-
Handledning och praktisk yrkesteori
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1992. 246 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och kanter. Diskret övertejpat namn på inlagans första blad. Delvis färgöverstrykningar samt markeringar. Enstaka hundöron. I övrigt fin inlaga. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144355815
- Titel
- Handledning och praktisk yrkesteori
- Författare
- Per Lauvås - Gunnar Handal
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1992
- Omfång
- 246 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I arbetslivet ställs allt högre krav på professionalitet. Yrkeskompetensen måste därför utvecklas även efter avslutad grundutbildning. Bokens centrala tema är att handledning kan spela en viktig roll i denna process. Författarna redogör för hur handledning kan bedrivas för att tydliggöra och stärka den enskildes praktiska yrkesteori så att den bildar underlag för medveten reflektion och handling.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144355815 -
Mathematics Classroom Talk in a Migrating Wor...
Häftad bok. Malmö University. 2019.
Nära nyskick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Oläst bok. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789178770038
- Titel
- Mathematics classroom talk in a migrating world - synthesizing epistemological dimensions
- Författare
- Ryan, Ulrika
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 138 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- English
- Baksidestext
- Med sammanfattning på svenska
Malmö University 9789178770038 -
Strategier och förändringsmyter : ett organis...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2010. 216 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och kanter. Namnad på inlagans första blad. Hundöron. Delvis färgöverstrykningar samt understrykningar och markeringar i blyerts. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057538
- Titel
- Strategier och förändringsmyter : ett organisationsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete
- Författare
- Pär Larsson - Jan Löwstedt
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 318 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I diskussioner om skolans utveckling fokuserar vi vanligen målen för skolan och de pedagogiska medlen att nå dessa. Den här boken redovisar forskning om sex vanliga strategier för skolutveckling: organisatorisk förändring, nätverk, IT, lokala projekt, ledare och fortbildning. Författarna använder organisationsteori för att analysera förändringarnas orsaker, intentioner och möjligheterna att genomföra dessa. Utvecklingsinsatser baseras ofta på ett antal myter om hur organisationer fungerar vilket gör det svårare att förstå vad som sker eller inte sker vid olika utvecklingsinsatser.
Författarna vill att boken ska öppna ögonen för alltför slentrianartade uppfattningar om förändring och göra det möjligt att ifrågasätta, diskutera och utveckla det som vi ofta tar för givet om skolans utveckling. Genom ökad kunskap om vad som händer när vi försöker att förändra och utveckla, kan vi också styra och påverka utvecklingen på ett bättre sätt lokalt i en kommun eller i en enskild skola.
Boken vänder sig till alla som är intresserade av organisationsförändring och särskilt till dem som är professionellt verksamma inom skolan: lärare, skolledare och skolchefer, beslutsfattare och andra som är intresserade av skolsektorns utveckling. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledar- och skolchefsutbildningar samt i lärarutbildningens senare del.
Studentlitteratur AB 1 9789144057538 -
Lärares yrkesetik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 248 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår samt aningen skavda hörn och kanter på pärmen. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144035756
- Titel
- Lärares yrkesetik
- Författare
- Fjellström, Roger
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 361 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Yrkesetik är de yttersta riktlinjerna för hur lärare ska förhålla sig till krav från elever och föräldrar, kolleger och samhälle. För att lärarkåren ska utgöra en ansedd yrkesgrupp är det viktigt att den har sin egen etik som grund för större professionalism i yrkesutövandet. God etisk medvetenhet och kompetens är nödvändig eftersom lärare i dag har större ansvar för skolarbetets former och innehåll, och för att de i högre grad än tidigare är förmedlare av värderingar. År 2001 antog Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund en gemensam yrkesetisk plattform. I den här boken presenteras plattformen, den analyseras och diskuteras. Den jämförs med den världsomspännande yrkesetik som Education International samtidigt antog, liksom med skolledarnas och universitetslärarnas yrkesetik, samt yrkesetik för lärare på några andra håll i världen. Boken behandlar vidare olika slags kompetens som lärare behöver för att yrkesetikens principer ska få genomslag i det vardagliga arbetet. Den avslutas med en lathund för yrkesetiskt ansvarigt handlande, tillsammans med en uppsättning exempel för scenariobaserat uppövande av den yrkesetiska kompetensen. Boken vänder sig till lärarutbildare, skolledare, lärare och annan pedagogisk personal från förskola till gymnasieskola. Den är främst tänkt att användas i grundutbildning och fortbildning. Genom sin undersökande och resonerande karaktär kan den även användas i forskarutbildning i pedagogiskt arbete.
Studentlitteratur AB 1 9144035756 -
Informationssökning för samhällsvetare och hu...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 1999. 115 sidor.
Mycket gott skick. Hanter8ngsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och kanter. hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144011067
- Titel
- Informationssökning för samhällsvetare och humanister
- Författare
- Thomas Hedman
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 115 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 150 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 2 9144011067 -
Social pedagogik - I goda möten skapas goda s...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 287 sidor.
Hyggligt skick. Hanteringsspår samt skavda hörn och kanter på pärmen. Gåvoskrift på inlagans första blad. Färgöverstykningar. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144011911
- Titel
- Social pedagogik - I goda möten skapas goda skäl
- Författare
- Berglund, Stig-Arne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur når man som behandlingsarbetare fram till de personer som man vill stödja och hjälpa? Grundtanken i Stig-Arne Berglunds angreppssätt är att det goda mötet skapar dessa förutsättningar. Endast genom att komma ungdomarna och deras självbild riktigt nära kan man påverka de val som ligger bakom förändringar och omorienteringar hos de unga. Dessa val sker alltid i sociala sammanhang, i gemenskaper av olika form, ofta grundas de i väldigt vardagliga och mänskliga motiv; känslan av att ”vara någon”, av att ”passa in”: val av livsstil. Förståelse av dessa processer i gränslandet mellan det vanliga livet och det avvikande beteendet är en förutsättning för framgångsrikt behandlingsarbete. Boken, som är en vidareutveckling av författarens avhandling Val av livsstil, ger en utmärkt grund för alla som i sitt framtida arbete kommer att syssla med ungdomar och ungdomsfrågor, exempelvis socialarbetare, fritidsledare och pedagoger.
Studentlitteratur AB 1 9144011911 -
Ungdomsgrupper i teori och praktik
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 1999. 173 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144009895
- Titel
- Ungdomsgrupper i teori och praktik
- Författare
- Lalander, Philip - Johansson, Thomas
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 1999
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 9144009895 -
Reflektioner kring bild och lärande
Häftad bok. Växjö : Institutionen för pedagogik, Växjö universitet - Pedagogisk kommunikation. 2007. 114 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Skavda hörn och kanter. Namnad med blyerts på inlagans första blad. I övrigt fin inlaga. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197592611
- Titel
- Reflektioner kring bild och lärande
- Författare
- Cronquist, Eva - Stigmar, Martin - Växjö universitet. Institutionen för pedagogik
- Förlag
- Växjö : Institutionen för pedagogik, Växjö universitet
- Utgivningsår
- 2007
- Språk
- Svenska
Växjö : Institutionen för pedagogik, Växjö universitet - Pedagogisk kommunikation 9789197592611 -
Småbarns bild- och formskapande - Lek med for...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2001. 152 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår samt aningen skavda hörn och kanter på pärmen. Fin inlaga. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147050499
- Titel
- Småbarns bild- och formskapande
- Författare
- Granberg, Ann
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 225 mm
- Vikt
- 218 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Traditionellt associerar man skapande i förskolan till pennor, kritor, vattenfärg och möjligtvis modellera. Men småbarns skapande är så mycket mer! Barn kan skapa med snö, jord, natur- och returmaterial, duplo-klossar, papper, fingerfärg m.m.
Liber 1 9789147050499 -
Medieresor : om medier för pedagoger
Pocketbok. Sveriges Utbildningsradio AB. 2004. 204 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Enstaka understrykningar och markeringar i blyerts. I övrigt fin inlaga. CD-skiva medföljer. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9125040006
- Titel
- Medieresor : om medier för pedagoger
- Författare
- Olson, Kristin
- Förlag
- Sveriges Utbildningsradio AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Sveriges Utbildningsradio AB 9125040006 -
Det professionella lärandets inneboende kraft
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 179 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144088853
- Titel
- Det professionella lärandets inneboende kraft
- Författare
- Helen Timperley
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 179 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 276 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärares professionella utveckling betraktas ofta som ett universalmedel för att förbättra skolan, men faktum är att det sällan fungerar. I denna bok utvecklas ett perspektiv på professionellt lärande som har motiverat lärare och resulterat i stora förbättringar av elevers lärande, särskilt i traditionellt lågpresterande elevgrupper.
Timperley redogör för vad ledare, i skolan såväl som utanför skolan, kan göra för att främja lärares lärande på ett sätt som omedelbart gynnar eleverna. Kärnan i boken är en undersökande och kunskapsbyggande cykel för lärare, som utgör ett viktigt redskap för att frigöra det professionella lärandets inneboende kraft. Boken innehåller en mängd konkreta exempel som bygger på verkliga erfarenheter.
Timperley vänder sig främst till lärare som vill ta kontroll över sitt eget professionella lärande på ett sätt som gör skillnad för eleverna, och till skolledare som har till uppgift att främja lärares och elevers lärande.
Studentlitteratur AB 1 9789144088853 -
Utomhusdidaktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 209 sidor.
Mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144024929
- Titel
- Utomhusdidaktik
- Författare
- Lundegård, Iann - Wickman, Per-Olof - Wohlin, Ammi
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 209 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 311 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa olika didaktiska perspektiv på utomhusundervisning. Centralt finns de didaktiska frågorna kring undervisningens innehåll och dess former, men framförallt diskuteras varför undervisningen ska ha just detta innehåll och dessa former. Bland de olika bidragen behandlar man frågor om uterummets betydelse för lärande, naturumgängets estetik och förhållande till språket, praktiskt kunnande utomhus, att använda kulturlandskapet eller skolträdgårdar i undervisningen, att bedriva naturskolor, uterummets betydelse för det egna växandet, kroppsupplevelser i naturen, biologisk analfabetism samt vad vi menar med utomhus. Tillsammans utgör bidragen i denna antologi en karta över det utomhusdidaktiska fältet i Sverige, men de ger också en översikt över allt från teoribildning till beprövad erfarenhet av undervisning. Författarna är både forskare och aktiva lärare och är välkända representanter inom sina respektive specialområden. Boken passar utmärkt för lärarutbildningen, liksom för kompetensutveckling eller fortbildning av redan yrkesverksamma lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144024929 -
Undervisa i språk - Språkdidaktik och språkme...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1988. 467 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och kanter. Läsveck på ryggen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144274416
- Titel
- Undervisa i språk
- Författare
- Eie Ericsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1988
- Omfång
- 467 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 700 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Didaktik är ett nytt ämne på de nya lärarutbildningslinjerna. Denna bok ger förslag på dels en språkdidaktisk, dels en språkmetodisk kurs i lärarutbildningen. Den didaktiska delen ger en översikt över tankar och idéer om inlärning och utlärning främst av språk. På detta sätt kan alla de konkreta praktiska förslag som presenteras i den metodiska delen förankras teoretiskt.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144274416 -
Gör dig hörd! - En bok om att våga tala och a...
Inbunden bok. Liber. 1 uppl. 2003. 136 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår samt skavda hörn och kanter på pärmen. Ägarstämpel på inlagans första blad. I övrigt fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147072113
- Titel
- Gör dig hörd! - En bok om att våga tala och att få andra att lyssna
- Författare
- Wallén, Monica
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Övrigt
- Vikt
- 319 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vänder sig till dig som vill utveckla din förmåga att tala till andra människor. Ditt utgångsläge spelar ingen roll. Kanske handlar det om mötet med kunder, kollegor och medarbetare eller till exempel när du vill presentera dig själv inför en ny arbetsgrupp.
Läs mer
Man behöver kunna argumentera för en sak eller en åsikt för att få andra med på ett beslut eller en idé. Boken för dig genom teorin och många övningar fram till att våga delta i debatter och diskussioner och bli en god talare och presentatör.
Med sina många enkla övningar lämpar sig boken som studiematerial i "Våga tala" - kurser och studiecirklar i presentationsteknik och tjäna som inspirationskälla för studiehandledare.
Liber 1 9147072113 -
"Hålla ordning, men inte överordning" - Köns-...
Häftad bok. Umeå Universitet. 2019. 241 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår samt aningen skavda hörn och kanter på pärmen. Gåvoskrift på inlagans första blad. I övrigt fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172645332
- Titel
- "Hålla ordning, men inte överordning" [Elektronisk resurs] Köns- och maktperspektiv på uppförandenormer i svenska klassrumskulturer
- Författare
- Wester, Maria - Bergenheim, Åsa - Vinterek, Monika - Hägglund, Solveig - Umeå universitet Fakultet för lärarutbildning
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- The aim of this study is to describe and analyse norms of behaviour in rhetoric and practice in Swedish classroom cultures with the aid of theories of gender and power. The study is based on observations of and interviews with pupils and teachers in three ninth form classes. On the basis of the six themes of the thesis, common norms of behaviour are on the whole discernible. The relation between rhetoric and practice may be summarised in the following way: the pupils and teachers express a desire for order and clear rules that are followed. If the rules are not followed, the pupils demand consistent and motivated consequences. The study shows, however, the everyday life at school does not work in this way but that there is some discrepancy between practice and rhetoric. The values stated in the curriculum, for example respect, solidarity and taking responsibility, are expressed in both the pupils’ and the teachers’ rhetoric. The values are used to describe a certain action or to motivate the norms of behaviour that are described as desirable.
Denna studies syfte är att med hjälp av teorier om kön och makt beskriva och analysera uppförandenormer i retorik och praktik i svenska klassrumskulturer. Studien är baserad på observationer och intervjuer med elever och lärare i tre niondeklasser. Utifrån avhandlingens sex teman framträder i huvudsak gemensamma uppförandenormer i de tre skolorna. Relationen mellan retorik och praktik kan sammanfattas på följande sätt: elever och lärare uttrycker en önskan om ordning och tydliga regler som efterföljs. Om reglerna inte följs, efterfrågar eleverna konsekventa och motiverade påföljder. Studien visar dock att skolvardagen inte fungerar på det viset, utan det råder en viss diskrepans mellan praktik och retorik. Läroplanens framskrivna värden, exempelvis respekt, solidaritet och ansvarstagande, framträder i både elevers och lärares retorik. Dessa värden används för att förklara ett visst handlande eller motivera de uppförandenormer som beskrivs som önskvärda.
Diss. Umeå : Umeå universitet, 2008
Umeå Universitet 9789172645332 -
Att arbeta med portfolio - Teori, förhållning...
Inbunden bok. Gleerups Utbildning AB. 2004. 236 sidor.
Mycket gott skick. Vissa svaga anteckningar i blyerts. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172053941
- Titel
- Att arbeta med portfolio
- Författare
- Ellmin
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2004
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Teori, förhållningssätt och praktik
? Hur kan en portfolio vara uppbyggd och vad kan den innehålla?
? Vad krävs av skolan och lärarna för att portfolioarbetet skall fungera bra?
? Hur påverkas lärarrollen och sättet att organisera och leda elevernas lärande?
? Vilket ansvar har eleven själv?
? Vilket stöd behöver lärarna?
Boken går igenom de aktuella teorier och förhållningssätt som portfolio står för. Olika syften och modeller redovisas. Beskrivningen koncentreras kring arbetet med mål, utvärdering och reflektion samt olika samtal kring lärandet. På ett lättillgängligt sätt visar författarna en konkret väg till en målorienterad förskola/skola med kvalitetslärandet som utgångspunkt.
Gleerups Utbildning AB 9172053941 -
Elevens lärande : att erbjuda möjligheter
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2011. 203 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099474
- Titel
- Elevens lärande : att erbjuda möjligheter
- Författare
- Ellmin, Roger
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 203 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken Elevens lärande handlar om det som är skolans huvuduppgift – elevens lärande och utveckling. Författaren diskuterar lärandet och skolans uppdrag ur alla dess aspekter:
den lärande individen
den mångfasetterade lärarrollen
samspelet mellan lärare och elev
samspelet mellan eleverna
läraren och arbetslaget
samspelet mellan hem och skola
skolan som organisation
skolan i kommunen
skolan i samhället och samhället i skolan.
Liber 1 9789147099474 -
Mindmapping
Inbunden bok. Bokförlaget Robert Larson AB. 1994. 185 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och kanter. Mindre fläckar på nedre snittet. Namnad på inlagans första blad. Svag fläck på sidan 31. I övrigt fin inlaga. [rum 12] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151402882
- Titel
- Mindmapping
- Författare
- Ringom, Björn
- Förlag
- Bokförlaget Robert Larson AB
- Utgivningsår
- 1994
- Omfång
- 185 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 434 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ur förordet till svenska upplagan:
”Mindmappingtekniken organiserar anteckningarna på ett sätt som hjärnan och minnet trivs med. Därför blir det mycket lättare att komma ihåg anteckningarna även när de inte finns till hands att titta på. Mindmappingtekniken utnyttjar nämligen vårt perfekta bildminne, vilket i hög grad underlättar för oss att minnas.
Att tekniken dessutom är oerhört stimulerande att jobba med gör knappast saken sämre.
Den bok du håller i handen är den mest utförliga och inspirerande handledningen i mindmappingtekniken som för närvarande finns tillgängligt på något språk. Här finner du allt som behövs för att du ska kunna lära dig tekniken från grunden.
När jag började tillämpa mindmappingtekniken förändrades mycket i mitt liv. Jag fick mycket mera uträttat än tidigare – men utan att jag behövde anstränga mig mer!
Allt talar för att du kan få uppleva samma sak. Studera boken noga! Öva flitigt! Och ha hjärtans roligt!"
Rolf Dackheden
Bokförlaget Robert Larson AB 9151402882 -
Skolledning - Scener från den organiserande v...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2015. 208 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår samt aningen skavda hörn och kanter på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144104881
- Titel
- Skolledning - Scener från den organiserande vardagen
- Författare
- Löwstedt, Jan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolledning är så mycket mer än enskilda individers ansträngningar att leda och utveckla en verksamhet. Detta är utgångspunkten i Skolledning – scener från den organiserande vardagen. Boken belyser skolledning som summan av alla de lednings- och styrningspraktiker som påverkar den dagliga verksamheten i en skola. Vardagssituationer, som en skolledning ställs inför, diskuteras här utifrån ett organisationsteoretiskt perspektiv. Teman som tas upp är mål- och resultatstyrning, ledningens moraliska kompetens, samarbetsprocesser, ledarskap–medarbetarskap, entreprenöriellt lärande, talent management, bedömning och lönesättning, projektarbete samt ledning av den marknadsutsatta skolan. Skolledning – scener från den organiserande vardagen är relevant för alla som är intresserade av hur skolor leds och styrs. Den kan med fördel användas i undervisning om organisation, ledning och styrning samt i kurser som riktar sig till rektorer, lärare och andra skolledare.
Studentlitteratur AB 1 9789144104881 -
Tankens mosaik - Om mötet mellan text och läs...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2003. 269 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Ett brytveck på pämens framsida. Skavning längs kanterna. Boken verkar närmast oläst. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171731746
- Titel
- Tankens mosaik
- Författare
- Zimmerman, Susan
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2003
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Zimmerman, Susan
Ytterligare författare: Keene, Ellen O
Bokförlaget Daidalos 9789171731746 -
Koka makaroner : om att bli pappa
Pocketbok. Wahlström & Widstrand. 2003. 127 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146203303
- Titel
- Koka makaroner : om att bli pappa
- Författare
- Nilsson, Johan
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 127 sidor
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Johan Nilssons debut är boken man vill ge till varje pappa, vare sig han är blivande, nybliven eller sedan länge bliven pappa. Och till varje mamma, farmor och mormor också för den delen. Befriande skyddslöst och fullkomligt ärligt berättar han om sitt och sonen Elons första år, om det hisnande stora och skrämmande i att plötsligt stå inför något som är viktigare än det egna livet, att upptäcka att alla perspektiv förskjuts och att lära sig leva med en ständigt närvarande blandning av kärlek och fruktan. Och om vaknätter, kladdiga blöjbyten och Elons förkärlek för treans spårvagn förstås.Johan Nilsson har skrivit en levande, ömsint och viktig bok om föräldraskap och kärlek.www.johannilsson.nu
Wahlström & Widstrand 9146203303 -
Upptäck din förmåga : [steg mot självkännedom...
Pocketbok. Farsta : SISU idrottsböcker. 1998. 206 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och kanter. Brytveck på fram- och baksidan. Spår av vikning på första bladet. I övrigt fin inlaga. [rum 12] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188941590
- Titel
- Upptäck din förmåga : [steg mot självkännedom, harmoni och framgång]
- Författare
- Orlick, Terry
- Förlag
- Farsta : SISU idrottsböcker
- Språk
- Svenska
Farsta : SISU idrottsböcker 9188941590 -
Psychology and the Teacher : Fourth Edition
Häftad bok. Cassell Education. 1986. 396 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Har tillhört institutionsbibliotek och har sedvanliga stämplar och märkningar på pärmens insida och inlagans första blad. Inga anteckningar eller understrykningar i inlagan i övrigt. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780304314461
- Titel
- Psychology and the teacher
- Författare
- Child, Dennis
- Förlag
- London : Cassel
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- English
Cassell Education 9780304314461 -
Barn erövrar datorn - En utmaning för vuxna
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1999. 150 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144007108
- Titel
- Barn erövrar datorn
- Författare
- Märta-Lisa Eriksson - Lisbeth Appelberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 150 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ska små barn använda datorer? Stödjer datoranvändningen verkligen barns inlärning? Skiljer sig flickors och pojkars intresse för datoranvändning? Hur kan vuxna hjälpa barn i arbetet med IT? Hur väljer man datorprogram till barn? Detta är några av de frågor om barns IT-användning som behandlas i denna bok. I Sverige har tillgången på datorutrustning på senare tid ökat i många förskolor och i skolans tidiga årskurser. Lärarna har inte i samma takt fått den utbildning som krävs för att de ska känna sig förtrogna med datorhanteringen och insikt i hur IT kan användas ur ett pedagogiskt perspektiv. Författarna redovisar hur man i dag i svensk och internationell forskning ser på barns inlärning i förhållande till datoranvändning.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144007108 -
Minnesbibeln : håll hjärnan ung
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 1 uppl. 2005. 267 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Omslaget är tilltryckt i nederkant. En liten krumelur med kulspetspenna i nederkant på omslagets framsida. Inklistrad text om gurkmeja på pärmens insida. Spår av ett hundöra. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789137123288
- Titel
- Minnesbibeln : håll hjärnan ung
- Författare
- Small, Gary
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 267 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 163 x 235 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 611 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vår livskvalitet är i stor utsträckning beroende av hur bra vårt minne fungerar. Alla glömmer vi någon gång nycklarna till bilen, namnet på en bekant eller ett uppgjort möte, men ibland blir vår glömska besvärande. Redan i 30-årsåldern börjar hjärnan att åldras och faktorer som stress, olämpliga matvanor och brist på motion påverkar minnet negativt. I den här boken visar en av världens främsta experter på hjärnan hur du kan få ett bättre minne genom intellektuell stimulans, hjärngympa och en sund livsstil. Med hjälp av ett självtest kan du mäta din nuvarande minneskapacitet och du lär dig metoder för att komma ihåg namn, ansikten, telefonnummer och viktiga händelser och inte minst att leva ett hälsosamt liv som håller hjärnan ung långt upp i åren.Ur innehållet:Snabbtest som bedömer din nuvarande minneskapacitetLär dig att komma ihåg både namn och ansiktenMemorera nummerföljder Bli spänstig med hjärngympaVad ska man äta för att skydda hjärnan?Kan alkohol förbättra minnet?Kan mediciner försämra minnet?Mindre stress ger mer hjärnaHur viktig är fysisk aktivitet?Enkla avslappningsövningar och viktiga livsstilsförändringarVad är Alzheimers sjukdom och varför får man den?Nya forskningsresultat ger hopp om mediciner och vaccin mot demensGary Small är läkare och neuroforskare. Han är verksam vid UCLA Memory Clinic och UCLA Center on Aging i USA och anses som en av de främsta inom sitt område. Han bor i Los Angeles med hustru och två barn.
Bokförlaget Forum 1 9789137123288 -
Åtta sätt att undervisa : Konsten att undervi...
Inbunden bok. Brain Books. 1998. 185 sidor.
Mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på omslaget. Hel och ren inlaga utan understrykningar eller anteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188410801
- Titel
- Åtta Sätt att Undervisa : Konsten att Undervisa med Multipla Intelligenser
- Författare
- David Lazear
- Förlag
- Brain Books
- Utgivningsår
- 1998
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 1 x 1 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 501 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken visar hur man praktiskt kan lägga upp undervisningen för att stimulera elevernas olika intelligenstyper.
David Lazear är en av de främsta med att omsätta Gardners teorier i praktiken. I denna bok behandlas teorierna utifrån lärarens perspektiv. Innehåller även den nya åttonde
Brain Books 9789188410801 -
Förskolebarn i matematikens värld
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 1999. 152 sidor.
Mycket gott skick. Verkar närmast oläst. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147049509
- Titel
- Förskolebarn i matematikens värld
- Författare
- Doverborg, Elisabet
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nästan allt går att räkna, mäta, uppskatta storleken på, jämföra och se mönster eller former i. Genom att sätta ord på barnens vardagliga erfarenheter kan vi på ett naturligt och lustbetonat sätt väcka deras intresse för matematik.
Läs mer
Denna bok är en inspirationskälla till hur man kan arbeta med grundläggande matematik i tidiga åldrar.
Om författarna
Elisabet Doverborg är adjunkt i förskolestadiets metodik och Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Göteborgs universitet.
Liber 1 9789147049509 -
Grundläggande färdigheter - och färdighetens...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1997. 176 sidor.
Mycket gott skick. Namnad på inlagans första blad. Några svaga understrykningar och markeringar i blyerts. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144619510
- Titel
- Grundläggande färdigheter
- Författare
- I Pramling Samuelsson - A-C Mårdsjö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att utveckla barns förståelse, att lära dem lita till sina egna idéer och aktivt delta i kunskapsprocessen är viktiga mål för verksamheten i skola och förskola.
Denna bok skildrar en fenomenografiskt inspirerad didaktik, ett arbetssätt som bygger på en tillit till barns vilja och intresse för att lära sig. Pedagogens uppgift blir att hitta ett innehåll som barnet kan relatera sina erfarenheter till. Det handlar om att inte hindra det aktiva barnet utan följa, stödja, utmana och dela erfarenheter - att både leda och låta sig ledas i barns erfarenhetsvärld.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144619510 -
Grundläggande färdigheter : och färdighetens...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1997. 176 sidor.
Mycket gott skick. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144619514
- Titel
- Grundläggande färdigheter
- Författare
- I Pramling Samuelsson - A-C Mårdsjö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att utveckla barns förståelse, att lära dem lita till sina egna idéer och aktivt delta i kunskapsprocessen är viktiga mål för verksamheten i skola och förskola.
Denna bok skildrar en fenomenografiskt inspirerad didaktik, ett arbetssätt som bygger på en tillit till barns vilja och intresse för att lära sig. Pedagogens uppgift blir att hitta ett innehåll som barnet kan relatera sina erfarenheter till. Det handlar om att inte hindra det aktiva barnet utan följa, stödja, utmana och dela erfarenheter - att både leda och låta sig ledas i barns erfarenhetsvärld.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144619514 -
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållni...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1999. 150 sidor.
Mycket gott skick. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144010472
- Titel
- Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Sonja Sheridan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 9789144010472
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn