-
Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
Ordfront Förlag 1 9789170372766 -
Hoola Bandoola : om ett band, en tid, en stad
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Ordfront, 2009. Förlagsband med skydddsomslag. Mycket gott skick. 219 s. + CD (med 4 låtar) i till synes obruten pappersficka på bakpärmens insida. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
9789170372766 -
Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
Ordfront Förlag 1 9789170372766 -
Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Medföljer CD med fyra låtar. CDn är i sitt originalfodral, aldrig öppnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
Ordfront Förlag 1 9789170372766 -
Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Bra exemplar
Inkl cd
Se även våra andra böckerInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
Ordfront Förlag 1 9789170372766 -
Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. CD saknas. (35)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
Ordfront Förlag 1 9789170372766 -
Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Med boken följer en CD med 4 låtar.
CD´n i nyskick, har ej tagits ur sitt fodralInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
Ordfront Förlag 1 9789170372766 -
Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Förlagsny och oläst. CD ingår.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
Ordfront Förlag 1 9789170372766 -
Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. CD medföljer ej.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
Ordfront Förlag 1 9789170372766 -
Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. CD-skiva med fyra låtar ingår
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
Ordfront Förlag 1 9789170372766 -
Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Komplett med CD.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
Ordfront Förlag 1 9789170372766 -
Hoola bandoola : om ett band, en tid, en stad
Inbunden bok.
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Inbunden bok, 219 sidor. Ordfront (Stockholm, 2009). Illustrerad med bilder och fotografier (svartvitt). CD-skiva medföljer. Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
9789170372766 -
Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en...
Grafik, karta. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Nära nyskick. Smärre hanteringsspår på skyddsomslaget. Den medföljande cd:n är troligtvis inte använd.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
Ordfront Förlag 1 9789170372766 -
Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. Första uppl. 2009. 219 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Inbunden i förlagets pappband med skyddsomslag. CD-skivan medföljer.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
Ordfront Förlag Första 9789170372766 -
Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Nyskick. Helt nyskick - inplastad och skyddad ej öppnad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
Ordfront Förlag 1 9789170372766 -
Hoola bandoola : om ett band, en tid, en stad
Stockholm : Ordfront, 2009 2009 Inb m skomsl i nyskick med medföljande CD
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
9789170372766 -
HOOLA BANDOOLA BAND: om ett band, en tid, en...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Illustrerad med sv/v foton. CD medföljer ej.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
Ordfront Förlag 1 9789170372766 -
Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1:a upplagan uppl. 2009. 219 + CD s. Inbunden. 23x16cm. 500 gram.
Nära nyskick. Skyddsomslag finns i hyfsat skick. De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de uppl läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
9789170372766 -
Hoola Bandoola om ett band, en tid, en stad
Inbunden bok. Ordfront. 2009. 219 s. Inbunden. 488 gram.
Nära nyskick. Skyddsomslag finns i nära nyskick. + CD. Stämplat namn och någon understrykning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
9789170372766 -
Hoola bandoola. Om ett band, en tid, en stad....
Falun, 2009. 219 s. & 1 cd-skiva. Förlagsband med skyddsomslag i nyskick. Om det klassiska bandet och den tid de verkade i.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
9789170372766 -
Hoola bandoola - om ett band, en tid, en stad...
Inbunden bok.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Stockholm : Ordfront, 2009 (Falun : Scandbook) 219 s. Ill. 22 x 15 cm. 478 g. Med CD inklistrad i pärmen. CD'n innehåller fyra låtar från Sveriges Radios program Tonkraft den 15 december 1973. ISBN: 978-91-7037-276-6 ; Inb. dekorerat förlagsband med skydd läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
9789170372766 -
hoola bandoola - Om ett band, en tid, en stad
Ordfront Förlag, 2009. Inbunden med skyddsomslag. 219 sid. Fotoillustrerad i s/v. Format 22*15 cm. CD med 4 låtar ingår. I nyskick, oläst. Portovikt 490 g. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
9789170372766 -
Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en...
Inbunden bok. Ordfront. Första uppl. 2009. 219 s. Inbunden. 22x15cm. 492 gram.
Nära nyskick. Skyddsomslag finns i nära nyskick. Komplett med CD (4 låtar).
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170372766
- Titel
- Hoola Bandoola Band : om ett band, en tid, en stad
- Författare
- Svedberg, Örjan
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 221 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De gjorde över 550 spelningar, de var socialister och de var den svenska musikrörelsens flaggskepp. Det började som en liten trio som repade på en vind i centrala Malmö och slutade med att Aktuellt meddelade att de upplösts. De kom från olika bakgrund och hade olika musikaliska preferenser och de växte upp i ett Malmö präglat av arbetarrörelsen. Några kom från medelklassen, några från arbetarklassen.
Poppen och jazzen var utgångspunkten, utifrån dessa stilar formade de en slagkraftig musikalisk brygd som hämtade inspiration från hela världen. Det var rysk folkmusik, latinamerikanska rytmer, pop, jazz och framförallt svensk folkmusik. Deras texter var helt befriade från plakatpolitik, snarare handlade det om att gestalta en generations erfarenheter. De var sin tid och de sa nej till Stikkan Andersson, som ville göra svensktopp av dem. Ett beslut som fick Stikkan Andersson att gå i taket och trakassera Mikael Wiehe i månader. Under de sex år bandet spelade tillsammans släppte de fyra skivor. Här är berättelsen om ett av 70-talets mest betydelsefulla band: Hoola Bandoola Band.
Samtidigt är det en berättelse om 70-talets Malmö, de tankar och drömmar ungdomar i staden hade och hur de försökte omsätta dessa i verkligheten.
Här finns också berättelsen om Folkfesten i Malmö, hur den föddes och utvecklades, kort sagt musikrörelsens historia i Malmö åren 1971-1976. Runt 1968 krängde världen till, tv visade våldet och förtrycket som därmed kom rakt in i vardagsrummen. Den nya medvetenheten födde en ny rörelse. I Malmö exploderade rörelsen på den första Folkfesten 1971. Plötsligt fylldes Slottsparken med ungdomar, över 20 000. Den nya rörelsen hade framträtt, satt ner foten och sagt: här är vi och vi gör saker och ting på vårt sätt! Men hela rörelsens historia kom att präglas av konfrontationen med den gamla rörelsen; socialdemokratin. Striden slutade med ockupationen av Victoriateatern i februari 1976.
Allt interfolierat med ögonblicksbilder ur författarens egen personliga historia. Örjan Svedberg är journalist och författare, uppvuxen i Malmö.
9789170372766
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn