-
SAMSPEL FÖR LÄRANDE - : Didaktiskt redskap...
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur, 2007, 229 s., upplaga 1:2
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144036861
- Titel
- Samspel för lärande : didaktiskt redskap för professionella lärare
- Författare
- Sträng, Monica H.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 229 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I en akademisk yrkesutbildning som lärarutbildningen skall kompetensutveckling bygga på en uttalad relation mellan praxisgrundad och forskningsgrundad kunskap. Idag finns det dock ett stort behov av ökad medvetenhet om undervisningens kärnfrågor och den pedagogiska verksamhetens komplexitet bland lärarstuderande men även inom lärarkåren som helhet. Den didaktiska analysen, som presenteras i boken, är ett redskap med syfte att lyfta fram betydelsefulla delar av kärnan i alla former av organiserad pedagogisk verksamhet med hänsyn tagen till dess specifika innehåll, tradition och kultur. Främsta fokus är samspelet mellan lärare–barn eller elev–innehåll–metod, vilket inbegriper de sociala möten och den kommunikation som hela tiden äger rum mellan aktörerna. Genom analysen förenas de didaktiska frågorna om mål, planering, genomförande och utvärdering av pedagogisk verksamhet med vetenskaplig didaktisk/pedagogisk kunskap om lärande och kunskapsutveckling. Boken vänder sig till samtliga lärare oavsett ämne och skolform, men den är särskilt angelägen för lärarstuderande, eftersom den ger underlag för didaktiska frågeställningar inom inriktningar och specialiseringar samt väcker inspiration till examensarbeten. Därtill kan boken ge värdefulla insikter för alla handledare och lärarutbildare i såväl den verksamhetsförlagda som den högskoleförlagda delen av lärarutbildningen.
9789144036861 -
BARNS SOCIALA SAMVARO - Inklusion och exklu...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2003, 227 s., övers. från norskan av Inger Lindelöf
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144026994
- Titel
- Barns sociala samvaro - - inklusion och exklusion i förskolan
- Författare
- Ytterhus, Borgunn
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 227 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolan är en verksamhet för ett stort antal och en mångfald av barn. Den här boken handlar just om barn och deras sociala samvaro i förskolan, om möten i mångfalden. Vi vet att barn upptäcker världen genom att undersöka och utforska sig själva, andra människor och omgivningen. Varje barn har rätt att få göra detta utifrån sina egna förutsättningar och att genom olika erfarenheter få uppleva sig själv som värdefull och accepterad i förskolan. Boken ger en ny och spännande introduktion till förståelsen av barns sociala samvaro grundad på barnens egen tolkning av de sociala samvaroprocesserna, bl.a. inklusion och exklusion. Barnens syn på den sociala samvaron i vardagen underbyggs med teori, företrädesvis från det sociologiska men också det pedagogiska området. Den kunskap som barnen ger uttryck för kan användas av de vuxna för att ytterligare främja barns erövrande av omvärlden. Barns sociala samvaro är avsedd för lärarutbildningen, i synnerhet utbildningen för förskola och grundskolans lägre stadium, men också för alla dem som arbetar med barn i dessa åldersgrupper. Boken erbjuder även intressant läsning för föräldrar och andra som dagligen umgås med barn. Översättning: Inger Lindelöf
9144026994 -
LÄRANDE I PRAKTIKEN - Ett sociokulturellt per...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Norstedts, 2006, 279 s., 8:e tryckn.; samma text som i senare upplagor (Studentlitteratur)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172274360
- Titel
- Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
- Författare
- Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 529 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Kulturella förhållandens betydelse för lärandet är de flesta lärare väl medvetna om, men precis hur samspelet mellan lärande och omvärld går till klarläggs för första gången på svenska i denna bok. Perspektivet är grundat i den ryske psykologen Vygotskys utvecklingssyn, och innebär i korthet att kommunikation är den viktigaste komponenten i en inlärningssituation
9172274360 -
LÄRA BARN SKAPA - Kreativt arbete med barn
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 1994, 176 s. + 16 s. (färgpl.), övers. av Sten Andersson
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144395019
- Titel
- Lära barn skapa - Kreativt arbete med barn
- Författare
- Barnes, Rob
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1994
- Omfång
- 183 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns bilder avspeglar deras personliga mognad och medvetenhet. I former och symboler beskriver de sin värld, och möjligheten att uttrycka sig i bild kan vara avgörande för deras utveckling. Hur kan vi i förskolan och skolan hjälpa barnen att utveckla sitt bildspråk? Hur ger vi dem idéer och inspiration? Denna bok handlar om skapande arbete med barn i åldern fyra till nio år. Praktiska exempel varvas med redogörelser för hur barn tecknar, vilken typ av bilder de gör i olika åldrar, hur de löser problem och hur vi kommenterar deras alster på ett sätt som uppmuntrar kreativiteten. Författaren undviker begreppsmodeller och lyfter istället fram praktiska erfarenheter av skapande arbete med barn.Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare.
9144395019 -
Maria Montessori - Anteckningar ur ett liv
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2000, 131 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144013035
- Titel
- Maria Montessori : anteckningar ur ett liv
- Författare
- Signert, Kerstin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 131 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För många människor är montessoripedagogiken identisk med det undervisningsmaterial som konstruerades av Maria Montessori i början av 1900-talet. Syftet med denna bok är att visa en annan sida av hennes pedagogik, en sida där Montessoris tankar om barn och undervisning kommer fram. Boken ger inledningsvis en bild av Maria Montessori, från hennes barndom fram till studierna och öppnandet av den första skolan, Casa dei Bambini, i Rom 1907. Här ges också en beskrivning av de pedagoger som Montessori kom i kontakt med, personligen eller genom litteraturen, och hur hon påverkades av dem och vidareutvecklade deras teorier. Vidare tar författaren upp Montessoris holistiska syn och tankar om freden, fram till det att hon nominerades till Nobels fredspris i slutet av sin levnad. I bokens senare del beskrivs montessorirörelsens utveckling i Sverige 1920–1999. Avslutningsvis behandlas den kritik som förekommit och som fortfarande förekommer, både mot Maria Montessori själv och hennes pedagogik.
Boken är lika viktig inom grundutbildningen som i fortbildningen av lärare och förskollärare. Den är också värdefull för andra som är intresserade av att få veta mer om personen Maria Montessori och den pedagogik hon skapade.
9144013035 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144114668
- Titel
- Ny i förskolan : med ett interkulturellt förhållningssätt
- Författare
- Letzén, Maria
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 141 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 190 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inflyttningen till Sverige är omfattande och för många barn och deras vårdnadshavare sker den första kontakten med det nya samhället via förskolan. En verksamhet med interkulturell inriktning och ett främjande förhållningssätt som passar alla barn, oavsett härkomst och livserfarenheter, ligger i tiden. Förskolan bör spegla samhället som det ser ut i dag där pedagogerna blir tydliga förebilder för en mångkulturell samhörighet. Pedagoger och barn skapar en ny gemensam kultur i stöd av läroplanen och i nära samarbete med vårdnadshavare.
I boken får du följa Hanah, ett barn på fyra år, som nyligen kommit till Sverige och går på förskolan Gladan. Inslagen med Hanah blandas med teori och förslag på hur en verksamhet med interkulturell inriktning kan se ut.
Ny i förskolan vänder sig till alla som verkar inom förskolan eller på annat sätt kommer i kontakt med barn och familjer med olika kulturell bakgrund.
9789144114668 -
BARN LÄSER OCH SKRIVER - Specialpedagogiska...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2011, 312 s., upplaga 1:3
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144048741
- Titel
- Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
- Författare
- Bjar, Louise - Frylmark, Astrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 312 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om de barn som av någon anledning inte lyckas med den första läs- och skrivinlärningen, de som tappar sugen och därmed tilltron till sin egen förmåga att lära.
Boken är avsedd för blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger i grundskolans tidiga år inklusive förskoleklass.
Den är också lämplig som kurslitteratur i fördjupningskurser för logopeder, psykologer och skolsköterskor samt andra som är verksamma inom elevhälsan.
9789144048741 -
FÖRSKOLAN - barns första skola!
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2015, 200 s., uppl. 1:14
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
9789144042220 -
"ANNA BRÅKAR" - att göra jämställdhet i för...
Häftad bok.
Nära nyskick. Liber, 2014, 222 s., 3:e tryckn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099528
- Titel
- Anna bråkar : att göra jämställdhet i förskolan
- Författare
- Eidevald, Christian
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 294 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken "Anna bråkar!" – att göra jämställdhet i förskolan är en grundbok i genuspedagogik för förskolan, som utvecklar tidigare genuspedagogiska böcker med hjälp av ny forskning. En teoretisk del ger en sammanfattande bild av samtidens genusforskning. I den praktiska delen belyser författaren med konkreta exempel från sin forskning hur förskollärares förhållningssätt sätter gränser för barnen. De konkreta exemplen är hämtade från fyra vanliga situationer i förskolan: samling, måltid, fri lek och påklädning.
Vidare beskriver och analyserar författaren hur olika förskolor arbetar genuspedagogiskt, vilket han studerade i projektet Förskolan som jämställdhetspolitisk arena.
Författarens utgångspunkt är att förskollärares förväntningar på barnen till stor del kommer att bestämma hur barnen uppfattar sina möjligheter att vara. Risken är att barnen styrs att uppfatta förskollärares förväntningar som det sanna och kanske det enda sättet att vara på – inte som ett av flera sätt. Detta innebär att den stora utmaningen i förskollärarnas arbete är att bli medvetna om sina förväntningar, då man inte ser på dem som förväntningar utan snarare som ”självklarheter”.
”Anna bråkar!” – att göra jämställdhet i förskolan vänder sig både till blivande och till yrkesverksamma förskollärare.
Om författaren
Christian Eidevald disputerade 2009 med avhandlingen Det finns inga tjejbestämmare – att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek. Christian är docent i förskoledidaktik vid Stockholms universitet.
Sagt om boken
"Författaren beskriver på ett pedagogiskt och lättillgängligt sätt hur förskollärarnas förväntningar påverkar barnens uppförande utifrån ett genusperspektiv. Författaren uppmuntrar läsaren att på ett djupare plan reflektera kring genus och jämställdhet och att det viktiga i arbetet är att öppna upp för fler möjligheter och mindre begränsande normer för båda könen." BTJ, Therese Nordholm, häfte 11115038
9789147099528 -
Barn utvecklar sitt språk; Andra upplagan
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2016, 296 s., uppl. 2:9
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144067438
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Bjar, Lousie
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med andra? Och vad händer när samspelet med andra inte alls fungerar? I den här boken beskriver femton forskare barns talspråkliga och skriftspråkliga utveckling. Författarna behandlar såväl den normala första- och andraspråksutvecklingen som den som berörs av olika typer av hinder, t.ex. neuropsykiatriska problem eller dyslexi. De olika kapitlen rör bland annat frågan om det finns en biologiskt betingad kritisk period för språkinlärning, vilka faktorer som påverkar barns och ungdomars skolframgång, hur de utvecklar sin förmåga att läsa och skriva på egen hand samt deras möten med skriften och olika skriftspråkliga världar. Mer teoretiska resonemang, där grundläggande begrepp presenteras och förklaras, varvas med fallstudier som visar hur språkutvecklingen hos ett antal barn kan gestalta sig. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola, men också till andra som i sin verksamhet möter barn som är i färd med att utveckla sitt språk, såsom specialpedagoger, talpedagoger, logopeder och barnskötare. Andra upplagan
9789144067438 -
SKRIFTSPRÅKUTVECKLING GENOM LEK - Hur skri...
Häftad bok.
Nyskick. NoK, [2002], 158 s., förlagsnytt ex.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127722934
- Titel
- Lärare Lär Skriftspråksutveckling genom lek : Print on demand
- Författare
- Eriksen Hagtvet, Bente
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tidig skriftspråksstimulering handlar inte alls om att pressa barnen, utan om att fånga upp deras spontana intressen. Många barn finner stor glädje i att leka med bokstäver och ord långt innan den formella läs- och skrivundervisningen börjar. Det handlar inte om en färdighetsorienterad undervisning utan snarare om en lekläsning och en lekskrivning som hjälper till att avdramatisera läs- och skrivinlärningen i skolan.
Boken Skriftspråksutveckling genom lek ingår i Lärare Lär-serien som inspirerar, väcker debatt och för ut aktuell forskning inom pedagogik och lärande.
Denna titel är en beställningsvara, vilket innebär att den trycks först när en order läggs. Leveranstid är 5-8 vardagar. I övrigt är det ingen skillnad mot andra tryckta böcker.
9789127722934 -
De yngre barnens läroplanshistoria - från 18...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2008, 216 s., uppl. 1:4
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040592
- Titel
- De yngre barnens läroplanshistoria
- Författare
- Ann-Christine Vallberg Roth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Samordningen av den svenska förskolan, fritidshemmet och grundskolan har i förening med det professionaliserade läraruppdraget aktualiserat ett tydligt problem hur kan de yngre barnens läroplanshistoria tydliggöras och kommuniceras?
I sammanslagningen med skolan riskerar den omfattande kunskap om de yngre barnens verksamhet och omsorg, som byggts upp utanför skolans ramar, att gå förlorad. Förskolan och fritidshemmet har tidigare inte haft en läroplan av skolans art och de yngre barnens pedagogik behöver klargöras i sitt sammanhang. Författaren speglar förskolans läroplanshistoria i skolans och fritidshemmets, vilket bidrar till att tydliggöra något av en helhet i de yngre barnens historiska läroinnehåll från mitten av 1800-talet till i dag. I boken används ett vidgat läroplansbegrepp, vilket ger möjlighet till analys och jämförelse av innehållet i olika typer av pedagogiskt riktgivande texter över tid. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9789144040592 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144015750
- Titel
- Ledarstilar i klassrummet
- Författare
- Stensmo, Christer
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 246 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok fokuserar lärares olikheter. Det finns inget sätt att undervisa, leda och lära som passar alla. Liksom elever måste finna sitt bästa sätt att arbeta och lära, måste lärare söka sitt bästa sätt att undervisa och leda i klassrummet och andra pedagogiska rum. I boken behandlas sex olika ledarstilar som baseras på olika principer och antaganden om människans natur, och om hur undervisning och ledarskap i klassrummet bör utformas. De sex stilarna namnges efter sina upphovsmän: Sonia Burnard, Lee och Marlene Canter, Jacob Kounin, Rudolf Dreikurs, William Glasser och Thomas Gordon.Det som skiljer ledarstilarna starkt åt är deras syn på kontroll i klassrummet. Det finns å ena sidan stilar som grundar sig på att lärarna bör ha kontrollen i klassrummet och å andra sidan de som menar att eleverna bör ha självkontroll. Boken avslutas med ett kapitel där verksamma och blivande lärare ges möjlighet att reflektera över vilken sorts ledare de själva vill vara.Boken är främst avsedd för lärarutbildning samt för lärare i grundskola och gymnasium. Den har också mycket att säga förskollärare, fritidspedagoger, barn- och ungdomsledare, personalutbildare samt ledare för andra pedagogiska verksamheter. Den är lämplig som litteratur på högskole- och universitetskurser i pedagogik samt inom andra beteendevetenskapliga ämnen.
9789144015750 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144009636
- Titel
- Att förstå förskolan : vardagslivets institutionella ansikten
- Författare
- Markström, Ann-Marie
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 236 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 347 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är typiskt för förskolan som institution? Hur skapas och upprätthålls förskolans praktik genom barnens, föräldrarnas och personalens föreställningar och sätt att agera i vardagen?
Vardagen karaktäriseras av en tidens och rummets pedagogik där social ordning upprätthålls via scheman, rutiner, predefinierade rum och andra materiella resurser. Förskolan kännetecknas samtidigt av en mängd outtalade villkor och regler som föräldrar, barn och personal förhåller sig till på olika sätt i relation till dessa institutionella ramar. Barn, föräldrar och personal följer, överträder och skapar även egna sociala ordningar som kommer till uttryck via samspelet mellan hem och förskola i vardagen, men också i mötet mellan förskolans lärare och föräldrar i särskilt avgränsade utvecklingssamtal.
Denna bok bidrar till förståelsen av förskolan som en del av skolan, med egen läroplan och starten på det livslånga lärandet. Den problematiserar och analyserar vardagens möten och förhandlingar mellan föräldrar, barn och personal samt deras olika föreställningar om förskolan och barnen i förskolan.
Boken vänder sig till studenter och professionella inom utbildningsområdet men även till andra yrkesgrupper som arbetar med barn och familj, t.ex. sjuksköterskor och socionomer, samt till föräldrar och andra intresserade.
9789144009636 -
Uppskattande ledarskap - i skolan
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur, 2013, 165 s., uppl. 1:2; övers. fr. norskan av Sten Andersson
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144077468
- Titel
- Uppskattande ledarskap - i skolan
- Författare
- Tiller, Tom
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 165 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 251 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Uppskattande ledarskap är en avgörande faktor för en god arbetsmiljö. En större betoning på uppskattande kommunikation i mötet med de anställda ökar frisknärvaron och arbetsglädjen.
Kompetensen att uppskatta är något som man måste lära och tillägna sig, och de flesta ledare kan bli bättre på detta område. Bäst blir resultaten om de små greppen i vardagen kan knytas till de stora dimensionerna, exempelvis ledarnas värderingar.
I denna bok har författarna varit angelägna att betona hur även små uppskattande tecken och kommentarer från ledningens sida kan få stora positiva konsekvenser. Exemplen från författarnas forskning inom områden som skolor, idrott, kommuner och näringsliv är lärorika och uppmuntrande; de visar hur ledare har lärt sig uppskattningens betydelse, praktiserar sin nya kunskap och de konsekvenser det får.
Boken vänder sig till skolledare och lärare inom alla skolformer.
9789144077468 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9188298833
- Titel
- Samspel och ledarskap : en vardagsbok för pedagoger
- Författare
- Wahlström, Gunilla O
- Förlag
- Runa
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 143 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 235 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författaren bjuder frikostligt på sina kunskaper och erfarenheter från otaliga arbetslag och ledarutbildningar. Boken innehåller många praktiska exempel som tydliggör budskapet.
Läs mer
Boken beskriver samspelets och ledarskapets villkor, framför allt i dagens skola och förskola i förhållande till det pedagogiska uppdraget. Ledaren och gruppen står i fokus för boken liksom en rad konkreta verktyg för bland annat konflikthantering. Innehållet konkretiseras också av personligt berättade episoder som vi alla kan känna igen.
Om författarna
Gunilla O. Wahlström är lågstadielärare med en rad påbyggnadsutbildningar i USA och England i konflikthantering samt handledarutbildning och utbildning i psykosocialt arbetssätt inom S:t Lukasstiftelsen. Gunilla O. Wahlström är välkänd som föreläsare, handledare och författare.
9188298833 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9144036698
- Titel
- Interkulturell pedagogik i teori och praktik
- Författare
- Lahdenperä, Pirjo
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 178 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 267 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna antologi handlar om interkulturell pedagogik och de utbildningsmässiga frågeställningar och utmaningar som denna inriktning inom pedagogiken lyfter fram och behandlar. Boken erbjuder en bred bild av interkulturell pedagogik i Sverige och ger exempel på skiftande ämnesmässiga tillämpningsområden. Bidragen i boken definierar kunskapsområdet interkulturell pedagogik med dess målsättningar i historisk belysning samt ger en ansats till interkulturell kunskapsteori. Boken ger också tips och idéer om hur skolan och den högre utbildningen kan utvecklas som en interkulturell lärandemiljö samt hur läraren kan fördjupa sin interkulturella kompetens och kommunikation i undervisningen.
I boken kommer du att finna både handfasta råd och inspiration till egen utveckling inom det spännande fält som av alltfler benämns interkulturell pedagogik. Författarna förmedlar också erfarenheter kring vad det innebär att arbeta och reflektera från ett interkulturellt perspektiv. I boken presenteras högskolepedagogiska frågeställningar, men paralleller kan med fördel dras till alla delar av skolväsendet och andra offentliga verksamheter.
Boken vänder sig till all skolpersonal, studerande och lärare vid högskolor och universitet och till dem som är intresserade av mångkulturella och interkulturella utbildningsfrågor och utmaningar.
9144036698 -
ATT UNDERVISA FÖR UTVECKLING - En pedagogis...
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur, 2000, 337 s., övers. av Björn Nilsson
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144002564
- Titel
- Att undervisa för utveckling - En pedagogisk resurs för global medvetenhet
- Författare
- Fountain, Susan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 338 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn och ungdomar möts dagligen av information om globala frågor som våld, fattigdom, svält, fördomar och miljöförstöring. Denna bok visar hur läraren kan väcka elevernas engagemang för globala angelägenheter och främja deras respekt för mänskliga rättigheter, för naturen och för andra kulturer. Boken är tänkt som en handbok för lärare i alla ämnen och på alla stadier – från lågstadiet till gymnasiet – och ger mängder av förslag på spännande och handfasta aktiviteter som kan integreras i den vanliga undervisningen. Under fem huvudteman – ömsesidigt beroende; bilder och upplevelser; social rättvisa; konflikter och konflikthantering samt förändring och framtid – tar författaren upp olika globala frågor som är centrala för denna typ av undervisning. Samtidigt som boken ger konkret handledning lämnar den utrymme åt läraren att själv välja aktiviteter som passar elevernas ålder och intressen. Boken är fylld med fotografier, teckningar och arbetsmaterial som väcker inspiration och motivation.Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
9144002564 -
Skolinspektion för bättre skolor
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2008, 238 s., 2 mindre hörnveck i inlagan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144050072
- Titel
- Skolinspektion för bättre skolor
- Författare
- Löwing, Mats - Bergeå, Erik
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 237 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 341 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok beskriver författarna hur skolinspektioner kan gå till på gräsrotsnivå. Det innebär att läsaren får kunskap om vad som sker när inspektörer möter skolorna och skolornas olika representanter; hur de arbetar och tänker; vilka bedömningsgrunder de har samt vilka bedömningar detta leder till. Detta och mycket mera exemplifieras utifrån ett antal inspektörers berättelser.Författarna utgår från olika sakområden och skolformer, vilket ger en bred och allsidig bild av inspektionen.Boken har sin givna plats i skolledar- och lärarutbildningar, och kan med fördel användas som fortbildningslitteratur för lärare och rektorer samt för kommunala skoltjänstemän och politiker.
9789144050072 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9147049839
- Titel
- Interaktion i pedagogiska sammanhang
- Författare
- Lindblad, Sverker
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 255 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när barn leker eller när ungdomar samtalar i skolan, och vad betyder leken och samtalen för deras lärande, socialisation och identitetsskapande? I boken presenteras ett perspektiv för att svara på sådana frågor.
Läs mer
Författarna redovisar undersökningar från förskola, skola och fritidshem som på olika sätt beskriver hur komplex den pedagogiska vardagen är, och att det är nödvändigt att ompröva gamla ”sanningar” i synen på barns och ungdomars sociala samspel.
Om författarna
Huvudredaktörer är Sverker Lindblad, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, och Fritjof Sahlström, forskare vid Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet.
9147049839 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789198084979
- Titel
- Läraren inom mig : pedagogiska berättelser
- Författare
- Körling, Anne-Marie
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 147 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 370 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Anne-Marie Körling:
"Det handlar om valet att bli lärare och om de utmaningar som ständigt finns inom läraryrket. För läraryrket är både lätt, underbart, svårt, ansvarsfullt och meningsskapande. Också för läraren inom mig. Jag vill öppna dina sinnen för det inre arbetet, att släppa fram och våga prata om känslor av såväl skam som stolthet, om att lyckas och misslyckas och känslan av frihet att undervisa då man är med eleverna inte emot. "
Innehåll
Inledning
v Jag säger upp mig!
Avskrivning
Upplevelsen av att kunna
Pedagogisk rond
Ingen kurs i självförsvar
Variationer av relationer
Skolanknytning
Eleven bär sitt namn
Vem är du?
Tidernas gemenskap
Eleven på bordet
Pappret i papperskorgen
Gemenskap och tillhörighet
Föreställningen om stenen
En bule till fikat
Mobilen i kyrkan
Avbrott för utbrott
Den där klassen!
Den levande läroplanen
Att huka sig
Stå och stampa
Den lärande gropen
Att ligga på bänken
Livsläsningen
Att utbilda i ansvar
Hjälp!
Hjälp till självhjälp
Självständigheten kan
Lärarens kreativitet!
Själv-ständigt-ihop
Eleven som gick sin väg
Hållbara läraren
En annan hösttermin
Frid vare med oss
Slutbetänkande
Inte utan mitt bibliotek!
Jag vill tacka
Redaktör Leif Mathiasson
9789198084979 -
Interkulturell pedagogik i teori och praktik
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2004, 178 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144036698
- Titel
- Interkulturell pedagogik i teori och praktik
- Författare
- Lahdenperä, Pirjo
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 178 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 267 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna antologi handlar om interkulturell pedagogik och de utbildningsmässiga frågeställningar och utmaningar som denna inriktning inom pedagogiken lyfter fram och behandlar. Boken erbjuder en bred bild av interkulturell pedagogik i Sverige och ger exempel på skiftande ämnesmässiga tillämpningsområden. Bidragen i boken definierar kunskapsområdet interkulturell pedagogik med dess målsättningar i historisk belysning samt ger en ansats till interkulturell kunskapsteori. Boken ger också tips och idéer om hur skolan och den högre utbildningen kan utvecklas som en interkulturell lärandemiljö samt hur läraren kan fördjupa sin interkulturella kompetens och kommunikation i undervisningen.
I boken kommer du att finna både handfasta råd och inspiration till egen utveckling inom det spännande fält som av alltfler benämns interkulturell pedagogik. Författarna förmedlar också erfarenheter kring vad det innebär att arbeta och reflektera från ett interkulturellt perspektiv. I boken presenteras högskolepedagogiska frågeställningar, men paralleller kan med fördel dras till alla delar av skolväsendet och andra offentliga verksamheter.
Boken vänder sig till all skolpersonal, studerande och lärare vid högskolor och universitet och till dem som är intresserade av mångkulturella och interkulturella utbildningsfrågor och utmaningar.
9144036698 -
Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur, 2009, 304 s., uppl. 1:2
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144051192
- Titel
- Med sikte på förskolan : - barn i behov av stöd
- Författare
- Sandberg. Anette
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 435 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok presenterar och beskriver det specialpedagogiska området så som det gestaltar sig i förskolan och fördjupar förståelsen och kunskapen om förskolebarn i behov av särskilt stöd. Boken behandlar olika områden som har sin utgångspunkt i studier som författarna genomfört i samverkan med lärare i förskolan, andra professionella och föräldrar. Med hjälp av tankeväckande beskrivningar sammanflätas skildringar av barnens, familjens, förskolans och andra pro-fessionella experters vardag med ett teoretiskt tänkande.
Boken inleds med en introduktion kring det specialpedagogiska fältet. Därefter följer tretton kapitel om bl.a.:
-
pedagogiskt stöd och pedagogiska metoder
-
språkutveckling och flerspråkighet
-
bokstavsbarn
-
rörelsehinder och utvecklingsstörning
-
social kompetens, engagemang och delaktighet
-
föräldrasamverkan
-
ICF-CY
Boken vänder sig till blivande lärare i förskolan, speciallärare och specialpedagoger. Den bör också läsas av alla som arbetar i förskolan och som möter barn i behov av stöd samt politiker och kommunala skoladministratörer.
9789144051192 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147099610
- Titel
- Förskolan - arena för barns lärande
- Författare
- Sheridan, Sonja
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilken roll spelar förskolan för de yngsta barnens lärande? I den här boken presenterar sju forskare sina studier om vad som karakteriserar förskolan som lärandemiljö. I ett treårigt projekt har de undersökt olika förskolors pedagogiska kvalitet, föräldrars och lärares attityder till förskolan och barns lärande, samt barns förståelse och agerande inom fyra områden: matematik, språk och kommunikation, samspel och flerspråkighet. I boken utgår forskarna från bland annat följande frågor: Vilka förutsättningar för lärande har de yngsta barnen i förskolan? Vad lär de sig? Vilken roll spelar förskolans kvalitet? Vilka attityder har lärare och föräldrar till förskolan och barns lärande?
9789147099610 -
NEUROPEDAGOGIK - Om komplicerat lärande; An...
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur, 2006, 270 s.,
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144046472
- Titel
- Neuropedagogik : om komplicerat lärande
- Författare
- Adler, Björn
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 401 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken i ämnet neuropedagogik tar upp själva lärandet och belyser det utifrån olika perspektiv. Allt lärande förutsätter närvaro av både känslor och förnuft i god balans. Boken väver samman aktuella kunskapsrön om hjärnan utifrån neurovetenskapliga och neuropsykologiska perspektiv och omsätter dessa till den pedagogiska vardagen - därav namnet Neuropedagogik. Författarna belyser de tre stora diagnosgrupperna dyslexi, dyskalkyli, dyspraxi i en och samma bok, vilket gör den unik i sitt slag. De tre diagnoserna behandlar problem med barns/elevers förmåga att läsa, räkna och skriva. En djupare kunskap om och förståelse av dessa diagnoser leder till bättre hjälpinsatser i lärares vardagsarbete. Boken har kompletterats med bilagor där olika former av kognitiv träning exemplifieras. Boken vänder sig till lärarstudenter och till yrkesverksamma lärare och specialpedagoger. Den kan också med fördel läsas av personal inom barn- och skolhälsovård och andra som intresserar sig för ämnet neuropedagogik.
9144046472 -
SKOLLEDARSKAP - Om att leda förskolans och...
Häftad bok.
Nära nyskick. Norstedts juridik, 2013, 257 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789139111764
- Titel
- Skolledarskap : om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete
- Författare
- Rapp, Stephan
- Förlag
- Norstedts Juridik AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 257 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 160 x 240 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 412 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningen inom skolväsendet ska vara likvärdig inom varje skolform och inom fritidshemmet oavsett var i landet den anordnas. Det slår skollagen fast! Trots detta och trots att alla som arbetar i förskolan och skolan ser strävan mot likvärdighet som självklart, finns skillnader mellan såväl förskolor som skolor. En av dem som har störst möjlighet att påverka utbildningens innehåll och därmed likvärdigheten är förskolans chef och skolans rektor. I Skolledarskap diskuteras uppdraget för förskolechefen och rektorn utifrån ett antal perspektiv. I syfte att öka förståelsen för dagens ledaruppdrag ges inledningsvis en kort historisk tillbakablick. Därefter diskuteras bl.a. ledaren som myndighetsutövare, vad skolans kultur kan medföra och hur mål och resultatstyrning och administrativa rutiner kan inverka på verksamheten. I boken visas också konkreta exempel på hur ett systematiskt kvalitetsarbete kan utformas. Avslutningsvis ges några utblickar som kan komma att få betydelse för framtidens förskola och skola. I boken medverkar åtta författare, samtliga med särskild sakkunskap inom sina områden. Boken vänder sig till alla som arbetar i skolan och till dem som är förtroendevalda till att styra skolan. Den är lämplig att använda i olika utvecklingsarbeten och är också tänkt att utgöra ett värdefullt inslag i skolledarutbildningar, inte minst då i det statliga rektorsprogrammet tredje del, Skolledarskap. Arbetet har utförts under redaktion av Stephan Rapp, docent i pedagogik och utbildningsdirektör i Jönköpings kommun. Övriga författare är verksamma inom förskola och skola och/eller är lärare inom högskola och universitet.
9789139111764 -
Från joller till läsning och skrivning
Inbunden bok.
Nära nyskick. Gleerups, 1997, 198 s., 4:e tryckn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140622655
- Titel
- Från joller till läsning och skrivning
- Författare
- Ragnhild Söderbergh (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 1996
- Bandtyp
- Board book
- Vikt
- 480 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Från joller till läsning och skrivning är avsedd för studenter vid universitet och högskolor och för redan yrkesverksamma i fortbildnings- och självstudiesyfte.
Från joller till läsning och skrivning är en bok om hur barn lär, utvecklar och använder sitt språk. Boken ger insikter på ett mer generellt plan om människans lärande och kommunikation och om språkets struktur, funktion och dynamik.
I boken medverkar arton nordiska forskare, var och en inom sitt specialområde.
Ragnhild Söderbergh är professor emerita i barnspråk vid Lunds universitet.
9789140622655 -
HØJSKOLEPÆDAGOGIK - En fortælling om livsop...
Häftad bok.
ISBN 9788771296877
Nyskick. KLIM, 2016, 254 s., hft. med flikar [danskt band]; på danska; Hvad gør en højskole til en højskole og ikke til en hvilken som helst skole eller til et hvilket som helst andet tilbud i oplevelsesøkonomien? Hvad er det i højskolernes praksis, … … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK9788771296877 -
LIVET VI LEVER NU - Om språkutveckling i va...
Häftad bok.
Nyskick. Förlag Kastanjen, 2003, 149 s., 3:e tryckn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197385905
- Titel
- Livet lever vi nu : om språkutveckling i vardagen i en mångkulturell skola
- Författare
- Nordheden, Inger
- Förlag
- Norsborg : Kastanjen
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
9197385905
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn