-
Det här förändrar allt : kapitalismen kontra...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2015. 654 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170378614
- Titel
- Det här förändrar allt : kapitalismen kontra klimatet
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 654 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 226 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 1020 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- DET FINNS ingen nutida tänkare som så skickligt berättat om vår tid och vart vi är på väg som Naomi Klein. Hennes No Logo och Chockdoktrinen är moderna samhällsanalysklassiker och nu har hon gett sig i kast med den verkliga ödesfrågan klimatet.
Världen går mot sin undergång och väldigt lite görs för att försöka undvika katastrofen. I Det här förändrar allt försöker Naomi Klein ta reda på varför. Och hon gör det genom att beskriva världen precis som den är just nu: vilka är det som bestämmer, vad bestämmer de och vad är de ute efter.
Den mest avgörande insikten för både Klein och oss läsare är mötet med Stilla Havs-republiken Nauru. Det lilla örikets landmassa bestod i huvudsak av fosfor som de sålde dyrt till konstgödselindustrin. Det var deras guld, deras lycka fram till slutet av 90-talet då knappt något fanns kvar av öriket, medan havsvattennivån steg oroväckande snabbt. När öriket var som rikast, stod befolkningen på kanten till det stora gruvhålet. Naurus öde kan liknas vid en skeppsbruten som säljer sin flytväst till högstbjudande.
Och det gäller inte bara Nauru. Vi gör samma sak över hela klotet. De rika blir rikare, hjulen snurrar snabbare men jorden töms, blir ett skal av halvdöd industriskog, stora öknar och döda jordar. Detta fångas i Det här förändrar allt med obönhörlig precision.
Men det vore inte Naomi Klein om hon inte också lyckades inge läsaren hopp. Det är en bok som säger att den här skräckberättelsen kan få ett lyckligt slut det bestämmer vi.
Ordfront Förlag 1 9789170378614 -
Chockdoktrinen : katastrofkapitalismens genom...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 2007. 678 sidor.
Nära nyskick. Inb med skyddsomslag, 678 sidor. Ordfront (Stockholm, 2007). "passionerad, överväldigande informativ, underbart kontroversiell och skrömmande av bara fan" John Le Carré. Översättning Stefan Gundernäs, Stefan Lindgren. läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170371561
- Titel
- Chockdoktrinen : katastrofkapitalismens genombrott
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 678 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 155 x 221 mm Ryggbredd 46 mm
- Vikt
- 956 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nu kommer Chockdoktrinen, den efterlängtade uppföljaren till No Logo. En omskakande och nydanande analys av världen under katastrofkapitalismens epok.
När stormen Katrina drog in över USA och förstörde delar av New Orleans, bl.a. merparten av stadens skolor, skrev den nyliberala ekonomins gudfader Milton Friedman en artikel där han manade till omedelbar handling. Katastrofen innebar en unik chans för staden. I stället för att bygga upp de gamla skolorna skulle man i ett enda kraftfullt slag privatisera hela skolväsendet. Inte helt oväntat kom hans recept att följas till punkt och pricka.
Det är kriser och katastrofer som skapar förändring, säger Friedman och den nuvarande amerikanska statsledningen. Och om inte förstörelsen kommer med naturens hjälp kan man själv åstadkomma den med massiva truppinsatser och högteknologiska vapen som i Irak.
Naomi Klein undersöker den oemotståndliga idén om att sopa bort allt som anses föråldrat eller hindrande och börja om från scratch. Hon söker sig historiskt tillbaka på två vägar. Den ena för till hemliga psykologiska experiment på 1960-talet om hur man genom att utplåna sinnesintryck kan påverka och styra människor och vars slutpunkt är Abu Ghraib och Guantanamo Bay. Den andra leder till Chicagouniversitetets ekonomiska fakultet och hur denna utvecklades till en politisk idéfabrik. Härifrån fick världens politiker föreskrifter om hur deras länder med hjälp av chockterapi skulle omformas efter en kompromisslös nyliberal modell.
Chockdoktrinen kommer med säkerhet att bli 2007 års mest omtalade samhällsbok.
Ordfront Förlag 9789170371561 -
Stängsel och öppningar Rapporter från global...
Pocketbok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2003. 264 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173249843
- Titel
- Stängsel och öppningar Rapporter från globaliseringens frontlinje
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 179 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 147 g
- Språk
- Svenska
Ordfront Förlag 1 9789173249843 -
This Changes Everything
Häftad bok. Penguin. 2014. 533 (31) sidor.
Mycket gott skick. Oläst/unread, skada/damage övre/top hörn/corner, prislapp på bakre pärm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781846145063
- Titel
- This Changes Everything
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Penguin
- Utgivningsår
- 2014
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 234 mm Ryggbredd 32 mm
- Vikt
- 850 g
- Språk
- English
Penguin 9781846145063 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789173248655
- Titel
- No logono space, no choice
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 563 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 223 mm Ryggbredd 37 mm
- Vikt
- 1099 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- No Logo är det senaste decenniets i särklass mest omtalade samhällsbok över hela världen.
Naomi Klein tar oss med på en häpnadsväckande och skrämmande resa i varumärkenas och de moderna storföretagens värld. Från styrelserummen och reklam-byråerna där besluten fattas och konsumtionsdrömmarna skapas till de koncentrationslägerlika fabriksstäder i tredje världen där Nike, Tommy Hilfiger och Diesel bedriver sin tillverkning till närmast obefintliga kostnader.
Dagens globaliserade storkoncerner säljer inte varor utan varumärken. Reklamen invaderar varje ledigt utrymme i samhället, ockuperar människors tankar och drömmar.
Vi lever i en värld där allt är till salu och där medborgaren förvandlats till konsument. Skolor, sjukhus, ja hela städer bjuder ut sig till privatföretag och låter dem bestämma vilka budskap som ska få förekomma på allmänna platser.
Människorna ska tro på varumärkena men inte hoppas på företagen. Anställningsförhållandena görs idag kortvariga och osäkra, fler och fler människor är anställda av olika bemanningsföretag, allt för att storkoncernerna ska slippa ansvar för sin personal.
Naomi Klein berättar också om motståndet, om Adbusters som angriper reklamen med humorn som vapen, om Reclaim the streets och den nya politiska anti-globaliseringsrörelsen.
I No Logo möter vår tids märkesmedvetna och coola attityd det klassiska samhällsengagemanget. Detta är boken som gör det möjligt att förstå Seattle, Göteborg och Genua. Förord av Mikael Löfgren och ett nyskrivet efterord av Naomi Klein.Författaren: Naomi Klein föddes i Montreal 1970 och är en mång-faldigt prisbelönt journalist. Hon skriver i tidningar som The New York Times, The Village Voice, The New Statesman, Newsweek International och skriver varje vecka en krönika i The Toronto Globe and Mail. Naomi Klein förekommer ofta som debattör i olika medier och gästföreläser också på Harvard, Yale och New York University.
Ordfront Förlag 1 9789173248655 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9173248657
- Titel
- No logono space, no choice
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 563 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 223 mm Ryggbredd 37 mm
- Vikt
- 1099 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- No Logo är det senaste decenniets i särklass mest omtalade samhällsbok över hela världen.
Naomi Klein tar oss med på en häpnadsväckande och skrämmande resa i varumärkenas och de moderna storföretagens värld. Från styrelserummen och reklam-byråerna där besluten fattas och konsumtionsdrömmarna skapas till de koncentrationslägerlika fabriksstäder i tredje världen där Nike, Tommy Hilfiger och Diesel bedriver sin tillverkning till närmast obefintliga kostnader.
Dagens globaliserade storkoncerner säljer inte varor utan varumärken. Reklamen invaderar varje ledigt utrymme i samhället, ockuperar människors tankar och drömmar.
Vi lever i en värld där allt är till salu och där medborgaren förvandlats till konsument. Skolor, sjukhus, ja hela städer bjuder ut sig till privatföretag och låter dem bestämma vilka budskap som ska få förekomma på allmänna platser.
Människorna ska tro på varumärkena men inte hoppas på företagen. Anställningsförhållandena görs idag kortvariga och osäkra, fler och fler människor är anställda av olika bemanningsföretag, allt för att storkoncernerna ska slippa ansvar för sin personal.
Naomi Klein berättar också om motståndet, om Adbusters som angriper reklamen med humorn som vapen, om Reclaim the streets och den nya politiska anti-globaliseringsrörelsen.
I No Logo möter vår tids märkesmedvetna och coola attityd det klassiska samhällsengagemanget. Detta är boken som gör det möjligt att förstå Seattle, Göteborg och Genua. Förord av Mikael Löfgren och ett nyskrivet efterord av Naomi Klein.Författaren: Naomi Klein föddes i Montreal 1970 och är en mång-faldigt prisbelönt journalist. Hon skriver i tidningar som The New York Times, The Village Voice, The New Statesman, Newsweek International och skriver varje vecka en krönika i The Toronto Globe and Mail. Naomi Klein förekommer ofta som debattör i olika medier och gästföreläser också på Harvard, Yale och New York University.
Ordfront Förlag 1 9173248657 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9781846145063
- Titel
- This Changes Everything
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Penguin
- Utgivningsår
- 2014
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 234 mm Ryggbredd 32 mm
- Vikt
- 850 g
- Språk
- English
Penguin 9781846145063 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9780241320884
- Titel
- No Is Not Enough
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Penguin Books Ltd.
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 144 x 210 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 335 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Remember when it all seemed to be getting better? Before Trump happened? Naomi Klein, internationally acclaimed journalist, activist and bestselling author, shows us how we got to this surreal and dangerous place, how to stop it getting a lot worse, and how, if we keep our heads, we can make things better. No Is Not Enough reveals, among other things, how Trump's election was not a peaceful transition, but a corporate takeover, one using deliberate shock tactics to generate wave after wave of crises and force through radical policies that will destroy people, the environment, the economy and national security. This book is the toolkit for shock resistance, showing all of us how we can break Trump's spell and win the world we need. Don't let them get away with it.
Penguin Books Ltd. 9780241320884 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 0006530400
- Titel
- No logo
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Harper Collins UK
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 400 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 129 x 198 mm Ryggbredd 1 mm
- Vikt
- 366 g
- Språk
- English
Harper Collins UK 0006530400 -
Det här förändrar allt : kapitalismen kontra...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2015. 654 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Boken vekar närmast oläst. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170378614
- Titel
- Det här förändrar allt : kapitalismen kontra klimatet
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 654 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 226 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 1020 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- DET FINNS ingen nutida tänkare som så skickligt berättat om vår tid och vart vi är på väg som Naomi Klein. Hennes No Logo och Chockdoktrinen är moderna samhällsanalysklassiker och nu har hon gett sig i kast med den verkliga ödesfrågan klimatet.
Världen går mot sin undergång och väldigt lite görs för att försöka undvika katastrofen. I Det här förändrar allt försöker Naomi Klein ta reda på varför. Och hon gör det genom att beskriva världen precis som den är just nu: vilka är det som bestämmer, vad bestämmer de och vad är de ute efter.
Den mest avgörande insikten för både Klein och oss läsare är mötet med Stilla Havs-republiken Nauru. Det lilla örikets landmassa bestod i huvudsak av fosfor som de sålde dyrt till konstgödselindustrin. Det var deras guld, deras lycka fram till slutet av 90-talet då knappt något fanns kvar av öriket, medan havsvattennivån steg oroväckande snabbt. När öriket var som rikast, stod befolkningen på kanten till det stora gruvhålet. Naurus öde kan liknas vid en skeppsbruten som säljer sin flytväst till högstbjudande.
Och det gäller inte bara Nauru. Vi gör samma sak över hela klotet. De rika blir rikare, hjulen snurrar snabbare men jorden töms, blir ett skal av halvdöd industriskog, stora öknar och döda jordar. Detta fångas i Det här förändrar allt med obönhörlig precision.
Men det vore inte Naomi Klein om hon inte också lyckades inge läsaren hopp. Det är en bok som säger att den här skräckberättelsen kan få ett lyckligt slut det bestämmer vi.
Ordfront Förlag 1 9789170378614 -
Nej är inte nog : Så står vi emot Trumps choc...
Pocketbok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2018. 270 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177750475
- Titel
- Nej är inte nog : Så står vi emot Trumps chockdoktrin och skapar en ny värl
- Författare
- Klein, Naomi
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 112 x 179 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 150 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I sin nya, hyperaktuella bok tar sig Naomi Klein an fenomenet Donald Trump. Trumps valseger var en politisk chock. Men varför vann han? Hur kom vi fram till detta surrealistiska ögonblick? Vad kan vi göra för att saker och ting inte ska bli värre? Trump må vara extrem, men han är ingen utomjording utan snarare resultatet av flera av de farligaste trenderna i politiken under de senaste femtio åren. Trump är, som Klein ser det, ett slags blandning av människa och företag. Ett levande supervarumärke, där hans familj fungerar som egna små varumärken. Trumps seger är i realiteten en kupp av storföretagen men också konsekvensen av nyliberalismens misslyckande. Försöken att privatisera allt, inklusive den politiska demokratin, har nu lett till ett USA med en VD i toppen, en superhjälte som säger sig rädda folket från allt som hotar. Men det han i själva verket står för är en rasism och ett kvinnohat som tillåtits växa eftersom det liberala USA inte på allvar har konfronterat den ekonomiska och politiska eliten. Trump är en amerikansk arketyp, men varianter av honom finns nu i nästan alla länder i världen. Nej är inte nog bygger vidare på det Naomi Klein ägnat hela sitt författarskap åt; att försöka förklara vad som ledde fram till Trump. Men boken lägger också fram en plan för hur vi kan förutse kommande chocker och förebygga dem, inte bara med motstånd utan även med tydliga alternativa program som kan konkurrera ut den trångsynta nationalismens primitiva lockelse. "Ögonöppnande läsning" Journalisten "Smart, fokuserat och välskrivet" Mattias Hagberg, Göteborgs-Posten "En väckarklocka som inger hopp" Arbetet
Ordfront Förlag 1 9789177750475 -
Nej är inte nog : så står vi emot Trumps choc...
Häftad bok. Ordfront Förlag. 2017. 270 sidor.
Mycket gott skick. Bra exemplar
Se även våra andra böckerInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170378973
- Titel
- Nej är inte nog : så står vi emot Trumps chockdoktrin och skapar en ny värld
- Författare
- Klein, Naomi
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I sin nya, hyperaktuella bok tar sig Naomi Klein an fenomenet Donald Trump.
Trumps valseger var en politisk chock. Men varför vann han? Hur kom vi fram till detta surrealistiska ögonblick? Vad kan vi göra för att saker och ting inte ska bli värre?
Trump må vara extrem, men han är ingen utomjording utan snarare resultatet av flera av de farligaste trenderna i politiken under de senaste femtio åren. Trump är, som Klein ser det, ett slags blandning av människa och företag. Ett levande supervarumärke, där hans familj fungerar som egna små varumärken.
Trumps seger är i realiteten en kupp av storföretagen men också konsekvensen av nyliberalismens misslyckande. Försöken att privatisera allt, inklusive den politiska demokratin, har nu lett till ett USA med en VD i toppen, en superhjälte som säger sig rädda folket från allt som hotar. Men det han i själva verket står för är en rasism och ett kvinnohat som tillåtits växa eftersom det liberala USA inte på allvar har konfronterat den ekonomiska och politiska eliten.
Trump är en amerikansk arketyp, men varianter av honom finns nu i nästan alla länder i världen. Nej är inte nog bygger vidare på det Naomi Klein ägnat hela sitt författarskap åt; att försöka förklara vad som ledde fram till Trump. Men boken lägger också fram en plan för hur vi kan förutse kommande chocker och förebygga dem, inte bara med motstånd utan även med tydliga alternativa program som kan konkurrera ut den trångsynta nationalismens primitiva lockelse.
"Ögonöppnande läsning"
Journalisten
"Smart, fokuserat och välskrivet"
Mattias Hagberg, Göteborgs-Posten
"En väckarklocka som inger hopp"
Arbetet
Ordfront Förlag 9789170378973 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9173248657
- Titel
- No logono space, no choice
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 563 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 223 mm Ryggbredd 37 mm
- Vikt
- 1099 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- No Logo är det senaste decenniets i särklass mest omtalade samhällsbok över hela världen.
Naomi Klein tar oss med på en häpnadsväckande och skrämmande resa i varumärkenas och de moderna storföretagens värld. Från styrelserummen och reklam-byråerna där besluten fattas och konsumtionsdrömmarna skapas till de koncentrationslägerlika fabriksstäder i tredje världen där Nike, Tommy Hilfiger och Diesel bedriver sin tillverkning till närmast obefintliga kostnader.
Dagens globaliserade storkoncerner säljer inte varor utan varumärken. Reklamen invaderar varje ledigt utrymme i samhället, ockuperar människors tankar och drömmar.
Vi lever i en värld där allt är till salu och där medborgaren förvandlats till konsument. Skolor, sjukhus, ja hela städer bjuder ut sig till privatföretag och låter dem bestämma vilka budskap som ska få förekomma på allmänna platser.
Människorna ska tro på varumärkena men inte hoppas på företagen. Anställningsförhållandena görs idag kortvariga och osäkra, fler och fler människor är anställda av olika bemanningsföretag, allt för att storkoncernerna ska slippa ansvar för sin personal.
Naomi Klein berättar också om motståndet, om Adbusters som angriper reklamen med humorn som vapen, om Reclaim the streets och den nya politiska anti-globaliseringsrörelsen.
I No Logo möter vår tids märkesmedvetna och coola attityd det klassiska samhällsengagemanget. Detta är boken som gör det möjligt att förstå Seattle, Göteborg och Genua. Förord av Mikael Löfgren och ett nyskrivet efterord av Naomi Klein.Författaren: Naomi Klein föddes i Montreal 1970 och är en mång-faldigt prisbelönt journalist. Hon skriver i tidningar som The New York Times, The Village Voice, The New Statesman, Newsweek International och skriver varje vecka en krönika i The Toronto Globe and Mail. Naomi Klein förekommer ofta som debattör i olika medier och gästföreläser också på Harvard, Yale och New York University.
Ordfront Förlag 1 9173248657 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789173248655
- Titel
- No logono space, no choice
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 563 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 223 mm Ryggbredd 37 mm
- Vikt
- 1099 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- No Logo är det senaste decenniets i särklass mest omtalade samhällsbok över hela världen.
Naomi Klein tar oss med på en häpnadsväckande och skrämmande resa i varumärkenas och de moderna storföretagens värld. Från styrelserummen och reklam-byråerna där besluten fattas och konsumtionsdrömmarna skapas till de koncentrationslägerlika fabriksstäder i tredje världen där Nike, Tommy Hilfiger och Diesel bedriver sin tillverkning till närmast obefintliga kostnader.
Dagens globaliserade storkoncerner säljer inte varor utan varumärken. Reklamen invaderar varje ledigt utrymme i samhället, ockuperar människors tankar och drömmar.
Vi lever i en värld där allt är till salu och där medborgaren förvandlats till konsument. Skolor, sjukhus, ja hela städer bjuder ut sig till privatföretag och låter dem bestämma vilka budskap som ska få förekomma på allmänna platser.
Människorna ska tro på varumärkena men inte hoppas på företagen. Anställningsförhållandena görs idag kortvariga och osäkra, fler och fler människor är anställda av olika bemanningsföretag, allt för att storkoncernerna ska slippa ansvar för sin personal.
Naomi Klein berättar också om motståndet, om Adbusters som angriper reklamen med humorn som vapen, om Reclaim the streets och den nya politiska anti-globaliseringsrörelsen.
I No Logo möter vår tids märkesmedvetna och coola attityd det klassiska samhällsengagemanget. Detta är boken som gör det möjligt att förstå Seattle, Göteborg och Genua. Förord av Mikael Löfgren och ett nyskrivet efterord av Naomi Klein.Författaren: Naomi Klein föddes i Montreal 1970 och är en mång-faldigt prisbelönt journalist. Hon skriver i tidningar som The New York Times, The Village Voice, The New Statesman, Newsweek International och skriver varje vecka en krönika i The Toronto Globe and Mail. Naomi Klein förekommer ofta som debattör i olika medier och gästföreläser också på Harvard, Yale och New York University.
Ordfront Förlag 1 9789173248655 -
Chockdoktrinen : katastrofkapitalismens genom...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 2007. 678 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170371561
- Titel
- Chockdoktrinen : katastrofkapitalismens genombrott
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 678 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 155 x 221 mm Ryggbredd 46 mm
- Vikt
- 956 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nu kommer Chockdoktrinen, den efterlängtade uppföljaren till No Logo. En omskakande och nydanande analys av världen under katastrofkapitalismens epok.
När stormen Katrina drog in över USA och förstörde delar av New Orleans, bl.a. merparten av stadens skolor, skrev den nyliberala ekonomins gudfader Milton Friedman en artikel där han manade till omedelbar handling. Katastrofen innebar en unik chans för staden. I stället för att bygga upp de gamla skolorna skulle man i ett enda kraftfullt slag privatisera hela skolväsendet. Inte helt oväntat kom hans recept att följas till punkt och pricka.
Det är kriser och katastrofer som skapar förändring, säger Friedman och den nuvarande amerikanska statsledningen. Och om inte förstörelsen kommer med naturens hjälp kan man själv åstadkomma den med massiva truppinsatser och högteknologiska vapen som i Irak.
Naomi Klein undersöker den oemotståndliga idén om att sopa bort allt som anses föråldrat eller hindrande och börja om från scratch. Hon söker sig historiskt tillbaka på två vägar. Den ena för till hemliga psykologiska experiment på 1960-talet om hur man genom att utplåna sinnesintryck kan påverka och styra människor och vars slutpunkt är Abu Ghraib och Guantanamo Bay. Den andra leder till Chicagouniversitetets ekonomiska fakultet och hur denna utvecklades till en politisk idéfabrik. Härifrån fick världens politiker föreskrifter om hur deras länder med hjälp av chockterapi skulle omformas efter en kompromisslös nyliberal modell.
Chockdoktrinen kommer med säkerhet att bli 2007 års mest omtalade samhällsbok.
Ordfront Förlag 9789170371561 -
NO LOGO - MÄRKENA MARKNADEN MOTSTÅNDET
Pocketbok.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. Ordfronts Förlag, Stockholm, 2002. 8o. Pocketbok. Mycket fint skick. Översatt av Lillemor Ganuza Jonsson och Tor Wennerberg. Fotoillustrerad. 602 s. Originalets titel: NO LOGO - TAKING AIM AT THE BRAND BULLIES (2000) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9173249130
- Titel
- No Logo märkena, marknaden, motståndet
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 600 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 109 x 178 mm Ryggbredd 31 mm
- Vikt
- 285 g
- Språk
- Svenska
9173249130 -
Stängsel och öppningar rapport från globalis...
Häftad bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2002. 264 sidor.
Gott skick. 3 skador på omslaget (2 fram, 1 bak) gjort av en vass blyertspenna.
Inlagan i näranyskick.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173249089
- Titel
- Stängsel och öppningar rapport från globaliseringens frontlinjer
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 132 x 211 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 388 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I samband med frihandelsmötet för Nord- och Sydamerika i början av förra året restes bokstavlig talat ett stängsel kring den kanadensiska staden Quebec City. I kölvattnet efter den 11 september har allt fler medborgerliga rättigheter inskränkts och stängslats in. Samtidigt lever vi i en tid då den radikala samhälls-debatten är livaktigare än någonsin, då nya aktions-former och nya visioner föds och oväntade öppningar mot framtiden skapas. De nya diskussionssätten och möjligheterna till mobilisering via nätet har ersatt telefonkedjor och stencilerade utskick. Samtalen mellan Nord och Syd kan bedrivas under helt nya förhållanden.Naomi Klein kallar själv Stängsel och öppningar för en aktivisthandbok. Den består av kolumner, tal, debatter, essäer, reportage och analyser som följer utvecklingen inom antiglobaliseringsrörelsen, alltifrån protesterna i Seattle 1999 över de fridsamma mass-mötena i Porto Alegre i Brasilien till händelserna i USA i september 2001. Privatiseringen av vattnet, genmani-pulerad mat, relationen mellan demokrati och frihandel och straffbeläggande av protestFörfattaren: Naomi Klein har på kort tid blivit en av vår tids mest uppmärksammade samhälls-debattörer. Hennes bok No Logo har lästs och diskuterats över hela världen. På svenska har den sålts i 20 000 ex på fyra månader. Några av texterna i Stängsel och öppningar har tidigare publicerats i Aftonbladet, där Naomi Klein regelbundet skriver krönikor.yttringar är några ämnen som behandlas.
Ordfront Förlag 1 9789173249089 -
No Logo märkena, marknaden, motståndet
Pocketbok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2002. 600 sidor.
Gott skick. Se våra andra böcker för samfrakt!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173249133
- Titel
- No Logo märkena, marknaden, motståndet
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 600 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 109 x 178 mm Ryggbredd 31 mm
- Vikt
- 285 g
- Språk
- Svenska
Ordfront Förlag 1 9789173249133 -
Det här förändrar allt : kapitalismen kontra...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2015. 654 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. Dek kartonnage. Finns i Sthlm L
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170378614
- Titel
- Det här förändrar allt : kapitalismen kontra klimatet
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 654 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 226 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 1020 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- DET FINNS ingen nutida tänkare som så skickligt berättat om vår tid och vart vi är på väg som Naomi Klein. Hennes No Logo och Chockdoktrinen är moderna samhällsanalysklassiker och nu har hon gett sig i kast med den verkliga ödesfrågan klimatet.
Världen går mot sin undergång och väldigt lite görs för att försöka undvika katastrofen. I Det här förändrar allt försöker Naomi Klein ta reda på varför. Och hon gör det genom att beskriva världen precis som den är just nu: vilka är det som bestämmer, vad bestämmer de och vad är de ute efter.
Den mest avgörande insikten för både Klein och oss läsare är mötet med Stilla Havs-republiken Nauru. Det lilla örikets landmassa bestod i huvudsak av fosfor som de sålde dyrt till konstgödselindustrin. Det var deras guld, deras lycka fram till slutet av 90-talet då knappt något fanns kvar av öriket, medan havsvattennivån steg oroväckande snabbt. När öriket var som rikast, stod befolkningen på kanten till det stora gruvhålet. Naurus öde kan liknas vid en skeppsbruten som säljer sin flytväst till högstbjudande.
Och det gäller inte bara Nauru. Vi gör samma sak över hela klotet. De rika blir rikare, hjulen snurrar snabbare men jorden töms, blir ett skal av halvdöd industriskog, stora öknar och döda jordar. Detta fångas i Det här förändrar allt med obönhörlig precision.
Men det vore inte Naomi Klein om hon inte också lyckades inge läsaren hopp. Det är en bok som säger att den här skräckberättelsen kan få ett lyckligt slut det bestämmer vi.
Ordfront Förlag 1 9789170378614 -
Nej är inte nog : så står vi emot Trumps choc...
Häftad bok. Ordfront Förlag. 2017. 270 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170378973
- Titel
- Nej är inte nog : så står vi emot Trumps chockdoktrin och skapar en ny värld
- Författare
- Klein, Naomi
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I sin nya, hyperaktuella bok tar sig Naomi Klein an fenomenet Donald Trump.
Trumps valseger var en politisk chock. Men varför vann han? Hur kom vi fram till detta surrealistiska ögonblick? Vad kan vi göra för att saker och ting inte ska bli värre?
Trump må vara extrem, men han är ingen utomjording utan snarare resultatet av flera av de farligaste trenderna i politiken under de senaste femtio åren. Trump är, som Klein ser det, ett slags blandning av människa och företag. Ett levande supervarumärke, där hans familj fungerar som egna små varumärken.
Trumps seger är i realiteten en kupp av storföretagen men också konsekvensen av nyliberalismens misslyckande. Försöken att privatisera allt, inklusive den politiska demokratin, har nu lett till ett USA med en VD i toppen, en superhjälte som säger sig rädda folket från allt som hotar. Men det han i själva verket står för är en rasism och ett kvinnohat som tillåtits växa eftersom det liberala USA inte på allvar har konfronterat den ekonomiska och politiska eliten.
Trump är en amerikansk arketyp, men varianter av honom finns nu i nästan alla länder i världen. Nej är inte nog bygger vidare på det Naomi Klein ägnat hela sitt författarskap åt; att försöka förklara vad som ledde fram till Trump. Men boken lägger också fram en plan för hur vi kan förutse kommande chocker och förebygga dem, inte bara med motstånd utan även med tydliga alternativa program som kan konkurrera ut den trångsynta nationalismens primitiva lockelse.
"Ögonöppnande läsning"
Journalisten
"Smart, fokuserat och välskrivet"
Mattias Hagberg, Göteborgs-Posten
"En väckarklocka som inger hopp"
Arbetet
Ordfront Förlag 9789170378973 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789173248655
- Titel
- No logono space, no choice
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 563 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 223 mm Ryggbredd 37 mm
- Vikt
- 1099 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- No Logo är det senaste decenniets i särklass mest omtalade samhällsbok över hela världen.
Naomi Klein tar oss med på en häpnadsväckande och skrämmande resa i varumärkenas och de moderna storföretagens värld. Från styrelserummen och reklam-byråerna där besluten fattas och konsumtionsdrömmarna skapas till de koncentrationslägerlika fabriksstäder i tredje världen där Nike, Tommy Hilfiger och Diesel bedriver sin tillverkning till närmast obefintliga kostnader.
Dagens globaliserade storkoncerner säljer inte varor utan varumärken. Reklamen invaderar varje ledigt utrymme i samhället, ockuperar människors tankar och drömmar.
Vi lever i en värld där allt är till salu och där medborgaren förvandlats till konsument. Skolor, sjukhus, ja hela städer bjuder ut sig till privatföretag och låter dem bestämma vilka budskap som ska få förekomma på allmänna platser.
Människorna ska tro på varumärkena men inte hoppas på företagen. Anställningsförhållandena görs idag kortvariga och osäkra, fler och fler människor är anställda av olika bemanningsföretag, allt för att storkoncernerna ska slippa ansvar för sin personal.
Naomi Klein berättar också om motståndet, om Adbusters som angriper reklamen med humorn som vapen, om Reclaim the streets och den nya politiska anti-globaliseringsrörelsen.
I No Logo möter vår tids märkesmedvetna och coola attityd det klassiska samhällsengagemanget. Detta är boken som gör det möjligt att förstå Seattle, Göteborg och Genua. Förord av Mikael Löfgren och ett nyskrivet efterord av Naomi Klein.Författaren: Naomi Klein föddes i Montreal 1970 och är en mång-faldigt prisbelönt journalist. Hon skriver i tidningar som The New York Times, The Village Voice, The New Statesman, Newsweek International och skriver varje vecka en krönika i The Toronto Globe and Mail. Naomi Klein förekommer ofta som debattör i olika medier och gästföreläser också på Harvard, Yale och New York University.
Ordfront Förlag 1 9789173248655 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789173248655
- Titel
- No logono space, no choice
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 563 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 223 mm Ryggbredd 37 mm
- Vikt
- 1099 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- No Logo är det senaste decenniets i särklass mest omtalade samhällsbok över hela världen.
Naomi Klein tar oss med på en häpnadsväckande och skrämmande resa i varumärkenas och de moderna storföretagens värld. Från styrelserummen och reklam-byråerna där besluten fattas och konsumtionsdrömmarna skapas till de koncentrationslägerlika fabriksstäder i tredje världen där Nike, Tommy Hilfiger och Diesel bedriver sin tillverkning till närmast obefintliga kostnader.
Dagens globaliserade storkoncerner säljer inte varor utan varumärken. Reklamen invaderar varje ledigt utrymme i samhället, ockuperar människors tankar och drömmar.
Vi lever i en värld där allt är till salu och där medborgaren förvandlats till konsument. Skolor, sjukhus, ja hela städer bjuder ut sig till privatföretag och låter dem bestämma vilka budskap som ska få förekomma på allmänna platser.
Människorna ska tro på varumärkena men inte hoppas på företagen. Anställningsförhållandena görs idag kortvariga och osäkra, fler och fler människor är anställda av olika bemanningsföretag, allt för att storkoncernerna ska slippa ansvar för sin personal.
Naomi Klein berättar också om motståndet, om Adbusters som angriper reklamen med humorn som vapen, om Reclaim the streets och den nya politiska anti-globaliseringsrörelsen.
I No Logo möter vår tids märkesmedvetna och coola attityd det klassiska samhällsengagemanget. Detta är boken som gör det möjligt att förstå Seattle, Göteborg och Genua. Förord av Mikael Löfgren och ett nyskrivet efterord av Naomi Klein.Författaren: Naomi Klein föddes i Montreal 1970 och är en mång-faldigt prisbelönt journalist. Hon skriver i tidningar som The New York Times, The Village Voice, The New Statesman, Newsweek International och skriver varje vecka en krönika i The Toronto Globe and Mail. Naomi Klein förekommer ofta som debattör i olika medier och gästföreläser också på Harvard, Yale och New York University.
Ordfront Förlag 1 9789173248655 -
Chockdoktrinen : katastrofkapitalismens genom...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 2007. 678 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170371561
- Titel
- Chockdoktrinen : katastrofkapitalismens genombrott
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 678 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 155 x 221 mm Ryggbredd 46 mm
- Vikt
- 956 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nu kommer Chockdoktrinen, den efterlängtade uppföljaren till No Logo. En omskakande och nydanande analys av världen under katastrofkapitalismens epok.
När stormen Katrina drog in över USA och förstörde delar av New Orleans, bl.a. merparten av stadens skolor, skrev den nyliberala ekonomins gudfader Milton Friedman en artikel där han manade till omedelbar handling. Katastrofen innebar en unik chans för staden. I stället för att bygga upp de gamla skolorna skulle man i ett enda kraftfullt slag privatisera hela skolväsendet. Inte helt oväntat kom hans recept att följas till punkt och pricka.
Det är kriser och katastrofer som skapar förändring, säger Friedman och den nuvarande amerikanska statsledningen. Och om inte förstörelsen kommer med naturens hjälp kan man själv åstadkomma den med massiva truppinsatser och högteknologiska vapen som i Irak.
Naomi Klein undersöker den oemotståndliga idén om att sopa bort allt som anses föråldrat eller hindrande och börja om från scratch. Hon söker sig historiskt tillbaka på två vägar. Den ena för till hemliga psykologiska experiment på 1960-talet om hur man genom att utplåna sinnesintryck kan påverka och styra människor och vars slutpunkt är Abu Ghraib och Guantanamo Bay. Den andra leder till Chicagouniversitetets ekonomiska fakultet och hur denna utvecklades till en politisk idéfabrik. Härifrån fick världens politiker föreskrifter om hur deras länder med hjälp av chockterapi skulle omformas efter en kompromisslös nyliberal modell.
Chockdoktrinen kommer med säkerhet att bli 2007 års mest omtalade samhällsbok.
Ordfront Förlag 9789170371561 -
Stängsel och öppningar - Rapporter från globa...
Nära nyskick Limhäftad/Pocket Ordfront, 2002, 264s
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
No logono space, no choice
Häftad bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2002. 563 sidor.
Gott skick. gammal prislapp på framsidan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173248655
- Titel
- No logono space, no choice
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 563 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 223 mm Ryggbredd 37 mm
- Vikt
- 1099 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- No Logo är det senaste decenniets i särklass mest omtalade samhällsbok över hela världen.
Naomi Klein tar oss med på en häpnadsväckande och skrämmande resa i varumärkenas och de moderna storföretagens värld. Från styrelserummen och reklam-byråerna där besluten fattas och konsumtionsdrömmarna skapas till de koncentrationslägerlika fabriksstäder i tredje världen där Nike, Tommy Hilfiger och Diesel bedriver sin tillverkning till närmast obefintliga kostnader.
Dagens globaliserade storkoncerner säljer inte varor utan varumärken. Reklamen invaderar varje ledigt utrymme i samhället, ockuperar människors tankar och drömmar.
Vi lever i en värld där allt är till salu och där medborgaren förvandlats till konsument. Skolor, sjukhus, ja hela städer bjuder ut sig till privatföretag och låter dem bestämma vilka budskap som ska få förekomma på allmänna platser.
Människorna ska tro på varumärkena men inte hoppas på företagen. Anställningsförhållandena görs idag kortvariga och osäkra, fler och fler människor är anställda av olika bemanningsföretag, allt för att storkoncernerna ska slippa ansvar för sin personal.
Naomi Klein berättar också om motståndet, om Adbusters som angriper reklamen med humorn som vapen, om Reclaim the streets och den nya politiska anti-globaliseringsrörelsen.
I No Logo möter vår tids märkesmedvetna och coola attityd det klassiska samhällsengagemanget. Detta är boken som gör det möjligt att förstå Seattle, Göteborg och Genua. Förord av Mikael Löfgren och ett nyskrivet efterord av Naomi Klein.Författaren: Naomi Klein föddes i Montreal 1970 och är en mång-faldigt prisbelönt journalist. Hon skriver i tidningar som The New York Times, The Village Voice, The New Statesman, Newsweek International och skriver varje vecka en krönika i The Toronto Globe and Mail. Naomi Klein förekommer ofta som debattör i olika medier och gästföreläser också på Harvard, Yale och New York University.
Ordfront Förlag 1 9789173248655 -
Chockdoktrinen : katastrofkapitalismens genom...
Pocketbok. Ordfront Förlag. 2008. 679 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170373879
- Titel
- Chockdoktrinen : katastrofkapitalismens genombrott
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 679 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 44 mm
- Vikt
- 366 g
- Språk
- Svenska
Ordfront Förlag 9789170373879 -
No logono space, no choice
Häftad bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2002. 563 sidor.
Nära nyskick. Hanteringsspår på den svarta känsliga pärmen. Inlagan i nyskick. Baksidestext; No Logo är det senaste decenniets i särklass mest omtalade samhällsbok över hela världen.
Naomi Klein tar oss med på en häpnadsväckande och skrämmande resa i varumärkenas och läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9173248657
- Titel
- No logono space, no choice
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 563 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 223 mm Ryggbredd 37 mm
- Vikt
- 1099 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- No Logo är det senaste decenniets i särklass mest omtalade samhällsbok över hela världen.
Naomi Klein tar oss med på en häpnadsväckande och skrämmande resa i varumärkenas och de moderna storföretagens värld. Från styrelserummen och reklam-byråerna där besluten fattas och konsumtionsdrömmarna skapas till de koncentrationslägerlika fabriksstäder i tredje världen där Nike, Tommy Hilfiger och Diesel bedriver sin tillverkning till närmast obefintliga kostnader.
Dagens globaliserade storkoncerner säljer inte varor utan varumärken. Reklamen invaderar varje ledigt utrymme i samhället, ockuperar människors tankar och drömmar.
Vi lever i en värld där allt är till salu och där medborgaren förvandlats till konsument. Skolor, sjukhus, ja hela städer bjuder ut sig till privatföretag och låter dem bestämma vilka budskap som ska få förekomma på allmänna platser.
Människorna ska tro på varumärkena men inte hoppas på företagen. Anställningsförhållandena görs idag kortvariga och osäkra, fler och fler människor är anställda av olika bemanningsföretag, allt för att storkoncernerna ska slippa ansvar för sin personal.
Naomi Klein berättar också om motståndet, om Adbusters som angriper reklamen med humorn som vapen, om Reclaim the streets och den nya politiska anti-globaliseringsrörelsen.
I No Logo möter vår tids märkesmedvetna och coola attityd det klassiska samhällsengagemanget. Detta är boken som gör det möjligt att förstå Seattle, Göteborg och Genua. Förord av Mikael Löfgren och ett nyskrivet efterord av Naomi Klein.Författaren: Naomi Klein föddes i Montreal 1970 och är en mång-faldigt prisbelönt journalist. Hon skriver i tidningar som The New York Times, The Village Voice, The New Statesman, Newsweek International och skriver varje vecka en krönika i The Toronto Globe and Mail. Naomi Klein förekommer ofta som debattör i olika medier och gästföreläser också på Harvard, Yale och New York University.
Ordfront Förlag 1 9173248657 -
No Logo märkena, marknaden, motståndet
Pocketbok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2002. 600 sidor.
Mycket gott skick. Lätt gulnad i kanten.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9173249130
- Titel
- No Logo märkena, marknaden, motståndet
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 600 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 109 x 178 mm Ryggbredd 31 mm
- Vikt
- 285 g
- Språk
- Svenska
Ordfront Förlag 1 9173249130 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9173248657
- Titel
- No logono space, no choice
- Författare
- Naomi Klein
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 563 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 223 mm Ryggbredd 37 mm
- Vikt
- 1099 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- No Logo är det senaste decenniets i särklass mest omtalade samhällsbok över hela världen.
Naomi Klein tar oss med på en häpnadsväckande och skrämmande resa i varumärkenas och de moderna storföretagens värld. Från styrelserummen och reklam-byråerna där besluten fattas och konsumtionsdrömmarna skapas till de koncentrationslägerlika fabriksstäder i tredje världen där Nike, Tommy Hilfiger och Diesel bedriver sin tillverkning till närmast obefintliga kostnader.
Dagens globaliserade storkoncerner säljer inte varor utan varumärken. Reklamen invaderar varje ledigt utrymme i samhället, ockuperar människors tankar och drömmar.
Vi lever i en värld där allt är till salu och där medborgaren förvandlats till konsument. Skolor, sjukhus, ja hela städer bjuder ut sig till privatföretag och låter dem bestämma vilka budskap som ska få förekomma på allmänna platser.
Människorna ska tro på varumärkena men inte hoppas på företagen. Anställningsförhållandena görs idag kortvariga och osäkra, fler och fler människor är anställda av olika bemanningsföretag, allt för att storkoncernerna ska slippa ansvar för sin personal.
Naomi Klein berättar också om motståndet, om Adbusters som angriper reklamen med humorn som vapen, om Reclaim the streets och den nya politiska anti-globaliseringsrörelsen.
I No Logo möter vår tids märkesmedvetna och coola attityd det klassiska samhällsengagemanget. Detta är boken som gör det möjligt att förstå Seattle, Göteborg och Genua. Förord av Mikael Löfgren och ett nyskrivet efterord av Naomi Klein.Författaren: Naomi Klein föddes i Montreal 1970 och är en mång-faldigt prisbelönt journalist. Hon skriver i tidningar som The New York Times, The Village Voice, The New Statesman, Newsweek International och skriver varje vecka en krönika i The Toronto Globe and Mail. Naomi Klein förekommer ofta som debattör i olika medier och gästföreläser också på Harvard, Yale och New York University.
Ordfront Förlag 1 9173248657 -
Det här förändrar allt : kapitalismen kontra...
Pocketbok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2016. 654 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170379109
- Titel
- Det här förändrar allt : kapitalismen kontra klimatet
- Författare
- Klein, Naomi
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 654 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 180 mm Ryggbredd 40 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- DET FINNS ingen nutida tänkare som så skickligt berättat om vår tid och vart vi är på väg som Naomi Klein. Hennes No Logo och Chockdoktrinen är moderna samhällsanalysklassiker och nu har hon gett sig i kast med den verkliga ödesfrågan klimatet.
Världen går mot sin undergång och väldigt lite görs för att försöka undvika katastrofen. I Det här förändrar allt försöker Naomi Klein ta reda på varför. Och hon gör det genom att beskriva världen precis som den är just nu: vilka är det som bestämmer, vad bestämmer de och vad är de ute efter.
Den mest avgörande insikten för både Klein och oss läsare är mötet med Stilla Havs-republiken Nauru. Det lilla örikets landmassa bestod i huvudsak av fosfor som de sålde dyrt till konstgödselindustrin. Det var deras guld, deras lycka fram till slutet av 90-talet då knappt något fanns kvar av öriket, medan havsvattennivån steg oroväckande snabbt. När öriket var som rikast, stod befolkningen på kanten till det stora gruvhålet. Naurus öde kan liknas vid en skeppsbruten som säljer sin flytväst till högstbjudande.
Och det gäller inte bara Nauru. Vi gör samma sak över hela klotet. De rika blir rikare, hjulen snurrar snabbare men jorden töms, blir ett skal av halvdöd industriskog, stora öknar och döda jordar. Detta fångas i Det här förändrar allt med obönhörlig precision.
Men det vore inte Naomi Klein om hon inte också lyckades inge läsaren hopp. Det är en bok som säger att den här skräckberättelsen kan få ett lyckligt slut det bestämmer vi.
»Oerhört skickligt genomförd bok om
klimatkrisen och kapitalismen.«
DN
»Den mest betydelsefulla och utmanande
miljöboken sedan Tyst vår.«
NEW YORK TIMES
BOOK REVIEW
Ordfront Förlag 1 9789170379109
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn