-
Förskolebarnet och familjen
Inbunden bok. AWE/Geber. 1977.
Nära nyskick. biblioteksbindning, stämplad. Portot gäller oavsett antal böcker. - Om föräldrar- och barnrelationen, både på det praktiska och teoretiska planet. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9120048041
- Titel
- Förskolebarnet och familjen
- Författare
- Kärrby, Gunni
- Förlag
- Stockholm : AWE/Geber
- Utgivningsår
- 1977
- Språk
- Svenska
AWE/Geber 9120048041 -
Pedagogiska provokationer
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1980. 37 sidor.
Nära nyskick. biblioteksbindning, stämplad. Portot gäller oavsett antal böcker. - Diskussionsunderlag som vill stimulera till eftertanke runt pedagogiska frågor. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144165412
- Titel
- Pedagogiska provokationer
- Författare
- Nils Trowald
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1980
- Omfång
- 37 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 80 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De flesta lärarteam eller institutioner arrangerar då och då "lärardagar" eller "pedagogiska dagar" eller samlas mer eller mindre formellt för att diskutera undervisningsfrågor av olika slag.
Vidare anordnar såväl de olika universiteten och högskolorna som UHÄ pedagogisk fortbildning/utbildning av akademiska lärare.
Det har hittills inte funnits något lättillgängligt diskussionsunderlag för dylika sammankomster.
Med denna lilla skrift hoppas vi att bristen - i alla fall delvis - skall kunna avhjälpas.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144165412 -
Barns inlärning och utveckling
Häftad bok. Brain Books. 1993.
Nära nyskick. stämplad inuti av folkhögskola. Portot gäller oavsett antal böcker. - Om hur barns språkutveckling och minnesförmåga utvecklas i förhållande till arbetssättet i traditionella skolämnen. vilka olika nivåer hjärnan arbetar på och de konsekvenser detta får f läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188410226
- Titel
- Barns inlärning och utveckling
- Författare
- Healy, Jane M. - Ringquist, Marie-Louise
- Förlag
- Jönköping : Brain Books
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
Brain Books 9188410226 -
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och ku...
Häftad bok. Hallgren & Fallgren. 2009. 207 sidor.
Nyskick. Portot gäller oavsett antal böcker.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173828420
- Titel
- Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
- Författare
- Gibbons, Pauline
- Förlag
- Hallgren & Fallgren
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 207 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 457 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Slutsåld - se 3. upplagan ISBN 9789173828666.
Hallgren & Fallgren 9789173828420 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2010. 631 sidor.
Nära nyskick. en sida i innehållsförteckningen har understrykningar. Portot gäller oavsett antal böcker. - Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar lä läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127118003
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Ulf P. Lundgren - Roger Säljö - Caroline Liberg
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 631 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 1331 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande.
Lärande skola bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, och ger en god inblick i det som i dag utgör vårt svenska skolsystem. Den innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur svenskt och internationellt perspektiv, den ekonomiska bakgrunden och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation.
Lärande skola bildning är indelad i fem sektioner:
- Skolan växer fram
- Lärande och elevers utbildning
- Utbildning och den kulturella reproduktionen
- Politisk styrning och skolans förändring
- Lärande under livscykeln
I boken medverkar arton författare från flera universitet med sakkunniga och engagerande kapitel. Boken är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men bör också läsas av den som vill veta mer om vår svenska skola.
Arbetet har utförts under redaktion av Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet och Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet. Övriga författare är verksamma inom lärarutbildningen och närliggande forskningsområden.
Natur & Kultur 1 9789127118003 -
Boken om skolbarns utveckling
Häftad bok. Stockholm : Liber/Utbildningsförl. 1982.
Gott skick. Kantskavd. Portot gäller oavsett antal böcker. - Vi har sedan många år tillbakssaknat en aktuell, grundläggande bok om hur barn utvecklas - fysiskt, intellektuellt, socialt och emotionellt. Den bristen fylls nu med BOKEN OM SKOLBARNS UTVECKLING, som handl läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140702898
- Titel
- Boken om skolbarns utveckling
- Författare
- Naeslund, Jon
- Förlag
- Stockholm : Liber/Utbildningsförl
- Utgivningsår
- 1982
- Språk
- Svenska
Stockholm : Liber/Utbildningsförl 9140702898 -
Läs- och skrivförmågans utveckling genom skol...
Inbunden bok. Skolöverstyrelsen. 1975.
Mycket gott skick. biblioteksbindning stämplad inuti av folkhögskola. Portot gäller oavsett antal böcker. - Utbildningsforskning SÖ rapport FOU 20 - Från 7 år till slutet av gymnasieskolan. Hur många elever är funktionellt läs- och skrivfärdiga, dvs kan fungera i sitt samh läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147020016
- Titel
- Läs- och skrivförmågans utveckling genom skolåren
- Författare
- Grundin, Hans U.
- Förlag
- Stockholm
- Utgivningsår
- 1975
- Språk
- Svenska
Skolöverstyrelsen 9147020016 -
"Den lärarinna är den lyckligaste" : händels...
Inbunden bok. Lärarförbundets förlag. 2008.
Nära nyskick. svaga fläckar av trycksvärta på bakre pärmen. Portot gäller oavsett antal böcker.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659888
- Titel
- "Den lärarinna är den lyckligaste" : händelser i förskollärarnas historia
- Författare
- Fock, Magnus - Lärarförbundet
- Förlag
- Stockholm : Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Språk
- Svenska
Lärarförbundets förlag 9789197659888 -
Folkbildning och lärande med IKT-stöd
Häftad bok. Fritzes offentliga publikationer. 2004. 154 sidor.
Nära nyskick. stämplad inuti av folkhögskola. Portot gäller oavsett antal böcker. - En antologi om flexibelt lärande i folkhögskolor och studieförbund. 14 medverkande. SOU 2004:8. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9138220733
- Titel
- Folkbildning och lärande med IKT-stöd [Elektronisk resurs] : en antologi om flexibelt lärande i folkhögskolor och studieförbund : delbetänkande
- Författare
- Utredningen för statens utvärdering av folkbildningen 2004 - Andersson, Eva
- Förlag
- Stockholm : Fritzes offentliga publikationer
- Utgivningsår
- 2004
- Språk
- Svenska
Fritzes offentliga publikationer 9138220733 -
Lärarlag och elevdemokrati : ett försök att f...
Pocketbok. Pan/Norstedts. 1977.
Nära nyskick. stämplad inuti av folkhögskola. - Snacka inte bara- gör det! Om ett försök som gjorts på högstadiet i Hallonbergsskolan i Sundbyberg. Lärarsamarbete och ämnesintegration. Eleverna deltar i planering och beslut. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9117732115
- Titel
- Lärarlag och elevdemokrati : ett försök att förverkliga skolans övergripande mål
- Författare
- de Faire, Ewa
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Pan/Norstedts 9117732115 -
Att gå med historien framåt : idéskrift om fo...
Inbunden bok. Geijersamfundet. 2002.
Nära nyskick. Med CD-skiva i ficka bak. Stämplad inuti av folkhögskola. Portot gäller oavsett antal böcker. - Artiklar och inlägg om det kulturella arvet efter Erik Gustaf Geijer och om folkhögskolans roll för enskilda människor och för samhället. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197419095
- Titel
- Att gå med historien framåt : idéskrift om folkhögskola, kunskap och bildning
- Författare
- Andersson, Lennart
- Förlag
- Karlstad : Geijersamfundet
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
Geijersamfundet 9197419095 -
Att främja barn och ungdomars utveckling av s...
Inbunden bok. Gleerups. 2004. 192 sidor.
Nära nyskick. aningen kantskav på pärmen, inget skrivet och inga understrykningar. Portot gäller oavsett antal böcker. - Teori och praktisk tillämpning för pedagoger. - Allt lärande bygger på ett sammanhang. För att eleverna till fullo ska kunna tillägna sig de kunska läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9164620506
- Titel
- Att främja barn o ungd utv av soc
- Författare
- Birgitta Kimber
- Förlag
- Gleerups
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sociala och emotionella färdigheter
Allt lärande bygger på ett sammanhang. För att eleverna till fullo ska kunna tillägna sig de kunskaper och färdigheter skolan vill att de ska behärska måste eleverna kunna samarbeta med varandra och med sina lärare. För att kunna samarbeta krävs en hel del färdigheter som kan beskrivas som sociala och emotionella. Då elever har utvecklat sådana färdigheter kan de i högre grad samarbeta med andra, förstå andra och sig själva och även motivera sig själva. Detta är också grundläggande för att eleverna ska kunna leva ett hälsosamt liv och fullt ut kunna utveckla den potential som de har.
Många elever använder inte hela sin potential p.g.a. att de inte kan hantera stress, oro eller problem på ett konstruktivt sätt. Skolan bör alltså, utöver att undervisa i de traditionella ämnena, ge eleverna tillfälle och möjlighet att utveckla sociala och emotionella färdigheter.
Ett gynnsamt klimat för lärande
Då man arbetar med social och emotionell träning (SET) på det sätt som beskrivs i den här boken gör man vad man kan för att se till att eleverna ges optimala möjligheter att ta tillvara de resurser de har. Dessutom skapar man ett gott klimat i klassrummet, vilket är av största vikt för elevernas välbefinnande och studieresultat.
När denna typ av undervisning får genomsyra hela skolan skapas ett gynnsamt klimat för lärande, och skolan blir en plats där både elever och lärare trivs och utvecklas tillsammans.
Gleerups 9164620506 -
Handledning i lärarutbildning : Att utforska...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2002. 184 sidor.
Nyskick. Portot gäller oavsett antal böcker. - Handledning i lärarutbildning har fokus på hur handledaren kan bidra till att den handledde får syn på det sammanhang hon befinner sig i. Det är viktigt att den handledde förstår växelspelet mellan sig själv och dem h läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022093
- Titel
- Handledning i lärarutbildning : Att utforska undervisningssituationer
- Författare
- Peter Emsheimer - Inger Göhl
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 265 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Metoderna för att utveckla den handleddes kompetens inom ett visst yrkesområde skiftar. Boken lägger fokus på hur handledaren ska kunna bidra till att den handledde får en insikt i vilket sammanhang hon befinner sig i, att hon förstår växelspelet mellan sig själv och dem hon arbetar med. En viktig handledaruppgift är att vidga och fördjupa den handleddes seende. Det vi ofta missar i betraktandet av ett skeende är oss själva. ”Hur är jag själv indragen i detta?”
Boken behandlar praktikhandledning ur den handleddes perspektiv såväl som ur handledarens. Den syftar till att väcka nya frågor kring handledning med utgångspunkt i den nya lärarutbildningens verksamhetsförlagda utbildning. Vidare tas frågor om synen på lärande upp och hur man kan skapa förståelse av lärandeprocesser. Författarna redovisar också metoder för handledning och visar hur man kan analysera undervisningssituationer.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare samt för utbildning av handledare.
Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2 9789144022093 -
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållni...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1999.
Nyskick. Portot gäller oavsett antal böcker. - Ett komplement till läroplanen i syfte att omsätta dess mål i praktisk handling. Den fokuserar på barns lärande, förskollärares förhållningssätt och konkretiserar hur läroplanens mål kan omsättas i det dagliga arbetet läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144010472
- Titel
- Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Sonja Sheridan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 9789144010472 -
Frihetens och upproriskhetens bakterier : stu...
Inbunden bok. Premiss. 1 uppl. 2014. 152 sidor.
Nyskick. Portot gäller oavsett antal böcker. - Om studentkårerna och studenterna, om politiken som påverkar dessa och om studentlivet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186743437
- Titel
- Frihetens och upproriskhetens bakterier : studentrörelse vid Göteborgs universitet under 60 år
- Författare
- Martin, Dackling
- Förlag
- Premiss
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 226 x 296 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 750 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Martin, Dackling
Ytterligare författare: Lina, Söderström
Ytterligare författare: Caroline, Tigerberg
Premiss 1 9789186743437 -
Barns olika intelligenser
Inbunden bok. Brain Books. 1998.
Nära nyskick. stämpel på främre pärmens insida. Portot gäller oavsett antal böcker. - Förslag på undervisningsmetoder, kursplaner och utvärdering.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188410719
- Titel
- Barns olika intelligenser
- Författare
- Armstrong, Thomas - Bill, Margareta
- Förlag
- Jönköping : Brain Books
- Utgivningsår
- 1998
- Språk
- Svenska
Brain Books 9789188410719 -
Elevhälsa börjar i klassrummet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 170 sidor.
Nyskick. Portot gäller oavsett antal böcker. - Boken handlar om hälsofrämjande arbete i grundskolan. Ett kompetent elevhälsoteam ska finnas på varje skola, men det som betyder mest för elevers fysiska och psykiska välbefinnande är vardagens möten med skolans vuxna läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056074
- Titel
- Elevhälsa börjar i klassrummet
- Författare
- Gustafsson, Lars H.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 170 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken handlar om hälsofrämjande arbete i grundskolan. Ett kompetent elevhälsoteam ska finnas på varje skola, men det som betyder mest för elevers fysiska och psykiska välbefinnande är vardagens möten med skolans vuxna. Den stora utmaningen för skolan är att utforma en arbetsmiljö som främjar både hälsa och lärande. Bara elever som trivs och mår bra lär sig något av värde! Ett av nyckelbegreppen är "parenting", det vill säga skolans förmåga att möta elever på ett varmt, empatiskt och samtidigt insiktsfullt sätt. Elevhälsa börjar i klassrummet är skriven för att kunna läsas av många och innehåller en rad vardagsnära exempel från skolans vardag. Litteraturtips finns med för den som vill läsa mer. Boken vänder sig i första hand till studenter på grundläggande lärar-, psykolog-, socionom- och sjuksköterskeutbildning, specialpedagogiska påbyggnadsutbildningar och rektorsutbildning. Den är också en viktig källa till kunskap för verksamma lärare och skolledare samt personal inom elevhälsan liksom för intresserade föräldrar och skolpolitiker som vill veta mer om denna viktiga verksamhet i skolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144056074 -
Utstött : en bok om mobbing
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2007. 161 sidor.
Nära nyskick. namnad. Portot gäller oavsett antal böcker. - Mobbning, konflikter och kränkningar kan förklaras. Men finns typiska mobbare och mobboffer? Maktspelen: I varje grupp sker positioneringar. Problemen uppstår när maktspelen blir destruktiva. Vad gör man då? läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659840
- Titel
- Utstött : en bok om mobbing
- Författare
- Zelma Fors - Peter Gill - Kjell Granström - Solveig Hägglund - Odd Lindberg - Anne-Lie Lindström - Lennart Nilsson - Katta Nordenfalk - Fredrik Olin - Dan Olweus - Christina Salmivalli - Ulrika Willför-Nyman - Marie Wrethander
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 161 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En antologi med de senaste forskningsrönen om mobbning. Boken vänder sig till lärare, skolledare, elevvårdspersonal, lärarstuderande och alla andra som arbetar mot mobbning i skolan. Definitionerna: Mobbning, konflikter och kränkningar kan förklaras. Men finns typiska mobbare och mobboffer? Maktspelen: I varje grupp sker positioneringar. Problemen uppstår när maktspelen blir destruktiva. Vad gör man då? Konsekvenserna: Att bli mobbad sätter spår för livet. Hur undviker man att det går så långt? Kamratkulturen: Inneslutning och uteslutning är en del av barns relationsarbete. När ska man ingripa? Banaliseringen: Företeelser som borde motarbetas kan passera utan att någon lyfter på ögonbrynen. Varför blir det så? Lärarna: Även lärare kan mobba, kränka eller såra, avsiktligt eller oavsiktligt. Men kan lärare mobbas av eleverna? Åtgärderna: Olika förklaringsgrunder ger olika åtgärder. I Norge är mobbningsarbetet grundligt utvärderat. Hur ser det ut i Finland? Tekniken: Internet, mejl och sms smyger sig in i den mobbades hem. Hur mycket kan lärarna om den nya tekniken? I antologin medverkar dessa forskare: Gunnel Colnerud, professor i pedagogik, leg psykolog AnnBritt Enochsson, fil dr i pedagogik Zelma Fors, fil dr i psykologi, leg psykolog/leg psykoterapeut Peter Gill, professor i pedagogik Kjell Granström, professor i pedagogik, leg psykolog Solveig Hägglund, professor i pedagogik Odd Lindberg, docent i socialt arbete Anne-Lie Lindström, fil mag i pedagogik Fredrik Olin, högstadielärare Dan Olweus, professor i psykologi Christina Salmivalli, professor i psykologi Ulrika Willför-Nyman, ped mag i pedagogik Marie Wrethander, fil dr i pedagogik Innehåll: Den grymma tystnaden / Lennart Nilsson Destruktiva maktrelationer / Zelma Fors Skammen är det värsta / Odd Lindberg Olika förklaringar till mobbning / Kjell Granström Mobbning i skolan - fakta och åtgärder / Dan Olweus KiVa - ett forskningsbaserat antimobbningsprogram / Christina Salmivalli & Ulrika Willför-Nyman Banal mobbning - om en vardagsföreteelse i förskola och skola / Solveig Hägglund Uteslutandets komplexitet och skapandet av kamratkulturer / Marie Wrethander När lärare mobbar, kränker eller sårar / Gunnel Colnerud Lärare som provoceras av elever / Kjell Granström Trakasserier och mobbning på den virtuella arenan / AnnBritt Enochsson & Fredrik Olin Mönster i 99 mobbningsoffers berättelser / Peter Gill & Anne-Lie Lindström Den inre rösten vill ut / Katta Nordenfalk
Ytterligare designers: Nordenlöw, Marianne
Ytterligare författare: Colnerud, Gunnel
Ytterligare författare: Enochsson, AnnBritt
Ytterligare författare: Fors, Zelma
Ytterligare författare: Gill, Peter
Ytterligare författare: Granström, Kjell
Ytterligare författare: Hägglund, Solveig
Ytterligare författare: Lindberg, Odd
Ytterligare författare: Lindström, Anne-Lie
Ytterligare författare: Nilsson, Lennart
Ytterligare författare: Nordenfalk, Katta
Ytterligare författare: Olin, Fredrik
Ytterligare författare: Olweus, Dan
Ytterligare författare: Salmivalli, Christina
Ytterligare författare: Willför-Nyman, Ulrika
Ytterligare författare: Wrethander, Marie
Ytterligare illustratörer: Bäckström, Claes
Ytterligare redaktörer: Thors, Christina
Lärarförbundets förlag 1 9789197659840 -
Vägen till språket
Häftad bok. Liber. 1988.
Mycket gott skick. något gulnad. Portot gäller oavsett antal böcker. - Boken är en guldgruva för förskollärare, föräldrar och lärare som vill stimulera barnets språkutveckling genom praktiska övningar.Läs mer Språk, rörelser, känslor och alla sinnen utvecklas sida vid sida. läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140718263
- Titel
- Vägen till språket
- Författare
- Centerheim-Jogeroth, Monica - Mulder, Vera
- Förlag
- Stockholm : Liber
- Utgivningsår
- 1988
- Språk
- Svenska
Liber 9140718263 -
Vägen till maxade betyg : mer fritid och kuns...
Pocketbok. Månpocket. 1 uppl. 2014. 276 sidor.
Nära nyskick. Något gulnade sidor. Portot gäller oavsett antal böcker. - Vad sägs om högsta betyg och samtidigt få mer tid till kompisar och fritidsintressen? Att direkt minnas allt viktigt som sägs på lektionerna och snabbt klara av hemuppgifterna? Att bara läsa samma läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789175033396
- Titel
- Vägen till maxade betyg : mer fritid och kunskap för livet med effektiv minnesträning
- Författare
- Ribbing, Mattias
- Förlag
- Månpocket
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 276 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 155 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad sägs om högsta betyg och samtidigt få mer tid till kompisar och fritidsintressen? Att direkt minnas allt viktigt som sägs på lektionerna och snabbt klara av hemuppgifterna?Att bara läsa samma sak om och om igen och hoppas på att lära sig är slöseri med tid, det är tråkigt och ger dåligt resultat.Minnesmästaren Mattias Ribbing presenterar här en unik inlärningsmodell där du lär dig ett nytt och roligare sätt att tänka. Och du ser resultat direkt.Glöm smörande för lärare och mossig studieteknik. Genuin förståelse och kunskap för livet är målet när du steg för steg övar upp ett riktigt superminne. Dessutom förbättrar du din koncentrationsförmåga, snabbtänkthet, kreativitet och visualiseringsförmåga.Kort sagt: du får en hjärna i topptrim.Du kan börja direkt i klassrummet och vid skrivbordet hemma. Bokens övningar ger dig varaktiga kunskaper i hela skalan av ämnen.Ur innehållet:En superkraft du inte visste att du hadeNyckeln till superfokusAtt komma ihåg det du läserAtt tackla skolböckerna utan att dö av tristessAtt spara det du behöver i minnet, lika säkert som på datornAtt minnas glosor utan att traggla demSvårt för siffror?World of Warcraft, mode eller Zlatan? Använd det du kan och det tråkiga ämnet blir kul.En kvart om dagen för grymt mycket kunskap
Månpocket 1 9789175033396 -
Glasfåglar i molnen - Om temaarbete och dokum...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2013. 176 sidor.
Nära nyskick. aningen kantslitage på pärmen. Portot gäller oavsett antal böcker. - På ett konkret och inspirerande sätt skildrar Birgitta Kennedy det mödosamma arbetet med att utveckla och förändra synen på barn i en vanlig svensk förskola. Tillsammans med övriga pedag läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9176564517
- Titel
- Glasfåglar i molnen - Om temaarbete och dokumentation ur en praktikers perspektiv
- Författare
- Kennedy, Birgitta
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 388 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolans verksamhet har drabbats av hårda besparingar. I det läget kan det vara svårt att förverkliga sina visioner. I sin bok Glasfåglar i molnen framhåller Birgitta Kennedy nödvändigheten av att hålla fast vid sina visioner.
Läs mer
På ett konkret och inspirerande sätt skildrar Birgitta Kennedy det mödosamma arbetet med att utveckla och förändra synen på barn i en vanlig svensk förskola. Tillsammans med övriga pedagoger och med dokumentation
som arbetsverktyg, lyckas hon synliggöra den traditionella utvecklingspsykologiska barnsynen, enligt vilken en 5-åring är på ett sätt och en 6-åring på ett annat – en barnsyn som medför att pedagogen ser barnens brister i stället för deras kompetenser.
När pedagogen i stället lyckas se det vakna, nyfikna och kompetenta barnet får det konsekvenser för pedagogrollen. Från att tidigare ha varit den vuxne som vet allt och vars huvudsakliga uppgift är att förmedla kunskaper till barnen, blir pedagogens roll nu att ställa frågor och stimulera barnens eget tänkande.
För att skapa nyfikenhet och utforskarglädje hos barnen gjorde Birgitta Kennedy och hennes kollegor förändringar i miljön och försökte skapa situationer som kan utmana till möten och kommunikation. Pedagogerna har också utvecklat ett kontinuerligt dokumenterande och reflekterande över praktiken som blivit en väsentlig del av förskolans vardag.
Boken ger, både i text och ett rikt bildmaterial, en fascinerande beskrivning av det praktiska dokumentationsarbetets svårigheter och glädjeämnen. Talrika exempel visar att reflektion krävs om den pedagogiska dokumentationen ska bli ett redskap för förändring och inte bara en redogörelse för arbetet.
Birgitta Kennedy, förskollärare i Kalmar, ger genom sin bok en god illustration av begreppet den reflekterande praktikern. Glasfåglar i molnen är en levande skildring av arbetet med att utveckla den pedagogiska miljön och ger associationer och idéer till andra som är beredda att utmana och problematisera sin egen verksamhet.
Liber 1 9176564517 -
Förskolans didaktik och dockan som redskap :...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2012. 132 sidor.
Nyskick. Portot gäller oavsett antal böcker. - Om hur hand-, stav- och tråddockor kan användas som redskap i förskolebarns och skolbarns språkliga och kommunikativa utveckling. Framställningen har en tydlig sociokulturell teoretisk grund där Vygotskijs begrepp ”de läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068664
- Titel
- Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan
- Författare
- Forsberg Ahlcrona, Mirella
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 132 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om hur hand-, stav- och tråddockor kan användas som redskap i förskolebarns och skolbarns språkliga och kommunikativa utveckling. Framställningen har en tydlig sociokulturell teoretisk grund där Vygotskijs begrepp ”den närmaste utvecklingszonen” levandegörs i praktiska exempel.
Även om handdockor och dockteater framför allt kopplas samman med förskolans värld, ger boken en bred bas där också skolan som arena för dockor beskrivs. Författaren beskriver och exemplifierar läs- och skrivprocessen som hon själv har arbetat med i skolan.
Förutom den kommunikativa dialogens betydelse för barns arbete med dockor, redogör författaren dessutom för hur en hel föreställning skapas från manus till genomförande, utifrån barns egna berättelser. En annan del av boken beskriver arbetet med en dockutställning med formdockor som en grupp barn har tillverkat.
Men, kanske det allra viktigaste är att dockan kan användas som redskap för kommunikation och skapande och utveckling av ”konst” och kunskap. Boken avslutas med en diskussion om skapande och kunskapande som båda möts i dockan och den kommunikation som den ger upphov till.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och grundskolans tidiga år. Den lämpar sig också som kurslitteratur i estetiska utbildningar som dramapedagogik och bild.
Studentlitteratur AB 1 9789144068664 -
Förskollärarens metod- och vetenskapsteori
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2014. 188 sidor.
Nyskick. Portot gäller oavsett antal böcker. - Belyser de specifika behov som uppstår då förskolans praktik, lärare eller barn studeras. Författarna tar också upp val av perspektiv, olika metoders möjligheter och begränsningar samt etiska överväganden i relation t läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147106585
- Titel
- Förskollärarens metod- och vetenskapsteori
- Författare
- Löfdahl, Annica - Hjalmarsson, Maria - Franzén, Karin
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 188 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 254 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskollärarens metod och vetenskapsteori belyser de specifika behov som uppstår då förskolans praktik, lärare eller barn studeras. Författarna tar också upp val av perspektiv, olika metoders möjligheter och begränsningar samt etiska överväganden i relation till studentarbeten.
Läs mer
Bokens författare har alla erfarenhet av forskning med fokus på svensk förskola samt erfarenheter av undervisning i förskola och/eller inom förskollärarprogrammet.
Boken vänder sig till lärare och studenter vid förskollärarprogrammet.
Om författarna
Annica Löfdahl Hultman är förskollärare och professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och har lång erfarenhet av forskning om barn och lärare i förskolan.
Katarina Ribaeus är förskollärare och lektor i pedagogisk arbete vid Karlstads universitet och har framför allt ägnat sig åt forskning som relaterar till olika aspekter av förskolans demokratiuppdrag.
Annica och Katarina leder forskargruppen Utbildningsvetenskapliga studier av barn och ungdom (UBB) och har under de senaste åren särskilt intresserat sig för förskollärarstudenters möjlighet att utvecklas i lärarrollen under utbildningen.
Liber 1 9789147106585 -
Lyssnandets pedagogik
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 156 sidor.
Nära nyskick. Portot gäller oavsett antal böcker. - Väver samman beskrivningar av ett konkret vardagsarbete i förskolan med ett teoretiskt tänkande.
- Efter att ha arbetat i tjugo år som pedagog trodde jag att jag visste vad det innebar att "ta hand om barn". Just d läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052158
- Titel
- Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
- Författare
- Åberg, Ann
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 384 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Lyssnandets pedagogik beskriver Ann Åberg arbetet med att utveckla den pedagogiska praktiken i en förskola. Med hjälp av inspirerande exempel ur sin egen vardag beskriver författaren gruppens erfarenheter av förändringsarbetet. För att ge ett teoretiskt perspektiv på frågeställningarna har Hillevi Lenz Taguchi, lektor på lärarhögskolan i Stockholm, bjudits in som gästförfattare i boken. Resultatet är en rikt illustrerad bok som väver samman beskrivningar av ett konkret vardagsarbete med ett teoretiskt tänkande.
Läs mer
Denna andra upplaga av boken innehåller en helt ny del som handlar om hur lyssnandets pedagogik kan ta form tillsammans med de yngre barnen. I två kapitel gör Ann Åberg några nedslag i ett projektarbete på en yngrebarnsavdelning. I berättelsen beskrivs hur pedagogerna gör sig lyhörda för barnens egna prioriteringar och deras sätt att förstå världen. Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare.
Om författarna
Ann Åberg är pedagogisk ledare och förskollärare.
Hillevi Lenz Taguchi är professor och biträdande avdelningsföreståndare på Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning vid Stockholms universitet.
Liber 1 9789147052158 -
Kulturnavigering i skolan
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2007.
Nära nyskick. aningen kantskav, inlaga felfri. Portot gäller oavsett antal böcker. - boken presenterar ett antal fallstudier som diskuterar hur människor uppfattar sig själva och andra, och vilken betydelse det får i skolarbetet. Lärare har användning av kulturanalys läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140661081
- Titel
- Kulturnavigering i skolan
- Författare
- Arvastson (red.), Gösta
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den svenska skolan är en sammansatt arbetsplats med elever, lärare och skolpersonal från olika sociala och kulturella miljöer. För att man som lärare eller lärarstuderande ska ha större möjlighet att förstå och handskas med skolans på samma gång välbekanta och gåtfulla värld, är ett kulturanalytiskt perspektiv till hjälp.
Den här boken presenterar ett antal fallstudier som diskuterar hur människor uppfattar sig själva och andra, och vilken betydelse det får i skolarbetet. Lärare har användning av kulturanalys för att se sin verksamhet med nya ögon och bli upptäcktsresande i den egna vardagen. För att förstå eleverna behövs kunskap om deras bakgrund och värderingar.
Med konkreta exempel från skollivet fungerar boken som en handledning för var och en som vill analysera invanda normer och synsätt. Likaså visar den hur man kan lära sig mer om betydelsen av olika identiteter, gränser och kategorier. Hur sorterar människor varandra i "vi" och "dom"? Vad döljer sig i sådana bestämningar som "pojke" och "flicka", "svensk" och "invandrare"? Genom denna kunskap kan lärare och lärarstuderande bli bättre på att kritiskt granska egna och andras beteenden, och därmed få redskap att säkrare navigera i en snabbt föränderlig skolvärld.
Billy Ehn, professor i etnologi vid Umeå universitet.
Gösta Arvastson, professor i etnologi vid Uppsala universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140661081 -
Lyssnandets och seendets villkor : Pedagogisk...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2013. 134 sidor.
Nära nyskick. DVD-skiva medföljer. Inga anteckningar, lätt kantskav utanpå. Portot gäller oavsett antal böcker. - Vad innebär det att lyssna med alla sina sinnen? Hur kan vi lära oss att ifrågasätta våra traditionella värderingar, och hur påverkar detta vår perception läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566732
- Titel
- Lyssnandets och seendets villkor : Pedagogisk dokumentation - DVD bok
- Författare
- Wehner-Godée, Christina
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 134 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 278 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad innebär det att lyssna med alla sina sinnen? Hur kan vi lära oss att ifrågasätta våra traditionella värderingar, och hur påverkar detta vår perception av omgivningen?
Det här är ett interaktivt läromedel: en bok och en DVD med korta videosekvenser från tre förskoleavdelningar med barn 1-5 år. Syftet med videosekvenserna är att du ska lyssna, se och skärpa alla sinnen, och öva på hur pedagogisk dokumentation kan gå till.
Läs mer
Författaren diskuterar villkoren för vårt lyssnande och seende. Det vi först ser i en videosekvens säger ofta mer om oss själva och vårt eget tänkande. Christina Wehner-Godée demonstrerar med flera exempel hur vi kan byta ”glasögon” och växla fokus mellan olika företeelser i ett identiskt sammanhang; vad framträder med tanke på genus, olika ämnesområden och pedagogisk miljö?
Författaren använder pedagogisk dokumentation som ett verktyg för att möta och ifrågasätta invanda tankar. Hon exemplifierar med olika videosekvenser hur man kan göra en spaltdokumentation, reflektera, tolka och göra teorianknytningar. Hur kan pedagogerna tillsammans med barnen utveckla lärandet och förbättra kvalitén i verksamheten? En pedagogisk dokumentation kan bli navet i hjulet som sätter snurr på pedagogiska och didaktiska tankar i den egna barngruppen.
Boken och DVD:n vänder sig till lärarutbildare, studenter och verksamma lärare i förskola och förskoleklass.
Om författarna
Christina Wehner-Godée är läromedelsförfattare och har undervisat i didaktik och media vid Lärarhögskolan i Stockholm, nuvarande Stockholms universitet. Hon tilldelades 2004 års Malaguzzi-pris för gränsöverskridande arbete och nya tankar kring professionsutbildning.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176566732 -
Från kvalitet till meningsskapande - Postmode...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2013. 296 sidor.
Nära nyskick. aningen kantskav, inga anteckningar e.d. Portot gäller oavsett antal böcker. - Problematiserar försöken att definiera och mäta "kvalitet" inom förskolan och därmed reducera närmast filosofiska värdefrågor till rent tekniska och administrativa problem. För läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565018
- Titel
- Från kvalitet till meningsskapande - Postmoderna perspektiv – exemplet förskolan
- Författare
- Dahlberg, Gunilla
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 532 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok problematiserar försöken att definiera och mäta "kvalitet" inom förskolan och därmed reducera närmast filosofiska värdefrågor till rent tekniska och administrativa problem. Författarna hävdar att det finns andra sätt att förstå och utvärdera förskolans pedagogiska arbete – liksom att förstå såväl barndomen som innehållet i förskolans verksamhet. Bokens praktikexempel är hämtade från bl.a. Reggio Emilia och Stockholmsprojektets förskolor.
Läs mer
Författarnas alternativa perspektiv är genomgående socialkonstruktionistiskt och postmodernistiskt, vilket innebär att framställningen i boken har giltighet långt utanför förskolan. Faktiskt kan alla som arbetar i och med såväl skola som förskola – eller arbetar med forskning, administration eller politiska uppdrag inom motsvarande områden – ha glädje och nytta av bokens analyser.
Dessutom innehåller boken litteratur från hela världen, vilket innebär att den utgör en utförlig presentation av denna just nu pågående kunskapsteoretiska och sociohistoriska "synvända".
”...författarna för viktiga och mycket intressanta resonemang om dagens barndom och barnomsorg, då de ifrågasätter givna sanningar och synsätt. Eftersom boken är skriven på engelska, finns det anledning att översätta den till svenska” - Universitetslektor Gunilla Lindqvist, Pedagogiska Magasinet, Stockholm, nr 1/00
Om författarna
Gunilla Dahlberg är professor i pedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Peter Moss är professor i Early Childhood Provision vid Institute of Education, University of London.
Alan Pence är professor vid the School of Child and Youth Care, University of Victoria, Kanada.
Liber 1 9789176565018 -
Kurspedagogik : om konsten att undervisa
Häftad bok. Psykologiförl. 1978.
Nära nyskick. lite skavd pärm, inlagan felfri. Portot gäller oavsett antal böcker. - Ger dig kunskap om hur du levererar faktakunskap på ett intresseväckande sätt samt skapar varaktiga kunskaper, färdigheter och insikter som deltagarna har nytta av. Rollen som utbilda läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9174180193
- Titel
- Kurspedagogik : om konsten att undervisa
- Författare
- Liljeqvist, Lars-Erik - Nilsson, Margaretha
- Förlag
- Stockholm : Psykologiförl
- Utgivningsår
- 1978
- Språk
- Svenska
Psykologiförl 9174180193 -
Skolan möter förskolan och fritidshemmet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 163 sidor.
Nyskick. namnad. Portot gäller oavsett antal böcker. - Boken tar upp frågor kring mötet mellan skola, förskola och fritidshem. Den är utarbetad i syfte att öka förståelsen för och insikten om de betingelser som kan ha betydelse för samverkan och integration mellan läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144013374
- Titel
- Skolan möter förskolan och fritidshemmet
- Författare
- Monica Hansen Orwehag - Ann Brorman - Inge Johansson - Birgitta Davidsson - Birgitta Siller - Susanne Björkdahl Ordell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 163 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författarna tar i denna bok upp viktiga frågor kring mötet mellan skola, förskola och fritidshem. Den är utarbetad i syfte att öka förståelsen för och insikten om de betingelser som kan ha betydelse för samverkan och integration mellan de olika verksamhetsformerna. Boken belyser bl.a. hur de styrdokument som ska vägleda arbetet i skolan vuxit fram och vilka tankar som varit styrande för det pedagogiska arbetet. Erfarenheter från utvecklingsarbete med integrering av de olika verksamheterna visar hur detta kan stimulera till nya tankar vilka leder till reflektion och förståelse för de problem som oundvikligen uppstår när två skilda traditioner möts. Vilken roll fritidspedagogen kan och bör ha behandlas i ett särskilt kapitel.
Boken är avsedd för såväl studerande inom lärarutbildningen och barn- och ungdomspedagogiskt program som för yrkesverksamma lärare, förskollärare och fritidspedagoger.
Studentlitteratur AB 1 9789144013374 -
Lärande i praktiken : Ett sociokulturellt per...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2000. 279 sidor.
Gott skick. understrykningar med kulspets i ca halva boken, namnad. Portot gäller oavsett antal böcker. - Hur formas vi av språk, teknik och kultur? Vår hjärna har inte blivit större eller mer väloljad under de senaste årtusendena men det har inte hindrat vår förmåga läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151837284
- Titel
- Lärande i praktiken : Ett sociokulturellt perspektiv
- Författare
- Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 514 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kulturella förhållandens betydelse för lärandet är de flesta lärare väl medvetna om, men precis hur samspelet mellan lärande och omvärld går till klarläggs för första gången på svenska i denna bok. Perspektivet är grundat i den ryske psykologen Vygotskys utvecklingssyn, och innebär i korthet att kommunikation är den viktigaste komponenten i en inlärningssituation
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789151837284
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn