-
Tänj min hud : En förvandling.
Inbunden bok. Modernista. 1 uppl. 2005. 109 sidor.
Nyskick. Bokhandelsnytt exemplar i presentskick. Oläst.
Förlagets cremefärgade linneklotband (helklot).
En morgon när jaget i "Tänj min hud. En förvandling" vaknar har hon förändrats. Huden är full av spricksår. Det bultar och vätskar. Tänj min hud. Romane läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188748898
- Titel
- Tänj min hud. En förvandling.
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Modernista
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 109 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 126 x 190 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 192 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En morgon när jaget i Tänj min hud. En förvandling vaknar har hon förändrats. Huden är full av spricksår. Det bultar och vätskar. Tänj min hud. En förvandling är en lyrisk berättelse om att möta en ny kropp. Den sluter sig tätt intill debutboken, men diktjaget är här yngre.
Cecilia Hansson är född 1973. Hon växte upp i Luleå, men är sedan flera år bosatt i Stockholm. Hon har studerat tyska, estetik och teoretisk filosofi i Stockholm, Luleå, Uppsala och Wien. Cecilia Hansson debuterade 2002 med Revbensdagar, morgnar.
Pressröster:
»Att skriva fram kroppen i världen, att skriva fram kön i världen - på det här enkla och till synes okomplicerade sättet är naturligtvis en bedrift - raderna faller som droppar, en efter en, och till slut står man där med en främmande människa framför sig. Ordet har blivit kött.«
Kristian Lundberg, Expressen
»Strax därpå släpper fördämningarna och ilningar genomfar flickans kropp. Mer än så händer inte i Hanssons bok. Ändå har en värld satts i rubbning. Gränserna har tänjts ut och ett jag förvandlats.«
Cecilia Hansson, Göteborgs-Posten
Modernista 1 9789188748898 -
Spegelsken
Häftad bok. Bokförlaget Atlas. 2008. 176 sidor.
Nyskick. Snart är nian slut. Bland fejkade Lacostekrokodiler och pasteller skapas egna lagar. Spegelsken utspelas i ett drömlikt åttiotal i en småstad som kunde vara din. Cecilia Hansson har tidigare givit ut två uppmärksammade diktsamlingar. Dennis Eriksson en av läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173893244
- Titel
- Spegelsken
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Bokförlaget Atlas
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 151 x 208 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Snart är nian slut. Bland fejkade Lacostekrokodiler och pasteller skapas egna lagar. Spegelsken utspelas i ett drömlikt åttiotal i en småstad som kunde vara din.
Cecilia Hansson har tidigare givit ut två uppmärksammade
diktsamlingar. Dennis Eriksson en av Sveriges mest
anlitade illustratörer.
Bokförlaget Atlas 9789173893244 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789129629088
- Titel
- Olivias nya klänning
- Författare
- Hansson, Gunilla - Torudd, Cecilia
- Förlag
- Stockholm : Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Stockholm : Rabén & Sjögren 9789129629088 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789129629088
- Titel
- Olivias nya klänning
- Författare
- Hansson, Gunilla - Torudd, Cecilia
- Förlag
- Stockholm : Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Stockholm : Rabén & Sjögren 9789129629088 -
Snö och potatis
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1:a uppl. 2021. 205 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Inget skrivet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127170292
- Titel
- Snö och potatis
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 205 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 208 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 382 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "På köksväggen i fasterns Västerbottensgård hänger en bonad med text ur Psaltaren: Fröjden eder med bävan. Det citatet kan sammanfatta hela Hanssons roman, eftersom den i grunden handlar om ovisshet och rädsla, om hur man ska kunna lita på det opålitliga livet. Och att det, i ljuset av ett par generationer, blir smärtsamt tydligt hur fort tiden fladdrar iväg."
Svenska Dagbladet
”Snö och potatis är ett skarpslipat verk om det svåra i att leva i dödens - och livets! - starka närvaro”
Tidningen Vi
"Cecilia Hansson gräver efter rötterna liknar formen en potatisplanta. Knöl efter knöl grävs fram. Var för sig är de obetydliga, men lagda tillsammans bildas en helhet, ett mönster."
Helsingborgs Dagblad
"Språket är lika delar ångestframkallande och romantiskt. Läsningen flyter fram. Boken är också modig, blottande och utlämnande. Och på så sätt har Cecilia Hansson kastat sig ut genom att skriva den."
Norrländska Socialdemokraten
”Färden går till gränsregionernas språkblandningar. Det är en klassresa genom ett samhälle som förlorat sin stabilitet i privatiseringarnas tidevarv. En nedlagd värld, avfolkad men fortfarande bebodd. […] det blir en resa till denna längtan att bli en annan, en längtan som också är en förlust, man går över en gräns: det kan ”aldrig bli som förut igen”.
Expressen
"I boken förekommer något som kunde kallas platsens stolthet. Dramatiken kan finnas också i det som inte är storslaget, utan helt vardagligt."
Bernur
En kvinna, hennes man och deras dotter ger sig ut på en road trip i Tornedalen. Tanken är att besöka det sanatorium där hennes mormor var inlagd i två omgångar på 1950-talet. Kvinnan vill se platserna där så många människor vårdades – och dog – i en sjukdom som angrep lungorna. Resan blir också en minnesresa tillbaka till hennes egen uppväxt, präglad av längtan och viljan att skapa sig ett sammanhang. Samtidigt har en ny farsot börjat sprida sig i samhället.
Det som börjar som en skildring av en avlägsen tid och ett sätt att närma sig ett avlägset trauma får plötslig skrämmande aktualitet. Vad händer om en mamma dör och ett barn blir föräldralöst? Eller om sjukdom drabbar ett barn? Om man blir fråntagen sitt språk? Eller om en isvak brister, mitt i mörkaste vintern?
Hur ska man kunna leva när man aldrig kan ta någonting för givet och när smärtan som konstituerar en människa är ständigt närvarande? Precis som ljuset — det som aldrig väjer.
Snö och potatis är en roman om moderskap och död, och om hur orons skuggor kastas över generationerna.
Natur & Kultur 1:a 9789127170292 -
Hopplöst, men inte allvarligt : konst och pol...
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2017. 320 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127143685
- Titel
- Hopplöst, men inte allvarligt : konst och politik i Centraleuropa
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "För den som är det minsta intresserad av sin europeiska omvärld, sin samtid eller, för den delen, meningen med livet." UNT
"Deras frågor angår alla." Expressen
"Det är en underbar bok som Cecilia Hansson skrivit." SvD
Den fria kulturen är under attack på många håll i Europa. Konservativa och högerpopulistiska krafter driver allt hårdare krav på styrning och censur. Inte minst i Centraleuropa politiseras idag konstlivet.
Hopplöst, men inte allvarligt. Konst och politik i Centraleuropa handlar om överlevnad, motstånd, censur och frihet i en region som är politiskt högaktuell och av stor vikt för hela världens utveckling.
Cecilia Hansson har under flera års tid rest mellan Stockholm och Wien, Bukarest och Budapest för att förstå det allt hårdare kulturklimatet. Hon möter några av Europas ledande intellektuella, från Herta Müller och Péter Nádas till Marina Abramović, Michael Haneke och många fler. De talar om villkoren för skapande, men också de större frågorna om konstens betydelse och konstnärens möjlighet att påverka samhällsdebatten. I nära och djupgående intervjuer berör Hansson frågor som arvet efter kommunism och fascism, konstens ofrånkomlighet, auktoritära idéers återkomst och hur varken stabilitet eller trygghet kan tas för given i Europa idag. Resultatet är en unik inblick i regionen och återkommer till en central fråga: Vilket ansvar har egentligen en konstnär att stå upp för det hon eller han tror på?
Cecilia Hansson (född 1973) är författare, journalist, fil. mag. i tyska och översättare. Hon har skrivit fyra diktsamlingar - debutboken utspelade sig i Wien - och översatt två. Hon har genom studier, resor och reportage följt Centraleuropa i mer än tjugo år.
"Cecilia Hanssons bok är både levande och angelägen, och visar med tydlighet att när kulturen är hotad så är vi alla hotade."
Leonidas Aretakis, Dagens Nyheter
"En mycket fin, läsvärd och genomarbetad intervjubok ... En viktig bok för att förstå hur dagens Europa blivit till och kanske också om vart det är på väg."
Björn Sandmark, Dala-Demokraten
"Samtalstonen är vardaglig och innehållet tillgängligt, som läsare sitter man vid bordet intill och lyssnar. Det är vaket och undrande, aldrig pladdrigt ... får en att stanna upp och reflektera. Cecilia Hanssons rapporter från verksamma konstnärer i ett undanskymt Europa rymmer hopplöshet och allvar. Men också hoppfullhet i ett allvarligt läge."
Gert Lundstedt, Arbetet
"Det här är en bok som tar upp samtidens brännande frågor och samtidigt ger en viktig historisk bakgrund. Det är intressant, gripande, viktigt, stundtals underhållande och alltid mycket stimulerande."
BTJ
"Jag tror man ska läsa Hopplöst, men inte allvarligt som en rapportbok från läget i tre länder - Österrike, Ungern och Rumänien. De förenas av förljugen historia, läskig politik och fantastiskt stilskarpa, plågsamma, ältande berättelser. Michael Hanekes nersläckta mörker, Herta Müllers skoningslöshet och Lászlo Krasznahorkais stillastående störtregn. Vem blir inte sugen? ... Ingen verkar egentligen vilja vara politisk - men alla känner att de måste. Någon säger att samtiden är som en djungel, men att det då finns plats för mod ... Våra blickar över Europa skyms fortfarande av fördomsfulla stereotyper och kategorier. Hanssons bok rubbar dem. De tre länderna bildar ett upphettat koncentrat av det europeiska tillståndet. Konservatismens frammarsch. Det skarpa vägvalet mellan åternationalisering och Europatanken. Deras frågor angår alla."
Per Wirtén, Expressen
"Nyfikenhet och öppna frågeställningar kan leda oss vidare i ett allt mer polariserat samhällsklimat ... Cecilia Hansson har åstadkommit rena trivselboken för den som är det minsta intresserad av sin europeiska omvärld, sin samtid eller, för den delen, meningen med livet. Det är oavbrutet stimulerande att följa hennes möten med den ena efter den andra centraleuropeiska intellektuella giganten / gränslösa konstikonen / lovande yngre förmågan. Faktum är att det litegrann känns som att få sitta och fika i sällskap av en rad otroligt intressanta personer. Cecilia Hansson bjuder på spirituella samtal med en i bästa bemärkelse intellektuell grädda. Det där med fikakänslan är nog ingen slump. På ett ställe resoneras det just om cafékulturen i Wien, och dess betydelse för konst och kultur. Cecilia Hansson själv tar liten plats i texten, men skjuter in de rätta frågorna och har helt uppenbarligen en talang att lyssna, tolka och ordna det material hon får, så att det blir substantiellt och, i sina bästa stunder, riktigt djupsinnigt ... Hopplöst men inte allvarligt bjuder på flera skratt under läsningen, precis som vid ett vanligt cafésamtal. Påfallande många av Hanssons interlokutörer har humor, och en stor portion självironi."
Nina Solomin, Upsala Nya Tidning
"Frostbitna tulpaner i gatustånd och uppfällda rockkragar fyller staden i en historiskt kall aprilhelg, men tillkommen som 'en kärleksförklaring till Österrike' värmer Hanssons bok som en innerlig stadsguide i sina beskrivningar av konstens glödgade svar på en kall politik. Helt logiskt framstår det också att det blir kyssar som snitslar ut min väg när jag rör mig genom staden och dess politiska och kulturella historia."
Sara Meidell, Västerbottens-Kuriren
"Selv om boken levner liten tvil om situasjonens alvor og håpløshet, og mange av de intervjuede fremstår resignerte på vegne av sine nasjoner, oppleves boken paradoksalt nok som frisk. Forfatterne og kunstnerne som her kommer til orde gir vektige innspill til våre forestillinger om Europa. For som Cărtărescu viser i sitt essay, står Europa fortsatt på spill, og også skandinaviske hjerner kan se ut til å ha glemt at de er grenseløse."
Morgonbladet (Norge)
"Och här finns kanske något som utöver geografin förenar det vi kallar Centraleuropa, nämligen en konstnärlig fascination för den inre friheten och för gestaltningen av det djupaste mänskliga livet bortom de lager som språk, etnicitet, tradition och konvention utgör. Detta är förstås paradoxalt i en region som präglats av mänsklighetens värsta krig, folkmord och diktaturer. Men, så är också själva paradoxen, liksom den i bokens titel, något specifikt centraleuropeiskt. Att bokens kollage av intervjuer har tillkommit i en tid då den konstnärliga friheten historiskt sett aldrig varit större är förstås också paradoxalt, men samtidigt något som uppmanar oss alla att bidra till att denna frihet inte begränsas till att bli ytterligare en parentes i en auktoritär tidsålder."
Signum
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127143685 -
Snö och potatis
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2021. 205 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Prislapp och två minmímala fläckar på skyddsomslagets baksida, annars ua. En kvinna, hennes man och deras dotter ger sig ut på en road trip i Tornedalen. Tanken är att besöka det sanatorium där hennes mormor var inlagd i två omgångar på 1950-talet. Kvinn läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127170292
- Titel
- Snö och potatis
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 205 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 208 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 382 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "På köksväggen i fasterns Västerbottensgård hänger en bonad med text ur Psaltaren: Fröjden eder med bävan. Det citatet kan sammanfatta hela Hanssons roman, eftersom den i grunden handlar om ovisshet och rädsla, om hur man ska kunna lita på det opålitliga livet. Och att det, i ljuset av ett par generationer, blir smärtsamt tydligt hur fort tiden fladdrar iväg."
Svenska Dagbladet
”Snö och potatis är ett skarpslipat verk om det svåra i att leva i dödens - och livets! - starka närvaro”
Tidningen Vi
"Cecilia Hansson gräver efter rötterna liknar formen en potatisplanta. Knöl efter knöl grävs fram. Var för sig är de obetydliga, men lagda tillsammans bildas en helhet, ett mönster."
Helsingborgs Dagblad
"Språket är lika delar ångestframkallande och romantiskt. Läsningen flyter fram. Boken är också modig, blottande och utlämnande. Och på så sätt har Cecilia Hansson kastat sig ut genom att skriva den."
Norrländska Socialdemokraten
”Färden går till gränsregionernas språkblandningar. Det är en klassresa genom ett samhälle som förlorat sin stabilitet i privatiseringarnas tidevarv. En nedlagd värld, avfolkad men fortfarande bebodd. […] det blir en resa till denna längtan att bli en annan, en längtan som också är en förlust, man går över en gräns: det kan ”aldrig bli som förut igen”.
Expressen
"I boken förekommer något som kunde kallas platsens stolthet. Dramatiken kan finnas också i det som inte är storslaget, utan helt vardagligt."
Bernur
En kvinna, hennes man och deras dotter ger sig ut på en road trip i Tornedalen. Tanken är att besöka det sanatorium där hennes mormor var inlagd i två omgångar på 1950-talet. Kvinnan vill se platserna där så många människor vårdades – och dog – i en sjukdom som angrep lungorna. Resan blir också en minnesresa tillbaka till hennes egen uppväxt, präglad av längtan och viljan att skapa sig ett sammanhang. Samtidigt har en ny farsot börjat sprida sig i samhället.
Det som börjar som en skildring av en avlägsen tid och ett sätt att närma sig ett avlägset trauma får plötslig skrämmande aktualitet. Vad händer om en mamma dör och ett barn blir föräldralöst? Eller om sjukdom drabbar ett barn? Om man blir fråntagen sitt språk? Eller om en isvak brister, mitt i mörkaste vintern?
Hur ska man kunna leva när man aldrig kan ta någonting för givet och när smärtan som konstituerar en människa är ständigt närvarande? Precis som ljuset — det som aldrig väjer.
Snö och potatis är en roman om moderskap och död, och om hur orons skuggor kastas över generationerna.
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127170292 -
Modern litteraturteori 2 - Från rysk formalis...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2:10 uppl. 2011. 426 sidor.
Mycket gott skick. Några märken från hantering utvändigt. Invändigt i väldigt fint skick. Ett mindre antal sidor har understrykningar.
När du handlar böcker av mig:
* Jag skickar ditt paket spårbart med Schenker. Du får ett försändelsenummer och kan följa paketets vä läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144331126
- Titel
- Modern litteraturteori 2 - Från rysk formalism till dekonstruktion
- Författare
- Entzenberg, Claes
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 426 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 650 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I två antologier presenteras huvudströmningar i 1900-talets litteraturteori. Genom urvalet av viktiga och representativa arbeten av olika teoretiker tillhörande riktningar som rysk formalism, nykritik, marxism, fenomenologi, hermeneutik, strukturalism, semiotik, pragmatik, feminism och poststrukturalism samt psykoanalytisk kritik återspeglar antologierna centrala frågeställningar och problemlösningar i den moderna diskussionen om litteratur. Böckerna innehåller ett stort antal texter som tidigare aldrig översatts till svenska av Tomasjevskij, Ejchenbaum, Beardsley/Wimsatt, Brooks, Lukács, Goldmann, Adorno, Poulet, Iser, Greimas, Culler, Eco, Riffaterre, Fish, Bloom, Showalter, Mitchell, Felman, Foucault, Lacan och de Man samt texter av bland andra Sklovskij, Propp, Ingarden, Jauss, Gadamer, Jakobson, Todorov, Derrida. Därtill översiktliga presentationer av de olika riktningarna och teoretikerna samt bibliografier. Böckerna är avsedda att göra litteraturstudenter och andra intresserade bekanta med de moderna litteraturteoretiska huvudströmningarnas syn på det litterära verket och dess relation till faktorer som författaren, läsaren, samhället, språket och jaget.Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2:10 9789144331126 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9788249506637
- Titel
- Loveprosjekt
- Författare
- Cecilia Hansson - Inger Bråtveit
- Förlag
- Bokförlaget Atlas
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 200 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 167 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Loveprosjekt är en dialogisk-poetisk undersökning av kärleken och sexualiteten, en lyrisk dokumentär om kärlekens kraft och krävande transportsträckor.
Och om avståndet mellan det som har varit uppdämt och återhållet, och det som kan, må och ska släppas ut. Loveprosjekt är en växelsång mellan två språk där två poetiska röster korsas och smälter samman i ett unikt och omättligt universum.
I ei lysnatt, frå høgmast til høgmast
linjer av straum i dine hender,
dirren frå hoftene, suget mellom
saknet og svelget.
Den spröda, gröna bristytan.
Från alla master, stammar:
ett ljus.
"Tverrspråkleg diktbok som fengjer Loveprosjekt er ei poetisk undersøking litt utanom det vanlege. Boka er forma som ein varsam lyrisk dialog mellom to markerte poetiske røyster, ikkje fiktive, men tilhøyrande forfattarane Inger Bråtveit og Cecilia Hansson. Posisjonane deira blir understreka av det tverrspråklege, orda kjem vekselvis på svensk og norsk. Samstundes driv dei mot språkgrensene til kvarandre, dei møtest og utprøver i fellesskap kjærleikens og seksualitetens språkformer Med utgangspunkt i kulturelt etablerte seksualitets- og kvinnebilete sparkar teksten slagferdig ifrå
SINDRE EKRHEIM, BERGENS TIDENDE
"Samspråkleg erobring. Boka er eit sterkarma poetisk famntak, ei kjærleikserklæring, eit møtepunkt mellom ulike stemmer, seksualitetar og språk"
NORA SIMONHJELL MORGENBLADET
Elektrisk love. Bråtveit og Hansson går andre veier enn sine jevnaldrende Vi må gi Bråtveit og Hansson poeng for mot. Og de innfrir der de hopper relativt tørrskodde mellom vannpyttene fulle av klisjeene om kjærlighet. Loveprosjekt er satt opp i fire deler, her sprer diktene seg som flerstemmige ordskyer, og oppfører seg derfor som en samtale, eller et kortverk, hvor brokker på svensk og nynorsk (med islett av engelsk) triller rundt hverandre.
SUSANNE CHRISTENSEN, KLASSEKAMPEN
Bokförlaget Atlas 1 9788249506637 -
Panda och kalkomobilen : Panda och eremiten
Tidning, tidskrift. Stockholm : Carlsen/if. 1 uppl. 1984.
Gott skick. Rak och ren med bruksspår på omslaget
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151041480
- Titel
- Panda och kalkomobilen : Panda och eremiten
- Författare
- Toonder, Marten - Hansson, Cecilia - Weimar, Stig - Toonder, Marten.
- Förlag
- Stockholm : Carlsen/if
- Utgivningsår
- 1984
- Språk
- Svenska
Stockholm : Carlsen/if 1 9151041480 -
Olivias nya klänning
Inbunden bok. Stockholm : Rabén & Sjögren. 1994.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Stötmärken. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789129629088
- Titel
- Olivias nya klänning
- Författare
- Hansson, Gunilla - Torudd, Cecilia
- Förlag
- Stockholm : Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Stockholm : Rabén & Sjögren 9789129629088 -
Ordet är ditt
Pocketbok. Wahlström & Widstrand Bokförlag. 1:a uppl. 2001. 239 sidor.
Nära nyskick. Pärm sliten en aning på kanter. Bladen bevarade som olästa. 17,8 cm x 11 cm. 127 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789146182214
- Titel
- Ordet är ditt
- Författare
- Tudor-Sandahl, Patricia
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 239 sidor
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alla har en historia inom sig som är värd att berätta. Varje människa bär på spår av det hon har varit med om. Vi präglas djupt av våra barndomsupplevelser, men utvecklingen tar inte slut bara för att man når vuxen ålder. Att skriva om sitt liv kan vara ett sätt att komma vidare i sin personliga utveckling, det ger perspektiv och ökad självinsikt.Patricia Tudor-Sandahl visar på skrivprocessens läkande kraft i sin bok, som också är en utmärkt introduktion till den moderna psykologins tankegångar. Patricia Tudor-Sandahl är fil. dr i pedagogik, leg. psykolog och psykoterapeut och en flitigt anlitad föreläsare. Förra året kom den självbiografiska berättelsen "Ett himla liv" ut; tidigare har hon publicerat en rad fackböcker inom psykologin.
Wahlström & Widstrand Bokförlag 1:a 9789146182214 -
Hopplöst, men inte allvarligt : konst och pol...
Pocketbok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2021. 320 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127174610
- Titel
- Hopplöst, men inte allvarligt : konst och politik i Centraleuropa
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 180 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 180 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För den som är det minsta intresserad av sin europeiska omvärld, sin samtid eller, för den delen, meningen med livet.
UNT
Deras frågor angår alla.
Expressen
Det är en underbar bok som Cecilia Hansson skrivit.
SvD
Den fria kulturen är under attack på många håll i Europa. Konservativa och högerpopulistiska krafter driver allt hårdare krav på styrning och censur. Inte minst i Centraleuropa politiseras idag konstlivet.
Hopplöst, men inte allvarligt. Konst och politik i Centraleuropa handlar om överlevnad, motstånd, censur och frihet i en region som är politiskt högaktuell och av stor vikt för hela världens utveckling.
Cecilia Hansson har under flera års tid rest mellan Stockholm och Wien, Bukarest och Budapest för att förstå det allt hårdare kulturklimatet. Hon möter några av Europas ledande intellektuella, från Herta Müller och Péter Nádas till Marina Abramović, Michael Haneke och många fler. De talar om villkoren för skapande, men också de större frågorna om konstens betydelse och konstnärens möjlighet att påverka samhällsdebatten. I nära och djupgående intervjuer berör Hansson frågor som arvet efter kommunism och fascism, konstens ofrånkomlighet, auktoritära idéers återkomst och hur varken stabilitet eller trygghet kan tas för given i Europa idag. Resultatet är en unik inblick i regionen och återkommer till en central fråga: Vilket ansvar har egentligen en konstnär att stå upp för det hon eller han tror på?
Cecilia Hansson (född 1973) är författare, journalist, fil. mag. i tyska och översättare. Hon har skrivit fyra diktsamlingar - debutboken utspelade sig i Wien - och översatt två. Hon har genom studier, resor och reportage följt Centraleuropa i mer än tjugo år.
Cecilia Hanssons bok är både levande och angelägen, och visar med tydlighet att när kulturen är hotad så är vi alla hotade.
Leonidas Aretakis, Dagens Nyheter
En mycket fin, läsvärd och genomarbetad intervjubok ... En viktig bok för att förstå hur dagens Europa blivit till och kanske också om vart det är på väg.
Björn Sandmark, Dala-Demokraten
Samtalstonen är vardaglig och innehållet tillgängligt, som läsare sitter man vid bordet intill och lyssnar. Det är vaket och undrande, aldrig pladdrigt ... får en att stanna upp och reflektera. Cecilia Hanssons rapporter från verksamma konstnärer i ett undanskymt Europa rymmer hopplöshet och allvar. Men också hoppfullhet i ett allvarligt läge.
Gert Lundstedt, Arbetet
Det här är en bok som tar upp samtidens brännande frågor och samtidigt ger en viktig historisk bakgrund. Det är intressant, gripande, viktigt, stundtals underhållande och alltid mycket stimulerande.
BTJ
Jag tror man ska läsa Hopplöst, men inte allvarligt som en rapportbok från läget i tre länder - Österrike, Ungern och Rumänien. De förenas av förljugen historia, läskig politik och fantastiskt stilskarpa, plågsamma, ältande berättelser. Michael Hanekes nersläckta mörker, Herta Müllers skoningslöshet och Lászlo Krasznahorkais stillastående störtregn. Vem blir inte sugen? ... Ingen verkar egentligen vilja vara politisk - men alla känner att de måste. Någon säger att samtiden är som en djungel, men att det då finns plats för mod ... Våra blickar över Europa skyms fortfarande av fördomsfulla stereotyper och kategorier. Hanssons bok rubbar dem. De tre länderna bildar ett upphettat koncentrat av det europeiska tillståndet. Konservatismens frammarsch. Det skarpa vägvalet mellan åternationalisering och Europatanken. Deras frågor angår alla.
Per Wirtén, Expressen
Nyfikenhet och öppna frågeställningar kan leda oss vidare i ett allt mer polariserat samhällsklimat ... Cecilia Hansson har åstadkommit rena trivselboken för den som är det minsta intresserad av sin europeiska omvärld, sin samtid eller, för den delen, meningen med livet. Det är oavbrutet stimulerande att följa hennes möten med den ena efter den andra centraleuropeiska intellektuella giganten / gränslösa konstikonen / lovande yngre förmågan. Faktum är att det litegrann känns som att få sitta och fika i sällskap av en rad otroligt intressanta personer. Cecilia Hansson bjuder på spirituella samtal med en i bästa bemärkelse intellektuell grädda. Det där med fikakänslan är nog ingen slump. På ett ställe resoneras det just om cafékulturen i Wien, och dess betydelse för konst och kultur. Cecilia Hansson själv tar liten plats i texten, men skjuter in de rätta frågorna och har helt uppenbarligen en talang att lyssna, tolka och ordna det material hon får, så att det blir substantiellt och, i sina bästa stunder, riktigt djupsinnigt ... Hopplöst men inte allvarligt bjuder på flera skratt under läsningen, precis som vid ett vanligt cafésamtal. Påfallande många av Hanssons interlokutörer har humor, och en stor portion självironi.
Nina Solomin, Upsala Nya Tidning
Frostbitna tulpaner i gatustånd och uppfällda rockkragar fyller staden i en historiskt kall aprilhelg, men tillkommen som 'en kärleksförklaring till Österrike' värmer Hanssons bok som en innerlig stadsguide i sina beskrivningar av konstens glödgade svar på en kall politik. Helt logiskt framstår det också att det blir kyssar som snitslar ut min väg när jag rör mig genom staden och dess politiska och kulturella historia.
Sara Meidell, Västerbottens-Kuriren
Selv om boken levner liten tvil om situasjonens alvor og håpløshet, og mange av de intervjuede fremstår resignerte på vegne av sine nasjoner, oppleves boken paradoksalt nok som frisk. Forfatterne og kunstnerne som her kommer til orde gir vektige innspill til våre forestillinger om Europa. For som Cărtărescu viser i sitt essay, står Europa fortsatt på spill, og også skandinaviske hjerner kan se ut til å ha glemt at de er grenseløse.
Morgonbladet (Norge)
Och här finns kanske något som utöver geografin förenar det vi kallar Centraleuropa, nämligen en konstnärlig fascination för den inre friheten och för gestaltningen av det djupaste mänskliga livet bortom de lager som språk, etnicitet, tradition och konvention utgör. Detta är förstås paradoxalt i en region som präglats av mänsklighetens värsta krig, folkmord och diktaturer. Men, så är också själva paradoxen, liksom den i bokens titel, något specifikt centraleuropeiskt. Att bokens kollage av intervjuer har tillkommit i en tid då den konstnärliga friheten historiskt sett aldrig varit större är förstås också paradoxalt, men samtidigt något som uppmanar oss alla att bidra till att denna frihet inte begränsas till att bli ytterligare en parentes i en auktoritär tidsålder.
Signum
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127174610 -
Arkitektur i Malmö
Häftad bok. Arkitekturföreningen för södra sverige. 1990.
Mycket gott skick. 12x25 cm. 43 exempel på arkitektur i Malmö. Rikt illustrerad med en karta, svartvita fotografier och planritningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKArkitekturföreningen för södra sverige -
Sydostasien : ur Allt om mat ( de 52 recept ä...
Inbunden bok. Bonnier Tidskrifter AB. 1:a uppl. 2008. 126 sidor.
Mycket gott skick. Se alla 52 recept inom parenteser på titel rutan där uppe . Pytte små slitage på pärms hörnen. Några spår efter små
hundöron. 22,8 cm x 20 cm. 444 gram. (låda20230516-2?0). … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189346932
- Titel
- Sydostasien : [ur Allt om mat]
- Författare
- Karlström, Ulla - Lundin, Cecilia - Wrede, Eva - Allt om mat
- Förlag
- Stockholm : Bonnier tidskrifter
- Utgivningsår
- 2008
- Språk
- Svenska
Bonnier Tidskrifter AB 1:a 9789189346932 -
Olivias nya klänning
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Stockholm : En bok för alla, 2000, Ny utg. (Ungern) [32] s. Färgill. 22,5 x 17,5 cm. ISBN: 91-7221-135-0 ; Inbunden dekorerat förlagsband. (Kartonnage) Lätt ytslitage på pärm, i övrigt i nyskick. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172211353
- Titel
- Olivias nya klänning
- Författare
- Gunilla Hansson
- Förlag
- En bok för alla
- Utgivningsår
- 2001
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
9789172211353 -
Snö och potatis
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2021. 205 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Kg
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127170292
- Titel
- Snö och potatis
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 205 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 208 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 382 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "På köksväggen i fasterns Västerbottensgård hänger en bonad med text ur Psaltaren: Fröjden eder med bävan. Det citatet kan sammanfatta hela Hanssons roman, eftersom den i grunden handlar om ovisshet och rädsla, om hur man ska kunna lita på det opålitliga livet. Och att det, i ljuset av ett par generationer, blir smärtsamt tydligt hur fort tiden fladdrar iväg."
Svenska Dagbladet
”Snö och potatis är ett skarpslipat verk om det svåra i att leva i dödens - och livets! - starka närvaro”
Tidningen Vi
"Cecilia Hansson gräver efter rötterna liknar formen en potatisplanta. Knöl efter knöl grävs fram. Var för sig är de obetydliga, men lagda tillsammans bildas en helhet, ett mönster."
Helsingborgs Dagblad
"Språket är lika delar ångestframkallande och romantiskt. Läsningen flyter fram. Boken är också modig, blottande och utlämnande. Och på så sätt har Cecilia Hansson kastat sig ut genom att skriva den."
Norrländska Socialdemokraten
”Färden går till gränsregionernas språkblandningar. Det är en klassresa genom ett samhälle som förlorat sin stabilitet i privatiseringarnas tidevarv. En nedlagd värld, avfolkad men fortfarande bebodd. […] det blir en resa till denna längtan att bli en annan, en längtan som också är en förlust, man går över en gräns: det kan ”aldrig bli som förut igen”.
Expressen
"I boken förekommer något som kunde kallas platsens stolthet. Dramatiken kan finnas också i det som inte är storslaget, utan helt vardagligt."
Bernur
En kvinna, hennes man och deras dotter ger sig ut på en road trip i Tornedalen. Tanken är att besöka det sanatorium där hennes mormor var inlagd i två omgångar på 1950-talet. Kvinnan vill se platserna där så många människor vårdades – och dog – i en sjukdom som angrep lungorna. Resan blir också en minnesresa tillbaka till hennes egen uppväxt, präglad av längtan och viljan att skapa sig ett sammanhang. Samtidigt har en ny farsot börjat sprida sig i samhället.
Det som börjar som en skildring av en avlägsen tid och ett sätt att närma sig ett avlägset trauma får plötslig skrämmande aktualitet. Vad händer om en mamma dör och ett barn blir föräldralöst? Eller om sjukdom drabbar ett barn? Om man blir fråntagen sitt språk? Eller om en isvak brister, mitt i mörkaste vintern?
Hur ska man kunna leva när man aldrig kan ta någonting för givet och när smärtan som konstituerar en människa är ständigt närvarande? Precis som ljuset — det som aldrig väjer.
Snö och potatis är en roman om moderskap och död, och om hur orons skuggor kastas över generationerna.
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127170292 -
Au pair
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2019. 266 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Dansk band. Pärmen har en del märken. Kg
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127159372
- Titel
- Au pair
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 266 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 140 x 203 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Det är en blandning av poesi och prosa, minnesfragment och omtagningar som böljar genom tidsplanen. Det må låta både flummigt och navelskådande men sanningen är att det här är en fantastiskt rolig bok. Cecilia Hansson skriver om mänskligt tillblivande och varande med stor insikt och humor."
Kommunalarbetaren
"när jag efter en stunds läsning vänjer mig vid den okonventionella gestaltningen av tid tycker jag bara att den är underbar. Det upplösta berättandet blir kongenialt med en genomsyrande frihetslängtan – all sorg och glädje i livet pågår på sätt och vis samtidigt, i mönster som ristas in i psyket för alltid."
Dagens Nyheter
”Cecilia Hansson både vill och vågar ta sig dit där det bränner eller brände som mest. /…/ Litteratur kan vara en användbar och verkningsfull praktik för studier i hjärtats innersta. Och Cecilia Hansson har med sin språkliga energi en ovanligt stor talang att göra detta allmängiltigt.”
Svenska Dagbladet
"... en luftig tidsoch tankeresa om kärlek, drömmar, litteratur och hur vi formas till den människa vi blir. /../ Och språket, ja detta underbara språk bär Au pair långt.”
Borås Tidning
En kvinnlig poet mitt i livet skriver en bok om att som nittonåring arbeta som au pair i Wien och bli förälskad i sin tysklärare. En ungdomlig pinsamhet, ett ingenting i livets flöde? Eller?
Samma kvinna återvänder genom åren gång på gång till Wien – hon läser filosofi, blir översättare, skriver poesi och reportageböcker, gifter sig och får barn, men uppehåller sig hela tiden i tanken kring en plats, den plats i Wien där allting skedde – eller inte skedde. Vad är det som gör att vissa händelser påverkar oss på djupet, blir nycklar till vår förståelse av oss själva och omvärlden?
Au pair är en memoar om besatthet. Cecilia Hansson går i närkamp med ett liv tills någonting äntligen ger vika. Det handlar om förhållandet mellan misslyckande, längtan och kreativitet, om att bli sig själv och att bli konstnär.
Som 42-åring är Cecilia åter i Wien och sitter i samma korridor som när hon var nitton. En man i solglasögon. Är det han? Och har vi inte lärt oss – av böcker som I Love Dick – att en inställd kärlekshistoria också är en kärlekshistoria?
"Det märks att Cecilia Hansson är poet, för hon snubblar aldrig när hon med sin avrundade, precisa stil fångar ögonblicket i den ständigt strömmande, drömska tiden. Hon vet vem hon är och hon vet vem hon var. Det är vackert och befriande att läsa."
Gotlands Tidningar
"Hennes prosa går i närkamp med livet, undersöker förhållandet mellan längtan och kreativitet. En växling mellan föräldralivet, den första stora kärleken och en känsla av uppbrott. En mycket vacker bok."
Bäst just nu, Nöjesguiden
”ju längre jag läser, och framför allt i efterhand, inser jag att jag faktiskt är riktigt förtjust i Hanssons hanterande av tropen. Det finns en diskret men skälmsk självdistans invävd i texten, en lekfullhet som jag uppskattar /…/ Efteråt har jag, mot alla mina förväntningar, känslan av att ha läst något jag aldrig läst förut. Det, om något, är ett tecken på ett lyckat konstnärligt projekt.”
Expressen
”Den duktiga flickans första kapitala misslyckande sker på flera fronter i Hanssons memoar. /…/ Det som får mig att ta ”Au pair” till mitt hjärta är inte hur detta nederlag ältas, utan hur det fortsatta ältandet, och skammen över detsamma, blir ett misslyckande i sig. Något som den litterära framställningen förstås kullkastar genom sitt återerövrande. Det är relevant och komplext.”
Sydsvenskan
”Det finns ögonblick av ett slags dov livsinsikt i Hanssons bok, då den korthuggna, medvetet lakoniska prosan ångar av en epifanisk sorg. När bokens ömsinta eller målmedvetna uppmärksamhet mot det mänskligt och sårbart prosaiska skapar en täthet som bär.”
Göteborgs-Posten
”Au pair är en undersökning av det som aldrig blev - och det som ändå blev. Skriven i korta, precisa fragment. /…/ Att dessutom få sagt något om vem man var och vem man är, lämna öppet för läsaren att fylla i sig själv på de tomma ytorna och komma fram till ett svar som inte blir platt - det är en bedrift.”
Kulturnytt i P1
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127159372 -
Modern litteraturteori 1 - Från rysk formalis...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 1993. 398+426 sidor.
Mycket gott skick. Del 1 lite snedläst, del 2 i utmärkt skick. Inga understrykningar. Del 2 ISBN 9144331126
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144331027
- Titel
- Modern litteraturteori 1 - Från rysk formalism till dekonstruktion
- Författare
- Entzenberg, Claes
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1993
- Omfång
- 398 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I två antologier presenteras huvudströmningar i 1900-talets litteraturteori. Genom urvalet av viktiga och representativa arbeten av olika teoretiker tillhörande riktningar som rysk formalism, nykritik, marxism, fenomenologi, hermeneutik, strukturalism, semiotik, pragmatik, feminism och poststrukturalism samt psykoanalytisk kritik återspeglar antologierna centrala frågeställningar och problemlösningar i den moderna diskussionen om litteratur. Böckerna innehåller ett stort antal texter som tidigare aldrig översatts till svenska av Tomasjevskij, Ejchenbaum, Beardsley/Wimsatt, Brooks, Lukács, Goldmann, Adorno, Poulet, Iser, Greimas, Culler, Eco, Riffaterre, Fish, Bloom, Showalter, Mitchell, Felman, Foucault, Lacan och de Man samt texter av bland andra Sklovskij, Propp, Ingarden, Jauss, Gadamer, Jakobson, Todorov, Derrida. Därtill översiktliga presentationer av de olika riktningarna och teoretikerna samt bibliografier. Böckerna är avsedda att göra litteraturstudenter och andra intresserade bekanta med de moderna litteraturteoretiska huvudströmningarnas syn på det litterära verket och dess relation till faktorer som författaren, läsaren, samhället, språket och jaget.
Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2 9789144331027 -
Hopplöst, men inte allvarligt : konst och pol...
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2017. 320 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Bokhandelsnytt exemplar i presentskick. Oläst.
Den fria kulturen är under attack på många håll i Europa. Konservativa och högerpopulistiska krafter driver allt hårdare krav på styrning och censur. Inte minst i Centraleuropa politiseras idag konstlivet. läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127143685
- Titel
- Hopplöst, men inte allvarligt : konst och politik i Centraleuropa
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "För den som är det minsta intresserad av sin europeiska omvärld, sin samtid eller, för den delen, meningen med livet." UNT
"Deras frågor angår alla." Expressen
"Det är en underbar bok som Cecilia Hansson skrivit." SvD
Den fria kulturen är under attack på många håll i Europa. Konservativa och högerpopulistiska krafter driver allt hårdare krav på styrning och censur. Inte minst i Centraleuropa politiseras idag konstlivet.
Hopplöst, men inte allvarligt. Konst och politik i Centraleuropa handlar om överlevnad, motstånd, censur och frihet i en region som är politiskt högaktuell och av stor vikt för hela världens utveckling.
Cecilia Hansson har under flera års tid rest mellan Stockholm och Wien, Bukarest och Budapest för att förstå det allt hårdare kulturklimatet. Hon möter några av Europas ledande intellektuella, från Herta Müller och Péter Nádas till Marina Abramović, Michael Haneke och många fler. De talar om villkoren för skapande, men också de större frågorna om konstens betydelse och konstnärens möjlighet att påverka samhällsdebatten. I nära och djupgående intervjuer berör Hansson frågor som arvet efter kommunism och fascism, konstens ofrånkomlighet, auktoritära idéers återkomst och hur varken stabilitet eller trygghet kan tas för given i Europa idag. Resultatet är en unik inblick i regionen och återkommer till en central fråga: Vilket ansvar har egentligen en konstnär att stå upp för det hon eller han tror på?
Cecilia Hansson (född 1973) är författare, journalist, fil. mag. i tyska och översättare. Hon har skrivit fyra diktsamlingar - debutboken utspelade sig i Wien - och översatt två. Hon har genom studier, resor och reportage följt Centraleuropa i mer än tjugo år.
"Cecilia Hanssons bok är både levande och angelägen, och visar med tydlighet att när kulturen är hotad så är vi alla hotade."
Leonidas Aretakis, Dagens Nyheter
"En mycket fin, läsvärd och genomarbetad intervjubok ... En viktig bok för att förstå hur dagens Europa blivit till och kanske också om vart det är på väg."
Björn Sandmark, Dala-Demokraten
"Samtalstonen är vardaglig och innehållet tillgängligt, som läsare sitter man vid bordet intill och lyssnar. Det är vaket och undrande, aldrig pladdrigt ... får en att stanna upp och reflektera. Cecilia Hanssons rapporter från verksamma konstnärer i ett undanskymt Europa rymmer hopplöshet och allvar. Men också hoppfullhet i ett allvarligt läge."
Gert Lundstedt, Arbetet
"Det här är en bok som tar upp samtidens brännande frågor och samtidigt ger en viktig historisk bakgrund. Det är intressant, gripande, viktigt, stundtals underhållande och alltid mycket stimulerande."
BTJ
"Jag tror man ska läsa Hopplöst, men inte allvarligt som en rapportbok från läget i tre länder - Österrike, Ungern och Rumänien. De förenas av förljugen historia, läskig politik och fantastiskt stilskarpa, plågsamma, ältande berättelser. Michael Hanekes nersläckta mörker, Herta Müllers skoningslöshet och Lászlo Krasznahorkais stillastående störtregn. Vem blir inte sugen? ... Ingen verkar egentligen vilja vara politisk - men alla känner att de måste. Någon säger att samtiden är som en djungel, men att det då finns plats för mod ... Våra blickar över Europa skyms fortfarande av fördomsfulla stereotyper och kategorier. Hanssons bok rubbar dem. De tre länderna bildar ett upphettat koncentrat av det europeiska tillståndet. Konservatismens frammarsch. Det skarpa vägvalet mellan åternationalisering och Europatanken. Deras frågor angår alla."
Per Wirtén, Expressen
"Nyfikenhet och öppna frågeställningar kan leda oss vidare i ett allt mer polariserat samhällsklimat ... Cecilia Hansson har åstadkommit rena trivselboken för den som är det minsta intresserad av sin europeiska omvärld, sin samtid eller, för den delen, meningen med livet. Det är oavbrutet stimulerande att följa hennes möten med den ena efter den andra centraleuropeiska intellektuella giganten / gränslösa konstikonen / lovande yngre förmågan. Faktum är att det litegrann känns som att få sitta och fika i sällskap av en rad otroligt intressanta personer. Cecilia Hansson bjuder på spirituella samtal med en i bästa bemärkelse intellektuell grädda. Det där med fikakänslan är nog ingen slump. På ett ställe resoneras det just om cafékulturen i Wien, och dess betydelse för konst och kultur. Cecilia Hansson själv tar liten plats i texten, men skjuter in de rätta frågorna och har helt uppenbarligen en talang att lyssna, tolka och ordna det material hon får, så att det blir substantiellt och, i sina bästa stunder, riktigt djupsinnigt ... Hopplöst men inte allvarligt bjuder på flera skratt under läsningen, precis som vid ett vanligt cafésamtal. Påfallande många av Hanssons interlokutörer har humor, och en stor portion självironi."
Nina Solomin, Upsala Nya Tidning
"Frostbitna tulpaner i gatustånd och uppfällda rockkragar fyller staden i en historiskt kall aprilhelg, men tillkommen som 'en kärleksförklaring till Österrike' värmer Hanssons bok som en innerlig stadsguide i sina beskrivningar av konstens glödgade svar på en kall politik. Helt logiskt framstår det också att det blir kyssar som snitslar ut min väg när jag rör mig genom staden och dess politiska och kulturella historia."
Sara Meidell, Västerbottens-Kuriren
"Selv om boken levner liten tvil om situasjonens alvor og håpløshet, og mange av de intervjuede fremstår resignerte på vegne av sine nasjoner, oppleves boken paradoksalt nok som frisk. Forfatterne og kunstnerne som her kommer til orde gir vektige innspill til våre forestillinger om Europa. For som Cărtărescu viser i sitt essay, står Europa fortsatt på spill, og også skandinaviske hjerner kan se ut til å ha glemt at de er grenseløse."
Morgonbladet (Norge)
"Och här finns kanske något som utöver geografin förenar det vi kallar Centraleuropa, nämligen en konstnärlig fascination för den inre friheten och för gestaltningen av det djupaste mänskliga livet bortom de lager som språk, etnicitet, tradition och konvention utgör. Detta är förstås paradoxalt i en region som präglats av mänsklighetens värsta krig, folkmord och diktaturer. Men, så är också själva paradoxen, liksom den i bokens titel, något specifikt centraleuropeiskt. Att bokens kollage av intervjuer har tillkommit i en tid då den konstnärliga friheten historiskt sett aldrig varit större är förstås också paradoxalt, men samtidigt något som uppmanar oss alla att bidra till att denna frihet inte begränsas till att bli ytterligare en parentes i en auktoritär tidsålder."
Signum
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127143685 -
Byggnadsminnen Malmöhus län
Inbunden bok. 1995. 124 sidor.
Mycket gott skick. Inbunden i förlagets mörkgröna pappband. Spiralbunden. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Snö och potatis
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2021. 205 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127170292
- Titel
- Snö och potatis
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 205 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 208 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 382 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "På köksväggen i fasterns Västerbottensgård hänger en bonad med text ur Psaltaren: Fröjden eder med bävan. Det citatet kan sammanfatta hela Hanssons roman, eftersom den i grunden handlar om ovisshet och rädsla, om hur man ska kunna lita på det opålitliga livet. Och att det, i ljuset av ett par generationer, blir smärtsamt tydligt hur fort tiden fladdrar iväg."
Svenska Dagbladet
”Snö och potatis är ett skarpslipat verk om det svåra i att leva i dödens - och livets! - starka närvaro”
Tidningen Vi
"Cecilia Hansson gräver efter rötterna liknar formen en potatisplanta. Knöl efter knöl grävs fram. Var för sig är de obetydliga, men lagda tillsammans bildas en helhet, ett mönster."
Helsingborgs Dagblad
"Språket är lika delar ångestframkallande och romantiskt. Läsningen flyter fram. Boken är också modig, blottande och utlämnande. Och på så sätt har Cecilia Hansson kastat sig ut genom att skriva den."
Norrländska Socialdemokraten
”Färden går till gränsregionernas språkblandningar. Det är en klassresa genom ett samhälle som förlorat sin stabilitet i privatiseringarnas tidevarv. En nedlagd värld, avfolkad men fortfarande bebodd. […] det blir en resa till denna längtan att bli en annan, en längtan som också är en förlust, man går över en gräns: det kan ”aldrig bli som förut igen”.
Expressen
"I boken förekommer något som kunde kallas platsens stolthet. Dramatiken kan finnas också i det som inte är storslaget, utan helt vardagligt."
Bernur
En kvinna, hennes man och deras dotter ger sig ut på en road trip i Tornedalen. Tanken är att besöka det sanatorium där hennes mormor var inlagd i två omgångar på 1950-talet. Kvinnan vill se platserna där så många människor vårdades – och dog – i en sjukdom som angrep lungorna. Resan blir också en minnesresa tillbaka till hennes egen uppväxt, präglad av längtan och viljan att skapa sig ett sammanhang. Samtidigt har en ny farsot börjat sprida sig i samhället.
Det som börjar som en skildring av en avlägsen tid och ett sätt att närma sig ett avlägset trauma får plötslig skrämmande aktualitet. Vad händer om en mamma dör och ett barn blir föräldralöst? Eller om sjukdom drabbar ett barn? Om man blir fråntagen sitt språk? Eller om en isvak brister, mitt i mörkaste vintern?
Hur ska man kunna leva när man aldrig kan ta någonting för givet och när smärtan som konstituerar en människa är ständigt närvarande? Precis som ljuset — det som aldrig väjer.
Snö och potatis är en roman om moderskap och död, och om hur orons skuggor kastas över generationerna.
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127170292 -
Flickan från Hederslegionen
Tidning, tidskrift. Stockholm : Carlsen/if. 1981.
Gott skick. (F) Tecknad serie.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151026317
- Titel
- Flickan från Hederslegionen
- Författare
- Christin, Pierre - Goetzinger, Annie - Hansson, Cecilia
- Förlag
- Stockholm : Carlsen/if
- Utgivningsår
- 1981
- Språk
- Svenska
Stockholm : Carlsen/if 9151026317 -
Hopplöst, men inte allvarligt : konst och pol...
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2017. 320 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127143685
- Titel
- Hopplöst, men inte allvarligt : konst och politik i Centraleuropa
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "För den som är det minsta intresserad av sin europeiska omvärld, sin samtid eller, för den delen, meningen med livet." UNT
"Deras frågor angår alla." Expressen
"Det är en underbar bok som Cecilia Hansson skrivit." SvD
Den fria kulturen är under attack på många håll i Europa. Konservativa och högerpopulistiska krafter driver allt hårdare krav på styrning och censur. Inte minst i Centraleuropa politiseras idag konstlivet.
Hopplöst, men inte allvarligt. Konst och politik i Centraleuropa handlar om överlevnad, motstånd, censur och frihet i en region som är politiskt högaktuell och av stor vikt för hela världens utveckling.
Cecilia Hansson har under flera års tid rest mellan Stockholm och Wien, Bukarest och Budapest för att förstå det allt hårdare kulturklimatet. Hon möter några av Europas ledande intellektuella, från Herta Müller och Péter Nádas till Marina Abramović, Michael Haneke och många fler. De talar om villkoren för skapande, men också de större frågorna om konstens betydelse och konstnärens möjlighet att påverka samhällsdebatten. I nära och djupgående intervjuer berör Hansson frågor som arvet efter kommunism och fascism, konstens ofrånkomlighet, auktoritära idéers återkomst och hur varken stabilitet eller trygghet kan tas för given i Europa idag. Resultatet är en unik inblick i regionen och återkommer till en central fråga: Vilket ansvar har egentligen en konstnär att stå upp för det hon eller han tror på?
Cecilia Hansson (född 1973) är författare, journalist, fil. mag. i tyska och översättare. Hon har skrivit fyra diktsamlingar - debutboken utspelade sig i Wien - och översatt två. Hon har genom studier, resor och reportage följt Centraleuropa i mer än tjugo år.
"Cecilia Hanssons bok är både levande och angelägen, och visar med tydlighet att när kulturen är hotad så är vi alla hotade."
Leonidas Aretakis, Dagens Nyheter
"En mycket fin, läsvärd och genomarbetad intervjubok ... En viktig bok för att förstå hur dagens Europa blivit till och kanske också om vart det är på väg."
Björn Sandmark, Dala-Demokraten
"Samtalstonen är vardaglig och innehållet tillgängligt, som läsare sitter man vid bordet intill och lyssnar. Det är vaket och undrande, aldrig pladdrigt ... får en att stanna upp och reflektera. Cecilia Hanssons rapporter från verksamma konstnärer i ett undanskymt Europa rymmer hopplöshet och allvar. Men också hoppfullhet i ett allvarligt läge."
Gert Lundstedt, Arbetet
"Det här är en bok som tar upp samtidens brännande frågor och samtidigt ger en viktig historisk bakgrund. Det är intressant, gripande, viktigt, stundtals underhållande och alltid mycket stimulerande."
BTJ
"Jag tror man ska läsa Hopplöst, men inte allvarligt som en rapportbok från läget i tre länder - Österrike, Ungern och Rumänien. De förenas av förljugen historia, läskig politik och fantastiskt stilskarpa, plågsamma, ältande berättelser. Michael Hanekes nersläckta mörker, Herta Müllers skoningslöshet och Lászlo Krasznahorkais stillastående störtregn. Vem blir inte sugen? ... Ingen verkar egentligen vilja vara politisk - men alla känner att de måste. Någon säger att samtiden är som en djungel, men att det då finns plats för mod ... Våra blickar över Europa skyms fortfarande av fördomsfulla stereotyper och kategorier. Hanssons bok rubbar dem. De tre länderna bildar ett upphettat koncentrat av det europeiska tillståndet. Konservatismens frammarsch. Det skarpa vägvalet mellan åternationalisering och Europatanken. Deras frågor angår alla."
Per Wirtén, Expressen
"Nyfikenhet och öppna frågeställningar kan leda oss vidare i ett allt mer polariserat samhällsklimat ... Cecilia Hansson har åstadkommit rena trivselboken för den som är det minsta intresserad av sin europeiska omvärld, sin samtid eller, för den delen, meningen med livet. Det är oavbrutet stimulerande att följa hennes möten med den ena efter den andra centraleuropeiska intellektuella giganten / gränslösa konstikonen / lovande yngre förmågan. Faktum är att det litegrann känns som att få sitta och fika i sällskap av en rad otroligt intressanta personer. Cecilia Hansson bjuder på spirituella samtal med en i bästa bemärkelse intellektuell grädda. Det där med fikakänslan är nog ingen slump. På ett ställe resoneras det just om cafékulturen i Wien, och dess betydelse för konst och kultur. Cecilia Hansson själv tar liten plats i texten, men skjuter in de rätta frågorna och har helt uppenbarligen en talang att lyssna, tolka och ordna det material hon får, så att det blir substantiellt och, i sina bästa stunder, riktigt djupsinnigt ... Hopplöst men inte allvarligt bjuder på flera skratt under läsningen, precis som vid ett vanligt cafésamtal. Påfallande många av Hanssons interlokutörer har humor, och en stor portion självironi."
Nina Solomin, Upsala Nya Tidning
"Frostbitna tulpaner i gatustånd och uppfällda rockkragar fyller staden i en historiskt kall aprilhelg, men tillkommen som 'en kärleksförklaring till Österrike' värmer Hanssons bok som en innerlig stadsguide i sina beskrivningar av konstens glödgade svar på en kall politik. Helt logiskt framstår det också att det blir kyssar som snitslar ut min väg när jag rör mig genom staden och dess politiska och kulturella historia."
Sara Meidell, Västerbottens-Kuriren
"Selv om boken levner liten tvil om situasjonens alvor og håpløshet, og mange av de intervjuede fremstår resignerte på vegne av sine nasjoner, oppleves boken paradoksalt nok som frisk. Forfatterne og kunstnerne som her kommer til orde gir vektige innspill til våre forestillinger om Europa. For som Cărtărescu viser i sitt essay, står Europa fortsatt på spill, og også skandinaviske hjerner kan se ut til å ha glemt at de er grenseløse."
Morgonbladet (Norge)
"Och här finns kanske något som utöver geografin förenar det vi kallar Centraleuropa, nämligen en konstnärlig fascination för den inre friheten och för gestaltningen av det djupaste mänskliga livet bortom de lager som språk, etnicitet, tradition och konvention utgör. Detta är förstås paradoxalt i en region som präglats av mänsklighetens värsta krig, folkmord och diktaturer. Men, så är också själva paradoxen, liksom den i bokens titel, något specifikt centraleuropeiskt. Att bokens kollage av intervjuer har tillkommit i en tid då den konstnärliga friheten historiskt sett aldrig varit större är förstås också paradoxalt, men samtidigt något som uppmanar oss alla att bidra till att denna frihet inte begränsas till att bli ytterligare en parentes i en auktoritär tidsålder."
Signum
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127143685 -
Hopplöst, men inte allvarligt : konst och pol...
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2017. 320 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Förlagsny. Rec ex
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127143685
- Titel
- Hopplöst, men inte allvarligt : konst och politik i Centraleuropa
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "För den som är det minsta intresserad av sin europeiska omvärld, sin samtid eller, för den delen, meningen med livet." UNT
"Deras frågor angår alla." Expressen
"Det är en underbar bok som Cecilia Hansson skrivit." SvD
Den fria kulturen är under attack på många håll i Europa. Konservativa och högerpopulistiska krafter driver allt hårdare krav på styrning och censur. Inte minst i Centraleuropa politiseras idag konstlivet.
Hopplöst, men inte allvarligt. Konst och politik i Centraleuropa handlar om överlevnad, motstånd, censur och frihet i en region som är politiskt högaktuell och av stor vikt för hela världens utveckling.
Cecilia Hansson har under flera års tid rest mellan Stockholm och Wien, Bukarest och Budapest för att förstå det allt hårdare kulturklimatet. Hon möter några av Europas ledande intellektuella, från Herta Müller och Péter Nádas till Marina Abramović, Michael Haneke och många fler. De talar om villkoren för skapande, men också de större frågorna om konstens betydelse och konstnärens möjlighet att påverka samhällsdebatten. I nära och djupgående intervjuer berör Hansson frågor som arvet efter kommunism och fascism, konstens ofrånkomlighet, auktoritära idéers återkomst och hur varken stabilitet eller trygghet kan tas för given i Europa idag. Resultatet är en unik inblick i regionen och återkommer till en central fråga: Vilket ansvar har egentligen en konstnär att stå upp för det hon eller han tror på?
Cecilia Hansson (född 1973) är författare, journalist, fil. mag. i tyska och översättare. Hon har skrivit fyra diktsamlingar - debutboken utspelade sig i Wien - och översatt två. Hon har genom studier, resor och reportage följt Centraleuropa i mer än tjugo år.
"Cecilia Hanssons bok är både levande och angelägen, och visar med tydlighet att när kulturen är hotad så är vi alla hotade."
Leonidas Aretakis, Dagens Nyheter
"En mycket fin, läsvärd och genomarbetad intervjubok ... En viktig bok för att förstå hur dagens Europa blivit till och kanske också om vart det är på väg."
Björn Sandmark, Dala-Demokraten
"Samtalstonen är vardaglig och innehållet tillgängligt, som läsare sitter man vid bordet intill och lyssnar. Det är vaket och undrande, aldrig pladdrigt ... får en att stanna upp och reflektera. Cecilia Hanssons rapporter från verksamma konstnärer i ett undanskymt Europa rymmer hopplöshet och allvar. Men också hoppfullhet i ett allvarligt läge."
Gert Lundstedt, Arbetet
"Det här är en bok som tar upp samtidens brännande frågor och samtidigt ger en viktig historisk bakgrund. Det är intressant, gripande, viktigt, stundtals underhållande och alltid mycket stimulerande."
BTJ
"Jag tror man ska läsa Hopplöst, men inte allvarligt som en rapportbok från läget i tre länder - Österrike, Ungern och Rumänien. De förenas av förljugen historia, läskig politik och fantastiskt stilskarpa, plågsamma, ältande berättelser. Michael Hanekes nersläckta mörker, Herta Müllers skoningslöshet och Lászlo Krasznahorkais stillastående störtregn. Vem blir inte sugen? ... Ingen verkar egentligen vilja vara politisk - men alla känner att de måste. Någon säger att samtiden är som en djungel, men att det då finns plats för mod ... Våra blickar över Europa skyms fortfarande av fördomsfulla stereotyper och kategorier. Hanssons bok rubbar dem. De tre länderna bildar ett upphettat koncentrat av det europeiska tillståndet. Konservatismens frammarsch. Det skarpa vägvalet mellan åternationalisering och Europatanken. Deras frågor angår alla."
Per Wirtén, Expressen
"Nyfikenhet och öppna frågeställningar kan leda oss vidare i ett allt mer polariserat samhällsklimat ... Cecilia Hansson har åstadkommit rena trivselboken för den som är det minsta intresserad av sin europeiska omvärld, sin samtid eller, för den delen, meningen med livet. Det är oavbrutet stimulerande att följa hennes möten med den ena efter den andra centraleuropeiska intellektuella giganten / gränslösa konstikonen / lovande yngre förmågan. Faktum är att det litegrann känns som att få sitta och fika i sällskap av en rad otroligt intressanta personer. Cecilia Hansson bjuder på spirituella samtal med en i bästa bemärkelse intellektuell grädda. Det där med fikakänslan är nog ingen slump. På ett ställe resoneras det just om cafékulturen i Wien, och dess betydelse för konst och kultur. Cecilia Hansson själv tar liten plats i texten, men skjuter in de rätta frågorna och har helt uppenbarligen en talang att lyssna, tolka och ordna det material hon får, så att det blir substantiellt och, i sina bästa stunder, riktigt djupsinnigt ... Hopplöst men inte allvarligt bjuder på flera skratt under läsningen, precis som vid ett vanligt cafésamtal. Påfallande många av Hanssons interlokutörer har humor, och en stor portion självironi."
Nina Solomin, Upsala Nya Tidning
"Frostbitna tulpaner i gatustånd och uppfällda rockkragar fyller staden i en historiskt kall aprilhelg, men tillkommen som 'en kärleksförklaring till Österrike' värmer Hanssons bok som en innerlig stadsguide i sina beskrivningar av konstens glödgade svar på en kall politik. Helt logiskt framstår det också att det blir kyssar som snitslar ut min väg när jag rör mig genom staden och dess politiska och kulturella historia."
Sara Meidell, Västerbottens-Kuriren
"Selv om boken levner liten tvil om situasjonens alvor og håpløshet, og mange av de intervjuede fremstår resignerte på vegne av sine nasjoner, oppleves boken paradoksalt nok som frisk. Forfatterne og kunstnerne som her kommer til orde gir vektige innspill til våre forestillinger om Europa. For som Cărtărescu viser i sitt essay, står Europa fortsatt på spill, og også skandinaviske hjerner kan se ut til å ha glemt at de er grenseløse."
Morgonbladet (Norge)
"Och här finns kanske något som utöver geografin förenar det vi kallar Centraleuropa, nämligen en konstnärlig fascination för den inre friheten och för gestaltningen av det djupaste mänskliga livet bortom de lager som språk, etnicitet, tradition och konvention utgör. Detta är förstås paradoxalt i en region som präglats av mänsklighetens värsta krig, folkmord och diktaturer. Men, så är också själva paradoxen, liksom den i bokens titel, något specifikt centraleuropeiskt. Att bokens kollage av intervjuer har tillkommit i en tid då den konstnärliga friheten historiskt sett aldrig varit större är förstås också paradoxalt, men samtidigt något som uppmanar oss alla att bidra till att denna frihet inte begränsas till att bli ytterligare en parentes i en auktoritär tidsålder."
Signum
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127143685 -
Au pair
Häftad bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2019. 266 sidor.
Mycket gott skick. Gallrad biblioteksbok
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127159372
- Titel
- Au pair
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 266 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 140 x 203 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Det är en blandning av poesi och prosa, minnesfragment och omtagningar som böljar genom tidsplanen. Det må låta både flummigt och navelskådande men sanningen är att det här är en fantastiskt rolig bok. Cecilia Hansson skriver om mänskligt tillblivande och varande med stor insikt och humor."
Kommunalarbetaren
"när jag efter en stunds läsning vänjer mig vid den okonventionella gestaltningen av tid tycker jag bara att den är underbar. Det upplösta berättandet blir kongenialt med en genomsyrande frihetslängtan – all sorg och glädje i livet pågår på sätt och vis samtidigt, i mönster som ristas in i psyket för alltid."
Dagens Nyheter
”Cecilia Hansson både vill och vågar ta sig dit där det bränner eller brände som mest. /…/ Litteratur kan vara en användbar och verkningsfull praktik för studier i hjärtats innersta. Och Cecilia Hansson har med sin språkliga energi en ovanligt stor talang att göra detta allmängiltigt.”
Svenska Dagbladet
"... en luftig tidsoch tankeresa om kärlek, drömmar, litteratur och hur vi formas till den människa vi blir. /../ Och språket, ja detta underbara språk bär Au pair långt.”
Borås Tidning
En kvinnlig poet mitt i livet skriver en bok om att som nittonåring arbeta som au pair i Wien och bli förälskad i sin tysklärare. En ungdomlig pinsamhet, ett ingenting i livets flöde? Eller?
Samma kvinna återvänder genom åren gång på gång till Wien – hon läser filosofi, blir översättare, skriver poesi och reportageböcker, gifter sig och får barn, men uppehåller sig hela tiden i tanken kring en plats, den plats i Wien där allting skedde – eller inte skedde. Vad är det som gör att vissa händelser påverkar oss på djupet, blir nycklar till vår förståelse av oss själva och omvärlden?
Au pair är en memoar om besatthet. Cecilia Hansson går i närkamp med ett liv tills någonting äntligen ger vika. Det handlar om förhållandet mellan misslyckande, längtan och kreativitet, om att bli sig själv och att bli konstnär.
Som 42-åring är Cecilia åter i Wien och sitter i samma korridor som när hon var nitton. En man i solglasögon. Är det han? Och har vi inte lärt oss – av böcker som I Love Dick – att en inställd kärlekshistoria också är en kärlekshistoria?
"Det märks att Cecilia Hansson är poet, för hon snubblar aldrig när hon med sin avrundade, precisa stil fångar ögonblicket i den ständigt strömmande, drömska tiden. Hon vet vem hon är och hon vet vem hon var. Det är vackert och befriande att läsa."
Gotlands Tidningar
"Hennes prosa går i närkamp med livet, undersöker förhållandet mellan längtan och kreativitet. En växling mellan föräldralivet, den första stora kärleken och en känsla av uppbrott. En mycket vacker bok."
Bäst just nu, Nöjesguiden
”ju längre jag läser, och framför allt i efterhand, inser jag att jag faktiskt är riktigt förtjust i Hanssons hanterande av tropen. Det finns en diskret men skälmsk självdistans invävd i texten, en lekfullhet som jag uppskattar /…/ Efteråt har jag, mot alla mina förväntningar, känslan av att ha läst något jag aldrig läst förut. Det, om något, är ett tecken på ett lyckat konstnärligt projekt.”
Expressen
”Den duktiga flickans första kapitala misslyckande sker på flera fronter i Hanssons memoar. /…/ Det som får mig att ta ”Au pair” till mitt hjärta är inte hur detta nederlag ältas, utan hur det fortsatta ältandet, och skammen över detsamma, blir ett misslyckande i sig. Något som den litterära framställningen förstås kullkastar genom sitt återerövrande. Det är relevant och komplext.”
Sydsvenskan
”Det finns ögonblick av ett slags dov livsinsikt i Hanssons bok, då den korthuggna, medvetet lakoniska prosan ångar av en epifanisk sorg. När bokens ömsinta eller målmedvetna uppmärksamhet mot det mänskligt och sårbart prosaiska skapar en täthet som bär.”
Göteborgs-Posten
”Au pair är en undersökning av det som aldrig blev - och det som ändå blev. Skriven i korta, precisa fragment. /…/ Att dessutom få sagt något om vem man var och vem man är, lämna öppet för läsaren att fylla i sig själv på de tomma ytorna och komma fram till ett svar som inte blir platt - det är en bedrift.”
Kulturnytt i P1
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127159372 -
Au pair
Häftad bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2019. 266 sidor.
Gott skick. Bra lässkick, några bruksspår (mest på bakomslaget)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127159372
- Titel
- Au pair
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 266 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 140 x 203 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Det är en blandning av poesi och prosa, minnesfragment och omtagningar som böljar genom tidsplanen. Det må låta både flummigt och navelskådande men sanningen är att det här är en fantastiskt rolig bok. Cecilia Hansson skriver om mänskligt tillblivande och varande med stor insikt och humor."
Kommunalarbetaren
"när jag efter en stunds läsning vänjer mig vid den okonventionella gestaltningen av tid tycker jag bara att den är underbar. Det upplösta berättandet blir kongenialt med en genomsyrande frihetslängtan – all sorg och glädje i livet pågår på sätt och vis samtidigt, i mönster som ristas in i psyket för alltid."
Dagens Nyheter
”Cecilia Hansson både vill och vågar ta sig dit där det bränner eller brände som mest. /…/ Litteratur kan vara en användbar och verkningsfull praktik för studier i hjärtats innersta. Och Cecilia Hansson har med sin språkliga energi en ovanligt stor talang att göra detta allmängiltigt.”
Svenska Dagbladet
"... en luftig tidsoch tankeresa om kärlek, drömmar, litteratur och hur vi formas till den människa vi blir. /../ Och språket, ja detta underbara språk bär Au pair långt.”
Borås Tidning
En kvinnlig poet mitt i livet skriver en bok om att som nittonåring arbeta som au pair i Wien och bli förälskad i sin tysklärare. En ungdomlig pinsamhet, ett ingenting i livets flöde? Eller?
Samma kvinna återvänder genom åren gång på gång till Wien – hon läser filosofi, blir översättare, skriver poesi och reportageböcker, gifter sig och får barn, men uppehåller sig hela tiden i tanken kring en plats, den plats i Wien där allting skedde – eller inte skedde. Vad är det som gör att vissa händelser påverkar oss på djupet, blir nycklar till vår förståelse av oss själva och omvärlden?
Au pair är en memoar om besatthet. Cecilia Hansson går i närkamp med ett liv tills någonting äntligen ger vika. Det handlar om förhållandet mellan misslyckande, längtan och kreativitet, om att bli sig själv och att bli konstnär.
Som 42-åring är Cecilia åter i Wien och sitter i samma korridor som när hon var nitton. En man i solglasögon. Är det han? Och har vi inte lärt oss – av böcker som I Love Dick – att en inställd kärlekshistoria också är en kärlekshistoria?
"Det märks att Cecilia Hansson är poet, för hon snubblar aldrig när hon med sin avrundade, precisa stil fångar ögonblicket i den ständigt strömmande, drömska tiden. Hon vet vem hon är och hon vet vem hon var. Det är vackert och befriande att läsa."
Gotlands Tidningar
"Hennes prosa går i närkamp med livet, undersöker förhållandet mellan längtan och kreativitet. En växling mellan föräldralivet, den första stora kärleken och en känsla av uppbrott. En mycket vacker bok."
Bäst just nu, Nöjesguiden
”ju längre jag läser, och framför allt i efterhand, inser jag att jag faktiskt är riktigt förtjust i Hanssons hanterande av tropen. Det finns en diskret men skälmsk självdistans invävd i texten, en lekfullhet som jag uppskattar /…/ Efteråt har jag, mot alla mina förväntningar, känslan av att ha läst något jag aldrig läst förut. Det, om något, är ett tecken på ett lyckat konstnärligt projekt.”
Expressen
”Den duktiga flickans första kapitala misslyckande sker på flera fronter i Hanssons memoar. /…/ Det som får mig att ta ”Au pair” till mitt hjärta är inte hur detta nederlag ältas, utan hur det fortsatta ältandet, och skammen över detsamma, blir ett misslyckande i sig. Något som den litterära framställningen förstås kullkastar genom sitt återerövrande. Det är relevant och komplext.”
Sydsvenskan
”Det finns ögonblick av ett slags dov livsinsikt i Hanssons bok, då den korthuggna, medvetet lakoniska prosan ångar av en epifanisk sorg. När bokens ömsinta eller målmedvetna uppmärksamhet mot det mänskligt och sårbart prosaiska skapar en täthet som bär.”
Göteborgs-Posten
”Au pair är en undersökning av det som aldrig blev - och det som ändå blev. Skriven i korta, precisa fragment. /…/ Att dessutom få sagt något om vem man var och vem man är, lämna öppet för läsaren att fylla i sig själv på de tomma ytorna och komma fram till ett svar som inte blir platt - det är en bedrift.”
Kulturnytt i P1
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127159372 -
Au pair
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2019. 266 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. (F) Kartonnage, mjuk pärm. Verkar oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127159372
- Titel
- Au pair
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 266 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 140 x 203 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Det är en blandning av poesi och prosa, minnesfragment och omtagningar som böljar genom tidsplanen. Det må låta både flummigt och navelskådande men sanningen är att det här är en fantastiskt rolig bok. Cecilia Hansson skriver om mänskligt tillblivande och varande med stor insikt och humor."
Kommunalarbetaren
"när jag efter en stunds läsning vänjer mig vid den okonventionella gestaltningen av tid tycker jag bara att den är underbar. Det upplösta berättandet blir kongenialt med en genomsyrande frihetslängtan – all sorg och glädje i livet pågår på sätt och vis samtidigt, i mönster som ristas in i psyket för alltid."
Dagens Nyheter
”Cecilia Hansson både vill och vågar ta sig dit där det bränner eller brände som mest. /…/ Litteratur kan vara en användbar och verkningsfull praktik för studier i hjärtats innersta. Och Cecilia Hansson har med sin språkliga energi en ovanligt stor talang att göra detta allmängiltigt.”
Svenska Dagbladet
"... en luftig tidsoch tankeresa om kärlek, drömmar, litteratur och hur vi formas till den människa vi blir. /../ Och språket, ja detta underbara språk bär Au pair långt.”
Borås Tidning
En kvinnlig poet mitt i livet skriver en bok om att som nittonåring arbeta som au pair i Wien och bli förälskad i sin tysklärare. En ungdomlig pinsamhet, ett ingenting i livets flöde? Eller?
Samma kvinna återvänder genom åren gång på gång till Wien – hon läser filosofi, blir översättare, skriver poesi och reportageböcker, gifter sig och får barn, men uppehåller sig hela tiden i tanken kring en plats, den plats i Wien där allting skedde – eller inte skedde. Vad är det som gör att vissa händelser påverkar oss på djupet, blir nycklar till vår förståelse av oss själva och omvärlden?
Au pair är en memoar om besatthet. Cecilia Hansson går i närkamp med ett liv tills någonting äntligen ger vika. Det handlar om förhållandet mellan misslyckande, längtan och kreativitet, om att bli sig själv och att bli konstnär.
Som 42-åring är Cecilia åter i Wien och sitter i samma korridor som när hon var nitton. En man i solglasögon. Är det han? Och har vi inte lärt oss – av böcker som I Love Dick – att en inställd kärlekshistoria också är en kärlekshistoria?
"Det märks att Cecilia Hansson är poet, för hon snubblar aldrig när hon med sin avrundade, precisa stil fångar ögonblicket i den ständigt strömmande, drömska tiden. Hon vet vem hon är och hon vet vem hon var. Det är vackert och befriande att läsa."
Gotlands Tidningar
"Hennes prosa går i närkamp med livet, undersöker förhållandet mellan längtan och kreativitet. En växling mellan föräldralivet, den första stora kärleken och en känsla av uppbrott. En mycket vacker bok."
Bäst just nu, Nöjesguiden
”ju längre jag läser, och framför allt i efterhand, inser jag att jag faktiskt är riktigt förtjust i Hanssons hanterande av tropen. Det finns en diskret men skälmsk självdistans invävd i texten, en lekfullhet som jag uppskattar /…/ Efteråt har jag, mot alla mina förväntningar, känslan av att ha läst något jag aldrig läst förut. Det, om något, är ett tecken på ett lyckat konstnärligt projekt.”
Expressen
”Den duktiga flickans första kapitala misslyckande sker på flera fronter i Hanssons memoar. /…/ Det som får mig att ta ”Au pair” till mitt hjärta är inte hur detta nederlag ältas, utan hur det fortsatta ältandet, och skammen över detsamma, blir ett misslyckande i sig. Något som den litterära framställningen förstås kullkastar genom sitt återerövrande. Det är relevant och komplext.”
Sydsvenskan
”Det finns ögonblick av ett slags dov livsinsikt i Hanssons bok, då den korthuggna, medvetet lakoniska prosan ångar av en epifanisk sorg. När bokens ömsinta eller målmedvetna uppmärksamhet mot det mänskligt och sårbart prosaiska skapar en täthet som bär.”
Göteborgs-Posten
”Au pair är en undersökning av det som aldrig blev - och det som ändå blev. Skriven i korta, precisa fragment. /…/ Att dessutom få sagt något om vem man var och vem man är, lämna öppet för läsaren att fylla i sig själv på de tomma ytorna och komma fram till ett svar som inte blir platt - det är en bedrift.”
Kulturnytt i P1
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127159372 -
Snö och potatis
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2021. 205 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Recensionsexstämplad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127170292
- Titel
- Snö och potatis
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 205 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 208 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 382 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "På köksväggen i fasterns Västerbottensgård hänger en bonad med text ur Psaltaren: Fröjden eder med bävan. Det citatet kan sammanfatta hela Hanssons roman, eftersom den i grunden handlar om ovisshet och rädsla, om hur man ska kunna lita på det opålitliga livet. Och att det, i ljuset av ett par generationer, blir smärtsamt tydligt hur fort tiden fladdrar iväg."
Svenska Dagbladet
”Snö och potatis är ett skarpslipat verk om det svåra i att leva i dödens - och livets! - starka närvaro”
Tidningen Vi
"Cecilia Hansson gräver efter rötterna liknar formen en potatisplanta. Knöl efter knöl grävs fram. Var för sig är de obetydliga, men lagda tillsammans bildas en helhet, ett mönster."
Helsingborgs Dagblad
"Språket är lika delar ångestframkallande och romantiskt. Läsningen flyter fram. Boken är också modig, blottande och utlämnande. Och på så sätt har Cecilia Hansson kastat sig ut genom att skriva den."
Norrländska Socialdemokraten
”Färden går till gränsregionernas språkblandningar. Det är en klassresa genom ett samhälle som förlorat sin stabilitet i privatiseringarnas tidevarv. En nedlagd värld, avfolkad men fortfarande bebodd. […] det blir en resa till denna längtan att bli en annan, en längtan som också är en förlust, man går över en gräns: det kan ”aldrig bli som förut igen”.
Expressen
"I boken förekommer något som kunde kallas platsens stolthet. Dramatiken kan finnas också i det som inte är storslaget, utan helt vardagligt."
Bernur
En kvinna, hennes man och deras dotter ger sig ut på en road trip i Tornedalen. Tanken är att besöka det sanatorium där hennes mormor var inlagd i två omgångar på 1950-talet. Kvinnan vill se platserna där så många människor vårdades – och dog – i en sjukdom som angrep lungorna. Resan blir också en minnesresa tillbaka till hennes egen uppväxt, präglad av längtan och viljan att skapa sig ett sammanhang. Samtidigt har en ny farsot börjat sprida sig i samhället.
Det som börjar som en skildring av en avlägsen tid och ett sätt att närma sig ett avlägset trauma får plötslig skrämmande aktualitet. Vad händer om en mamma dör och ett barn blir föräldralöst? Eller om sjukdom drabbar ett barn? Om man blir fråntagen sitt språk? Eller om en isvak brister, mitt i mörkaste vintern?
Hur ska man kunna leva när man aldrig kan ta någonting för givet och när smärtan som konstituerar en människa är ständigt närvarande? Precis som ljuset — det som aldrig väjer.
Snö och potatis är en roman om moderskap och död, och om hur orons skuggor kastas över generationerna.
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127170292 -
Revbensdagar, morgnar
Inbunden bok. Modernista. 2002. 80 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag saknas. Något blekt i ryggen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188748294
- Titel
- Revbensdagar, morgnar
- Författare
- Hansson, Cecilia
- Förlag
- Modernista
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 78 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 126 x 191 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 164 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Hansson, Cecilia
Modernista 9188748294
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn