. Men vad innebär det förhållningssättet? Räcker det med att använda några enkla tekniker i klassrummet? Eller handlar det om att byta perspektiv och låta elevernas behov styra undervisningen?
I den här reportageboken berättar lärare och elever om hur de arbetar med kontinuerlig bedömning av elevernas lärande. Skol- och utvecklingsledare som infört arbetssättet delar med sig av sina erfarenheter och forskare bidrar med aktuella rön.
Klassrumsreportagen är hämtade från högstadiet och gymnasiet. Intervjuerna med forskare och experter ger däremot infallsvinklar på det övergripande förhållningssättet, som är relevant för alla årskurser och ämnen.
Anders Jönsson, biträdande professor vid Högskolan Kristianstad, har skrivit inledningen.
Boken vänder sig till lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare och lärarstudenter.
Inspirerande läsning om formativ bedömning ges i denna bok. Du får många bra och tydliga exempel på vad formativ bedömning är utifrån erfarenheter från olika lärare och skolor. För att bli en framgångsfaktor krävs att arbetssättet förankras i skolledningen och att det görs utrymme för kollegiala samtal. Då kan det bli bedömning som utvecklar och som gör att eleven tar makten över sitt lärande.
Ros-Marie Bengtsson högstadielärare i Ma, NO och Teknik
I boken får jag som rektor stöd i hur jag kan tänka långsiktigt och implementera professionsutveckling. Ett stort plus är att klassrumsreportagen är hämtade ur både grundskolans senare år och gymnasiet, det ger ett bredare perspektiv samt en tillhörighet för läsaren. Boken ger en bra grund till kompetensutveckling både för skolledare och lärare i arbetet med bedömning, i att vända tänket .
Ann-Charlotte Gavelin Rydman, rektor (gy)
Innehåll
Förord
Inledning: Formativ bedömning för elevernas skull (Anders Jönsson)
De fokuserar på målet (Tora Villanueva Gran)
SO på Gunnesboskolan i Lund
Exit pass som styr undervisningen (Lena Vestlin)
Matematikundervisning och pilotstudie i Umeå
Kamratbedömning ger kritisk blick (Carl-Magnus Höglund)
Engelska på Fridaskolan i Göteborg
Här skapar eleverna facit (Anna-Karin Hallonsten)
Fysik på Tekniska gymnasiet i Stockholm
Möjligheter och begränsningar (Lena Vestlin)
Magnus Levinsson, Göteborgs universitet
Att skapa motivation för lärande (Lena Vestlin)
Christian Lundahl, Örebro universitet
Bedömning en inkluderande process (Lena Vestlin)
SO och specialpedagogik på Täby Enskilda Gymnasium
Frågor som skapar aktivitet (Hasse Hedström)
NO på Rålambshovsskolan i Stockholm
Det krävs tid och tålamod (Carl-Magnus Höglund)
Anders Holmgren, Lin Education/Borås stad
Lärdomar för livet är målet (Johanna Ulrika Orre)
Idrott och hälsa på Almåsgymnasiet i Borås
Kollegialt lärande lägger grunden (Carl-Magnus Höglund)
Helen Timperley, University of Auckland
Rektorn skapar förutsättningarna (Lena Vestlin)
Teacher Learning Communities (TLC-grupper) på Tungelsta skola i Haninge
Sigtuna satsar på språkutveckling (Annelie Drewsen)
SO på Valstaskolan och Sigtunaboxen
Att bedöma lärande i estetiska ämnen (Kristina Karlberg)
Olle Zandén, Linnéuniversitetet
Betyg och bedömning (Lena Vestlin)
Alli Klapp, Högskolan Kristianstad, Göteborgs universitet och University of Columbia
Litteratur
Ytterligare redaktörer: Vestlin, Lena
Ytterligare författare: Vestlin, Lena
Ytterligare författare: Drewsen, Annelie
Ytterligare författare: Hallonsten, Anna-Karin
Ytterligare författare: Hedström, Hasse
Ytterligare författare: Höglund, Carl-Magnus
Ytterligare författare: Karlberg, Kristina
Ytterligare författare: Orre, Johanna Ulrika
Ytterligare fotografer: Meyer, Linus
Ytterligare fotografer: Lindblad, Eva
Ytterligare fotografer: de Loisted, André
Ytterligare fotografer: Gunséus, Johan
Ytterligare fotografer: Abel, Erik
Ytterligare fotografer: Hedström, Hasse
Ytterligare fotografer: Sigge, Anna
Ytterligare fotografer: Carlsson, Jerry
Ytterligare fotografer: Claesson, Staffan
Ytterligare fotografer: Zandén, Inger
Ytterligare författare: Villanueva Gran, Tora
Ytterligare designers: Meyer, Linus
Ytterligare illustratörer: Parik, Maimi
Ytterligare illustratörer: Lingensjö, Mari
Lärarförlaget 1 9789198176278 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789177413103
- Titel
- Låt leken främja språket
- Författare
- Öhman, Margareta
- Förlag
- Gothia Kompetens AB
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 239 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 391 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Äntligen en bok som lyfter lekens värde för barns språkutveckling!
Boken är ett måste för alla som jobbar med barn för att kunna ge dem förutsättningarna som de behöver i ett demokratiskt samhälle.
I förskolans läroplan lyfts lek och språk tillsammans då leken kan utmana och stimulera barnens kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. I boken Låt leken främja språket fokuserar författaren på de olika aspekter av begynnande och mer komplex låtsaslek som bidrar till språkutveckling som bland annat symboliskt tänkande, narrativitet och litteracitet.
Bland det viktigaste i barns liv är att få utveckla sitt språk och att stimulera barns språkutveckling är ett prioriterat område i förskolan. Eftersom lek är en naturlig arena för språkligt samspel behöver vi granska lekandets villkor och förutsättningar. Vi behöver vara nära barnen i lek, antingen vi deltar eller närgranskar eller gör både och. För att vara nära på ett stöttande sätt behöver vi ha kunskaper om lek. Vi måste veta vad vi ska titta efter, hur vi kan prata i leken, hur vi kan fördjupa den och ge förutsättningar för ökad komplexitet och mer språk i leken. Vi måste också skapa mötesplatser för lek som lockar och utmanar barnen till ökad språkanvändning.
I Låt leken främja språket lyfts också pedagogens ansvar för att balansera stöttning och utmaningar ur detta perspektiv utan att ta ifrån barnen deras rätt till glädjen i att kunna och få leka. All lek är viktig för barn.
Omslaget är målat av Elsie, 3 år.
Författaren Margareta Öhman är barnkulturvetare, leg. psykolog och familjeterapeut, och författare till en rad böcker om samspel, lek och språk, bland andra Värna barns lekstyrka och Värna barns psykiska hälsa och välbefinnande (2019 resp. 2021, båda utgivna av Gothia Kompetens). Margareta är också aktuell med att lekcertifiera förskolor i form av Gothia Kompetens processutbildning Lekcertifiering.
Gothia Kompetens AB 1 9789177413103 -
Historia från kursplan till klassrum : Perspe...
Häftad bok. Malmö universitet. 2020. 458 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789178770960
- Titel
- Historia från kursplan till klassrum : Perspektiv på lärares historieundervisning från Lpo 94 till Lgr 11
- Författare
- Jarhall, Jessica
- Förlag
- Malmö universitet
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 458 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 160 x 240 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 899 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur formar lärare historieundervisning? Vilka kunskaper blir möjliga för elever att utveckla genom högstadiets historieundervisning? Det är ett par av de frågor som undersöks i den här avhandlingen som handlar om hur lärare omformar skolämnet historia från kursplan till högstadieklassrum. Undersökningsperioden präglas av två genomgripande läroplansreformer: Lpo 94 och Lgr 11. Under den tiden sker en tyngdpunktsförskjutning från förtroende för lärare att själva fatta beslut om sin undervisning till förväntan på att undervisningen ska leda till mätbara resultat. Undersökningen tar avstamp i det spänningsförhållande – eller utrymme – som finns mellan de förväntningar som uttrycks i kursplanen på vad historielärare ska undervisa om och vad lärare själva uppfattar är möjligt. Eftersom läraren är den mest centrala aktören när ämnet omformas till undervisning är det särskilt deras röster som lyfts fram i avhandlingen.
Resultatet visar att lärares omformning är en kontinuerlig process som påskyndats efter 2011 års skolreformer. Införandet av nationella ämnesprov i historia påverkar lärares undervisning. Eleverna är dock alltjämt i centrum för lärares didaktiska beslut. Resultatet pekar också på att färdighetsrelaterade kunskapsaspekter har fått större utrymme under perioden. Det innebär att skolämnet historia befinner sig i skärningspunkten mellan tradition och förändring.
Malmö universitet 9789178770960 -
Prata sex! : hälsofrämjande samtal med skolun...
Häftad bok. Gothia Kompetens AB. 1 uppl. 2023. 195 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177413431
- Titel
- Prata sex! : hälsofrämjande samtal med skolungdomar
- Författare
- Lindqvist, Siri
- Förlag
- Gothia Kompetens AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 195 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 323 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ungdomar vill prata mer sex! Undersökning efter undersökning visar att ungdomar vill ha fler samtal om sexualitet, identitet, samtycke och relationer. De vill omges av trygga vuxna som lyfter frågor om känslor, sexuell praktik, identitet, onani, porr och kroppen långt mer än vad som görs idag. Informationen finns, men samtalen uteblir ofta.
Många professionella inom skola, vård och omsorg känner osäkerhet kring dessa ämnen och hur de kan lyfta dem med ungdomar. Boken Prata sex! Hälsofrämjande samtal med skolungdomar ger dig konkreta ingångar till hälsofrämjande samtal om sexuell hälsa som rör unga och en möjlighet att jobba på ditt professionella, trygga bemötande samt att få mod till de samtal ungdomarna själva efterfrågar.
Med upplysning i fokus, ett enkelt språk och trovärdiga vardagsexempel lyckas författaren sätta fingret på det som berör ungdomar idag, hur du vinner deras förtroende och hur ni tillsammans kan arbeta för att främja den sexuella hälsan.
Författaren Siri Lindqvist är legitimerad barnmorska, sjuksköterska och sexolog samt doktorand vid Göteborgs universitet.
Gothia Kompetens AB 1 9789177413431 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789189065789
- Titel
- Tyst kunskap : en teoretisk ram för praktiknära forskning
- Författare
- Persson, Anders
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 132 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 302 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Formuleringar eller begrepp som låter ana något dolt eller förborgat har alltid lockat till nyfikenhet och eftertanke. Denna bok tar avstamp hos filosofen Michael Polanyi och hans sätt att beskriva den tysta kunskapen och dess innebörd.
Inom ramen för en diskussion om praktiknära forskning sökte författarna efter användbara begrepp som kunde ge analytiska ingångar till en fördjupad förståelse av skolan och dess praktiska verksamhet. Ju mer de iakttog och försökte förstå yrkesmässiga praktiker, och ju mer de diskuterades, desto mer variationsrika, komplexa och mångtydiga framstod de. Den professionella praktiken verkade spegla en annan form av kunskap än den explicit uttryckta. Viss kunskap går heller inte att överföra med ord till andra, som när man lär sig att cykla. Ibland vet vi mer än vi kan säga. Hur lärs kunskap respektive tyst kunskap?
Ur olika forskares och filosofers sätt att förstå och tala om den tysta kunskapen framträder både rörelser och spänningar. Inte minst som den tysta kunskapen utgjort något av en motvikt till den rationalistiska tanke som följt den moderna industriutvecklingen, som nu också är på god väg att ta över skola och högre utbildning.
Bokens texter erbjuder ett sätt att börja tala om den tysta sidan av den professionella kunskapen. Författarnas olika erfarenheter speglas i innehållet som både ger ett teoretiskt-filosofiskt perspektiv och ett mer praktiknära. Vad som håller samman helheten är begreppet tyst kunskap. I detta ligger för övrigt en av bokens poänger: tyst kunskap är inte bara teoretisk eller bara praktisk den är både och.
Anders Persson är professor i utbildningsvetenskap resp. sociologi vid Lunds universitet. Han har utgett flera böcker på Carlsson Bokförlag, bl.a. Skola och makt (tre upplagor).
Åsa Lindberg-Sand, docent i pedagogik vid Lunds universitet.
Paul Strand är fil.dr i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet.
Olof Barr är disputerad i matematik, verksam vid Katedralskolan i Lund.
Carlsson 9789189065789 -
Digitala läromedel i en digitaliserad skola
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2023. 120 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151109299
- Titel
- Digitala läromedel i en digitaliserad skola
- Författare
- Utterberg Modén, Marie
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 242 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok i serien Digital skola - från vision till verklighet. Digitala läromedel i en digitaliserad skola vänder sig till alla som är verksamma i hela skolans styrkedja och som driver skolutveckling och fattar beslut om densamma. Målgruppen är till exempel skolledare, rektorer, IKT-ansvariga och IT-strateger.
Debatten om läromedel i skolan är högaktuell och allt fler röster höjs för att öka både tillgång och användning av läromedel som håller hög kvalitet i undervisningen. Idag används digitala läromedel i allt större utsträckning. Behovet av kunskap och kloka samtal kring hur digitaliseringen påverkar undervisning och lärande är stort.
Kan undervisning ske på samma sätt som tidigare? Behöver man tänka i andra banor och kring andra frågor? Boken ger exempel på hur det ser ut i praktiken när lärare använder digitala läromedel, diskuterar konsekvenser, samt ger förslag på hur skolan kan möta denna transformation och bli genuint delaktig i den.
Boken ger både teoretiska perspektiv och konkreta tips att samlas kring. Ambitionen är att boken ska ge underlag för många intressanta diskussioner som gynnar skolutvecklingsarbetet på sikt.
Författarna till är forskare på Institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet, samtliga med lång erfarenhet av undervisning.
Marie Utterberg Modén är fil. dr i tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap och forskare vid Göteborgs universitet. Maries avhandling handlar om hur digitala läromedel förändrar förutsättningar för matematikundervisningen. Hon har också ansvarat för en del kommunövergripande skolutvecklingsprojekt.
Johan Lundin är professor i Informatik med inriktning mot lärande vid Göteborgs Universitet och gästprofessor vid Högskolan Väst och har under de senaste 20 åren haft fokus kring hur digitalteknologi förändrar förutsättningarna för lärande och utbildning - de senaste 10 specifikt kring skolans digitalisering.
Martin Tallvid är fil. dr i tillämpad IT och forskare vid Göteborgs universitet. Martins huvudsakliga forskningsintresse handlar framför allt om hur digitaliseringen av skolan påverkar lärares
Gleerups Utbildning AB 1 9789151109299 -
Internationalisering av högre utbildning : va...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2018. 96 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144132600
- Titel
- Internationalisering av högre utbildning : vad, hur och varför?
- Författare
- Stier, Jonas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 96 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 152 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Globaliseringen, EU-medlemskapet och samhällets ökade behov av kompetens har iscensatt en genomgripande förändring och förnyelse av den svenska högskolan. Med avstamp i en historisk återblick beskriver Jonas Stier på ett insiktsfullt och lättfattligt sätt internationalisering vid högskolor och universitet. Särskilt uppmärksammas internationaliseringens bakomliggande ideologier, studerande- och personalmobilitet, lärarrollen samt den interkulturella utbildningens utformning, innehåll och positiva effekter på lärandet och för tillägnandet av interkulturell kompetens.
Boken vänder sig till såväl studenter som undervisande lärare, forskare och administrativ personal vid universitet och högskolor. Den vänder sig även till andra med intresse för dessa frågor och kan användas vid olika kurser och vidareutbildningar, exempelvis vid högskolepedagogiska kurser.
Studentlitteratur AB 1 9789144132600 -
Equalities and education in Europe - explanat...
Inbunden bok. Cambridge Scholars. 2012. 162 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781443836449
- Titel
- Equalities and education in Europe - explanations and excuses for inequality
- Författare
- Ross, Alistair
- Förlag
- Cambridge Scholars
- Utgivningsår
- 2012
Cambridge Scholars 9781443836449 -
Skapa en tillgänglig lärmiljö : högskolepedag...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2023. 192 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127463431
- Titel
- Skapa en tillgänglig lärmiljö : högskolepedagogens handbok
- Författare
- Jälknäs, Anna
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 428 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om anpassningar görs till en naturlig del av lärarens planeringsarbete kommer lärosätet att spara tid och resurser, samtidigt som såväl välbefinnande som genomströmning av studenter ökar.
Skapa en tillgänglig lärmiljö är en handbok som syftar till att göra dig som högskolepedagog tryggare och bättre rustad i ditt uppdrag att skapa en tillgänglig lärmiljö för dina studenter. ”Tänker man rätt” från början och arbetar med generell tillgänglighet minskar behovet av särlösningar för enskilda studenter i mötet med heterogena grupper. Tillgänglighetsarbetet bygger på grundläggande förståelse för funktionsnedsättningar och kunskap att i praktiken göra enkla anpassningar, både vid planering och genomförande av kurser. Det handlar om anpassningar som kan vara nödvändiga och avgörande för några studenter, men som oftast gynnar hela gruppen.
Den här är en bok för alla er som arbetar för att skapa en likvärdig undervisning inom högskolan: professorer, lektorer, adjunkter, doktorander, meriteringsanställda och annan undervisande personal, det vill säga högskolepedagoger. Boken kan även vara intressant för exempelvis prefekter och programansvariga, studievägledare, studenthälsovården, studentkårer och studenter.
Skapa en tillgänglig lärmiljö finns i två versioner, i fysisk form på svenska och i digital form med översättarfunktion till engelska.
Anna Jälknäs och Heidi Wåxberg är båda lärare och specialpedagoger. Medan Heidi arbetar som samordnare för pedagogiskt stöd vid Chalmers tekniska högskola arbetar Anna vid Göteborgs universitet. Med erfarenheter från två lärosäten representerar de en stor bredd av program och fristående kurser inom vitt skilda vetenskapsområden. Innehållet i boken utgår från författarnas erfarenheter i sina roller som samordnare för pedagogiskt stöd.
Sagt om boken:
”Skapa en tillgänglig lärmiljö är en utmärkt högskolepedagogisk handbok för alla som dagligen möter nya pedagogiska utmaningar då studentgrupperna blir allt mer heterogena. Författarna Heidi Wåxberg och Anna Jälknäs, verksamma på Chalmers respektive Göteborgs universitet, har en positiv och lösningsfokuserad inställning till att skapa en mer tillgänglig lärmiljö för alla studenter. De tar i bokens fyra delar upp sådant som utmaningar när det gäller de heterogena studentgrupperna, lagstiftning, pedagogiska stödformer, förslag och exempel på hur god pedagogik ser ut i olika undervisningssammanhang och intressanta exempelscenarier med fallexempel som kan användas som utgångspunkt för kollegiala samtal och i pedagogisk kompetensutveckling. Helhetsbetyg 5/5.”
Helene Ehriander, BTJ-häftet nr 12, 2023
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127463431 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789177413257
- Titel
- Kollegialt lärande i skolan
- Författare
- Fagerström, Per
- Förlag
- Gothia Kompetens AB
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kollegialt lärande – ett kraftfullt verktyg för effektiv undervisning.
Kollegialt och kollektivt lärande är idag en erkänd och viktig framgångsfaktor för att bedriva effektiv undervisning. Så har det inte alltid varit. I den här boken får du svar på: hur och varför det kollegiala lärandet har växt fram, vilket motstånd det har mött och framförallt hur du kan använda det som ett kraftfullt verktyg.
Ett lyckat kollegialt lärande utgår från de frågor och utmaningar som lärare ställs inför i sin yrkesvardag. Genom utmanande och bra samtal kring varför och på vilka grunder vi gör som vi gör får vi kunskap om hur vi kan skapa bättre förutsättningar för elevernas lärande. På samma gång utvecklar vi yrkeskompetens och arbetsglädje inom kollegiet. Kollegialt lärande i skolan innehåller konkreta metoder och verktyg för detta.
Boken ger först en övergripande bild kring kollegialt lärande och dess framväxt över tid och i vilken lärtradition kollegialt lärande hör hemma i.
Därefter ger boken läsaren en fördjupad förståelse kring förväntningar vi sätter på varandra och vikten av att starta i sin egen nuvarande förståelse kring det ämne eller område man kollektivt och kollegialt ska fördjupa sig i. Här presenteras ett konkret verktyg, föreställningskarta, som är en intervjumetod för att inventera de föreställningar man initialt har kring det område som det ska fördjupas kring.
Vidare tar boken upp organisatoriska förutsättningar för att gynna ett kollegialt lärande. Här presenteras begrepp som arbetsorganisation och utvecklingsorganisation och vikten för dess samspel. Hur man kan arbeta för att få med alla på tåget. Synen på tid, vikten av samhörighet och en gemensam läranda för konstruktiva och utmanande samtal för ett kollegialt och kollektivt lärande tas upp. Kapitlet avslutas med att visa mötens olika syfte, upplägg och logiker.
Författaren Per Fagerström visar även på hur man konkret genom kollektiv föreställningskarta kan gå till väga för att ta fram en gemensam utvecklingsfråga, lärfråga, som är kopplad till vardagsverksamheten.
I bokens avslutande del presenteras metoder och verktyg samlade i form av översikter, reflektionsunderlag och lathundar.
Boken Kollegialt lärande i skolan vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare och skolledare. Inte minst de pedagoger som har uppdrag att leda det gemensamma lärandet kommer att hitta praktiskt stöd för att utveckla lärledarkompetensen och skapa engagemang i sin grupp.
Författaren Per Fagerström är lärare och skolutvecklare. Per är verksam i Göteborg på den kommunala uppdragsenheten Center för skolutveckling. Han gör också insatser inom Skolverkets satsning Samverkan bästa skola genom Karlstads universitet. Per anlitas ofta av skolor och enheter för att konkret visa på hur de kan utveckla det kollegiala lärandet.
Gothia Kompetens AB 1 9789177413257 -
Familjehem för barn med npf : handbok för soc...
Häftad bok. Gothia Kompetens AB. 2023. 108 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177413929
- Titel
- Familjehem för barn med npf : handbok för socialtjänst, familjehem och konsulenter
- Författare
- Lindberg Wiman, Carolina
- Förlag
- Gothia Kompetens AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 108 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 182 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handboken som gör att alla runt barnet med npf kan hjälpa på bästa sätt
Att vara familjehem till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, npf, innebär en hel del utmaningar, och som handläggare eller familjehemskonsulent behöver du kunna stötta familjehemmet trots att du inte alltid känner barnet särskilt väl. Dessutom behöver alla inblandade samverka och hålla kontakt med andra viktiga instanser såsom psykiatri, skola och habilitering.
Alla som finns runt barnet vinner på att ha kunskap om vad npf innebär, både i generella termer och givetvis för det specifika barnet – för stabilitet i placeringen behövs förståelse och kompetent stöd. Därför finns den här boken.
Handboken består av tre delar – innan, under och efter placering – och beskriver bland annat npf-diagnoser, samarbetet mellan de olika instanserna, vad man ska tänka på vid möten, särskilda utmaningar, oplanerade avbrott och en mycket praktisk verktygslåda. Personligt, med stor värme och djup kunskap visar författaren hur man kan samarbeta kring barn med npf, allt för att barnen ska få en så trygg och tydlig tillvaro som möjligt.
Boken riktar sig till socialtjänst, familjehemskonsulenter och familjehem som placerar och tar emot barn med npf.
Carolina Lindberg Wiman är socionom och handledare inom npf och psykosocialt arbete. Hon arbetar sedan ett tiotal år med handledning och utbildning av familjehem som tar emot barn med neuropsykiatriska diagnoser och har gett ut åtta fackböcker.
Gothia Kompetens AB 9789177413929 -
Leda genom utforskande spiraler : för likvärd...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2023. 244 sidor.
Nyskick. mjukband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144159409
- Titel
- Leda genom utforskande spiraler : för likvärdighet och kvalitet
- Författare
- Halbert, Judy
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 244 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 480 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att skapa skolsystem med högre kvalitet och större likvärdighet är en svår och komplex uppgift. Det kräver mod och styrka men också samarbete, engagemang, nyfikenhet och en stark känsla av moraliskt syfte. Den utforskande spiralen är ett ramverk för utveckling som väver samman dessa insikter i ett aktionsforskande arbetssätt.
Den utforskande spiralen kännetecknas av ett aktivt lyssnade till eleverna. Elever behandlas här som subjekt snarare än ett objekt för utveckling. Utvecklingsarbetet, i sin tur, förstås som en cirkulär process där man kontinuerligt växlar mellan olika faser, inte alltid i en bestämd ordning. Dessa faser inbegriper olika aktiviteter, med tillhörande frågeställningar:
• Skanna: Vad pågår för våra elever?
• Fokusera: Vad kommer att ha störst påverkan?
• Undersöka antaganden: Vad beror den här situationen på och hur bidrar vi till den?
• Lära nytt: Vad behöver vi lära oss? Hur ska vi lära oss det?
• Agera: Vad göra för en meningsfull förbättring?
• Följa upp: Åstadkommer vi tillräcklig förbättring?
Boken vänder sig till verksamma i skola och förskola, särskilt till personer med olika ledningsuppdrag.
Studentlitteratur AB 1 9789144159409 -
Utmärkt ledarskap i skolan : Forskning om att...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2018. 302 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127823204
- Titel
- Utmärkt ledarskap i skolan : Forskning om att leda för elevers måluppfyllel
- Författare
- Håkansson, Jan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 302 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 167 x 235 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 570 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Runt om i världen har ett nytt fjärde generationens paradigmkring skolförbättring gett forskningsresultat medstor potential för ökad måluppfyllelse. Vissa avtryck börjar nu ta form i svenska skolor, men ännu har inga större resultatförbättringar märkts. Så hur väl håller internationellt etablerade modeller som Timperleys för kollegialt lärande, eller andra metoder för utveckling av undervisningen?
I boken får vi en sammanfattning av vad den senaste internationella skolförbättringsforskningen säger om attleda utvecklingen av undervisning och lärande. Utifrån inblickar i svenska skolor uppmärksammas såväl möjligheter som fallgropar i utvecklingsarbetets olika faser.
Genom att belysa ett hållbart ledarskap i skolan får vi de nycklar vi behöver för systematiska och långsiktiga förbättringar med fokus på elevernas lärande. Här får du som skolledare, förstelärare och lärare kompetensutvecklingoch handledning i ditt dagliga pedagogiska ledarskapsarbete.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127823204 -
Dyskalkyli : definition, diagnos och interven...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2023. 174 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144156583
- Titel
- Dyskalkyli : definition, diagnos och intervention
- Författare
- Karlsson, Ingemar
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 174 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 157 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 323 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att ge en bild av vad begreppet dyskalkyli egentligen omfattar.
Ingemar sätter konsensusdokumentet ”The diagnosis and treatment of dyscalculia” (Haberstroh & Schulte-Körne 2019) i fokus för sin framställning. Dokumentet beskriver var forskningen står i dag, och det är dessutom inriktat mot den praktik som verkställer diagnos och behandling av dyskalkyli på vetenskapliga grunder.
Det unika med denna bok är också att matematiklärare presenterar en metodik som visar sig vara verksam när det gäller att få en elev med dyskalkyli att bli godkänd i matematik. Eleven Emmy Olsson berättar om sin diagnos dyskalkyli. Matematikläraren Martina Östergren samt studerandeassistenten Carola Selerup Andersson redogör för hur det går till att undervisa Emmy till ett gott resultat med nya, okonventionella metoder.
Bokens målgrupp är främst matematiklärare, skolledare och speciallärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144156583 -
Från seminarieklass till akademi : förskollär...
Inbunden bok. Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) : Uppsala universitetsbibliotek [distributör. 2009. 291 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789155475550
- Titel
- Från seminarieklass till akademi : förskollärarutbildningen i Uppsala under nio decennier
- Författare
- Halvarsson, Berit
- Förlag
- Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) : Uppsala universitetsbibliotek [distributör
- Utgivningsår
- 2009
- Språk
- Svenska
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) : Uppsala universitetsbibliotek [distributör 9789155475550
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn