-
Tankens mosaik - Om mötet mellan text och läs...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2003. 269 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Ett brytveck på pämens framsida. Skavning längs kanterna. Boken verkar närmast oläst. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171731746
- Titel
- Tankens mosaik
- Författare
- Zimmerman, Susan
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2003
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Zimmerman, Susan
Ytterligare författare: Keene, Ellen O
Bokförlaget Daidalos 9789171731746 -
Koka makaroner : om att bli pappa
Pocketbok. Wahlström & Widstrand. 2003. 127 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146203303
- Titel
- Koka makaroner : om att bli pappa
- Författare
- Nilsson, Johan
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 127 sidor
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Johan Nilssons debut är boken man vill ge till varje pappa, vare sig han är blivande, nybliven eller sedan länge bliven pappa. Och till varje mamma, farmor och mormor också för den delen. Befriande skyddslöst och fullkomligt ärligt berättar han om sitt och sonen Elons första år, om det hisnande stora och skrämmande i att plötsligt stå inför något som är viktigare än det egna livet, att upptäcka att alla perspektiv förskjuts och att lära sig leva med en ständigt närvarande blandning av kärlek och fruktan. Och om vaknätter, kladdiga blöjbyten och Elons förkärlek för treans spårvagn förstås.Johan Nilsson har skrivit en levande, ömsint och viktig bok om föräldraskap och kärlek.www.johannilsson.nu
Wahlström & Widstrand 9146203303 -
Upptäck din förmåga : [steg mot självkännedom...
Pocketbok. Farsta : SISU idrottsböcker. 1998. 206 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och kanter. Brytveck på fram- och baksidan. Spår av vikning på första bladet. I övrigt fin inlaga. [rum 12] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188941590
- Titel
- Upptäck din förmåga : [steg mot självkännedom, harmoni och framgång]
- Författare
- Orlick, Terry
- Förlag
- Farsta : SISU idrottsböcker
- Språk
- Svenska
Farsta : SISU idrottsböcker 9188941590 -
Psychology and the Teacher : Fourth Edition
Häftad bok. Cassell Education. 1986. 396 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Har tillhört institutionsbibliotek och har sedvanliga stämplar och märkningar på pärmens insida och inlagans första blad. Inga anteckningar eller understrykningar i inlagan i övrigt. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780304314461
- Titel
- Psychology and the teacher
- Författare
- Child, Dennis
- Förlag
- London : Cassel
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- English
Cassell Education 9780304314461 -
Barn erövrar datorn - En utmaning för vuxna
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1999. 150 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144007108
- Titel
- Barn erövrar datorn
- Författare
- Märta-Lisa Eriksson - Lisbeth Appelberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 150 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ska små barn använda datorer? Stödjer datoranvändningen verkligen barns inlärning? Skiljer sig flickors och pojkars intresse för datoranvändning? Hur kan vuxna hjälpa barn i arbetet med IT? Hur väljer man datorprogram till barn? Detta är några av de frågor om barns IT-användning som behandlas i denna bok. I Sverige har tillgången på datorutrustning på senare tid ökat i många förskolor och i skolans tidiga årskurser. Lärarna har inte i samma takt fått den utbildning som krävs för att de ska känna sig förtrogna med datorhanteringen och insikt i hur IT kan användas ur ett pedagogiskt perspektiv. Författarna redovisar hur man i dag i svensk och internationell forskning ser på barns inlärning i förhållande till datoranvändning.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144007108 -
Åtta sätt att undervisa : Konsten att undervi...
Inbunden bok. Brain Books. 1998. 185 sidor.
Mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på omslaget. Hel och ren inlaga utan understrykningar eller anteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188410801
- Titel
- Åtta Sätt att Undervisa : Konsten att Undervisa med Multipla Intelligenser
- Författare
- David Lazear
- Förlag
- Brain Books
- Utgivningsår
- 1998
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 1 x 1 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 501 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken visar hur man praktiskt kan lägga upp undervisningen för att stimulera elevernas olika intelligenstyper.
David Lazear är en av de främsta med att omsätta Gardners teorier i praktiken. I denna bok behandlas teorierna utifrån lärarens perspektiv. Innehåller även den nya åttonde
Brain Books 9789188410801 -
Förskolebarn i matematikens värld
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 1999. 152 sidor.
Mycket gott skick. Verkar närmast oläst. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147049509
- Titel
- Förskolebarn i matematikens värld
- Författare
- Doverborg, Elisabet
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nästan allt går att räkna, mäta, uppskatta storleken på, jämföra och se mönster eller former i. Genom att sätta ord på barnens vardagliga erfarenheter kan vi på ett naturligt och lustbetonat sätt väcka deras intresse för matematik.
Läs mer
Denna bok är en inspirationskälla till hur man kan arbeta med grundläggande matematik i tidiga åldrar.
Om författarna
Elisabet Doverborg är adjunkt i förskolestadiets metodik och Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Göteborgs universitet.
Liber 1 9789147049509 -
Grundläggande färdigheter - och färdighetens...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1997. 176 sidor.
Mycket gott skick. Namnad på inlagans första blad. Några svaga understrykningar och markeringar i blyerts. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144619510
- Titel
- Grundläggande färdigheter
- Författare
- I Pramling Samuelsson - A-C Mårdsjö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att utveckla barns förståelse, att lära dem lita till sina egna idéer och aktivt delta i kunskapsprocessen är viktiga mål för verksamheten i skola och förskola.
Denna bok skildrar en fenomenografiskt inspirerad didaktik, ett arbetssätt som bygger på en tillit till barns vilja och intresse för att lära sig. Pedagogens uppgift blir att hitta ett innehåll som barnet kan relatera sina erfarenheter till. Det handlar om att inte hindra det aktiva barnet utan följa, stödja, utmana och dela erfarenheter - att både leda och låta sig ledas i barns erfarenhetsvärld.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144619510 -
Grundläggande färdigheter : och färdighetens...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1997. 176 sidor.
Mycket gott skick. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144619514
- Titel
- Grundläggande färdigheter
- Författare
- I Pramling Samuelsson - A-C Mårdsjö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att utveckla barns förståelse, att lära dem lita till sina egna idéer och aktivt delta i kunskapsprocessen är viktiga mål för verksamheten i skola och förskola.
Denna bok skildrar en fenomenografiskt inspirerad didaktik, ett arbetssätt som bygger på en tillit till barns vilja och intresse för att lära sig. Pedagogens uppgift blir att hitta ett innehåll som barnet kan relatera sina erfarenheter till. Det handlar om att inte hindra det aktiva barnet utan följa, stödja, utmana och dela erfarenheter - att både leda och låta sig ledas i barns erfarenhetsvärld.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144619514 -
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållni...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1999. 150 sidor.
Mycket gott skick. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144010472
- Titel
- Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Sonja Sheridan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 9789144010472 -
Inlärning och utveckling : barnet, förskolan...
Inbunden bok. Solna : Almqvist & Wiksell. 1991. 146 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda kanter. Fin inlaga. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9121115974
- Titel
- Inlärning och utveckling : barnet, förskolan och skolan
- Författare
- Doverborg, Elisabet - Pramling Samuelsson, Ingrid - Qvarsell, Birgitta
- Förlag
- Solna : Almqvist & Wiksell
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- Svenska
Solna : Almqvist & Wiksell 9121115974 -
Kollaborativ undervisning i digital skolmiljö
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2016. 136 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140694607
- Titel
- Kollaborativ undervisning i digital skolmiljö
- Författare
- Sofkova Hashemi (red.), Sylvana
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Frågan om vi ska använda digital teknik i skolan har ersatts av hur den kan användas för att uppnå lärandemål. Hur kan digital teknik bli ett meningsfullt och stimulerande verktyg i lärares undervisning och elevers lärande? När den digitala infrastrukturen tar form i svenska skolor behöver den underbyggas med en medvetenhet kring den förändring som detta medför i undervisningen.
I dag är lärande i allt högre grad beroende av samarbete och utbyte av kunskaper och tankesätt som utvecklar kreativitet, innovation, problemlösning och risktagande.
Kollaborativ undervisning i digital skolmiljö visar på vilka didaktiska och organisatoriska villkor som krävs för att få till stånd en samarbetsdriven undervisning med digital teknologi. Med hjälp av forskning och konkreta exempel från undervisning och samarbete mellan nordiska länder ger boken en vägledning för att organisera, planera och genomföra undervisning i olika kontexter och skolämnen. Författarna poängterar särskilt betydelsen av ledarskap, kontinuerlig kompetensutveckling och läroplansdriven undervisning i relation till skolämnen, samt utveckling av IKT-didaktiska modeller för teknikmedierad undervisning.
Sylvana Sofkova Hashemi (red.) är docent i utbildningsvetenskap med inriktning mot lärande och IT vid Göteborgs universitet och Högskolan Väst.
Maria Spante (red.) är filosofie doktor i teknik och kultur vid Högskolan Väst.
Lena Pareto, docent i informatik med inriktning mot IT och lärande vid Högskolan Väst där IT stödjer lärprocesser av olika slag.
Ann-Louise Petersen, docent i utbildningsvetenskap och fil.dr i företagsekonomi med inriktning mot organisation och ledarskap vid Högskolan Väst.
Maria Svedäng, lektor i naturvetenskap och doktor i limnologi, ansvarar för undervisningen i naturvetenskap och teknik på lärarprogrammen och förskollärarprogrammet på Högskolan Väst.
Mona Tynkkinen, universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst, har en bakgrund som gymnasielärare i svenska och engelska.
Sara Willermark, doktorand i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande vid Högskolan Väst.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140694607 -
Idrottspsykologi
Inbunden bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2003. 400 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 912709149x
- Titel
- Idrottspsykologi
- Författare
- Hassmén, Peter
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 400 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 32 mm
- Vikt
- 790 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Idrottspsykologi handlar om människan och hennes känslor, tankar och beteenden i samband med fysisk aktivitet. Och i begreppet idrott ryms här allt från lågintensiv fysisk rekreation över regelbunden motionsidrott till högintensiv tävlingsidrott. Här förenas teori och praktik på ett sätt som tidigare saknats i böcker inom området.
Boken startar med en kortare genomgång av teorier och historik inom den idrottspsykologiska forskningen. Därefter följer grundläggande idrottspsykologiska fakta om kommunikation, gruppdynamik, ledarrollens psykologi samt personlighetspsykologi med koppling till beteende. Socialisering och idrott och kön och idrott, liksom koppling idrott och våld, behandlas i ett socialpsykologiskt perspektiv.
Den tredje och mest omfångsrika delen av boken ägnas åt idrottspsykologiska tillämpningsområden. Här diskuteras exempelvis vilka mekanismer som medverkar till att den ena individen väljer att var helt fysiskt inaktiv medan den andra drabbas av negativ överträning och idrottsrelaterad utbrändhet.
Författarna ger många konkreta råd, exempelvis om hur man bygger upp motivation för motion, hur man förändrar beteende genom nya vanor, hur man ökar sin förmåga att hantera stress, bygger upp självförtroendet och hur man kan bibehålla koncentrationen när den som bäst behövs.
Boken har medvetet en bred ansats. Den är avsedd för högskolans idrottsvetenskapliga kurser, till studerande vid lärarutbildningen med inriktning idrott och hälsa samt till specialförbundens högre tränarutbildningar. Likaså är den skriven i syfte att läsas med stor behållning av enskilda idrottare, tränare, motionskonsulenter, hälsorådgivare och motionärer.
Natur & Kultur Läromedel 1 912709149x -
Posthumanistisk pedagogik : Teori, undervisni...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2017. 216 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140695024
- Titel
- Posthumanistisk pedagogik : Teori, undervisning och forskningspraktik
- Författare
- Bergstedt (red.), Bosse
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den posthumanistiska pedagogiken utmanar oss att producera nya verkligheter där människan inte längre sätter sig själv i centrum. Kropp, materia, djur och natur blir aktiva deltagare när kunskap blir till. Det möjliggör att se lärande och kunskap på ett nytt och annorlunda sätt.
I stället för att fokusera på gränser visar den posthumanistiska pedagogiken hur fruktbart det kan vara att följa oriktade och asymmetriska rörelser åt oförutsägbara och okontrollerbara håll. Det handlar inte om någon färdig, felfri eller perfekt praktik, utan om en öppenhet för många olika berättelser och göranden.
Boken ger olika ingångar till posthumanistisk pedagogik, så som filosofi, etik, feminism, poesi, visuell kunskap och dokumentation, men också bokhundar, skolböcker, pennskrin, dataskärmar, monterade djur och ultraljudsbilder. Teori och praktik kopplas samman på ett sätt som gör boken till en inspirerande introduktion till posthumanismens och pedagogikens möjligheter.
Bosse Bergstedt (red.) är professor i pedagogik vid Avdelningen för pedagogik, Lunds universitet.
Linnea Bodén är filosofie doktor i pedagogiskt arbete och arbetar som postdoktor på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet.
Simon Ceder är filosofie doktor i pedagogik och lektor i pedagogik vid Institutionen för hälsa och lärande, Högskolan i Skövde.
Karin Gunnarsson är filosofie doktor i barn- och ungdomsvetenskap och har för närvarande en postdoktor-tjänst vid Stockholms universitet.
Carina Hermansson är universitetslektor vid Institutionen för språkstudier, Umeå universitet.
Lotta Johansson är filosofie doktor i pedagogik och arbetar för närvarande vid Norges Forskningsråd.
Tarja Karlsson Häikiö är filosofie doktor i konst- och bildvetenskap och docent i visuell och materiell kultur på HDK vid Göteborgs universitet.
Joakim Larsson är lektor vid Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet.
Hillevi Lenz Taguchi är professor i pedagogik och barn- och ungdomsvetenskap, verksam vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet.
Mattias Nilsson Sjöberg är doktorand vid Avdelningen för pedagogik, Lunds universitet.
Anna Palmer är docent i förskoledidaktik och lektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning vid Stockholms universitet.
Helena Pedersen är docent i pedagogik och lektor vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.
Tomas Saar är docent i pedagogik vid Karlstads universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140695024 -
Klassrummet som lärandemiljö - En klassrumsst...
Häftad bok. 2019. 107 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176011485
- Titel
- Klassrummet som lärandemiljö [Elektronisk resurs] En klassrumsstudie om villkor för elevers lärande
- Författare
- Tegström, Anna - From, Jörgen - Widding, Ulrika - Lindberg, Ola - Umeå universitet Samhällsvetenskapliga fakulteten
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- The overall aim of this licentiate thesis is to describe and analyze the interaction between the conditions for students’ learning in the context of ten-year-old students in two classrooms in Sweden. These conditions are delimited toward furnishing and teaching materials and teachers’ and students’ actions. The study is inspired, but not characterized by a case study methodology employing plural methods. These methods include participant observations (field notes, tape recordings and photographs) and in-depth interviews with the teachers. The two cases are framed by their learning environments, in two classrooms in the fourth grade of two Primary schools. The result shows that the interaction between the three conditions is important for student learning. When furniture, learning materials and the teacher's actions reflect a coherent view of learning, students seem to act in accordance with the teachers’ pedagogical beliefs. This means that by using the furniture and teaching materials based on the belief that, for example, interaction is important and is proven through action, a teacher supports interaction among students. When these two conditions do not reflect a coherent view of learning and learners, students seem to act in accordance with what the teacher shows in action. These findings point to the fact that this study's main contribution lies in its methodology. The teachers’ considerations are not always expressed in their actions. This conclusion can be understood through Rogoff’s (1990) analytical model of an apprenticeship system. The students observe their teachers’ actions and act in the same way as the "master" does. In this sense, my study discerns teachers’ guidance as hierarchically superior to the students' actions (see Rogoff, 1990). The teachers’ considerations, the furnishing and teaching materials seem to have less impact on the students’ opportunities to learn than what the teacher actually shows in action.
Lic.-avh. Umeå : Umeå universitet, 2014
9789176011485 -
Värdegrund och svensk etnicitet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 227 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Brytveck på fram- och baksidan. Understrykningar och anteckningar på några blad. I övrigt fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144019300
- Titel
- Värdegrund och svensk etnicitet
- Författare
- Linde, Göran
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 227 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok behandlar den del av de svenska läroplanerna som presenterar värdegrunden för skolans arbete. Men bidragen i boken sträcker sig också långt bortom den formulerade värdegrundstexten, ut mot världen och tillbaka i historien. Gemensamt för dem är granskningen av skolans värdegrund med utgångspunkt i huruvida den ger uttryck för svensk etnicitet eller om den formulerar en etik av universell karaktär. I boken behandlas den svenska skolans moralfostran i ett historisk perspektiv. Den innehåller också en översikt över olika livsideal så som dessa återspeglas i världens religioner, samt en redogörelse över värdegrundens ursprung. Vidare diskuteras huruvida den svenska värdegrunden kan exporteras, samt hur pass nationellt och kontextuellt förankrad den är. Andra frågor som behandlas är om värdegrundstexten ger uttryck för svensk etnocentrism, värdegrund utifrån ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv samt hur ungdomars upplevelser möter läroplanens visioner om värdegrunden.
Studentlitteratur AB 1 9144019300 -
Design för lärande
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2008. 269 sidor.
Mycket gott skick. Vissa hanteringsspår på pärmen. Varsamt läst bok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275515
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 162 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag.
Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov, flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form?
För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen.
I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172275515 -
Studera smart - Så lyckas du med tentor och a...
Häftad bok. Pearson. 2010. 194 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och ryggändar. Fin inlaga. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780273726647
- Titel
- Hur man lyckas py Examen [Elektronisk resurs]
- Författare
- McMillan, Kathleen
- Utgivningsår
- 2009
- Språk
- English
Pearson 9780273726647 -
The Teaching Gap : Best Ideas from the World'...
Inbunden bok. The Free Press. 2000. 2010 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Omslaget är aningen tilltryckt i överkant.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0684852748
- Titel
- The teaching gap : best ideas from the world's teachers for improving education in the classroom
- Författare
- Stigler, James W. - Hiebert, James
- Förlag
- New York : Free Press
- Språk
- English
The Free Press 0684852748 -
Lekens möjligheter - Om skapande lekpedagogik...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2010. 172 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Några hundöron i nederkant. I övrigt hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144613918
- Titel
- Lekens möjligheter - Om skapande lekpedagogik i förskola och skola
- Författare
- Lindqvist, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om ett gestaltande arbetssätt – en lekpedagogik – som engagerar både barn och personal. Genom att sätta de skapande ämnena i centrum och låta leken samspela med olika kulturformer skapar denna pedagogik nya möjligheter att utveckla lekens roll i förskola och skola.Författaren redogör för de grundläggande idéerna bakom ett lekpedagogiskt arbetssätt och ger mängder av inspirerande exempel på olika lekteman för förskolan och grundskolans lägre årskurser. Hon beskriver också utförligt hur synen på lek har förändrats genom åren.Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av förskollärare, fritidspedagoger och grundskollärare.
Studentlitteratur AB 9789144613918 -
Lust att lära - En bok om Célestin Freinet oc...
Häftad bok. Sveriges Utbildningsradio AB. 1996. 96 sidor.
Mycket gott skick. Viss skavning längs ryggen. Oläst bok. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9126966123
- Titel
- Lust att lära
- Författare
- Isaksson, Britt - Lust att lära (projekt)
- Förlag
- Sveriges Utbildningsradio AB
- Utgivningsår
- 1996
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
Sveriges Utbildningsradio AB 9126966123 -
Glädjens pedagogik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 172 sidor.
Mycket gott skick. Aningen böjd av förvaring. Varsamt läst bok utan anteckningar och understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144050089
- Titel
- Glädjens pedagogik
- Författare
- Linder, Anne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det här är en bok om pedagogisk glädje, om arbetsglädje och begeistring. Den handlar om mötet med barn och ungdomar och hur glädje och optimism aktivt kan lyftas in i det pedagogiska rummet. Områden som lyfts fram i boken är:trivsel, beslutsamhet och viljaomsorg, uppfostran och bekräftelseglädje, hopp och humorförändring, gyllene ögonblick och stjärnstunderorganisation, struktur, engagemang och motivationkonflikter, glädjetjuvar och morgondagens pedagogiska hjältar.Författarnas hypotes är att när man låter glädjen, optimismen och bekräftelsen utgöra en väsentlig del av den professionella drivkraften, skapas en mjuk buffert mot sådan pedagogisk handlingsförlamning som orsakas av pessimism och katastroftänkande. Det gäller att betona varje lärares starka sidor och personliga resurser.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolor och skolor, psykologer och andra som är intresserade av bejakande relationsarbete i mötet med barn och ungdomar.
Studentlitteratur AB 1 9789144050089 -
Föräldrasamtal - Samtalsmetodik med exempel f...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 1993. 72 sidor.
Mycket gott skick. Namnad på inlagans första blad. färgundersrykninngar. varsamt läst bok. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144226721
- Titel
- Föräldrasamtal
- Författare
- Elisabeth Sellerfors
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1993
- Omfång
- 72 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 130 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 2 9144226721 -
Samtal med barn
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 227 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Hel och ren inlagan utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144015675
- Titel
- Samtal med barn
- Författare
- Haldor Øvreeide
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 227 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken är skriven för att uppmuntra till flera samtal med barn som har det svårt, och är därför till nytta för alla som arbetar med barn. Genom fler och bättre samtal med barn kommer barnets perspektiv och behov fram. På så sätt kan deras vård och rättigheter förbättras. Boken är värdefull i all relevant yrkesutbildning. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144015675 -
Mellan rum : en studie i fysisk och mental ut...
Inbunden bok. Brutus Östlings bokförlag Symposion. 2003. 392 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i hyggligt skick. Hanteringsspår samt skavda hörn och kanter på omslaget. Omslaget har en reva (-1,5 cm) på framsidans nedre hörn samt märkning på ryggen. Boken verkar närmast oläst. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171396181
- Titel
- Mellan rum : en studie i fysisk och mental utveckling av kommunikation med
- Författare
- Olsson, Gunnel
- Förlag
- Brutus Östlings bokf Symposion
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 392 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 157 x 225 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 750 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Olsson, Gunnel
Brutus Östlings bokförlag Symposion 9789171396181 -
Överlevnadshandbok för nya lärare
Inbunden bok. Förlagshuset Gothia - Lärarförbundet. 2001. 144 sidor.
Nära nyskick. Hanteringsspår på pärmen. Oläst bok. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172053135
- Titel
- Överlevnadshandbok för nya lärare
- Författare
- Nilarp - Harkort-Berge
- Förlag
- Gleerups
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken är tänkt att fungera som stöd och praktisk hjälp med handfasta metoder, så att man som lärare så snabbt som möjligt kan tillägna sig ett professionellt arbets- och förhållningssätt.
Boken är indelad i fem kapitel:
Att organisera sin lärarvardag
Att planera undervisningen
Att få en bra start
Att samtala professionellt
Att skapa arbetsro i klassrummet
I anslutning till varje kapitel finns en eller flera intervjuer med redan yrkesverksamma lärare från högstadiet och gymnasiet.
Petra Harkort-Berge tog sin gymnasielärarexamen i svenska och tyska 1998. Cecilia Nilarp är gymnasielärare i svenska och engelska. Cecilia har arbetat som lärare sedan 1997.
Förlagshuset Gothia - Lärarförbundet 9172053135 -
Lärare av i morgon
Häftad bok. Stockholm : Lärarförbundet. 2004. 238 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen flikade hörn. Läsveck på ryggen. Namnad på inlagans första blad. Färgöverstrykningar i vissa kapitel. [rum 1] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185096865
- Titel
- Lärare av i morgon
- Författare
- Carlgren, Ingrid - Marton, Ference - Lärarförbundet
- Förlag
- Stockholm : Lärarförb
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
Stockholm : Lärarförbundet 9185096865 -
Läraren i blickpunkten : olika perspektiv på...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2008. 284 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659895
- Titel
- Läraren i blickpunkten : olika perspektiv på lärares liv och arbete
- Författare
- Lars-Erik Nilsson - Ulla Karin Nordänger - Karolina Parding - Karin Permer - Lars-Göran Permer - Sofia Persson - Ulla-Britt Persson - Johanna Ringarp - Staffan Selander - Ulrika Tornberg - Charlotte Tullgren - AnnSofie Wedin - Eva Wennås Brante
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 284 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 448 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärares arbete är komplext och kan beskrivas på olika sätt beroende på vilken utgångspunkt man väljer. I takt med att det ställs allt högre krav på lärare att utgå från en vetenskaplig bas i arbetet, behövs också fler redskap och begrepp för att förstå och förklara läraryrket. Hur ser arbetsprocesserna ut? Vad formar yrket? Vilka insatser kan göras för att förbättra verksamheten? Den här antologin presenterar femton sätt att se på lärares liv och arbete med hjälp av olika teoretiska perspektiv.
Boken vänder sig till lärare och blivande lärare samt till alla som är intresserade av kunskapsutvecklingen kring lärares arbete.
I antologin medverkar:
Elisabeth Ahlstrand, lektor i pedagogik
Carola Aili, lektor i pedagogik
Ingrid Andersson, docent i pedagogiskt arbete
Ulf Blossing, lektor i pedagogik
Göran Brante, adjunkt och doktorand i pedagogik
Anna-Lena Eriksson Gustavsson, lektor i pedagogik
Anneli Frelin, doktorand i didaktik
Katrin Hjort, docent i pedagogik
Glenn Hultman, professor i pedagogiskt arbete
John Krejsler, docent i pedagogisk antropologi
Feiwel Kupferberg, professor i pedagogik
Per Lindqvist, lektor i pedagogik
Lars-Erik Nilsson, lektor i pedagogik
Ulla Karin Nordänger, lektor i pedagogik
Karolina Parding, forskarassistent
Karin Permer, lektor i pedagogik
Lars-Göran Permer, lektor i pedagogik
Sofia Persson, adjunkt i sociologi
Ulla-Britt Persson, lektor i pedagogik
Johanna Ringarp, doktorand i historia
Staffan Selander, professor i didaktik
Ulrika Tornberg, docent i pedagogik
Charlotte Tullgren, lektor i pedagogik
Ann-Sofi Wedin, fil dr i pedagogiskt arbete
Eva Wennås Brante, adjunkt i pedagogik
Innehåll:
I. SKOLAN
Blir skolor bättre på att klara av sitt uppdrag? - ett socialpsykologiskt och organisatoriskt perspektiv på lärares lärande och skolors utveckling / Ulf Blossing
Klassrummets tillfälliga sanningar - att undersöka lärares arbete med foucaultianska analysverktyg / Karin Permer, Lars-Göran Permer & Charlotte Tullgren
Lärares arbete och lärande - ett kontextuellt perspektiv / Glenn Hultman & Ann-Sofi Wedin
Socialt samspel och lärande - tolkning och meningsskapande i ett designteoretiskt perspektiv / Staffan Selander
Att studera lärararbetets insida - grundad teori som vetenskapligt redskap / Per Lindqvist & Ulla Karin Nordänger
Måste jag säga ja? - ett positionsteoretiskt perspektiv på arbete i skolan / Lars-Erik Nilsson & Eva Wennås Brante
Kan jag få jobba klart nån gång? tidsgeografiska perspektiv på lärararbetet / Carola Aili
Läraryrkets kreativa uppdrag - pedagogiskt iscensättande av kreativt lärande / Feiwel Kupferberg
II. INDIVIDEN
Personliga drivkrafter i lärarskapet - ett livshistorieperspektiv / Ulrika Tornberg
Professionell närhet och distans en dimension av lärares arbete ur ett genusperspektiv / Anneli Frelin
Erfarna lärares engagemang - livsberättelser som retrospektiv reflektion / Elisabeth Ahlstrand, Ingrid Andersson, Anna-Lena Eriksson Gustavsson & Ulla-Britt Persson
III. SAMHÄLLET
Kommunaliseringen av lärartjänsterna - förändrad styrning ur ett professionsteoretiskt perspektiv / Karolina Parding & Johanna Ringarp
Den danska gymnasiereformen mening i galenskapen? - ett diskursanalytiskt perspektiv på lärares arbete / Katrin Hjort, översättning Annika Claesdotter
Från professionell lärare till kompetensnomad? - ett epistemologiskt perspektiv på förändringar i lärares och skolans arbete / John Krejsler, översättning Annika Claesdotter
Bortom förklara eller förstå - att analysera läraryrket genom en kritisk realistisk ansats / Göran Brante & Sofia Persson
Ytterligare författare: Elisabeth Ahlstrand, Carola Aili, Ingrid Andersson, Ulf Blossing, Göran Brante, Anna-Lena Eriksson Gustavsson, Anneli Frelin, Katrin Hjort, Glenn Hultman, John Krejsler, Feiwel Kupferberg, Per Lindqvist
Lärarförbundets förlag 9789197659895 -
Pedagogisk uppslagsbok - Från A-Ö utan pekpin...
Inbunden bok. Lärarförbundets förlag Informationsförlaget. 1 uppl. 1996. 764 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Hanteringsspår samt skavda hörn och kanter på omslaget. Fin inlaga. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9177363353
- Titel
- Pedagogisk uppslagsbok /Från A-Ö utan pekpinnar
- Författare
- Lundgren, Ulf P. - Lärarförbundet
- Förlag
- Informationsförlaget
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 764 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 183 x 244 mm Ryggbredd 39 mm
- Vikt
- 1581 g
- Språk
- Svenska
Lärarförbundets förlag Informationsförlaget 1 9177363353 -
Att anta utmaningen - Skolportens årsbok 2007
Häftad bok.
Mycket gott skick. Skolporten AB. 2007. 222 s. Häftad. Danskt band med flikar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197623612
- Titel
- Att anta utmaningen : skolportens årsbok 2007
- Författare
- Lytsy, Anna - Dahlstrand, Melker
- Förlag
- Stockholm : Skolporten
- Utgivningsår
- 2007
- Språk
- Svenska
9789197623612
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn