-
Ledarskap i klassrummet; Andra upplagan
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2010, 263 s., uppl. 2:3
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144048338
- Titel
- Ledarskap i klassrummet
- Författare
- Stensmo, Christer
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 263 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 378 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärares ledarskap i klassrummet har som främsta mål att förmå eleverna att ägna den schemalagda tiden till arbete med olika former av uppgifter. Uppgifter som genomförs i en kontext som utgörs av skolans yttre, samhälleliga ramar och den inre, lokala skolkulturen. Lärarens uppgift är att ansvara och hantera:Planering - att reflektera över och utveckla en trygg och uppgiftsfokuserad klassrumsatmosfär.Kontroll - att förankra positiva regler och rutiner hos eleverna.Motivation - att göra eleverna målmedvetna och villiga att anstränga sig för att nå målen.Gruppering - att hantera gruppdynamik, normbildning och konflikter i klassen samt formering av arbetsgrupper.Individualisering - att anpassa verksamheterna till varje enskild elevs behov och förutsättningar.Denna reviderade upplaga har kompletterats inom områdena: ledarskapets kontext, särskilt lokala skolkulturer; konflikter och konflikthantering; kooperativt lärande samt gruppering och individualisering.Boken är främst avsedd för studenter på lärarutbildning, lärare i grund- och gymnasieskola samt fristående kurser i pedagogik och beteendevetenskapliga ämnen. Den passar också för blivande barn- och ungdomsledare, personalutbildare och ledare för andra pedagogiska verksamheter.
9789144048338 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789140682130
- Titel
- Specialpedagogik 1, elevbok
- Författare
- Larsson, Irene
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 236 sidor
- Bandtyp
- Board book
- Mått
- 165 x 242 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 460 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Specialpedagogik 1 täcker in hela kursen Specialpedagogik 1. Läromedlet passar både för gymnasieskolans program inom Barn- och Fritid samt Vård- och omsorg. Specialpedagogik 1 är helt anpassade till Gy 2011 och består av elevbok, digitalt läromedel, lärarhandledning och lärarwebb.
Specialpedagogik 1 innehåller sju teman:
Funktionsnedsättningar – stöd ger möjligheter
Specialpedagogiska insatser
Planering, uppföljning och dokumentation
Kommunikation – samspel i möten mellan människor
Specialpedagogiskt perspektiv
Samhällets insatser för människor i behov av stöd
Viktiga ord och begrepp inom specialpedagogik
Läromedlet går bland annat igenom vanliga funktionsnedsättningar och vilka specialpedagogiska insatser de kan kräva. Den tar även upp samhällets roll och ansvar.
Specialpedagogik 1 har en tydlig och kursrelaterad struktur och är enkel att arbeta med. Den är intresseväckande och uppmuntrar elevaktivt lärande genom fallbeskrivningar, diskussionsfrågor och uppgifter. En lärarhandledning och en lärarwebb kompletterar läroboken med gediget lärarstöd.
Specialpedagogik 1 i korthet:
• ger dig ett modernt och aktuellt läromedel
• väcker intresse och gör eleverna aktiva i sitt lärande
• ger dig tillgång till lärarmaterial med massor av extramaterial
9789140682130 -
MÅNGFALD OCH DIFFERENTIERING - Inkludering...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2016, uppl. 1:2, namn
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144071985
- Titel
- Mångfald och differentiering - Inkludering i praktisk tillämpning
- Författare
- Barow, Thomas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inkludering är en pedagogisk målsättning, utbildningspolitisk riktlinje och etisk förpliktelse som framförts i drygt två årtionden. I bokens första del beskriver författarna olika perspektiv på mångfald och differentiering: pedagogiska, didaktiska utbildningspolitiska, sociologiska och kommunikationsteoretiska synsätt som är nödvändiga att reflektera över.
I bokens andra del presenterar författarna en rad möjliga tillvägagångssätt för hur elevers olikheter kan tillvaratas i undervisningen. De presenterade ansatserna och metoderna är dock inga färdiga recept. Med hänsyn till bland annat innehåll, elevers motivation och intressen behöver de varieras och anpassas till de konkreta förutsättningarna i varje klass. De olika exemplen syftar till att vara inspirerande för vidareutveckling av den egna undervisningsstilen.
Antologins syfte är att presentera möjligheter för hur undervisningen kan utvecklas och anpassas med hänsyn till mångfalden i klassrummet och elevers individuella behov. Boken vänder sig både till lärarstudenter och verksamma lärare som söker inspiration och nya idéer för sin undervisning.
9789144071985 -
PRAKTIKNÄRA FORSKNING - Barn, lärare och lä...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2016, 254 s, namn
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144109718
- Titel
- Praktiknära forskning - Barn, lärare och lärande
- Författare
- Björklund, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 254 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 379 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Praktiknära forskning fokuserar på lärarens betydelse för yngre barns lärande. Författarna beskriver i boken vardagssituationer och hur barn handlar, interagerar och utnyttjar sin miljö. Boken grundar sig teoretiskt på flera forskares arbete men ger också inblickar i lärares vardag i form av fallbeskrivningar. Författarna betonar vikten av att som lärare hitta sin roll och arbeta mot fastställda mål samtidigt som man vågar gå utanför sina erfarenheter och hitta nya vägar. Förhoppningen är att boken ska fungera som underlag för diskussion och leda till utveckling av det konkreta lärararbetet, både på individnivå och för hela förskollärar- och lärarprofessionen.
Praktiknära forskning riktar sig främst till blivande förskollärare/lärare för yngre barn, men också till verksamma inom området samt andra som är intresserade av unga barns lärande och deras lärare, exempelvis politiker.
9789144109718 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789198084979
- Titel
- Läraren inom mig : pedagogiska berättelser
- Författare
- Körling, Anne-Marie
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 147 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 370 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Anne-Marie Körling:
"Det handlar om valet att bli lärare och om de utmaningar som ständigt finns inom läraryrket. För läraryrket är både lätt, underbart, svårt, ansvarsfullt och meningsskapande. Också för läraren inom mig. Jag vill öppna dina sinnen för det inre arbetet, att släppa fram och våga prata om känslor av såväl skam som stolthet, om att lyckas och misslyckas och känslan av frihet att undervisa då man är med eleverna inte emot. "
Innehåll
Inledning
v Jag säger upp mig!
Avskrivning
Upplevelsen av att kunna
Pedagogisk rond
Ingen kurs i självförsvar
Variationer av relationer
Skolanknytning
Eleven bär sitt namn
Vem är du?
Tidernas gemenskap
Eleven på bordet
Pappret i papperskorgen
Gemenskap och tillhörighet
Föreställningen om stenen
En bule till fikat
Mobilen i kyrkan
Avbrott för utbrott
Den där klassen!
Den levande läroplanen
Att huka sig
Stå och stampa
Den lärande gropen
Att ligga på bänken
Livsläsningen
Att utbilda i ansvar
Hjälp!
Hjälp till självhjälp
Självständigheten kan
Lärarens kreativitet!
Själv-ständigt-ihop
Eleven som gick sin väg
Hållbara läraren
En annan hösttermin
Frid vare med oss
Slutbetänkande
Inte utan mitt bibliotek!
Jag vill tacka
Redaktör Leif Mathiasson
9789198084979 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144113487
- Titel
- Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 184 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Har barnets röst betydelse för förskolans ledarskap? Den här boken handlar om vad ledarskap i förskolan kan betyda för såväl barn som pedagoger, förskolechefer och föräldrar. Boken fokuserar på förskolechefens och förskollärarens pedagogiska ledarskap och ansvar med särskild inriktning mot barnet och förskolans demokratiuppdrag. Vi diskuterar ledarskapets betydelse för barnets villkor och de värden som ska prägla barnets barndom i förskolan.
Förskolans pedagogiska arbete ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Vi har i boken särskilt understrukit pedagogens professionella uppdrag som är tänkt att genomsyra förskolans vardag. Att leda ett sådant uppdrag kan ses som både intressant och svårt. Vår förhoppning är att boken bidrar till ett ökat intresse för såväl det pedagogiska ledarskapet som för yrkesmässigheten i förskolan.
Vi illustrerar bokens innehåll med berättelser om händelser i förskolan. Att dokumentera i form av berättelser synliggör den vardag som pågår och gynnar möjligheten att betrakta det som händer ur olika pedagogiska perspektiv.
Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap riktar sig till all personal i förskolan, främst till förskolechefer och förskollärare som ansvarar för det pedagogiska arbetet i förskolan. Den riktar sig också till utbildning och fortbildning av förskollärare. Bokens innehåll har betydelse för politiker och tjänstemän som har att realisera barns möjligheter till delaktighet och inflytande i samhället. Boken utgör dessutom ett viktigt diskussionsunderlag för föräldrar och andra intresserade som vill fördjupa sin kunskap om barns liv i förskolan.
9789144113487 -
Att utforska praktiken i förskolan
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2016, 192 s., övers. från norskan av Birgitta Önnerfält
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144105321
- Titel
- Att utforska praktiken i förskolan
- Författare
- Jensen, Ruth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att arbeta i förskolan idag är ett ofta glädjefyllt arbete som också innebär stora utmaningar. Hur skapar man en praktik i förskolan som fungerar för barn, personal och vårdnadshavare? Hur lyckas man skapa en lärande organisation mitt i en intensiv vardag? Med denna bok vill författarna inspirera läsaren till att utforska praktik i ljuset av teori. Med utgångspunkt i en fallstudie av en förskola presenterar författarna konkreta exempel som de analyserar utifrån teorier om lek, samspel och lärande. Läsaren uppmanas också att koppla bokens innehåll till sin egen verksamhet, bland annat med hjälp av reflexionsfrågor.
Att utforska praktiken i förskolan belyser även hur vi kan förstå förskolans roll i dagens kunskapssamhälle och dagens utbildningssammanhang. Författarna presenterar teorier om ledning och organisationslärande som kan bidra till att åskådliggöra lärandeprocesser hos personalen. Boken riktar sig till studenter på förskollärarutbildningen och till personal verksam i förskola.
9789144105321 -
OM VÄRLDEN OCH OMVÄRLDEN - Pedagogik i prak...
Häftad bok.
Nyskick. Stockholms Universitets förlag, 2013, 286 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566640
- Titel
- Om värden och omvärlden : pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia
- Författare
- Colliander, Marie-Anne - Stråhle, Lena - Wehner Godée, Christina - Dahlberg, Gunilla - Stockholms universitet
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 220 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 782 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur får man syn på det till synes självklara? I denna antologi fångas mötet mellan pedagogiken i Reggio Emilia och den svenska förskolepedagogiken – ett möte där professor Gunilla Dahlberg varit en drivande kraft.
Läs mer
Att försöka förstå och inspireras av Reggio Emilias pedagogiska filosofi har synliggjort den svenska pedagogiska praktiken och föreställningsvärlden kring barn och pedagogik. Läsaren får följa med på en pedagogisk inspirationsresa, i vilken historik blandas med en aldrig sinande framtidstro och där ord som förundran och entusiasm blandas med demokrati, jämställdhet och kreativitet. Här möter vi ett resursrikt och nyfiket barn, ett barn med lust och kraft att lära. Pedagogens arbete blir att lyssna, låta sig förundras och inspireras av barnens frågor och bli en medforskare, men också att utmana barnens kunskapande processer.
Flera av författarna använder sig av pedagogisk dokumentation som verktyg för att försöka förstå barns kunskapande. Personliga perspektiv blandas med konkreta erfarenheter i skilda pedagogiska rum och författarnas olika bakgrunder och intresse speglar den blandning av teori och praktik som har blivit ett signum för ”pedagogik i en föränderlig värld”. Det som förenar texterna är bland annat professor Gunilla Dahlbergs tankar kring teori och praktik – där teori ses som redskap för praktiker att konstruera förståelse för att kunna förändra praktiken.
Om författarna
Författarna är forskare, doktorander och praktiserande pedagoger som flera deltagit i olika forskningsprojekt med inspiration från de kommunala förskolorna i Reggio Emilia.
9789176566640 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147106608
- Titel
- Historieundervisningens byggstenar : grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
- Författare
- Hermansson Adler, Magnus
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 299 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 388 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Historieundervisningens byggstenar är en grundläggande bok i historiedidaktik. Boken rymmer en mängd konkreta exempel på hur eleverna tillsammans med läraren kan lära sig historia på ett spännande, kreativt och kritiskt sätt. Alla exempel grundas i en tydlig didaktisk teori som visar hur eleverna kan uppfylla läroplanernas, kurs- och ämnesplanernas krav.
Elever lär sig att förstå historien och dess kopplingar till samtiden på olika sätt. Därför är det viktigt att läraren behärskar en bred repertoar av metoder för att kunna möta deras behov. Bokens röda tråd är den metodiska variation som är en avgörande kompetens i lärarens framtida yrkesutövning.
Till varje avsnitt i boken finns rekommenderad litteratur för fördjupning. Dessutom är boken kopplad till en idébank på internet, med metodiska uppslag och övningar för F–3, 4–6, 7–9 samt gymnasiet.
Denna bok bygger framför allt på den tidigare upplagan av Historieundervisningens byggstenar men innehåller också avsnitt från författarens bok Framtidens historia.
Boken riktar sig i första hand till lärarstuderande med historia på utbildningsprogrammen för F–3, 4–6, 7-9 samt gymnasiet. För redan aktiva lärare i grundskolan och gymnasiet lämpar sig boken som ett fortbildningsmaterial.
Om författarna
Magnus Hermansson Adler är universitetslektor i ämnesdidaktik med särskild inriktning mot historia vid Göteborgs universitet. Han är lärarutbildare sedan 1989, med en bakgrund som både grundskollärare och gymnasielärare. Han har också givit ut flera läroböcker i religionskunskap och samhällskunskap för grundskola och gymnasium under författarnamnet Magnus Hermansson.
9789147106608 -
DET PEDAGOGISKA KULTURARVET - Traditioner och...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. NoK, 2012, 397 s., upplaga 2:1, inb. dek. förlagsband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121102
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Hartman, Sven
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 397 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 31 mm
- Vikt
- 880 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet.
För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad
9789127121102 -
Barngruppens storlek i förskolan - konsekv...
Häftad bok.
Mycket gott skick. NoK, 2016, 183 (1) s., hft. m. flikar, namnt., i övrigt i nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127146440
- Titel
- Barngruppens storlek i förskolan : konsekvenser för utveckling och kvalitet
- Författare
- Williams, Pia
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 183 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 137 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barngruppens storlek i förskolan är en komplex och omdebatterad fråga som inte låter sig besvaras endast utifrån antalet barn. Hur många barn som är för många varierar beroende på flera olika faktorer. Men blir gruppen för stor kommer det att påverka verksamhetens kvalitet.
I boken Barngruppens storlek i förskolan ges en bild av hur gruppstorleken i förskolan inverkar på barns möjligheter att lära och utvecklas samt till bland annat lek och inflytande. Barngruppens storlek problematiseras på flera sätt och relateras till målområden i förskolans läroplan.
Boken Barngruppens storlek i förskolan vänder sig till förskollärarstudenter samt beslutsfattare inom förskolan
9789127146440 -
UTMANANDE UNDERVISNING I KLASSRUMMET - Åter...
Häftad bok.
Nyskick. NoK, 2013, 208 s., övers. av Karin Ashing
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136328
- Titel
- Utmanande undervisning i klassrummet : återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla
- Författare
- Nottingham, James
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 171 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utmanande undervisning i klassrummet är en praktisk handbok att använda vid planering av undervisning, såväl för enskilda lärare som för arbetslag. Boken ger konkreta förslag på hur man kan skapa en utforskande, nyfiken och lustfylld lärandemiljö i klassrummet genom att fokusera på följande fem centrala begrepp:
• Självkänsla
• Ansträngning
• Återkoppling
• Utmaning
• Reflektion
Författaren James Nottingham beskriver hur man kan arbeta för att stärka elevers självkänsla och öka medvetenheten om hur viktig den egna ansträngningen är för lärande. Han belyser också återkopplingens betydelse för elevers motivation och redogör för tre grundläggande aspekter: innehåll, tidpunkt och rollfördelning.
I Utmanande undervisning i klassrummet presenteras hur man kan planera och genomföra undervisning så att eleverna utvecklar sin förmåga att formulera självständiga ståndpunkter och reflektera över sitt eget lärande. Den innehåller också många exempel på lektionsplanering med syfte att utmana och utveckla elevers kreativa och kritiska tänkande.
James Nottingham har flerårig erfarenhet av arbete både som lärare och skolledare i Storbritannien, och har ett nära samarbete med skolforskaren John Hattie. James Nottingham arbetar med skolutveckling och det skandinaviska skolutvecklingsprogrammet Visible Learning Plus.
Läs om boken på IT-mammans blogg.Det som gör hans bok läsvärd och intressant är hans många konkreta lektionsplaneringar och strukturer för undervisning. Han refererar till forskning och visar med många modeller hur eleverna lär sig bättre med hjälp av återkoppling och reflektion. (...) Boken, som är lättläst, indelad i många stycken med underrubriker, färgade ramar m.m, riktar sig till lärare i grundskolans alla år.
Marianne Ericson, BTJ-häftet 2013:18
9789127136328 -
Att motverka rasism i förskolan och skolan
Häftad bok.
Nära nyskick. NoK, 2017, 255 s., hft. m. flikar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127819894
- Titel
- Att motverka rasism i förskolan och skolan
- Författare
- Arneback, Emma
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 255 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 172 x 241 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolan och skolan har ett tydligt uppdrag att motverka rasism. Samtidigt visar forskning att rasism tar sig en rad olika uttryck på olika nivåer, och får allvarliga konsekvenser för de barn och elever som utsätts. Rasistiska föreställningar, handlingar och strukturer gör att vissa löper högre risk än andra att utsättas för kränkningar och diskriminering. Därmed motverkar rasism barns och elevers likvärdiga möjligheter att lära och utvecklas.
Behoven av insatser för att motverka rasism är stora. I boken beskrivs förskolans och skolans uppdrag att motverka rasism. Här behandlas också olika sätt att förstå och analysera rasism, och hur rasism kan komma till uttryck i pedagogisk verksamhet. Författarna redogör för en bred palett av arbetssätt som kan användas för att motverka olika former av rasism i förskolan och skolan – från normkritik,interkulturell och frigörande pedagogik till kunskapsutvecklande, demokratiska och relationella arbetssätt.
Det är en mycket bra, genomarbetad och välskriven bok att använda för personalgrupper och utbildningar inom skola och förskola. Inbjudande och lättöverskådlig layout samt bra referenslista.
Therese Nordholm, BTJ-häftet nr 22, 2017
9789127819894 -
LJUSPUNKTEN - Barns relation till fenomenet...
Häftad bok.
Nyskick. Stockholms universitets förlag, 2012, 184 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566824
- Titel
- Ljuspunkten - Barns relation till fenomenet och begreppet ljus
- Författare
- Alnervik, Karin
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 220 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 506 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan pedagogisk dokumentation utveckla arbetet på våra förskolor? I den här boken får läsaren följa fem förskolors dokumentationsarbete från projektet Ljuspunkten - barns relation till fenomenet och begreppet ljus, som pågick 2006-2008.
Läs mer
Projektets syfte var att fördjupa samarbetet med de kommunala förskolorna i Reggio Emilia. Fokus i förskolornas dokumentationsarbete var att få syn på vilket lärande som äger rum när barnen undersöker och förhåller sig till ljus som fenomen och begrepp, men även att ta reda på vilken betydelse estetiska uttryckssätt har för barnens lärande.
I förskolornas berättelser skildras hur barnen bokstavligen ”badar” i sina dokumentationer. I boken beskrivs exempel på en mängd dokumentationer och läsaren får ta del av hur förskolorna på olika sätt arbetar med pedagogisk dokumentation. Exemplen visar att pedagogisk dokumentation sätter fokus på processerna och gör det möjligt att synliggöra och följa barnens och pedagogernas meningsskapande. Förskolorna välkomnar alla att vara med i processen och bjuder in läsaren att göra egna reflektioner och tolkningar, eftersom dokumentationen ses som ett material som inte är stängt eller färdigtolkat.
Bokens redaktörer tar upp teoretiska perspektiv på barns lärande, pedagogisk dokumentation och projekterande arbetssätt. De diskuterar vad Reggio Emiliainspiration betyder för många svenska förskolor och hur den kan göra förskolan till en demokratisk mötesplats.
Reggio Emilia Institutet i Stockholm har i det här projektet arbetat tillsammans med Barnasinnets förskola och Skogsgläntans förskola i Skarpnäcks stadsdel, HallonEtts förskolor i Jönköping, Trollets förskola i Kalmar och Hammarby förskolor i Stockholm.
Boken vänder sig till förskolor och pedagoger som är intresserade av hur man kan arbeta med pedagogisk dokumentation.
9789176566824 -
Specialpedagogik i ett inkluderande perspekti...
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur, 2012, 80 s., uppl. 2:6
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040813
- Titel
- Specialpedagogik i ett inkluderande perspektiv
- Författare
- Inga-Lill Vernersson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 80 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 130 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I dag möter de flesta lärare elever i en verksamhet där man arbetar med ett inkluderande perspektiv, där skillnader mellan elever accepteras och respekteras. En likvärdig utbildning i den svenska skolan förutsätter att den personal som möter eleverna har god insikt om vad begreppen integrering, segregering, exkludering och inkludering står för. Dessa begrepp är nyckelord inom det specialpedagogiska fältet.
Denna bok belyser grundläggande specialpedagogiska frågor som lärare ställs inför i sin dagliga verksamhet. I "en skola för alla" bör inlärningssituationen anpassas till elevens möjligheter att utvecklas och att lära.
Den här reviderade andra upplagan har utöver en generell uppdatering framför allt utökats med ett kapitel om utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner som viktiga redskap för elever, lärare och föräldrar i deras strävan att uppnå ett gott samarbete för elevens kunskapsutveckling.
Boken är avsedd för grundutbildning och kompetensutveckling av lärare. Den kan även användas i utbildning för andra yrkesgrupper som i sin verksamhet möter specialpedagogiska frågor med anknytning till svensk skola.
Andra upplagan
9789144040813 -
Skolan och den radikala estetiken
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2010, 236 s., uppl. 1:8; ett lättare hörnveck bakre omslaget
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144030579
- Titel
- Skolan och den radikala estetiken
- Författare
- Aulin-Gråhamn, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 236 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolan och den radikala estetiken handlar om kultur, estetik och lärande. Den handlar också om yttrandefrihet, offentlighet och demokrati. Estetiken har sällan ansetts tillhöra skolans kärnverksamhet. Men parallellt med dess marginalisering i skolan breder en ny sorts estetik ut sig i samhället. Det handlar om en kommersiell estetik på marknadens villkor, en kraft som genomsyrar alla områden: från våra mest privata drömmar till prylarna som omger oss i vardagslivet och iscensättningen av storpolitiska konflikter. Hur kan skolan hitta produktiva och kreativa vägar att förhålla sig till å ena sidan estetikens marginalisering innanför dess egna väggar och å andra sidan dess enorma expansion utanför dem? Bokens författare argumenterar utifrån ett demokratiperspektiv för behovet av en radikal estetik som vågar sätta skolans ensidiga kunskapssyn och kultursyn på spel. Det är en estetik som aktivt, kritiskt och nyfiket förhåller sig till såväl konsten som marknadsestetiken och populärkulturen. Ytterst handlar den radikala estetiken om hur begreppet bildning kan ges ett nytt och meningsfullt innehåll i en ny tid. I några kapitel undersöks de ”praktisk-estetiska” ämnena i skolan och de föreställningar som lärare, konstnärer, kulturpedagoger och andra har om konst, estetik och lärande. Boken ägnas därefter åt nya sätt att se på estetik och lärande. I slutkapitlet sammanfattas bokens tankegångar med hjälp av de tre grundläggande frågorna:
• Vad spelar estetik för roll i samhället i dag?
• Hur ska vi beskriva denestetik som skapas och används i olika sociala sammanhang?
• Vad har det estetiska perspektivet för betydelse för skolans kulturoch elevernas liv och lärande i skolan?
• Hur påverkar svaren på de här två frågorna synen på vad bildningborde vara idag?
Boken vänder sig i första hand till lärare i skolans alla ämnen samt kulturpedagoger och konstnärer.
9789144030579 -
TEMATISK UNDERVISNING; Andra upplagan
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2008, 246 s., uppl. 2:3
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144047270
- Titel
- Tematisk undervisning
- Författare
- Nilsson, Jan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 246 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 364 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tematisk undervisning utkom första gången 1997. Den fick ett mycket positivt bemötande och används i lärarutbildning och fortbildning över hela landet. En grundtanke i boken är att undervisningen måste utgå från elevernas egna erfarenheter och föreställningar. Författaren beskriver med flera konkreta exempel hur skönlitteratur kan användas som en central kunskapskälla inom ramen för en tematiskt organiserad och ämnesintegrerad undervisning som präglas av helhet och sammanhang. Denna reviderade upplaga av boken har utökats med en fördjupad diskussion kring begreppet tematisk undervisning. Dessutom har innehållet kompletterats med flera nya undervisningsexempel från grundskolan samt ett helt nytt kapitel där skolförändring diskuteras. Även rent teoretiskt har en uppdatering gjorts. En av de bärande idéerna bakom boken är att de olika didaktiska teorier som presenteras ska utgå från konkreta undervisningsexempel.Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare. Eftersom de litteraturpedagogiska aspekterna har en relativt framträdande roll i boken är den även av intresse för bibliotekarier.
9789144047270 -
Pedagogisk handledning
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur, 2013, 230 s., uppl. 1:2, övers. från danskan av Sten Andersson
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068862
- Titel
- Pedagogisk handledning
- Författare
- Löw, Ole
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 348 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pedagogisk handledning är en introduktion till ett omfattande ämnesområde. Boken presenterar och diskuterar sex olika perspektiv på handledning vilka sammanfattas i tre metaforer: lärande genom handling, lärande genom reflektion och lärande genom dialog och berättelse.Inom de tre metaforerna redogör författaren för sex olika handledningsformer: modellärande, praxislärande, mentorskap, reflektion över handling, reflekterande och berättande positioner samt lösningsfokuserad handledning. Dessa handledningsformer sätts in i ett vidare sammanhang där författaren beskriver deras historiska bakgrund, grundläggande idéer, begrepp, teorier och exemplifierar med case samt anger de grundläggande handledarkompetenser som krävs. Pedagogisk handledning vänder sig till lärarutbildningen men också till blivande och verksamma sjuksköterskor, barnmorskor, socionomer och fysioterapeuter. Britta Högberg har faktagranskat boken och skrivit förord.
9789144068862 -
Skolledare i en digitaliserad värld : att led...
Häftad bok.
Nära nyskick. Gothia Fortbildning, 2018, 111 s., uppl. 1:2
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177410065
- Titel
- Skolledare i en digitaliserad värld : att leda lärande
- Författare
- Frykman, Malin
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 111 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken Skolledare i en digitaliserad värld – att leda lärande ger handfasta råd och tips om hur vi ska implementera de samlade nationella strategierna för svensk skola.
Hur skapar vi lärande organisationer och leder lärande i en digitaliserad värld? Hur bygger vi en dela-kultur med hjälp av det kollegiala lärandet?
Digitaliseringen av skolan handlar väldigt lite om teknik. Det handlar om att leda en pedagogisk verksamhet mot skolans uppdrag i styrdokumenten. I den här boken får du veta hur detta kan se ut och vad du som skolledare behöver göra för att lyckas. Du får följa hela processen, från att sätta mål till att utvärdera.
Boken berättar vad som krävs för att anpassa arbetet till en verksamhet som ska genomsyras av digital kompetens utifrån skolans uppdrag.
Om författaren
Malin Frykman har bred erfarenhet av digitalisering inom skolan ur en skolledares perspektiv, bland annat som rektor och som skolutvecklare med fokus på digitalisering. Till vardags är hon verksam som pedagogisk processledare på Lin Education.
9789177410065 -
ATT UNDERVISA FÖR UTVECKLING - En pedagogis...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2010, 337 s., upplaga 1:13
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144002569
- Titel
- Att undervisa för utveckling - En pedagogisk resurs för global medvetenhet
- Författare
- Fountain, Susan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 338 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn och ungdomar möts dagligen av information om globala frågor som våld, fattigdom, svält, fördomar och miljöförstöring. Denna bok visar hur läraren kan väcka elevernas engagemang för globala angelägenheter och främja deras respekt för mänskliga rättigheter, för naturen och för andra kulturer. Boken är tänkt som en handbok för lärare i alla ämnen och på alla stadier – från lågstadiet till gymnasiet – och ger mängder av förslag på spännande och handfasta aktiviteter som kan integreras i den vanliga undervisningen. Under fem huvudteman – ömsesidigt beroende; bilder och upplevelser; social rättvisa; konflikter och konflikthantering samt förändring och framtid – tar författaren upp olika globala frågor som är centrala för denna typ av undervisning. Samtidigt som boken ger konkret handledning lämnar den utrymme åt läraren att själv välja aktiviteter som passar elevernas ålder och intressen. Boken är fylld med fotografier, teckningar och arbetsmaterial som väcker inspiration och motivation.Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
9789144002569 -
AKTIVA VÄRDERINGAR - Värderingsövningar för...
Häftad bok.
Nära nyskick. Gothia Fortbildning, 2020, 194 s., uppl. 4
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177412083
- Titel
- Aktiva värderingar : värderingsövningar för skolan
- Författare
- Steinberg, John
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 194 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 314 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I en värld av alltfler valmöjligheter, etiska dilemman och informationsöverflöd behöver vi hjälpa våra elever – barn, ungdomar och vuxna – att ifrågasätta sina värderingar, granska andras värderingar och argument, och våga välja och ta ställning för sina egna värderingar.
I denna nyutgåva av en svensk pedagogisk klassiker, Aktiva värderingar – värderingsövningar i skolan, återupptar vi syftet med värderingsövningar och värderingssamtal och dess metodik.
Många associerar värderingsarbete till respekt och sammanhållning. Men det kan också handla om ett större och mer långsiktigt perspektiv – att öva tillit till sin förmåga att lära sig, värdera olika livsval, uttrycka sina tankar och åsikter, kritiskt kunna granska information och utveckla verktyg att kunna påverka sin omvärld.
Boken Aktiva värderingar presenterar en metodik och ett förhållningssätt i värderingsövningar; en resa mot ansvar och social mognad. Den innehåller även konkreta övningar som passar grupper med barn, ungdomar och vuxna.
När våra elever känner en övertygelse i vad de vill, vet vart de är på väg och vet hur de tar sig dit, leder det till motivation och engagemang.
– Värderingsövningar stärker elevers förmåga att lära, säger John Steinberg.
John Steinberg, fil.dr i pedagogik, är författare till ett 50-tal böcker om lärande, ledarskap i klassrummet och skolans värdegrundsarbete.
9789177412083 -
KLASSRUMMET MÖTER VÄRLDEN - Autentiskt, tem...
Häftad bok.
Nyskick. Gothia Fortbildning, 2016, 142 (1) s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188099723
- Titel
- Klassrummet möter världen : autentiskt, tematiskt och digitalt
- Författare
- Bruun, Sara
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 142 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan du som lärare tillsammans med dina elever öppna dörren mot världen med hjälp av digitala verktyg? Vad krävs för att ni ska kunna arbeta ämnesövergripande och tematiskt? Hur kan du öka elevernas motivation?
I boken Klassrummet möter världen – autentiskt, tematiskt och digitalt presenteras konkreta förslag på hur du organiserar din undervisning för att kunna arbeta tillsammans med kollegor både i den egna skolan och runt om i världen. Sara Bruun beskriver enkelt och lättsamt sina egna erfarenheter av tematiskt arbetssätt. Hon ger dig handfasta råd och förslag på teman så du slipper uppfinna hjulet igen.
I boken får du även tips på böcker som fungerar väl i undervisningen och hur de kan knytas till olika teman. Samarbete är den röda tråden.
Boken vänder sig till dig som undervisar i engelska och moderna språk, men kan också inspirera lärare i andra ämnen.
Om författaren
Sara Bruun är förstelärare i engelska och IKT vid Ringsjöskolan i Höörs kommun. 2015 vann hon och hennes dåvarande nior från Furutorpskolan i Vinslöv Webbstjärnan och tilldelades European Language Label. 2016 mottog Sara Bruun Kungliga Vitterhetsakademiens pris för berömvärd lärargärning.
9789188099723 -
INKLUDERING OCH SOCIALT KAPITAL - Skolan oc...
Häftad bok. 2016. 142 sidor.
Nära nyskick. Studentlitteratur , 2016, 142 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144109664
- Titel
- Inkludering och socialt kapital : skolan och ungdomars välbefinnande
- Författare
- Persson, Bengt
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 142 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- På senare år har det pågått en intensiv debatt om tillståndet i svensk skola. Denna diskussion tar ofta utgångspunkt i sjunkande elevresultat men handlar också om brist på trivsel och avsaknad av studiero. En lika viktig fråga, som lätt hamnar i skymundan, är den om inkludering. Hur kan lärare och rektorer realisera idén om en skola för alla, där samtliga elever får utbyte av undervisningen? Och vad krävs egentligen för att vända utvecklingen i den svenska skolan?
Den här boken återvänder till och ger nya perspektiv på det uppmärksammade skolutvecklingsarbetet i Essunga kommun, där god måluppfyllelse kombinerades med en inkluderande praktik. I en uppföljningsstudie har tjugo elever från de aktuella skolorna intervjuats om sina erfarenheter från högstadiet och gymnasiet samt om sin syn på framtiden. Resultaten pekar på betydelsen av socialt kapital och aktualiserar en diskussion om det grundläggande syftet med skola och utbildning. En diskussion som sträcker sig bortom meritpoäng och nationella provresultat.
Boken riktar sig till verksamma lärare och rektorer samt till studenter på olika lärarutbildningar.
9789144109664 -
Konflikthantering i professionellt lärarskap;...
Häftad bok.
Nära nyskick. Gleerups Utbildning, 2012, 220 s., 2:a uppl.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140681621
- Titel
- Konflikthantering i professionellt lärarskap, 2 uppl
- Författare
- Friberg (red.), Birgitta
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Konflikter är en naturlig del av skolans vardag – att möta och hantera konflikter kräver däremot specifik kunskap och träning. Om det sociala samspelet i en konflikt hanteras väl kan konflikten vara ett tillfälle att träna sig i att uttrycka sina egna tankar, diskutera olika uppfattningar och tolkningar, reflektera över sitt eget och andras deltagande samt att tänka igenom samspelets förlopp.
Forskningen visar också att när lärare får kunskap om konflikthantering behöver de inte ägna lika mycket tid åt att hantera konflikter och till disciplinering. Det innebär i sin tur att tiden för lärande ökar. Hur ska då en lärare hantera de konflikter som uppstår i skolan så att de kan bli goda lärandetillfällen?
Konflikthantering i professionellt lärarskap innehåller såväl teoretisk som erfarenhetsbaserad kunskap och kan ses som en orientering i kunskapsfältet. Författarna utgår ifrån förhållningssätt som stämmer väl överens med den dialektiska kunskapssyn och det värdesystem som finns inskrivet i skolans uppdrag.
Boken riktar sig framför allt till lärarstudenter och lärarutbildare samt till yrkesverksamma lärare på olika nivåer, till fritidspedagoger och skolledare.
Samtliga medverkande författare arbetar dagligen med konflikthantering, teoretiskt och/eller praktiskt. Medverkande i boken är Ilse Hakvoort, Birgitta Friberg, Marianne Göthlin, Towe Widstrand, Pat Patfoort och Arja Kostiainen.
Redaktörer för boken är Ilse Hakvoort, docent i pedagogik, verksam vid Göteborgs universitet, och Birgitta Friberg, konsult och adjunkt, verksam vid Yrkeshögskolan Göteborg.
9789140681621 -
SPRÅKA SAMMAN - Om samtal och samarbete i spå...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk.
Nyskick. NoK, 2011, 250 s., uppl. 2:2; förlagsnytt ex.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127504967
- Titel
- Språka samman : om samtal och samarbete i språkundervisning
- Författare
- Lindberg, Inger
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 250 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 211 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språkutvecklande samtal i klassrummet diskuteras i denna reviderade utgåva där nyare forskning, framför allt svensk, har tillförts. Referenslistan är uppdaterad med nyutkommen litteratur.
Boken ingår i Lärare Lär-serien som inspirerar, väcker debatt och för ut aktuell forskning inom pedagogik och lärande.
Språka samman har fått fina recensioner:
”Lindbergs bok utgör ett exempel på populär- vetenskap av bästa sort, en välskriven och väldisponerad, lågmält resonerande text…”
Tidskriften KOM
”...en bok som utförligt och kunnigt ger en översikt över aktuell forskning om samtal och interaktion.” ”Läraren får tillfälle att tänka över hur man på bästa sätt kan organisera undervisningen så att den ger god effekt och eleverna blir aktivt medverkande. ”
Lärarnas Tidning
Natur & Kultur Akademisk 9789127504967 -
En strategi för handledning - på egna villk...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 1991, 132 s.; övers. av Sven-Åke Lennung
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144188919
- Titel
- På egna villkor
- Författare
- Handal, Gunnar - Lauvås, Per - Lennung, Sven-Åke
- Förlag
- Lund : Studentlitt
- Utgivningsår
- 1982
- Språk
- Svenska
9144188919 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147100897
- Titel
- Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv
- Författare
- Hellman, Anette
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 158 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv beskriver hur kön konkret skapas genom sociala processer bland yngre barn. Författaren undersöker normer om pojkighet på en förskoleavdelning med specifikt fokus på hur normer skapas, upprepas och omförhandlas, och hur uppfattningar om normalitet skapas i barns praktiker.
Förskolan är en del av ett samhälle där starka diskurser om jämställdhet råder och i dess uppdrag ingår att motverka stereotypa könsroller. Samtidigt finns i förskolan, liksom i samhället i övrigt, normer som betonar uppdelning mellan könen, och att flickor och pojkar har vissa naturliga könade egenskaper.
I bokens fokus står frågorna: Vilka barn görs synliga på förskolan? Vilka normer kopplas till dessa barn? Hur påverkar detta pedagogernas sätt att planera verksamheten? Hur förhandlas normer såsom normer om flickighet, pojkighet, ålder och barnslighet på förskolan?
Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare.
Om författarna
Anette Hellman är fil.dr och verksam vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Sagt om boken
"Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv är en bok som beskriver hur kön konkret skapas genom sociala processer bland yngre barn. […] Författaren utgår från sina observationer på förskolan och synliggör med konkreta exempel vad som händer utifrån ett normkritiskt perspektiv. En angelägen bok som riktar sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare […]" BTJ häfte 13123030 Lektör Tin Carleson.
9789147100897 -
Glädjens pedagogik
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur, 2008, 172 s.; övers. från danskan av Inger Lindelöf
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144050089
- Titel
- Glädjens pedagogik
- Författare
- Linder, Anne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det här är en bok om pedagogisk glädje, om arbetsglädje och begeistring. Den handlar om mötet med barn och ungdomar och hur glädje och optimism aktivt kan lyftas in i det pedagogiska rummet. Områden som lyfts fram i boken är:trivsel, beslutsamhet och viljaomsorg, uppfostran och bekräftelseglädje, hopp och humorförändring, gyllene ögonblick och stjärnstunderorganisation, struktur, engagemang och motivationkonflikter, glädjetjuvar och morgondagens pedagogiska hjältar.Författarnas hypotes är att när man låter glädjen, optimismen och bekräftelsen utgöra en väsentlig del av den professionella drivkraften, skapas en mjuk buffert mot sådan pedagogisk handlingsförlamning som orsakas av pessimism och katastroftänkande. Det gäller att betona varje lärares starka sidor och personliga resurser.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolor och skolor, psykologer och andra som är intresserade av bejakande relationsarbete i mötet med barn och ungdomar.
9789144050089 -
EN ROSA PEDAGOGIK - Jämställdhetspedagogiska...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Liber, 2013, 212 s., 2:a tryckn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099511
- Titel
- En rosa pedagogik: : jämställdhetspedagogiska utmaningar
- Författare
- Lenz Taguchi, Hillevi
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 225 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 435 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En rosa pedagogik vill visa vad ett jämställdhetsarbete i den svenska förskolan handlar om och hur det växt fram i mötet mellan teori och praktik. På vilket sätt skulle förskolan kunna bli en avgörande jämställdhetspolitisk arena i det svenska samhället?
Boken är skriven inom ramen för forskningsprojektet Förskolan som jämställdhetspolitisk arena med stöd från Vetenskapsrådet. I tretton kapitel presenterar forskare, förskollärare och studerande på master- och forskarutbildningar sina studier och tankar om vad som nu görs i termer av jämställdhet i svenska förskolor (och i viss mån skolor) och hur man vidare kan utmana detta arbete i förskole- och skolpraktiker.
En rosa pedagogik syftar på den utmaning som dagens genuspedagogiska och normkritiska arbete i förskolor och skolor i dag står inför. Färgen rosa är tätt kopplad till femininiteter och sexualiteter och är kodad med såväl lust och överskridande som underordning. Ett omkodande av färgen rosa i det pedagogiska arbetet innebär en utmaning av alla typer av maktrelationer, även av pedagogiska praktiker som stelnar och blir ny norm.
En rosa pedagogik innebär ett arbete som på allvar vill utmana föreställningen om två stabila och oföränderliga kön och i stället se kön/genus som en pågående föränderlig multiplicitet.
Sagt om boken
"Antologin andas kamp och har en stark viljeinriktning." /.../ "Den här boken läser man inte själv på kammaren, den tar man med sig till sina kollegor för att gemensamt analysera, diskutera och reflektera över det genusarbete som föregår på arbetsplatsen." BTJ-häfte 2012:4, Lektör: Ulf Mårtensson
Om författarna
Redaktörer är Hillevi Lenz Taguchi, docent och lektor, Stockholms universitet, Linnea Bodén, doktorand, Linköpings universitet, och Kajsa Ohrlander, universitetslektor, Stockholms universitet. Medförfattarna är verksamma förskollärare och etablerade forskare och lärare vid flera av landets universitet och högskolor.
9789147099511 -
DEN FLERSPRÅKIGA MÄNNISKAN - En bok om skri...
Inbunden bok.
Nyskick. Studentlitteratur, 2010, 307 s., inb. förlagets dek. flexband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056746
- Titel
- Den flerspråkiga människan : en bok om skriftspråkslärande
- Författare
- Strömqvist, Sven
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 900 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur skiljer sig andraspråksinlärning från inlärning av förstaspråket? Vad är det för skillnad mellan att tillägna sig ett skriftspråk och att lära sig ett talspråk? Hur kan vi stötta barn som är i färd med att lära sig ett nytt språk eller nya varianter av språk? Kort sagt: Hur blir vi flerspråkiga? Det finns en mängd språk i världen och många sätt att lära sig språk på. I världssammanhang är det faktiskt fler människor som växer upp med ett antal olika talspråk än med bara ett. Även de som traditionellt kallats enspråkiga är egentligen att betrakta som flerspråkiga så snart de möter skriftspråket, eftersom kommunikationsvillkoren som gäller för tal och skrift är så olika. Sett ur en sådan synvinkel är vi faktiskt alla flerspråkiga. Att lära sig flera språk och vidareutveckla sina språk är en fråga om livskvalitet. Språket är nära sammanvävt med hur vi tänker och kommunicerar, med våra valmöjligheter och vår sociala identitet. Det är livsviktigt att vi får möjlighet att utvecklas som flerspråkiga människor. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola.
9789144056746
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn