-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNorrköpings museum. 1979. 80 sidor
-
Från Nationalmusei konstslöjdsamling
Övrigt tryckt och skrivet. Generalstabens litografiska anstalt, 1900.
Mycket gott skick. Portofolio med planscher. 25 planscher med separata beskrivningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKGeneralstabens litografiska anstalt, 1900 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9188482200
- Titel
- Halmstadgruppen
- Författare
- Palmsköld, Hugo
- Förlag
- Malmö : Fogtdal
- Språk
- Svenska
Malmö : Fogtdal 9188482200 -
JULIUS, Arvid. Jean Cavalier och några andra...
Häftad bok. Avhandling. Uppsala 1926. 171 sid. + 24 fotoplanscher. 4:o. Häftad med naggat omslag.
Gott skick. Inlagan i mkt bra skick, ouppsprättad, pärmarna av tunt papper är slitna, delvis trasiga och ryggen mörknad. Har till hört Smålands nations bibliotek … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAvhandling. Uppsala 1926. 171 sid. + 24 fotoplanscher. 4:o. Häftad med naggat omslag -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKKalejdoskop. 1881. 96 sidor
-
Picassos grafik
Inbunden bok. Gebers 1955. 177 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. Förlagets dekorerade linneband
Med konstreproduktioner i svartvitt
namnteckning, delvis blekt ryggInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKGebers 1955. 177 sidor -
UR GUSTAF RYDBERGS SKISSBÖCKER
Inbunden bok. AB Malmö Grafiska Anstalt 1926. 120 s.Halvfranskt band från Nordiska Bokhandeln.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. Illustrerad. Främre omslag medbundet. Upplaga på 800 ex. OBS sidorna 19-22 är lossnade i övre bindningen, annars bra skick, varsamt uppskuren
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAB Malmö Grafiska Anstalt 1926. 120 s.Halvfranskt band från Nordiska Bokhandeln -
THE ART OF ANCIENT EGYPT - ARCHITECTURE, SCUL...
Inbunden bok. Phaidon Press. 1 uppl. 1936. 257 sidor. Mycket gott skick. An excellent source for photographs of Egyptian art & architecture, especially interesting …
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. 22 pages of text followed by 340 photographs - rotogravure and [8] colour plates
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPhaidon Press. 1 uppl. 1936. 257 sidor. Mycket gott skick. An excellent source for photographs of Egyptian art & architecture, especially interesting as they are of 1930s date. Text in English. Phaidon Press, Vienna, [1936]. -
Ulla Viotti. Reliefer och rumskonst
Häftad bok. Skissernas museum 1992. 40 sidor. Illustrerad.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSkissernas museum 1992. 40 sidor. Illustrerad -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9177121902
- Titel
- Edvard Munch, August Strindberg
- Författare
- Söderberg, Rolf
- Förlag
- Alfabeta
- Utgivningsår
- 1989
- Omfång
- 80 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 134 x 202 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 160 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fotografi som verktyg och experiment. Många konstnärer fnyste föraktfullt när fotografin fick sitt genombrott under 1800-talet. Men det fanns också de som såg fotografins fördelar. Här presenteras Munchs och Strindbergs användning av det nya mediet.
Alfabeta 1 9177121902 -
Noa Noa - Resan till Tahiti
Inbunden bok. Bonniers Förlag, 1943. 156 sid. +planscher.
Mycket gott skick. Förlagets inbundna klotryggband med medbundna omslag. Tillskrift på försättsbladet. Illustrerad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBonniers Förlag, 1943. 156 sid. +planscher -
Konsthögskolan i Malmö 1995-1996
Häftad bok. Konsthögskolan i Malmö.1996.
Mycket gott skick. Innehåll: Slutarbeten årskurs 1-5.Håkan Bengtsson,Sofia Bertilsson,Mette Björnberg,Ulf Carlsson,Per Gustafsson,Per-Anders Hillgren,Helene Hulterstedt,Anna Kindvall,Petter Lawenius,Annelie Nilsson,Henrik Nord,Magdalna Szabo. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKKonsthögskolan i Malmö.1996 -
Vid avantgardets korsvägar : om Ivan Aksionov...
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2015. 248 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127138278
- Titel
- Vid avantgardets korsvägar : om Ivan Aksionov och ryska modernismen
- Författare
- Kleberg, Lars
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Aksionov skulle kunna vara en färgstark, smått osannolik figur i en rysk roman ... Genom Klebergs utmärkta bok kan han träda fram ur glömskan."
Johan Fingal, Jönköpings-Posten
Om man tänker sig ett gruppfoto med 1910- och 20-talens berömda ryska konstnärliga avantgarde - poeter, målare, skådespelare, musiker, regissörer, kritiker - samlade på en bild, kan man vara säker på att Ivan aksionov (1884-1935) finns med. Men lika säker kan man vara på att han står skymd, eller i skuggan.
Ivan Aksionov var en mångsidig litteratör som bland annat skrev den första boken i världen om Picasso. Men han var en man omgiven av hemligheter. Trots hans originella insatser som konstkritiker, teaterman och översättare vet man i dag nästan ingenting om honom. I Vid avantgardets korsvägar rekonstruerar Lars Kleberg med hjälp av nyfunna källor Aksionovs bana och hans kontakter med Vsevolod Meyerhold, Vladimir Majakovskij, Osip Mandelstam, Sergej Eisenstein och andra av den ryska modernismens stora namn.
Lars Kleberg är professor emeritus i ryska och känd som författare, översättare och föreläsare om rysk litteratur, avantgardeteater och konst. På Natur & Kultur har han även utgivit den hyllade biografin Tjechov och friheten (2010).
"Det är nästan för bra för att vara sant. Man skulle kunna tro att Lars Kleberg - slavisten, översättaren, kritikern - uppfunnit huvudpersonen Ivan Aksionov i sin nya bok, Vid avantgardets korsvägar. Framställningen är 250 sidor 'kort'. Men vilka sidor! ... Nu lägger Kleberg på bordet en helt underbar revy över inte bara modernismens uppgång och fall i det Ryssland som blev Sovjet utan också över den intellektuella migration som innebar genombrottet för en ny och pan-europeisk revolution: modernismens multinationalitet ... Klebergs nyfikenhet är stor och sträcker sig långt in i arkiven. Och den smittar. Det beror bland annat på att han aldrig ställer sig själv i vägen för det han erbjuder. Där är en hel mängd godissaker förpackade i denna lilla volym som likväl inte tyngs av någon överflödets rikedom. Författaren bjuder inte över men träffar rätt ... Aksionovs liv och verk kastar ljus över det förgångna, skriver Kleberg, 'Ett skarpt ljus från sidan'. Kleberg har fångat det mästerligt."
Tomas Forser (professor emeritus i litteraturvetenskap), Göteborgs-Posten
"Litteraturforskaren och översättaren Lars Kleberg nystar upp okända trådar i en vindlande livshistoria och ett imponerande livsverk. Hans bok är mycket mer än ett porträtt av den bortglömde Aksionov ... Aksionovs öden utgör ett nav i en fascinerande berättelse om en (i ordets alla bemärkelser) revolutionerande kulturepok i Moskva ... Lars Kleberg konstaterar avslutningsvis att Aksionov förmodligen inte skrev en enda ointressant mening i hela sitt liv. Det går knappast att tänka sig ett finare eftermäle inhugget på Aksionovs gravsten."
Joanna Persman, Svenska Dagbladet
"Vad är det med 1900-talets första tre decennier som aldrig upphör att fascinera? En tid då allt var nytt, full av löften och oförbrukade möjligheter och folk for kors och tvärs över i Europa i jakt på framtiden. I snygga och välsydda kläder. Lars Kleberg infriar det här löftet med råge i sin lilla bok om Ivan Aksionov: radikal konstkritiker, experimentell översättare, obegriplig poet och osentimental officer. Jag säger inte "lilla bok" för att förminska den, tvärtom. Kleberg har nog haft material nog att fylla en riktigt tung tegelsten, men istället tar han oss med på ett effektivt berättat, intellektuellt äventyr om knappa 250 sidor inklusive personnotiser, källhänvisningar och två kronologier ... Och inspirerande är också denna lilla bok, i sin storartade syntes av grundforskning och sprittande essäkonst. Tack!"
Mårten Arndtzén, SR Kulturnytt
Lars, varför ville du skriva boken?
- Ivan Aksionov tillhör en kategori ryska författare och konstnärer som blivit bortglömda därför att de inte passar in i en svartvit historieskrivning. Den moderna ryska litteraturen har ofta kommit att delas upp i två stela kategorier. Å ena sidan sovjetepokens officiella del med Maksim Gorkij och Vladimir Majakovskij som de kanoniska topparna. Å andra sidan den undertryckta delen med de förföljda som Anna Achmatova och Osip Mandelstam. Men det finns en kategori som rymmer något tredje – en oskriven historia om avantgardet, en oläst litteratur och ett oprövat teoretiskt arv – som börjar bli synligt om man följer Ivan Aksionovs öde.
På vilket sätt är den relevant idag?
- Aksionov rörde sig suveränt över alla genregränser. Han kunde många språk och var en lysande kritiker, oavsett om han skrev om Picassos konst, den engelska 1600-talslitteraturen eller den moderna ryska teatern. På kulturens område existerade för honom – som i åratal deltog i första världskrigets blodiga uppgörelser – inga nationsgränser annat än som hinder. Vid början av 1900-talet såg han den ryska kulturen träda fram som en självklar deltagare i en internationell gemenskap. Det kan idag vara frestande att se den vägen som en avtagsväg utan fortsättning i Rysslands utveckling. Men man bör inte glömma att den också kan ses som ett utopiskt löfte, fullt av orealiserade möjligheter.
Vad förvånade dig under arbetets gång?
- Det mest förvånande med Ivan Aksionov är å ena sidan hans oerhörda mångsidighet och hans förbluffande insatser på så många olika områden under tiden 1915 till 1935, å andra sidan att nästan ingenting har skrivits om honom. I de flesta böckerna om dåtidens ryska kulturliv är han bara en fotnot, om ens det. Den specialiserade forskningen har paradoxalt nog förbigått honom därför att han i en person förenar så många aspekter av avantgardet och demonstrerar vad överskridandet av genregränserna kan betyda.
"I denna välskrivna biografi kastar slavisten Lars Kleberg nytt ljus över Aksionovs liv och verk med hjälp av nyfunna källor... Boken sätter hans liv och verk i en större kulturhistorisk kontext och bjuder på intressanta analyser av hans litterära verk och översättningar."
BTJ
"'Kilroy was here' och han var ryss... Ivan Aksionovs (1884–1935) närvaro i den unga sovjetryska kulturen, som Lars Kleberg målar upp den i sin nya bok, kan inte överskattas. I ett par decennier tycks mannen med det oansenliga namnet, som i litteraturen har kunnat stå för Envar, ha varit överallt där något hände i den revolutionära konsten/teatern/litteraturens avantgarde. Lars Kleberg, professor emeritus i ryska och tidigare kulturråd vid svenska ambassaden i Moskva rör sig friare och mer hemtamt än någon annan i den ryska kulturen. I boken Stjärnfall (2011) gestaltade han i tre dialoger fantasifulla möten mellan personer som Bertholt Brecht och Eisenstein, Vladimir Nemirovitj-Dantjenko, Konstantin Stanislavskij, Meyerhold, Gordon Craig, Erwin Piscator och Michail Bachtin och hans Tjechovbiografi (2010) är ett mästerligt panorama över författarens liv och tid. Med sin nya bok Vid avantgardets korsvägar. Om Ivan Aksionov och den ryska modernismen lägger han ännu en person till detta galleri, en udda figur i revolutionen, med stärkkrage och monokel, lika verklig som de andra, möjligen lika betydelsefull. Boken om Aksionov sätter liksom Stjärnfall de konstnärliga frågeställningarna i centrum. Den är gedigen ända in i den livfulla notapparaten och kongenialt och vackert formgiven av Christer Jonsson. Boken om Aksionov vätter ut mot ett fantastiskt kulturellt landskap vars skaparkraft och vitalitet överrumplar läsaren ungefär som den måste ha överrumplat sin tid. Mitt i färgrikedomen, bland avantgardets tavlor, de häftiga debatterna och revolutionspoeternas flammande tirader infinner sig också tanken på hur alltihop stannade upp, ströps eller deporterades. Här finns ett hav av ouppfyllda drömmar och icke förverkligade projekt, ett sjunket Atlantis som dagens ryska kultur ännu lider av fantomsmärtor efter, men också (se på Pussy Riot till exempel) hämtar sin kraft ur."
Ingegärd Waaranperä, Dagens Nyheter
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127138278 -
Vid avantgardets korsvägar : om Ivan Aksionov...
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2015. 248 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127138278
- Titel
- Vid avantgardets korsvägar : om Ivan Aksionov och ryska modernismen
- Författare
- Kleberg, Lars
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Aksionov skulle kunna vara en färgstark, smått osannolik figur i en rysk roman ... Genom Klebergs utmärkta bok kan han träda fram ur glömskan."
Johan Fingal, Jönköpings-Posten
Om man tänker sig ett gruppfoto med 1910- och 20-talens berömda ryska konstnärliga avantgarde - poeter, målare, skådespelare, musiker, regissörer, kritiker - samlade på en bild, kan man vara säker på att Ivan aksionov (1884-1935) finns med. Men lika säker kan man vara på att han står skymd, eller i skuggan.
Ivan Aksionov var en mångsidig litteratör som bland annat skrev den första boken i världen om Picasso. Men han var en man omgiven av hemligheter. Trots hans originella insatser som konstkritiker, teaterman och översättare vet man i dag nästan ingenting om honom. I Vid avantgardets korsvägar rekonstruerar Lars Kleberg med hjälp av nyfunna källor Aksionovs bana och hans kontakter med Vsevolod Meyerhold, Vladimir Majakovskij, Osip Mandelstam, Sergej Eisenstein och andra av den ryska modernismens stora namn.
Lars Kleberg är professor emeritus i ryska och känd som författare, översättare och föreläsare om rysk litteratur, avantgardeteater och konst. På Natur & Kultur har han även utgivit den hyllade biografin Tjechov och friheten (2010).
"Det är nästan för bra för att vara sant. Man skulle kunna tro att Lars Kleberg - slavisten, översättaren, kritikern - uppfunnit huvudpersonen Ivan Aksionov i sin nya bok, Vid avantgardets korsvägar. Framställningen är 250 sidor 'kort'. Men vilka sidor! ... Nu lägger Kleberg på bordet en helt underbar revy över inte bara modernismens uppgång och fall i det Ryssland som blev Sovjet utan också över den intellektuella migration som innebar genombrottet för en ny och pan-europeisk revolution: modernismens multinationalitet ... Klebergs nyfikenhet är stor och sträcker sig långt in i arkiven. Och den smittar. Det beror bland annat på att han aldrig ställer sig själv i vägen för det han erbjuder. Där är en hel mängd godissaker förpackade i denna lilla volym som likväl inte tyngs av någon överflödets rikedom. Författaren bjuder inte över men träffar rätt ... Aksionovs liv och verk kastar ljus över det förgångna, skriver Kleberg, 'Ett skarpt ljus från sidan'. Kleberg har fångat det mästerligt."
Tomas Forser (professor emeritus i litteraturvetenskap), Göteborgs-Posten
"Litteraturforskaren och översättaren Lars Kleberg nystar upp okända trådar i en vindlande livshistoria och ett imponerande livsverk. Hans bok är mycket mer än ett porträtt av den bortglömde Aksionov ... Aksionovs öden utgör ett nav i en fascinerande berättelse om en (i ordets alla bemärkelser) revolutionerande kulturepok i Moskva ... Lars Kleberg konstaterar avslutningsvis att Aksionov förmodligen inte skrev en enda ointressant mening i hela sitt liv. Det går knappast att tänka sig ett finare eftermäle inhugget på Aksionovs gravsten."
Joanna Persman, Svenska Dagbladet
"Vad är det med 1900-talets första tre decennier som aldrig upphör att fascinera? En tid då allt var nytt, full av löften och oförbrukade möjligheter och folk for kors och tvärs över i Europa i jakt på framtiden. I snygga och välsydda kläder. Lars Kleberg infriar det här löftet med råge i sin lilla bok om Ivan Aksionov: radikal konstkritiker, experimentell översättare, obegriplig poet och osentimental officer. Jag säger inte "lilla bok" för att förminska den, tvärtom. Kleberg har nog haft material nog att fylla en riktigt tung tegelsten, men istället tar han oss med på ett effektivt berättat, intellektuellt äventyr om knappa 250 sidor inklusive personnotiser, källhänvisningar och två kronologier ... Och inspirerande är också denna lilla bok, i sin storartade syntes av grundforskning och sprittande essäkonst. Tack!"
Mårten Arndtzén, SR Kulturnytt
Lars, varför ville du skriva boken?
- Ivan Aksionov tillhör en kategori ryska författare och konstnärer som blivit bortglömda därför att de inte passar in i en svartvit historieskrivning. Den moderna ryska litteraturen har ofta kommit att delas upp i två stela kategorier. Å ena sidan sovjetepokens officiella del med Maksim Gorkij och Vladimir Majakovskij som de kanoniska topparna. Å andra sidan den undertryckta delen med de förföljda som Anna Achmatova och Osip Mandelstam. Men det finns en kategori som rymmer något tredje – en oskriven historia om avantgardet, en oläst litteratur och ett oprövat teoretiskt arv – som börjar bli synligt om man följer Ivan Aksionovs öde.
På vilket sätt är den relevant idag?
- Aksionov rörde sig suveränt över alla genregränser. Han kunde många språk och var en lysande kritiker, oavsett om han skrev om Picassos konst, den engelska 1600-talslitteraturen eller den moderna ryska teatern. På kulturens område existerade för honom – som i åratal deltog i första världskrigets blodiga uppgörelser – inga nationsgränser annat än som hinder. Vid början av 1900-talet såg han den ryska kulturen träda fram som en självklar deltagare i en internationell gemenskap. Det kan idag vara frestande att se den vägen som en avtagsväg utan fortsättning i Rysslands utveckling. Men man bör inte glömma att den också kan ses som ett utopiskt löfte, fullt av orealiserade möjligheter.
Vad förvånade dig under arbetets gång?
- Det mest förvånande med Ivan Aksionov är å ena sidan hans oerhörda mångsidighet och hans förbluffande insatser på så många olika områden under tiden 1915 till 1935, å andra sidan att nästan ingenting har skrivits om honom. I de flesta böckerna om dåtidens ryska kulturliv är han bara en fotnot, om ens det. Den specialiserade forskningen har paradoxalt nog förbigått honom därför att han i en person förenar så många aspekter av avantgardet och demonstrerar vad överskridandet av genregränserna kan betyda.
"I denna välskrivna biografi kastar slavisten Lars Kleberg nytt ljus över Aksionovs liv och verk med hjälp av nyfunna källor... Boken sätter hans liv och verk i en större kulturhistorisk kontext och bjuder på intressanta analyser av hans litterära verk och översättningar."
BTJ
"'Kilroy was here' och han var ryss... Ivan Aksionovs (1884–1935) närvaro i den unga sovjetryska kulturen, som Lars Kleberg målar upp den i sin nya bok, kan inte överskattas. I ett par decennier tycks mannen med det oansenliga namnet, som i litteraturen har kunnat stå för Envar, ha varit överallt där något hände i den revolutionära konsten/teatern/litteraturens avantgarde. Lars Kleberg, professor emeritus i ryska och tidigare kulturråd vid svenska ambassaden i Moskva rör sig friare och mer hemtamt än någon annan i den ryska kulturen. I boken Stjärnfall (2011) gestaltade han i tre dialoger fantasifulla möten mellan personer som Bertholt Brecht och Eisenstein, Vladimir Nemirovitj-Dantjenko, Konstantin Stanislavskij, Meyerhold, Gordon Craig, Erwin Piscator och Michail Bachtin och hans Tjechovbiografi (2010) är ett mästerligt panorama över författarens liv och tid. Med sin nya bok Vid avantgardets korsvägar. Om Ivan Aksionov och den ryska modernismen lägger han ännu en person till detta galleri, en udda figur i revolutionen, med stärkkrage och monokel, lika verklig som de andra, möjligen lika betydelsefull. Boken om Aksionov sätter liksom Stjärnfall de konstnärliga frågeställningarna i centrum. Den är gedigen ända in i den livfulla notapparaten och kongenialt och vackert formgiven av Christer Jonsson. Boken om Aksionov vätter ut mot ett fantastiskt kulturellt landskap vars skaparkraft och vitalitet överrumplar läsaren ungefär som den måste ha överrumplat sin tid. Mitt i färgrikedomen, bland avantgardets tavlor, de häftiga debatterna och revolutionspoeternas flammande tirader infinner sig också tanken på hur alltihop stannade upp, ströps eller deporterades. Här finns ett hav av ouppfyllda drömmar och icke förverkligade projekt, ett sjunket Atlantis som dagens ryska kultur ännu lider av fantomsmärtor efter, men också (se på Pussy Riot till exempel) hämtar sin kraft ur."
Ingegärd Waaranperä, Dagens Nyheter
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127138278 -
Vid avantgardets korsvägar : om Ivan Aksionov...
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2015. 248 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127138278
- Titel
- Vid avantgardets korsvägar : om Ivan Aksionov och ryska modernismen
- Författare
- Kleberg, Lars
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Aksionov skulle kunna vara en färgstark, smått osannolik figur i en rysk roman ... Genom Klebergs utmärkta bok kan han träda fram ur glömskan."
Johan Fingal, Jönköpings-Posten
Om man tänker sig ett gruppfoto med 1910- och 20-talens berömda ryska konstnärliga avantgarde - poeter, målare, skådespelare, musiker, regissörer, kritiker - samlade på en bild, kan man vara säker på att Ivan aksionov (1884-1935) finns med. Men lika säker kan man vara på att han står skymd, eller i skuggan.
Ivan Aksionov var en mångsidig litteratör som bland annat skrev den första boken i världen om Picasso. Men han var en man omgiven av hemligheter. Trots hans originella insatser som konstkritiker, teaterman och översättare vet man i dag nästan ingenting om honom. I Vid avantgardets korsvägar rekonstruerar Lars Kleberg med hjälp av nyfunna källor Aksionovs bana och hans kontakter med Vsevolod Meyerhold, Vladimir Majakovskij, Osip Mandelstam, Sergej Eisenstein och andra av den ryska modernismens stora namn.
Lars Kleberg är professor emeritus i ryska och känd som författare, översättare och föreläsare om rysk litteratur, avantgardeteater och konst. På Natur & Kultur har han även utgivit den hyllade biografin Tjechov och friheten (2010).
"Det är nästan för bra för att vara sant. Man skulle kunna tro att Lars Kleberg - slavisten, översättaren, kritikern - uppfunnit huvudpersonen Ivan Aksionov i sin nya bok, Vid avantgardets korsvägar. Framställningen är 250 sidor 'kort'. Men vilka sidor! ... Nu lägger Kleberg på bordet en helt underbar revy över inte bara modernismens uppgång och fall i det Ryssland som blev Sovjet utan också över den intellektuella migration som innebar genombrottet för en ny och pan-europeisk revolution: modernismens multinationalitet ... Klebergs nyfikenhet är stor och sträcker sig långt in i arkiven. Och den smittar. Det beror bland annat på att han aldrig ställer sig själv i vägen för det han erbjuder. Där är en hel mängd godissaker förpackade i denna lilla volym som likväl inte tyngs av någon överflödets rikedom. Författaren bjuder inte över men träffar rätt ... Aksionovs liv och verk kastar ljus över det förgångna, skriver Kleberg, 'Ett skarpt ljus från sidan'. Kleberg har fångat det mästerligt."
Tomas Forser (professor emeritus i litteraturvetenskap), Göteborgs-Posten
"Litteraturforskaren och översättaren Lars Kleberg nystar upp okända trådar i en vindlande livshistoria och ett imponerande livsverk. Hans bok är mycket mer än ett porträtt av den bortglömde Aksionov ... Aksionovs öden utgör ett nav i en fascinerande berättelse om en (i ordets alla bemärkelser) revolutionerande kulturepok i Moskva ... Lars Kleberg konstaterar avslutningsvis att Aksionov förmodligen inte skrev en enda ointressant mening i hela sitt liv. Det går knappast att tänka sig ett finare eftermäle inhugget på Aksionovs gravsten."
Joanna Persman, Svenska Dagbladet
"Vad är det med 1900-talets första tre decennier som aldrig upphör att fascinera? En tid då allt var nytt, full av löften och oförbrukade möjligheter och folk for kors och tvärs över i Europa i jakt på framtiden. I snygga och välsydda kläder. Lars Kleberg infriar det här löftet med råge i sin lilla bok om Ivan Aksionov: radikal konstkritiker, experimentell översättare, obegriplig poet och osentimental officer. Jag säger inte "lilla bok" för att förminska den, tvärtom. Kleberg har nog haft material nog att fylla en riktigt tung tegelsten, men istället tar han oss med på ett effektivt berättat, intellektuellt äventyr om knappa 250 sidor inklusive personnotiser, källhänvisningar och två kronologier ... Och inspirerande är också denna lilla bok, i sin storartade syntes av grundforskning och sprittande essäkonst. Tack!"
Mårten Arndtzén, SR Kulturnytt
Lars, varför ville du skriva boken?
- Ivan Aksionov tillhör en kategori ryska författare och konstnärer som blivit bortglömda därför att de inte passar in i en svartvit historieskrivning. Den moderna ryska litteraturen har ofta kommit att delas upp i två stela kategorier. Å ena sidan sovjetepokens officiella del med Maksim Gorkij och Vladimir Majakovskij som de kanoniska topparna. Å andra sidan den undertryckta delen med de förföljda som Anna Achmatova och Osip Mandelstam. Men det finns en kategori som rymmer något tredje – en oskriven historia om avantgardet, en oläst litteratur och ett oprövat teoretiskt arv – som börjar bli synligt om man följer Ivan Aksionovs öde.
På vilket sätt är den relevant idag?
- Aksionov rörde sig suveränt över alla genregränser. Han kunde många språk och var en lysande kritiker, oavsett om han skrev om Picassos konst, den engelska 1600-talslitteraturen eller den moderna ryska teatern. På kulturens område existerade för honom – som i åratal deltog i första världskrigets blodiga uppgörelser – inga nationsgränser annat än som hinder. Vid början av 1900-talet såg han den ryska kulturen träda fram som en självklar deltagare i en internationell gemenskap. Det kan idag vara frestande att se den vägen som en avtagsväg utan fortsättning i Rysslands utveckling. Men man bör inte glömma att den också kan ses som ett utopiskt löfte, fullt av orealiserade möjligheter.
Vad förvånade dig under arbetets gång?
- Det mest förvånande med Ivan Aksionov är å ena sidan hans oerhörda mångsidighet och hans förbluffande insatser på så många olika områden under tiden 1915 till 1935, å andra sidan att nästan ingenting har skrivits om honom. I de flesta böckerna om dåtidens ryska kulturliv är han bara en fotnot, om ens det. Den specialiserade forskningen har paradoxalt nog förbigått honom därför att han i en person förenar så många aspekter av avantgardet och demonstrerar vad överskridandet av genregränserna kan betyda.
"I denna välskrivna biografi kastar slavisten Lars Kleberg nytt ljus över Aksionovs liv och verk med hjälp av nyfunna källor... Boken sätter hans liv och verk i en större kulturhistorisk kontext och bjuder på intressanta analyser av hans litterära verk och översättningar."
BTJ
"'Kilroy was here' och han var ryss... Ivan Aksionovs (1884–1935) närvaro i den unga sovjetryska kulturen, som Lars Kleberg målar upp den i sin nya bok, kan inte överskattas. I ett par decennier tycks mannen med det oansenliga namnet, som i litteraturen har kunnat stå för Envar, ha varit överallt där något hände i den revolutionära konsten/teatern/litteraturens avantgarde. Lars Kleberg, professor emeritus i ryska och tidigare kulturråd vid svenska ambassaden i Moskva rör sig friare och mer hemtamt än någon annan i den ryska kulturen. I boken Stjärnfall (2011) gestaltade han i tre dialoger fantasifulla möten mellan personer som Bertholt Brecht och Eisenstein, Vladimir Nemirovitj-Dantjenko, Konstantin Stanislavskij, Meyerhold, Gordon Craig, Erwin Piscator och Michail Bachtin och hans Tjechovbiografi (2010) är ett mästerligt panorama över författarens liv och tid. Med sin nya bok Vid avantgardets korsvägar. Om Ivan Aksionov och den ryska modernismen lägger han ännu en person till detta galleri, en udda figur i revolutionen, med stärkkrage och monokel, lika verklig som de andra, möjligen lika betydelsefull. Boken om Aksionov sätter liksom Stjärnfall de konstnärliga frågeställningarna i centrum. Den är gedigen ända in i den livfulla notapparaten och kongenialt och vackert formgiven av Christer Jonsson. Boken om Aksionov vätter ut mot ett fantastiskt kulturellt landskap vars skaparkraft och vitalitet överrumplar läsaren ungefär som den måste ha överrumplat sin tid. Mitt i färgrikedomen, bland avantgardets tavlor, de häftiga debatterna och revolutionspoeternas flammande tirader infinner sig också tanken på hur alltihop stannade upp, ströps eller deporterades. Här finns ett hav av ouppfyllda drömmar och icke förverkligade projekt, ett sjunket Atlantis som dagens ryska kultur ännu lider av fantomsmärtor efter, men också (se på Pussy Riot till exempel) hämtar sin kraft ur."
Ingegärd Waaranperä, Dagens Nyheter
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127138278 -
Altare och funt
Inbunden bok. Svenska Kyrkans Diakonistyrelses Bokförlag 1948 . 147 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. Pergamentrygg. Omslaget medbundet Planscher i färg och svartvitt
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSvenska Kyrkans Diakonistyrelses Bokförlag 1948 . 147 sidor -
Kyrkorna berättar
Inbunden bok. Örebro : Libris. 1984. 91 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171943056
- Titel
- Kyrkorna berättar
- Författare
- Clowney, Paul - Clowney, Tessa - Folkegård, Jan - Kilström, Bengt Ingmar
- Förlag
- Örebro : Libris
- Utgivningsår
- 1984
- Språk
- Svenska
Örebro : Libris 9171943056 -
MARIAKYRKAN I BRÖNNESTAD. (Skåne).
Häftad bok. Brönnestads kyrkoråd. 1988. 62 sidor.
Mycket gott skick. Mycket rikt illustrerad i färg och svart-vitt
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBrönnestads kyrkoråd -
Gudhems klosterruin - grävningsberättelse avs...
Häftad bok. Kungl. Vetenskap- och Vitterhets-Samhället. 1973. 114 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKKungl. Vetenskap- och Vitterhets-Samhället. 1973 -
Storkyrkan: En svensk historia
Inbunden bok. Bonniers förlag. Första uppl. 1979. 144 sidor. Illustrerad.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBonniers förlag. Första uppl. 1979. 144 sidor. Illustrerad -
Uppsala Domkyrkas restaurering 1971-76
Häftad bok. Uppsala Domkyrkas Restaureringskommitté 1977, 129 sidor. + fem utvikbara ritningar.
Mycket gott skick. Denna redogörelse har tillkommit under medverkan av personer som varit knutna till arbetena på domkyrkan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKUppsala Domkyrkas Restaureringskommitté 1977, 129 sidor. + fem utvikbara ritningar -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSala, 1956. Hft, 110 sid, illustrerad
-
Altare och funt
Häftad bok. Svenska Kyrkans Diakonistyrelses Bokförlag 1948 . 147 sidor.
Mycket gott skick. Planscher i färg och svartvitt
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSvenska Kyrkans Diakonistyrelses Bokförlag 1948 -
Fransk monumentvård
Häftad bok. Norstedts 1939. 68 sidor.
Gott skick. Uppsprättad, liten fläck på baksidan, ett veck på framsidan men inlagan är i mkt bra skick förutom en pappersförlust på s 66
tillskrift från författaren … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNorstedts 1939 -
Svenska kyrkomålningar från medeltiden
Inbunden bok. Natur och Kultur, 1951. 282 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i hyggligt skick. Grönt förlagsband, omslaget har några mindre revor
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNatur och Kultur, 1951 -
Arvet efter surrealismen - Grafikskolan Forum...
Inbunden bok. Bokförlaget Signum. 1998. 211 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187896346
- Titel
- Arvet efter surrealismen - Grafikskolan Forum 1964-1991
- Författare
- Mezei, Kristina
- Förlag
- Bokförlaget Signum
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 220 x 230 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1970-talet rönte den svenska grafiken en tidigare sällan sedd uppskattning både inom och utanför Sverige. Många av de konstnärer som blev uppmärksammade kom från Grafikskolan Forum, som grundades i Malmö 1964 av Bertil Lundberg. De gjorde bilder med stor teknisk skicklighet och de arbetade med mycket olika konstnärliga formuleringar. Ändå kunde man se att konstnärerna kom från Grafikskolan Forum. Hur var detta möjligt? Kristina Mezei förankrar Bertil Lundbergs arbetssätt i den syn på arbetsprocessen som surrealistledaren André Breton formulerade i sina skrifter. Bretons tankar fördes vidare av bland annat medlemmarna i konstnärsgruppen Cobra och nådde även den svenska gruppen Imaginisterna, i vilken Lundberg var medlem. Genom vänskapen med S.W. Hayter, grundaren av Atelier 17 i Paris, fick Lundbergs föreställningar stöd både för utformningen av en grafikskola och för ett speciellt arbetssätt inom främst koppargrafiken. Det medvetna utnyttjandet av ett öppet sökande arbetssätt som lämnar utrymme för slumpen, tillfälligheternas och automatismens inverkan på konstverkets utformning är det arv som går från surrealismen genom Bertil Lundberg till en stor del av Grafikskolan Forums elever och även till den moderna grafiken.
Kristina Mezei är konstkritiker och konsthistoriker. Boken är hennes doktorsavhandling.
Bokförlaget Signum 9187896346 -
Den första svenska modernismen
Inbunden bok. Signum - Böcker om konst 12. 1986. 148 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag saknas. Dekorerat grått hellinneband. Illustrerad i svartvitt och färg
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSignum - Böcker om konst 12. 1986. 148 sidor -
Konst och miljö från antik till nutid
Häftad bok. W&W 1973 . 216 sidor.
Mycket gott skick. Rikt illustrerad i svart-vitt. Alma-serien Nr 56, namnteckning
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKW&W 1973 -
C-O Hultén. Tryck & otryckt. C-O Hulténs graf...
Häftad bok. Ystads Konstmuseum 2002. 40 sidor.
Nära nyskick. Illustrerad i färg. Tryckta omslag. Med dedikation från författaren
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKYstads Konstmuseum 2002 -
Adriaen de Vries 1556-1626
Inbunden bok. Nationalmuseum, Rijksmuseum, The J. Paul Getty Museum, Waanders. 1999. 311 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171005847
- Titel
- Adriaen de Vries 1556-1626
- Författare
- Frits Scholten - Rosemarie Mulcahy - Lars Olof Larsson - Görel Cavalli-Björkman - Francesca G. Bewer - Uwe Heithorn - Thomas DaCosta Kaufmann - Arjan de Koomen
- Förlag
- Nationalmuseum, Rijksmuseum, The J. Paul Getty Museum, Waanders
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 311 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 227 x 305 mm Ryggbredd 30 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Adriaen de Vires' stora betydelse som konstnär har blivit allt tydligare under de senaste årtiodena. Hans ryktbarhet har vunnit på det ökade intresset för 1500- och 1600-tals skulpturer, i synnerhet bronser. Trots att Adriaen de Vries lämnade sitt hemland i tidig ålder för att fortsätta sin yrkesbana utomlands förnekade han aldrig sina nederländska rötter. Han lade orden 'Hagiensis Batavus' (från Haag) till sin signatur på de flesta av sina skulpturer och han sökte ständigt sina landsmäns sällskap. Inte heller konstnärligt skiljer han sig från den nederländska traditionen men han har hittills erhållit föga uppmärksamhet från nederländska konsthistoriker. Han har däremot uppmärksammats av tyska och svenska konsthistoriker. Vi är övertygade om att Adriaen de Vries 1556-1626, är en passande hyllning till en av konsthistoriens mest bländande och virtuosa skulptörer.
Nationalmuseum, Rijksmuseum, The J. Paul Getty Museum, Waanders 9789171005847
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn