-
Den gustavianska konsten : signums svenska ko...
Inbunden bok. Atlantis. 1 uppl. 2010. 510 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Oläst, mkt rikt illustrerad i färg o sv/v, Linneband ; stort format: 30 x 23 cm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187896361
- Titel
- Den gustavianska konsten : signums svenska konsthistoria
- Författare
- Göran Alm - Nils-Arvid Bringéus - Jakob Christensson - Michael Ernstell - Inger Estham - Pontus Grate - Johan Knutsson - Magnus Olausson - Rose-Marie Söderström - Annika Tegnér - Astrid Tydén-Jordan - Anna Greta Wahlberg
- Förlag
- Bokförlaget Atlantis
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 510 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 229 x 296 mm Ryggbredd 41 mm
- Vikt
- 2460 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Efter Gustav III:s tronbestigning inleddes ett nytt skede i Sveriges kulturella och politiska historia. Kungens intresse för de olika konstarterna bidrog till en märklig konstnärlig blomstring. På arkitekturen, trädgårdskonsten och inredningarna övade kungen personligt inflytande och härskade inte bara över de kungliga miljöerna utan även över allt offentligt byggande. I Italien, där kungen besåg kvarlevorna av den romerska antiken, tillägnade han sig nya ideal. Men även utanför hovet och adeln var kulturen livskraftig. Förmögna borgare lät bygga hus i staden och på landet och inredde sina hem vackert och gediget. Den romantiska synen på naturen tog gestalt i den engelska parken och i landskapsmåleriet.
Innehåll: Idéhistorisk inledning, Arkitekturen, Inredningarna, Trädgårdskonsten, Bildkonsten, Studieresorna, Textilkonsten, Möbelkonsten, Guldsmedskonsten, Glaskonsten, Keramiken, Folkkonsten, Folkkonsten, noter, litteratur, register, bildförteckning
Atlantis 1 9789187896361 -
Den gustavianska konsten - Signums svenska ko...
Inbunden bok. Bokförlaget Signum. 1998. 509 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Linneband med skyddsomslag. Bok i nära nyskick. Minimalt slitage på skyddsomslaget. Storlek på boken 29.5 x 23 cm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187896361
- Titel
- Den gustavianska konsten : signums svenska konsthistoria
- Författare
- Göran Alm - Nils-Arvid Bringéus - Jakob Christensson - Michael Ernstell - Inger Estham - Pontus Grate - Johan Knutsson - Magnus Olausson - Rose-Marie Söderström - Annika Tegnér - Astrid Tydén-Jordan - Anna Greta Wahlberg
- Förlag
- Bokförlaget Atlantis
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 510 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 229 x 296 mm Ryggbredd 41 mm
- Vikt
- 2460 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Efter Gustav III:s tronbestigning inleddes ett nytt skede i Sveriges kulturella och politiska historia. Kungens intresse för de olika konstarterna bidrog till en märklig konstnärlig blomstring. På arkitekturen, trädgårdskonsten och inredningarna övade kungen personligt inflytande och härskade inte bara över de kungliga miljöerna utan även över allt offentligt byggande. I Italien, där kungen besåg kvarlevorna av den romerska antiken, tillägnade han sig nya ideal. Men även utanför hovet och adeln var kulturen livskraftig. Förmögna borgare lät bygga hus i staden och på landet och inredde sina hem vackert och gediget. Den romantiska synen på naturen tog gestalt i den engelska parken och i landskapsmåleriet.
Innehåll: Idéhistorisk inledning, Arkitekturen, Inredningarna, Trädgårdskonsten, Bildkonsten, Studieresorna, Textilkonsten, Möbelkonsten, Guldsmedskonsten, Glaskonsten, Keramiken, Folkkonsten, Folkkonsten, noter, litteratur, register, bildförteckning
Bokförlaget Signum 9789187896361 -
8 band; Innefattar: Medeltiden 543 sid. Renäs...
Inbunden bok.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. 2004-2009. Komplett svit i 8 volymer,Samtliga volymer rikt illustrerade.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Lärandematriser : att få eleven att förstå
Häftad bok. Gothia Kompetens. 2015. 195 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172059801
- Titel
- Lärandematriser : att få eleven att förstå
- Författare
- Alm, Johan
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 195 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 454 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärandematriser beskriver målen ur elevers perspektiv, så begripligt att de själva kan bedöma sitt eget och kamraters lärande. Boken Lärandematriser – Att få eleven att förstå visar steg för steg hur du skapar lärandematriser med andra lärare och ger mängder av undervisningsexempel. Du lär dig förtydliga progressionsnivåer i iakttagbara handlingar som ger eleven verklig kontroll över sitt lärande.
Lärandematriser kopplar ihop mål, undervisning och bedömning i ett enda dokument och fungerar lika bra för alla skolstadier och ämnen; ett kraftfullt verktyg i klassrummet för effektivare respons och lärande. Bedömningen blir mer likvärdig och förenklas då lärandematriser utgår från kunskapskrav och lätt kan överföras till summativa omdömen.
Boken riktar sig till alla blivande eller verksamma lärare i grundskola och gymnasium, till skolledare och inte minst till lärarutbildare och lärarfortbildare.
Om författaren
Författaren Johan Alm är lärare och föreläsare. Han har skrivit bedömningsstöd för Lgr 11 och en masteruppsats om formativ bedömning.
Sagt om boken
”Boken bygger vidare på forskningsresultat om matriser, i flera fall tar författaren ytterligare steg framåt och väver samman trådar på ett sätt som inte tidigare gjorts. Med ett tydligare elevperspektiv på lärande och hur man formulerar tydliga mål och kriterier, för han forskningen närmare lärarens och elevernas vardag. Det sätt att tänka och arbeta som presenteras i boken är inget som vi lärare ’alltid har gjort’. Det är min förhoppning att denna bok ska möta en stor publik av såväl blivande som verksamma lärare.”
Anders Jönsson, bitr. professor och expert inom matrisforskning och formativ bedömning
”Mitt lärarlag håller just på att gemensamt studera Dylan Wiliams bok "Att följa lärande" som jag tycker säger mycket klokt. Och så kommer din bok och tar det till nästa nivå…”
Magnus Mossberg, Varberg; förstelärare i entreprenöriellt lärande, lärare i matematik, engelska och slöjd åk 7-9
”Din bok får mig att inse hur avgörande det är att konkretisera “kunskaper”, hur eleverna egentligen visar vad de kan och att formulera det på ett språk som elever och föräldrar förstår. Men framför allt har boken gett mig inspiration att i alla lägen reflektera över hur min undervisning upplevs ur elevernas perspektiv. ”
Eva-Lena Elfving, Malmö; förstelärare i NO, matematik och engelska, åk 1-7
”Jag har använt och modifierat din lärandematris om Tala, lärt mig tankesättet och fått inspiration och egna idéer. Nu vill jag bara säga att jag tycker detta är så jäkla bra! Känslan är att jag kommer med ett fungerande verktyg till eleverna och känner mig som en segrare på förhand.”
Mattias Dahlberg, Svedala; förstelärare i SO, svenska och idrott, åk 1-7
Gothia Kompetens 9789172059801 -
Se på spelet! : en bok om spelförståelse i fo...
Häftad bok. Solna : Svenska fotbollförlaget. 2010. 127 sidor.
Mycket gott skick. Omslaget lite nött.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185961139
- Titel
- Se på spelet! : en bok om spelförståelse i fotboll
- Författare
- Alm, Andreas - Fallby, Johan
- Förlag
- Solna : Svenska fotbollförlaget
- Utgivningsår
- 2010
- Språk
- Svenska
Solna : Svenska fotbollförlaget 9789185961139 -
Lärandematriser : att få eleven att förstå
Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 2015. 195 sidor.
Nyskick. (Boklåda:1)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172059801
- Titel
- Lärandematriser : att få eleven att förstå
- Författare
- Alm, Johan
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 195 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 454 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärandematriser beskriver målen ur elevers perspektiv, så begripligt att de själva kan bedöma sitt eget och kamraters lärande. Boken Lärandematriser – Att få eleven att förstå visar steg för steg hur du skapar lärandematriser med andra lärare och ger mängder av undervisningsexempel. Du lär dig förtydliga progressionsnivåer i iakttagbara handlingar som ger eleven verklig kontroll över sitt lärande.
Lärandematriser kopplar ihop mål, undervisning och bedömning i ett enda dokument och fungerar lika bra för alla skolstadier och ämnen; ett kraftfullt verktyg i klassrummet för effektivare respons och lärande. Bedömningen blir mer likvärdig och förenklas då lärandematriser utgår från kunskapskrav och lätt kan överföras till summativa omdömen.
Boken riktar sig till alla blivande eller verksamma lärare i grundskola och gymnasium, till skolledare och inte minst till lärarutbildare och lärarfortbildare.
Om författaren
Författaren Johan Alm är lärare och föreläsare. Han har skrivit bedömningsstöd för Lgr 11 och en masteruppsats om formativ bedömning.
Sagt om boken
”Boken bygger vidare på forskningsresultat om matriser, i flera fall tar författaren ytterligare steg framåt och väver samman trådar på ett sätt som inte tidigare gjorts. Med ett tydligare elevperspektiv på lärande och hur man formulerar tydliga mål och kriterier, för han forskningen närmare lärarens och elevernas vardag. Det sätt att tänka och arbeta som presenteras i boken är inget som vi lärare ’alltid har gjort’. Det är min förhoppning att denna bok ska möta en stor publik av såväl blivande som verksamma lärare.”
Anders Jönsson, bitr. professor och expert inom matrisforskning och formativ bedömning
”Mitt lärarlag håller just på att gemensamt studera Dylan Wiliams bok "Att följa lärande" som jag tycker säger mycket klokt. Och så kommer din bok och tar det till nästa nivå…”
Magnus Mossberg, Varberg; förstelärare i entreprenöriellt lärande, lärare i matematik, engelska och slöjd åk 7-9
”Din bok får mig att inse hur avgörande det är att konkretisera “kunskaper”, hur eleverna egentligen visar vad de kan och att formulera det på ett språk som elever och föräldrar förstår. Men framför allt har boken gett mig inspiration att i alla lägen reflektera över hur min undervisning upplevs ur elevernas perspektiv. ”
Eva-Lena Elfving, Malmö; förstelärare i NO, matematik och engelska, åk 1-7
”Jag har använt och modifierat din lärandematris om Tala, lärt mig tankesättet och fått inspiration och egna idéer. Nu vill jag bara säga att jag tycker detta är så jäkla bra! Känslan är att jag kommer med ett fungerande verktyg till eleverna och känner mig som en segrare på förhand.”
Mattias Dahlberg, Svedala; förstelärare i SO, svenska och idrott, åk 1-7
Gothia Fortbildning AB 9789172059801 -
Lärandematriser : att få eleven att förstå
Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 2015. 195 sidor.
Mycket gott skick. Några märken från hantering utvändigt samt lite trasig på pärmens framsida, invid ryggen. Några sidor har hörn som varit vikta, i övrigt i väldigt fint skick invändigt.
När du handlar böcker av mig:
* Jag skickar ditt paket spårbart med Schenker. Du läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172059801
- Titel
- Lärandematriser : att få eleven att förstå
- Författare
- Alm, Johan
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 195 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 454 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärandematriser beskriver målen ur elevers perspektiv, så begripligt att de själva kan bedöma sitt eget och kamraters lärande. Boken Lärandematriser – Att få eleven att förstå visar steg för steg hur du skapar lärandematriser med andra lärare och ger mängder av undervisningsexempel. Du lär dig förtydliga progressionsnivåer i iakttagbara handlingar som ger eleven verklig kontroll över sitt lärande.
Lärandematriser kopplar ihop mål, undervisning och bedömning i ett enda dokument och fungerar lika bra för alla skolstadier och ämnen; ett kraftfullt verktyg i klassrummet för effektivare respons och lärande. Bedömningen blir mer likvärdig och förenklas då lärandematriser utgår från kunskapskrav och lätt kan överföras till summativa omdömen.
Boken riktar sig till alla blivande eller verksamma lärare i grundskola och gymnasium, till skolledare och inte minst till lärarutbildare och lärarfortbildare.
Om författaren
Författaren Johan Alm är lärare och föreläsare. Han har skrivit bedömningsstöd för Lgr 11 och en masteruppsats om formativ bedömning.
Sagt om boken
”Boken bygger vidare på forskningsresultat om matriser, i flera fall tar författaren ytterligare steg framåt och väver samman trådar på ett sätt som inte tidigare gjorts. Med ett tydligare elevperspektiv på lärande och hur man formulerar tydliga mål och kriterier, för han forskningen närmare lärarens och elevernas vardag. Det sätt att tänka och arbeta som presenteras i boken är inget som vi lärare ’alltid har gjort’. Det är min förhoppning att denna bok ska möta en stor publik av såväl blivande som verksamma lärare.”
Anders Jönsson, bitr. professor och expert inom matrisforskning och formativ bedömning
”Mitt lärarlag håller just på att gemensamt studera Dylan Wiliams bok "Att följa lärande" som jag tycker säger mycket klokt. Och så kommer din bok och tar det till nästa nivå…”
Magnus Mossberg, Varberg; förstelärare i entreprenöriellt lärande, lärare i matematik, engelska och slöjd åk 7-9
”Din bok får mig att inse hur avgörande det är att konkretisera “kunskaper”, hur eleverna egentligen visar vad de kan och att formulera det på ett språk som elever och föräldrar förstår. Men framför allt har boken gett mig inspiration att i alla lägen reflektera över hur min undervisning upplevs ur elevernas perspektiv. ”
Eva-Lena Elfving, Malmö; förstelärare i NO, matematik och engelska, åk 1-7
”Jag har använt och modifierat din lärandematris om Tala, lärt mig tankesättet och fått inspiration och egna idéer. Nu vill jag bara säga att jag tycker detta är så jäkla bra! Känslan är att jag kommer med ett fungerande verktyg till eleverna och känner mig som en segrare på förhand.”
Mattias Dahlberg, Svedala; förstelärare i SO, svenska och idrott, åk 1-7
Gothia Fortbildning AB 9789172059801 -
Den gustavianska konsten : signums svenska ko...
Inbunden bok. Bokförlaget Atlantis. 1 uppl. 2010. 510 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187896361
- Titel
- Den gustavianska konsten : signums svenska konsthistoria
- Författare
- Göran Alm - Nils-Arvid Bringéus - Jakob Christensson - Michael Ernstell - Inger Estham - Pontus Grate - Johan Knutsson - Magnus Olausson - Rose-Marie Söderström - Annika Tegnér - Astrid Tydén-Jordan - Anna Greta Wahlberg
- Förlag
- Bokförlaget Atlantis
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 510 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 229 x 296 mm Ryggbredd 41 mm
- Vikt
- 2460 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Efter Gustav III:s tronbestigning inleddes ett nytt skede i Sveriges kulturella och politiska historia. Kungens intresse för de olika konstarterna bidrog till en märklig konstnärlig blomstring. På arkitekturen, trädgårdskonsten och inredningarna övade kungen personligt inflytande och härskade inte bara över de kungliga miljöerna utan även över allt offentligt byggande. I Italien, där kungen besåg kvarlevorna av den romerska antiken, tillägnade han sig nya ideal. Men även utanför hovet och adeln var kulturen livskraftig. Förmögna borgare lät bygga hus i staden och på landet och inredde sina hem vackert och gediget. Den romantiska synen på naturen tog gestalt i den engelska parken och i landskapsmåleriet.
Innehåll: Idéhistorisk inledning, Arkitekturen, Inredningarna, Trädgårdskonsten, Bildkonsten, Studieresorna, Textilkonsten, Möbelkonsten, Guldsmedskonsten, Glaskonsten, Keramiken, Folkkonsten, Folkkonsten, noter, litteratur, register, bildförteckning
Bokförlaget Atlantis 1 9789187896361 -
Den gustavianska konsten : signums svenska ko...
Inbunden bok. Bokförlaget Atlantis. 1 uppl. 2010. 510 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187896361
- Titel
- Den gustavianska konsten : signums svenska konsthistoria
- Författare
- Göran Alm - Nils-Arvid Bringéus - Jakob Christensson - Michael Ernstell - Inger Estham - Pontus Grate - Johan Knutsson - Magnus Olausson - Rose-Marie Söderström - Annika Tegnér - Astrid Tydén-Jordan - Anna Greta Wahlberg
- Förlag
- Bokförlaget Atlantis
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 510 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 229 x 296 mm Ryggbredd 41 mm
- Vikt
- 2460 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Efter Gustav III:s tronbestigning inleddes ett nytt skede i Sveriges kulturella och politiska historia. Kungens intresse för de olika konstarterna bidrog till en märklig konstnärlig blomstring. På arkitekturen, trädgårdskonsten och inredningarna övade kungen personligt inflytande och härskade inte bara över de kungliga miljöerna utan även över allt offentligt byggande. I Italien, där kungen besåg kvarlevorna av den romerska antiken, tillägnade han sig nya ideal. Men även utanför hovet och adeln var kulturen livskraftig. Förmögna borgare lät bygga hus i staden och på landet och inredde sina hem vackert och gediget. Den romantiska synen på naturen tog gestalt i den engelska parken och i landskapsmåleriet.
Innehåll: Idéhistorisk inledning, Arkitekturen, Inredningarna, Trädgårdskonsten, Bildkonsten, Studieresorna, Textilkonsten, Möbelkonsten, Guldsmedskonsten, Glaskonsten, Keramiken, Folkkonsten, Folkkonsten, noter, litteratur, register, bildförteckning
Bokförlaget Atlantis 1 9789187896361 -
Kunskapsöversikter : kunskapskrav på ett nytt...
Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 1 uppl. 2017. 192 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177410126
- Titel
- Kunskapsöversikter : kunskapskrav på ett nytt och översiktligt sätt
- Författare
- Alm, Johan
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Spiral
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- “Alms material utgör ett mycket väldisponerat, lättanvänt och arbetsbesparande hjälpmedel vid undervisningen och elevbedömningen, samt bör öka möjligheterna till effektiviserad och korrekt läroplanstolkning och precis betygsättning.”
/Ola Svärd, BTJ-häfte nr 18, 2017
Kunskapsöversikter – kunskapskrav på ett nytt och översiktligt sätt visar kunskapskraven i en nyskapande layout utan att vare sig ändra innehåll eller förenkla språket. Upprepningar stryks och värdeord bryts ut så att progressionen framgår. Kunskapsöversikter säljs med kopieringsrätt för utbildningssyfte på den egna skolan.
I boken finns kunskapskraven för grundskola, särskola och programgemensamma ämnen på gymnasiet, men också unika ämnessammanställningar:
NO-ämnenas kunskapskrav får plats på en enda sida, men upptar nio sidor i Lgr 11. Gemensamma krav förs samman så att likheter framträder. Kunskapsöversikter för gymnasiet visar skillnaderna i kunskapskrav mellan olika kurser inom ett ämne (till exempel matematik och samhällskunskap), och i översikter för svenska/svenska som andraspråk markeras vad som skiljer ämnena åt. Alla kunskapskrav för årskurs 3 återfinns på ett uppslag.
Genom att föra in elevresultat i kunskapsöversikten skapar du en tydlig överblick på elevens kunskapsutveckling som grund för rättssäkra omdömen och betyg.
Kunskapsöversikter riktar sig till lärare i grundskola och gymnasium samt till skolledare som vill få överblick på elevers kunskapsutveckling. Boken beskriver hur du sparar tid vid planering och utvecklingssamtal. Den blir ett analysverktyg vid skolutveckling.
Om författaren
Johan Alm är lärare och skolutvecklare. Hans bok Lärandematriser har på kort tid nått en stor publik.
Gothia Fortbildning AB 1 9789177410126 -
Långasjökrönika 1975
Häftad bok. Långasjö Sockens Hembygdsförening.
Mycket gott skick. Fotoillustrerad. Ur innehållet: Långasjöprofiler, Något om posten, Torp och torpminne, Beskapojkarna, Ingelssons från Granet, Karl Alexandersson i Råamåla, Långasjöns restaurering, Peter Johanssons soldatkontrakt mm. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLångasjö Sockens Hembygdsförening -
Långasjökrönika 1975
Häftad bok. Långasjö Sockens Hembygdsförening.
Gott skick. Fotoillustrerad. Ur innehållet: Långasjöprofiler, Något om posten, Torp och torpminne, Beskapojkarna, Ingelssons från Granet, Karl Alexandersson i Råamåla, Långasjöns restaurering, Peter Johanssons soldatkontrakt mm. Namnt. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLångasjö Sockens Hembygdsförening -
Lärandematriser : att få eleven att förstå
Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 1:a uppl. 2017. 195 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172059801
- Titel
- Lärandematriser : att få eleven att förstå
- Författare
- Alm, Johan
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 195 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 454 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärandematriser beskriver målen ur elevers perspektiv, så begripligt att de själva kan bedöma sitt eget och kamraters lärande. Boken Lärandematriser – Att få eleven att förstå visar steg för steg hur du skapar lärandematriser med andra lärare och ger mängder av undervisningsexempel. Du lär dig förtydliga progressionsnivåer i iakttagbara handlingar som ger eleven verklig kontroll över sitt lärande.
Lärandematriser kopplar ihop mål, undervisning och bedömning i ett enda dokument och fungerar lika bra för alla skolstadier och ämnen; ett kraftfullt verktyg i klassrummet för effektivare respons och lärande. Bedömningen blir mer likvärdig och förenklas då lärandematriser utgår från kunskapskrav och lätt kan överföras till summativa omdömen.
Boken riktar sig till alla blivande eller verksamma lärare i grundskola och gymnasium, till skolledare och inte minst till lärarutbildare och lärarfortbildare.
Om författaren
Författaren Johan Alm är lärare och föreläsare. Han har skrivit bedömningsstöd för Lgr 11 och en masteruppsats om formativ bedömning.
Sagt om boken
”Boken bygger vidare på forskningsresultat om matriser, i flera fall tar författaren ytterligare steg framåt och väver samman trådar på ett sätt som inte tidigare gjorts. Med ett tydligare elevperspektiv på lärande och hur man formulerar tydliga mål och kriterier, för han forskningen närmare lärarens och elevernas vardag. Det sätt att tänka och arbeta som presenteras i boken är inget som vi lärare ’alltid har gjort’. Det är min förhoppning att denna bok ska möta en stor publik av såväl blivande som verksamma lärare.”
Anders Jönsson, bitr. professor och expert inom matrisforskning och formativ bedömning
”Mitt lärarlag håller just på att gemensamt studera Dylan Wiliams bok "Att följa lärande" som jag tycker säger mycket klokt. Och så kommer din bok och tar det till nästa nivå…”
Magnus Mossberg, Varberg; förstelärare i entreprenöriellt lärande, lärare i matematik, engelska och slöjd åk 7-9
”Din bok får mig att inse hur avgörande det är att konkretisera “kunskaper”, hur eleverna egentligen visar vad de kan och att formulera det på ett språk som elever och föräldrar förstår. Men framför allt har boken gett mig inspiration att i alla lägen reflektera över hur min undervisning upplevs ur elevernas perspektiv. ”
Eva-Lena Elfving, Malmö; förstelärare i NO, matematik och engelska, åk 1-7
”Jag har använt och modifierat din lärandematris om Tala, lärt mig tankesättet och fått inspiration och egna idéer. Nu vill jag bara säga att jag tycker detta är så jäkla bra! Känslan är att jag kommer med ett fungerande verktyg till eleverna och känner mig som en segrare på förhand.”
Mattias Dahlberg, Svedala; förstelärare i SO, svenska och idrott, åk 1-7
Gothia Fortbildning AB 1:a 9789172059801 -
Den gustavianska konsten : signums svenska ko...
Inbunden bok. Bokförlaget Atlantis. 1 uppl. 2010. 510 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. illustrerad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187896361
- Titel
- Den gustavianska konsten : signums svenska konsthistoria
- Författare
- Göran Alm - Nils-Arvid Bringéus - Jakob Christensson - Michael Ernstell - Inger Estham - Pontus Grate - Johan Knutsson - Magnus Olausson - Rose-Marie Söderström - Annika Tegnér - Astrid Tydén-Jordan - Anna Greta Wahlberg
- Förlag
- Bokförlaget Atlantis
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 510 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 229 x 296 mm Ryggbredd 41 mm
- Vikt
- 2460 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Efter Gustav III:s tronbestigning inleddes ett nytt skede i Sveriges kulturella och politiska historia. Kungens intresse för de olika konstarterna bidrog till en märklig konstnärlig blomstring. På arkitekturen, trädgårdskonsten och inredningarna övade kungen personligt inflytande och härskade inte bara över de kungliga miljöerna utan även över allt offentligt byggande. I Italien, där kungen besåg kvarlevorna av den romerska antiken, tillägnade han sig nya ideal. Men även utanför hovet och adeln var kulturen livskraftig. Förmögna borgare lät bygga hus i staden och på landet och inredde sina hem vackert och gediget. Den romantiska synen på naturen tog gestalt i den engelska parken och i landskapsmåleriet.
Innehåll: Idéhistorisk inledning, Arkitekturen, Inredningarna, Trädgårdskonsten, Bildkonsten, Studieresorna, Textilkonsten, Möbelkonsten, Guldsmedskonsten, Glaskonsten, Keramiken, Folkkonsten, Folkkonsten, noter, litteratur, register, bildförteckning
Bokförlaget Atlantis 1 9789187896361 -
Lärandematriser : att få eleven att förstå
Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 2015. 195 sidor.
Nyskick. PRESENTSKICK – I ABSOLUT NYSKICK.
Lärandematriser beskriver målen ur elevers perspektiv, så begripligt att de själva kan bedöma sitt eget och kamraters lärande. Boken Lärandematriser – Att få eleven att förstå visar steg för steg hur du skapar lärandemat läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172059801
- Titel
- Lärandematriser : att få eleven att förstå
- Författare
- Alm, Johan
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 195 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 454 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärandematriser beskriver målen ur elevers perspektiv, så begripligt att de själva kan bedöma sitt eget och kamraters lärande. Boken Lärandematriser – Att få eleven att förstå visar steg för steg hur du skapar lärandematriser med andra lärare och ger mängder av undervisningsexempel. Du lär dig förtydliga progressionsnivåer i iakttagbara handlingar som ger eleven verklig kontroll över sitt lärande.
Lärandematriser kopplar ihop mål, undervisning och bedömning i ett enda dokument och fungerar lika bra för alla skolstadier och ämnen; ett kraftfullt verktyg i klassrummet för effektivare respons och lärande. Bedömningen blir mer likvärdig och förenklas då lärandematriser utgår från kunskapskrav och lätt kan överföras till summativa omdömen.
Boken riktar sig till alla blivande eller verksamma lärare i grundskola och gymnasium, till skolledare och inte minst till lärarutbildare och lärarfortbildare.
Om författaren
Författaren Johan Alm är lärare och föreläsare. Han har skrivit bedömningsstöd för Lgr 11 och en masteruppsats om formativ bedömning.
Sagt om boken
”Boken bygger vidare på forskningsresultat om matriser, i flera fall tar författaren ytterligare steg framåt och väver samman trådar på ett sätt som inte tidigare gjorts. Med ett tydligare elevperspektiv på lärande och hur man formulerar tydliga mål och kriterier, för han forskningen närmare lärarens och elevernas vardag. Det sätt att tänka och arbeta som presenteras i boken är inget som vi lärare ’alltid har gjort’. Det är min förhoppning att denna bok ska möta en stor publik av såväl blivande som verksamma lärare.”
Anders Jönsson, bitr. professor och expert inom matrisforskning och formativ bedömning
”Mitt lärarlag håller just på att gemensamt studera Dylan Wiliams bok "Att följa lärande" som jag tycker säger mycket klokt. Och så kommer din bok och tar det till nästa nivå…”
Magnus Mossberg, Varberg; förstelärare i entreprenöriellt lärande, lärare i matematik, engelska och slöjd åk 7-9
”Din bok får mig att inse hur avgörande det är att konkretisera “kunskaper”, hur eleverna egentligen visar vad de kan och att formulera det på ett språk som elever och föräldrar förstår. Men framför allt har boken gett mig inspiration att i alla lägen reflektera över hur min undervisning upplevs ur elevernas perspektiv. ”
Eva-Lena Elfving, Malmö; förstelärare i NO, matematik och engelska, åk 1-7
”Jag har använt och modifierat din lärandematris om Tala, lärt mig tankesättet och fått inspiration och egna idéer. Nu vill jag bara säga att jag tycker detta är så jäkla bra! Känslan är att jag kommer med ett fungerande verktyg till eleverna och känner mig som en segrare på förhand.”
Mattias Dahlberg, Svedala; förstelärare i SO, svenska och idrott, åk 1-7
Gothia Fortbildning AB 9789172059801 -
Lärandematriser : att få eleven att förstå
Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 2015. 195 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172059801
- Titel
- Lärandematriser : att få eleven att förstå
- Författare
- Alm, Johan
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 195 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 454 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärandematriser beskriver målen ur elevers perspektiv, så begripligt att de själva kan bedöma sitt eget och kamraters lärande. Boken Lärandematriser – Att få eleven att förstå visar steg för steg hur du skapar lärandematriser med andra lärare och ger mängder av undervisningsexempel. Du lär dig förtydliga progressionsnivåer i iakttagbara handlingar som ger eleven verklig kontroll över sitt lärande.
Lärandematriser kopplar ihop mål, undervisning och bedömning i ett enda dokument och fungerar lika bra för alla skolstadier och ämnen; ett kraftfullt verktyg i klassrummet för effektivare respons och lärande. Bedömningen blir mer likvärdig och förenklas då lärandematriser utgår från kunskapskrav och lätt kan överföras till summativa omdömen.
Boken riktar sig till alla blivande eller verksamma lärare i grundskola och gymnasium, till skolledare och inte minst till lärarutbildare och lärarfortbildare.
Om författaren
Författaren Johan Alm är lärare och föreläsare. Han har skrivit bedömningsstöd för Lgr 11 och en masteruppsats om formativ bedömning.
Sagt om boken
”Boken bygger vidare på forskningsresultat om matriser, i flera fall tar författaren ytterligare steg framåt och väver samman trådar på ett sätt som inte tidigare gjorts. Med ett tydligare elevperspektiv på lärande och hur man formulerar tydliga mål och kriterier, för han forskningen närmare lärarens och elevernas vardag. Det sätt att tänka och arbeta som presenteras i boken är inget som vi lärare ’alltid har gjort’. Det är min förhoppning att denna bok ska möta en stor publik av såväl blivande som verksamma lärare.”
Anders Jönsson, bitr. professor och expert inom matrisforskning och formativ bedömning
”Mitt lärarlag håller just på att gemensamt studera Dylan Wiliams bok "Att följa lärande" som jag tycker säger mycket klokt. Och så kommer din bok och tar det till nästa nivå…”
Magnus Mossberg, Varberg; förstelärare i entreprenöriellt lärande, lärare i matematik, engelska och slöjd åk 7-9
”Din bok får mig att inse hur avgörande det är att konkretisera “kunskaper”, hur eleverna egentligen visar vad de kan och att formulera det på ett språk som elever och föräldrar förstår. Men framför allt har boken gett mig inspiration att i alla lägen reflektera över hur min undervisning upplevs ur elevernas perspektiv. ”
Eva-Lena Elfving, Malmö; förstelärare i NO, matematik och engelska, åk 1-7
”Jag har använt och modifierat din lärandematris om Tala, lärt mig tankesättet och fått inspiration och egna idéer. Nu vill jag bara säga att jag tycker detta är så jäkla bra! Känslan är att jag kommer med ett fungerande verktyg till eleverna och känner mig som en segrare på förhand.”
Mattias Dahlberg, Svedala; förstelärare i SO, svenska och idrott, åk 1-7
Gothia Fortbildning AB 9789172059801 -
Lärandematriser - Att få eleven att förstå
Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 2015. 195 sidor.
Nära nyskick. Oläst bok. Som ny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172059801
- Titel
- Lärandematriser : att få eleven att förstå
- Författare
- Alm, Johan
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 195 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 454 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärandematriser beskriver målen ur elevers perspektiv, så begripligt att de själva kan bedöma sitt eget och kamraters lärande. Boken Lärandematriser – Att få eleven att förstå visar steg för steg hur du skapar lärandematriser med andra lärare och ger mängder av undervisningsexempel. Du lär dig förtydliga progressionsnivåer i iakttagbara handlingar som ger eleven verklig kontroll över sitt lärande.
Lärandematriser kopplar ihop mål, undervisning och bedömning i ett enda dokument och fungerar lika bra för alla skolstadier och ämnen; ett kraftfullt verktyg i klassrummet för effektivare respons och lärande. Bedömningen blir mer likvärdig och förenklas då lärandematriser utgår från kunskapskrav och lätt kan överföras till summativa omdömen.
Boken riktar sig till alla blivande eller verksamma lärare i grundskola och gymnasium, till skolledare och inte minst till lärarutbildare och lärarfortbildare.
Om författaren
Författaren Johan Alm är lärare och föreläsare. Han har skrivit bedömningsstöd för Lgr 11 och en masteruppsats om formativ bedömning.
Sagt om boken
”Boken bygger vidare på forskningsresultat om matriser, i flera fall tar författaren ytterligare steg framåt och väver samman trådar på ett sätt som inte tidigare gjorts. Med ett tydligare elevperspektiv på lärande och hur man formulerar tydliga mål och kriterier, för han forskningen närmare lärarens och elevernas vardag. Det sätt att tänka och arbeta som presenteras i boken är inget som vi lärare ’alltid har gjort’. Det är min förhoppning att denna bok ska möta en stor publik av såväl blivande som verksamma lärare.”
Anders Jönsson, bitr. professor och expert inom matrisforskning och formativ bedömning
”Mitt lärarlag håller just på att gemensamt studera Dylan Wiliams bok "Att följa lärande" som jag tycker säger mycket klokt. Och så kommer din bok och tar det till nästa nivå…”
Magnus Mossberg, Varberg; förstelärare i entreprenöriellt lärande, lärare i matematik, engelska och slöjd åk 7-9
”Din bok får mig att inse hur avgörande det är att konkretisera “kunskaper”, hur eleverna egentligen visar vad de kan och att formulera det på ett språk som elever och föräldrar förstår. Men framför allt har boken gett mig inspiration att i alla lägen reflektera över hur min undervisning upplevs ur elevernas perspektiv. ”
Eva-Lena Elfving, Malmö; förstelärare i NO, matematik och engelska, åk 1-7
”Jag har använt och modifierat din lärandematris om Tala, lärt mig tankesättet och fått inspiration och egna idéer. Nu vill jag bara säga att jag tycker detta är så jäkla bra! Känslan är att jag kommer med ett fungerande verktyg till eleverna och känner mig som en segrare på förhand.”
Mattias Dahlberg, Svedala; förstelärare i SO, svenska och idrott, åk 1-7
Gothia Fortbildning AB 9789172059801 -
Fjorton perspektiv på framtiden [Elektronisk...
Häftad bok. Institutet för framtidsstudier. 2008. 229 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185619344
- Titel
- Fjorton perspektiv på framtiden [Elektronisk resurs] : samhälls- och humanvetenskapliga framtidsstudier
- Författare
- Alm, Susanne - Palme, Joakim - Sundgren, Johan - Institutet för framtidsstudier
- Förlag
- Stockholm : Institutet för framtidsstudier
- Språk
- Svenska
Institutet för framtidsstudier 9789185619344 -
Se på spelet. En bok om spelförståelse
Häftad bok. Svenska fotbollsförlaget AB. 2013. 127 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185961139
- Titel
- Se på spelet! : en bok om spelförståelse i fotboll
- Författare
- Alm, Andreas - Fallby, Johan
- Förlag
- Solna : Svenska fotbollförlaget
- Utgivningsår
- 2010
- Språk
- Svenska
Svenska fotbollsförlaget AB 9789185961139
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn