-
EHM – att komma igång : en modell för elevhäl...
Häftad bok. Gothia Kompetens AB. 2 uppl. 2022. 117 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177413660
- Titel
- EHM – att komma igång : en modell för elevhälsa
- Författare
- Bengtsson, Anna
- Förlag
- Gothia Kompetens AB
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 117 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 204 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ett utmärkt stöd för att komma igång med det förebyggande och främjande elevhälsoarbetet
Hur kan lärare och elevhälsa få till en samverkan kring förebyggande insatser som minskar behovet av akuta åtgärder i skolans vardag? Vad krävs för att all den kunskap som individuella elevmöten ger ska leda till mer övergripande förändringar av lärmiljön i en hälsofrämjande skola för alla?
Svaret är EHM, elevhälsomötet, som i en strukturerad modell bjuder in all skolpersonal som finns runt eleverna. I modellen samverkar skolans olika kompetenser och professioner för att i regelbundet återkommande möten ringa in utmaningar och möjligheter långt innan arbetsinsatserna blir av enbart åtgärdande karaktär.
Boken beskriver mötesmodellens olika delar och faser som mynnar ut i en konkret handlingsplan. Många praktiska exempel med frågeställningar förtydligar hur deltagarna kan resonera utifrån olika perspektiv, roller och funktioner.
Förutom att denna upplaga är uppdaterad genomgående finns en ny text som tydliggör modellen och vad det är som gör att den kan fungera och ge önskad effekt. Det finns även ett nytt avsnitt om EHS, elevhälsans strategiska möte, ett forum som är nödvändigt för att följa upp, utvärdera och utveckla både EHM och arbetet på skolan.
Författare är Anna Bengtsson, Ida Necovski, specialpedaogoger, och Maria Kempe Olsson, rektor, som tillsammans formade och startade arbetet med EHM på Bergsjöskolan 2012. Modellen har sedan dess vidareutvecklats och i samverkan mellan elevhälsa och lärare på Bergsjöskolan kommit att bli en modell som flera skolor tagit efter och i dag med stor framgång arbetar efter.
Gothia Kompetens AB 2 9789177413660 -
Empati hos vuxna som möter barn med särskilda...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2022. 131 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144012759
- Titel
- Empati hos vuxna som möter barn med särskilda behov
- Författare
- Fyen Borlie, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 131 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Empati kan sägas ha blivit ett modeord som för många är liktydigt med snäll, hygglig, uppmuntrande osv. Det har skrivits en rad böcker om betydelsen av barns utvecklande av empati. Men hur står det till med vuxnas empati? Och vad innebär det egentligen att vara empatisk? Författaren riktar i boken uppmärksamheten mot empati som begrepp och kvalitet, och anknyter det till arbete med barn som har sociala och emotionella svårigheter i förskolan. Hon ställer frågor om vad som främjar respektive hindrar empati hos den vuxne, om och eventuellt hur empati kan läras och hur vi kan arbeta med den egna förmågan till empati. Hon betraktar handledning som en av flera metoder för utvecklande av den egna empatin.I boken reflekterar författaren också över varför det är särskilt viktigt att vara empatisk gentemot barn som har det känslomässigt och socialt svårt, och diskuterar hur vi kan handskas med våra egna känslor av maktlöshet, osäkerhet och raseri. Många betonar att empati är en attityd, ett sätt att vara och inte någon teknik eller ny metod som man enkelt kan lära sig. Boken kan i detta sammanhang utgöra ett bidrag som leder till en ökad medvetenhet om det egna förhållningssättet och inflytandet i en relation.Boken är tänkt att användas i utbildning och fortbildning av pedagoger. Översättning: Inger Lindelöf
Studentlitteratur AB 1 9789144012759 -
Ledaridentiteter i skolan : positionering, fö...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2022. 263 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144043364
- Titel
- Ledaridentiteter i skolan : positionering, förhandlingar och tillhörighet
- Författare
- Möller, Jorunn
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 263 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 384 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolans organisation och ledning är inne i en förändringsperiod där nya uppfattningar om ledarskap bryts mot etablerade värderingar. Den här boken handlar om ledaridentiteter i en tid av snabba förändringar och konkurrerande sätt att tala om ledning. Den redogör för hur rektorer från fyra olika länder, i olika karriärfaser lever sina liv som skolledare. Genom sina berättelser beskriver de vad som gör arbetet meningsfullt, spännande och utmanande, och vad som har betydelse för hur de upplever sig själva som ledare. Författaren visar i boken hur samhällsstrukturer, etablerade lokala traditioner och "snacket om ledning" påverkar hur individen förstår sig själv och sin egen ledaridentitet. De gemenskaper vi hör till och engagerar oss i verkar ha stor betydelse i den pågående processen att utveckla en egen ledaridentitet. Boken vänder sig till studenter inom lärarutbildningens och pedagogikämnets kurser som behandlar frågor om ledarskap, ledning och utbildningsvetenskap samt skolledarutbildning och kompetensutveckling av verksamma skolledare och lärare.
Studentlitteratur 1 9789144043364 -
Enkäter : att formulera frågor och svar
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2016. 215 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144107448
- Titel
- Enkäter : att formulera frågor och svar
- Författare
- Hagevi, Magnus
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 317 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Enkäten är ett väletablerat redskap för både forskare och praktiker. De flesta vuxna får ofta fylla i formulär av olika slag, i de mest skiftande sammanhang. Hur utformar man då en enkät? Ett bra enkätformulär ska vara tydligt, överskådligt och enkelt att fylla i, och det får inte ta för mycket tid i anspråk. Dessutom ska enkäten ge undersökaren tillförlitlig och bearbetningsbar information tillbaka.
Den här boken är en introduktion till konsten att göra enkäter, oavsett om de ska tryckas på papper eller distribueras digitalt. Den beskriver hur allmänna frågor kan preciseras och omvandlas till fungerande enkätfrågor och svarsalternativ. Författarna ger råd om i vilken ordning frågor bör ställas, hur formuläret kan utformas grafiskt och hur datainsamlingen lämpligen läggs upp. Allt för att undvika missuppfattningar, minimera fel och för att få många ifyllda formulär tillbaka.
De praktiska råden inramas av en skildring av enkätens pionjärer i Sverige och en diskussion om enkätens framtid i ett alltmer digitaliserat samhälle.
Greppbar metod är en serie böcker om olika sätt att bedriva forskning. Från forskningsfråga till slutsats. Skrivna av erfarna forskare. För dig som är nyfiken. På nya tillvägagångssätt och gamla beprövade metoder. På nya insikter om samhället och hur man kan göra det komplexa och oöverskådliga greppbart.
Studentlitteratur AB 1 9789144107448 -
Bortom lärandet : demokratisk utbildning för...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 149 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144002613
- Titel
- Bortom lärandet : demokratisk utbildning för en mänsklig framtid
- Författare
- Biesta, Gert
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 149 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 228 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad det betyder att vara människa är en fråga om utbildning, antingen den gäller barn, vuxna eller andra nykomlingar. Utbildning är ett ingrepp i någons liv, som motiveras med föreställningen att det på något sätt gör livet bättre: mer komplett, mer avrundat, mer perfekt - och kanske även mer mänskligt. I den här boken utgår författaren från att undervisarens roll inte är att producera eller frigöra något hos eleven. Istället handlar det om att fokusera på hur varje individs början kan bli till. Men detta att bli till skall inte uppfattas som en enkel process eftersom vi blir till i en värld av andra, en värld av pluralitet och skillnad som både är förutsättningen för vår tillblivelse och det problematiska villkoret. Undervisarens roll är inte teknikerns eller barnmorskans utan måste förstås i termer av ansvar för att unika, specifika varelser ''bryter in i världen'' som en värld av pluralitet och skillnad. Boken erbjuder en intressant återkoppling till genuint pedagogiska frågeställningar i ett språkbruk som har sina rötter i pedagogikens etiskt politiska aspekter snarare än i psykologins domäner. Den pedagogiska teori som erbjuds är endast möjlig efter den postmoderna kritiken, men stannar inte där utan blir till ett paradoxalt återupprättande av pedagogikens filosofiska ursprung, i frågan om människoblivandets villkor och möjligheter. Boken kan med behållning läsas av alla pedagoger: studenter, lärare och forskare.
Studentlitteratur AB 1 9789144002613 -
Till skolans försvar : varför tillät vi skola...
Inbunden bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2022. 191 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127462793
- Titel
- Till skolans försvar : varför tillät vi skolan att falla sönder?
- Författare
- Kornhall, Per
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 376 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det här är en bok till skolans försvar. Här vänder Per Kornhall tillbaka till den skola och de skolreformer han belyste i sin tidigare bok, Barnexperimentet, men nu med tio års ytterligare kunskap och erfarenheter. Det är nu, mer än någonsin, både tydligare vilka konsekvenser reformerna har fått och hur hoppet inför framtiden ser ut.
Boken består av tre kärnfulla delar som ger läsaren såväl insikter om läget för skolan i Sverige som ett internationellt jämförande perspektiv:
Vad var det som hände?
Hur påverkade reformerna skolan?
Till skolans försvar
I bokens sista del presenteras både befintliga och nya förslag till åtgärder som behövs för att skolan ska kunna bli vad den är tänkt att vara i samhället.
Per Kornhall är konsult i utbildningsfrågor, författare och debattör. Han har bland annat skrivit böckerna Alla i mål och Omstart för skolans digitalisering samt varit medredaktör till antologin När skolan blev en marknad.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127462793 -
Karriärvägledning - En forskningsöversikt
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2022. 347 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144097435
- Titel
- Karriärvägledning - En forskningsöversikt
- Författare
- Lovén, Anders
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 347 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I vårt alltmer individualistiska samhälle ökar pressen på människor att göra val. Inte minst unga människor måste tidigt i livet fatta beslut om frågor som rör utbildning, yrke och karriär. Studie- och yrkesvägledning, ofta benämnt karriärvägledning, blir därmed alltmer centralt, liksom vårt behov av forskningsbaserad kunskap om dessa praktiker. Den här boken erbjuder en forskningsbaserad översikt av karriärvägledningsfältet. Vägledningens utveckling, dess teorier och framtidsperspektiv ramas in i ett antal kapitel som berör såväl unga som vuxnas navigerande i en alltmer svåröverskådlig utbildnings- och arbetsmarknad. Hur beskriver vägledare yrken? Vilken betydelse har marknadsutsättning av skolor för vägledningen? Vad skiljer vägledning från coaching? Vad sker i mötet mellan vägledare och elev? Det är några exempel på frågor som belyses i antologin. Namnkunniga forskare från Sverige, Danmark och England bidrar här med översikter och fördjupningar som ger insikter inom ett alltför obeforskat område. Karriärvägledning vänder sig till studerande på högskola och universitetet men även till verksamma vägledare, lärare och skolledare; yrkesgrupper vars uppgift det är att skapa samverkan mellan utbildning och arbetsliv.
Studentlitteratur AB 1 9789144097435 -
Relationskompetens - i pedagogernas värld
Inbunden bok. Liber. 1 uppl. 2007. 271 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188298669
- Titel
- Relationskompetens - i pedagogernas värld
- Författare
- Juul, Jesper
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 517 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lydnadskulturen är på väg bort, och samspel måste bygga på personligt ansvarstagande. Bokens centrala begrepp – relationskompetens – är nyckeln till ett sådant samspel mellan barn och vuxna i skola och förskola.
Läs mer
För dem som själva vuxit upp under en tid när barn i allmänhet var rädda för vuxna, väcker dagens frimodighet inte enbart glädje utan också frustration. Många pedagoger upplever vanmakt och osäkerhet, och man kan även se att unga lärare ger upp och söker sig till andra yrken med hänvisning till elevernas uppförande.
Om författarna
Jesper Juul är familjeterapeut och författare. Sedan 1979 leder han The Kempler Institute of Scandinavia där han också är lärare och konsulent. Jesper Juul har tidigare skrivit ett flertal uppmärksammade böcker om relationen mellan vuxna och barn.
Helle Jensen är cand. psych., familjeterapeut och handledare i psykoterapi samt tidigare klinisk psykolog inom pedagogisk-psykologisk rådgivning. Sedan 1992 är hon knuten till The Kempler Institute of Scandinavia där hon är lärare och konsulent.
Liber 1 9789188298669 -
Barn- och ungdomsforskning : metoder och arbe...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 251 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144075525
- Titel
- Barn- och ungdomsforskning : metoder och arbetssätt
- Författare
- Erlandsson, Soly I. - Sjöberg, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 251 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 370 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I boken belyser författarna olika metodologiska ansatser och perspektiv som blir aktuella under ett pågående forskningsarbete; från hur man formulerar en forskningsfråga och avgränsar sin studie till hur man konstruerar en lämplig undersökningsdesign och genomför sina analyser. Varje kapitel tar en särskild utgångspunkt, som en metodologisk ansats eller en metod. Bl.a.:
Att forska om människors levda liv – en livsvärldsansats
Etnografi i forskning om ungdomars vardag
Att tämja monstret – litteraturanalys i multimediamiljöer
Storskaliga studier i forskning om barn och unga
Konsten att träffa rätt – om enkätundersökningar
Barnintervjun – ur barnperspektiv och barns perspektiv
När spontanitet ger upphov till forskningsmaterial – den informella intervjun
Vad är meningen med meningen? – Textanalys som metod att tolka texters innebörd
Att fånga tankar – verbala protokoll som observation
Måste man välja vilket ben man ska stå på? – om metod triangulering
Boken har en tvärvetenskaplig utgångspunkt och är skriven av forskare från ämnesområdena psykologi, socialt arbete och utbildningsvetenskap/pedagogik. Bokens målgrupp är studenter på grundnivå och avancerad nivå, men också doktorander och forskare inom de ämnesdiscipliner som inkluderar barn och ungdomar i sin forskning.
Studentlitteratur AB 1 9789144075525 -
Skolan och den radikala estetiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2022. 236 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144030579
- Titel
- Skolan och den radikala estetiken
- Författare
- Aulin-Gråhamn, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 236 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolan och den radikala estetiken handlar om kultur, estetik och lärande. Den handlar också om yttrandefrihet, offentlighet och demokrati. Estetiken har sällan ansetts tillhöra skolans kärnverksamhet. Men parallellt med dess marginalisering i skolan breder en ny sorts estetik ut sig i samhället. Det handlar om en kommersiell estetik på marknadens villkor, en kraft som genomsyrar alla områden: från våra mest privata drömmar till prylarna som omger oss i vardagslivet och iscensättningen av storpolitiska konflikter. Hur kan skolan hitta produktiva och kreativa vägar att förhålla sig till å ena sidan estetikens marginalisering innanför dess egna väggar och å andra sidan dess enorma expansion utanför dem? Bokens författare argumenterar utifrån ett demokratiperspektiv för behovet av en radikal estetik som vågar sätta skolans ensidiga kunskapssyn och kultursyn på spel. Det är en estetik som aktivt, kritiskt och nyfiket förhåller sig till såväl konsten som marknadsestetiken och populärkulturen. Ytterst handlar den radikala estetiken om hur begreppet bildning kan ges ett nytt och meningsfullt innehåll i en ny tid. I några kapitel undersöks de ”praktisk-estetiska” ämnena i skolan och de föreställningar som lärare, konstnärer, kulturpedagoger och andra har om konst, estetik och lärande. Boken ägnas därefter åt nya sätt att se på estetik och lärande. I slutkapitlet sammanfattas bokens tankegångar med hjälp av de tre grundläggande frågorna:
• Vad spelar estetik för roll i samhället i dag?
• Hur ska vi beskriva denestetik som skapas och används i olika sociala sammanhang?
• Vad har det estetiska perspektivet för betydelse för skolans kulturoch elevernas liv och lärande i skolan?
• Hur påverkar svaren på de här två frågorna synen på vad bildningborde vara idag?
Boken vänder sig i första hand till lärare i skolans alla ämnen samt kulturpedagoger och konstnärer.
Studentlitteratur AB 1 9789144030579 -
Svensk skola : ett riggat maratonlopp
Häftad bok. Lil'Lit Förlag AB. 1 uppl. 2022. 90 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198696080
- Titel
- Svensk skola : ett riggat maratonlopp
- Författare
- Nilsson, Erik
- Förlag
- Lil'Lit Förlag AB
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 90 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 160 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Det här är en debattbok och ingen vetenskaplig bok. Jag har utgått från mina egna lärdomar och erfarenheter från trettio år på olika positioner i svenskt skolväsende. När detta skrivs har jag inga politiska uppdrag och har inte heller någon annan arbetsgivare som jag måste förhålla mig till. Jag är bara lojal mot mina egna övertygelser och mot de härliga ungar som jag har mött under åren, bland annat i Vårberg, Husby, Fittja, Lessebo, Arjeplog och Rosengård. Jag önskar att alla politiska aktörer först skulle ställa sig frågan om man tycker det är okej att ett barns möjligheter att nå skolans mål är så fundamentalt beroende av var man bor, vilken skola man går i eller vilken utbildning barnets föräldrar har. Om vi först kan komma överens om att alla barn borde ha lika möjligheter så kan vi bjuda in skolans professionella till en verklig diskussion om hur det målet ska kunna nås."
Erik Nilsson (f. 1965) har mer än trettio års erfarenhet från svensk skola, både som politiker och tjänsteman. Han har bland annat varit skolborgarråd i Stockholm, utbildningschef i Botkyrka, avdelningschef på Skolverket och statssekreterare på utbildningsdepartementet. Han skriver engagerat och personligt om mekanismerna bakom det ojämlika skolsystemet och vad man kan göra åt dem. Svensk skola – ett riggat maratonlopp är hans debut.
Lil'Lit Förlag AB 1 9789198696080 -
Beprövad erfarenhet i skolverksamheten : vad...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2022. 408 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144156101
- Titel
- Beprövad erfarenhet i skolverksamheten : vad det är och hur man gör
- Författare
- Römer, Bettina
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 408 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolverksamhet ska vila på bästa tillgängliga kunskap och skollagen jämställer här beprövad erfarenhet med vetenskaplig grund. Beprövad erfarenhet kan upplevas som ett vagt och svårfångat begrepp, men det är centralt i skolan då det i många fall är svårt att hitta stöd i forskning, och att också beforska, många av de områden som lärare och rektorer vet är väsentliga för god kvalitet.
Boken gör en sällan skådad djupdykning i begreppet beprövad erfarenhet, hur det kan uttolkas och hur det förhåller sig till vetenskaplig grund. Erfarenhet, praktisk kunskap, omdöme och etiskt handlande utgör här centrala begrepp och boken diskuterar även vad det innebär att bepröva och sprida erfarenhet. Teorin kompletteras med praktiska exempel från olika områden såsom undervisningsutveckling, ledarskap, kultur och digitalisering, och läsaren blir på så vis varse olika vägar och val i processen att utveckla, bepröva och sprida erfarenheter.
Beprövad erfarenhet i skolverksamheten riktar sig till rektorer och huvudmän, förstelärare, lektorer, lärare och personal i skolan som vill utveckla sin beprövade erfarenhet.
Studentlitteratur AB 1 9789144156101 -
Metodbok för förändringshjältar : hållbart oc...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 259 sidor.
Nyskick. mjukband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144150888
- Titel
- Metodbok för förändringshjältar : hållbart och värdeskapande lärande i den framtidsorienterade skolan
- Författare
- Remvall, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 259 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 176 x 250 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 628 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn och unga har superkrafter att utveckla såväl sig själva som samhället till det bättre. För att frigöra dessa krafter behöver de kunskap, verktyg och inspiration. Den här boken ger en grund för att arbeta med hållbar utveckling med utgångspunkt i kunskapskraven i läroplanen. Arbetssättet är värdebaserat, ämnesövergripande och elevinkluderande. Genom konkreta övningar och uppdrag visar boken på en undervisning som stärker elevers självkänsla, kreativitet, samarbetsförmåga och digitala kompetens.
Metodbok för förändringshjältar är till för lärare, skolledare och annan pedagogisk personal som tillsammans med sina elever vill skapa en positiv förändring för elever, skolan och samhället i stort. Studier visar att barn och unga oroar sig för framtiden. Det bästa sättet att bemöta elevers oro är att lyssna på dem och låta dem själva ta fram lösningar. Elever som inkluderas i sin undervisning och får skapa ett värde utanför skolan blir dessutom mer motiverade, och ett entreprenöriellt arbetssätt stärker viktiga egenskaper som kreativitet och mod. Kort sagt: Vi slår flera flugor i en smäll genom att låta eleverna bli en del av lösningen på samhällets utmaningar!
Studentlitteratur AB 1 9789144150888 -
CV-boken : konsten att marknadsföra din kompe...
Häftad bok. Active Choice. 14 uppl. 2007. 180 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197327411
- Titel
- CV-boken : konsten att marknadsföra din kompetens
- Författare
- Hågård, Charlotte
- Förlag
- Active Choice
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 180 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 297 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 616 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I CV-boken
lär du dig att skriva en modern och intresseväckande CV. CV-boken har sålt i
över 100 000 ex och är Sveriges mest populära karriär- och jobbsökningsbok.
I 13 enkla steg lär du dig hur du ska paketera dig själv och marknadsföra din
kompetens och erfarenhet på ett tydligt och intresseväckande sätt. I CV-boken
får du många handfasta tips och råd samt över 70 professionella CV-exempel (både
svenska och engelska) som du kan plocka idéer från. CV-boken har hjälpt tio-tusentals att få sitt idealjobb. CV-boken är ditt bästa verktyg för att bli inbjuden på intervju.
I CV-boken lär du dig bland annat hur duskiljer dig
från mängden. organiserar
informationen om dig själv på rätt sätt. får fram viktiga fakta med några få ord. beskriver dina framgångshistorier.väljer vad
du ska lyfta fram, tona ner och vad du ska undvika helt och hållet.anpassar
ditt CV till det arbete du söker på ett kraftfullt sätt.matchar den
information som arbetsgivaren vill veta.väcker intresse
genom att skriva kortfattat och personligt.undviker vanliga
misstag. skriver ett
vinnande ansökningsbrev.skriver CV
som student.
Idag blir
det allt vanligare att människor byter arbetsuppgifter och arbetsgivare. Kanske
har du tvingats söka jobb på grund av rationaliseringar eller andra
förändringar där du jobbar. Eller så kanske du inte trivs längre i ditt jobb,
vill byta inriktning eller gå vidare i din karriär. Du kanske inte har sökt
jobb på flera år eller också är du helt novis och ska ut på din första
jobbsökning. Då är CV-boken rätt bok för dig!
CV- boken är
en praktisk handbok för dig som vill bli bättre på din personliga marknadsföring och effektivare i din jobbsökning.
I boken får
du många tips, exempel och övningar på hur du kan profilera dig personligt och
professionellt och få fram rätt saker om dig själv. CV-boken är skriven som en
praktisk guide för alla som snabbt vill kunna förbättra sin förmåga att
presentera sig själva och komma på intervjuer. Boken är riktad både till vuxna
jobbsökare och studenter som skall ut på arbetsmarknaden för första gången.
Läs mer om
CV-boken på www.cvboken.se och www.charlottehagard.se
Författaren:
Charlotte
Hågård är pionjär inom
karriärutveckling i Sverige och har coachat tusentals personer. Hon arbetar som karriärcoach, chefsutvecklare, föreläsare samt specialist
inom personligt varumärke och har skrivit flera populära och
bästsäljande karriärböcker, däribland Stick
ut! Bygg ditt personliga varumärke. Gör en vinnande LinkedIn-profil, Alla har talang, Jobbsökarboken, Bli din
egen coach, och Ansökningsboken .
Charlotte intervjuas ofta i media som expert på karriär- och ledarskapsfrågor
och har varit både karriärkrönikör i DN och karriärexpert i TV4. Läs mer på www.charlottehagard.se
Active Choice 14 9789197327411 -
Hjälp ditt barn med studieteknik genom hela g...
Inbunden bok. Tukan Förlag. 1 uppl. 2016. 256 sidor.
Mycket gott skick. mjukband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176174920
- Titel
- Hjälp ditt barn med studieteknik genom hela grundskolan och gymnasiet
- Författare
- Vorderman, Caroline
- Förlag
- Tukan Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 200 x 239 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 820 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att hjälpa sitt barn att hitta en god studieteknik är att lära sitt barn att hjälpa sig själv, genom hela livet.
'Skolan är tråkig!'
'Hjälp, jag har prov imorgon!'
'Det är för svårt!'
Låter det välbekant? Hjälp ditt barn med studieteknik hjälper dig att hjälpa ditt barn eller tonåring att bemästra skolarbetet på ett bra, hållbart och effektivt sätt. Det här är en steg för steg-guide för barn och föräldrar. Boken går igenom planering, organisering, scheman, inlärningstekniker, motivation, repetitionstekniker, prov samt hur man hanterar oro och prestationsångest.
Med konkreta texter och träffsäkra illustrationer beskriver boken olika personlighetstyper och inlärningsstrategier. Du får tips om hur du gör det svåra lättare genom att hjälpa till att sätta upp delmål, skapa omväxling i pluggandet och glädjas över framsteg istället för att deppa över misslyckanden som ännu inte inträffat.
Här ges råd om hur elever kan förbättra sin förmåga att göra bättre anteckningar, hitta och bedöma information, läsa snabbare, förstå vad som förväntas och svara på frågor på rätt sätt. Sist men inte minst får du och ditt barn hjälp att komma till rätta med eventuell oro och stress.
När man väl lagt sig till med en passande studieteknik upptäcker man att det går att själv kontrollera sin tillvaro - man blir mindre stressad och får ett bättre självförtroende. Och, naturligtvis, underlättar det inlärningen och man får ut mer av sina studier.
Plugga rätt och smart!
Tukan Förlag 1 9789176174920 -
Att läsa faktatexter : undervisning i kritisk...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2015. 208 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127140356
- Titel
- Att läsa faktatexter : undervisning i kritisk och eftertänksam läsning
- Författare
- Gear, Adrienne
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I boken Att läsa faktatexter ger Adrienne Gear konkreta lektionsförslag på hur du som lärare kan undervisa i lässtrategier av faktatexter. Författaren presenterar fem strategier för att göra eleverna uppmärksamma på sitt eget tänkande och hur de med hjälp av egna idéer, erfarenheter och bakgrundskunskap kan skapa mening i texten. Genom sina lektionsexempel beskriver författaren hur lärare kan introducera och arbeta med varje strategi. Boken visar också varför det är viktigt att lära ut strategierna i rätt ordning.
Adrienne Gear ger tydlig och forskningsanknuten vägledning i hur eleverna blir självständiga och metodiska läsare av faktatexter. Att läsa faktatexter vänder sig i första hand till lärare som undervisar i låg- och mellanstadiet.
Läs Toura Hägnestens recension av boken på Pedagog Stockholms blogg. Vad har jag lärt mig av att läsa boken ”Att läsa faktatexter” (Gear 2015)? Jo, fem nya lässtrategier som är anpassade just till läsning av faktatexter. Här vill jag påstå att Gears bok fyller ett behov. (...) Trots att jag har läst en ansenligt mängd facklitteratur på området läsning så får jag med mig nya tankar och lektionsupplägg.
Toura Hägnesten, Utbildningsförvaltningen, Pedagog Stockholm
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127140356 -
Praktikutvecklande forskning mellan skola och...
Inbunden bok. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2022. 324 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188909848
- Titel
- Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi : utmaningar och möjligheter vid samverkan
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 324 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 230 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 644 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under det senaste decenniet har flera myndigheter gjort riktade satsningar för att stimulera utvecklingen av förskola, skola och lärarutbildning genom att stärka den praktiknära forskningen. Det så kallade ULF-avtalet Utveckling Lärande och Forskning är ett exempel på en av de större satsningar som ger möjlighet att kombinera olika typer av utbyte. I den här antologin har representanter från lärosäten, lärarutbildningar och skolvärlden samlats för att diskutera frågor om relationssymmetri, roller och etik i samarbeten där man möts mellan praktik och vetenskaplig diskurs. Därigenom vill skribenterna bidra till en fördjupad diskussion om dilemman, utmaningar och möjligheter som kan uppstå när skola och akademi ska samverka kring utvecklingen av skolan. Hur ser rollerna ut? Vem har huvudansvaret och hur ser handlingsutrymmet ut för olika aktörer? Skribenterna har olika erfarenhet av lärarutbildningens och skol- och förskoleverksamhetens vetenskapliga grund och samverkan kring praktiknära forskning. Boken utgör ett led i satsningarna Framtidens lärarutbildning och ULF-avtalet vid Örebro universitet.Medverkande: Pernilla Alm, Karin Alnervik, Katarina Arkehag, Malin Benerdal, Andreas Bergh, Inger Eriksson,Sara Frödén, Ingrid Granbom, Lars Haikola, Ida-Lie Heljeberg, Lisa Isenström, Anne Lillvist, Peter Morfeldt Oliver St John, Jan Strid, Anna Teledahl,Marie Öhman, Ann Öhman Sandberg, Lena Öijen
Nordic Academic Press 1 9789188909848 -
Montessoripedagogik : i förskola och skola
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2009. 214 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127118621
- Titel
- Montessoripedagogik : i förskola och skola
- Författare
- Skjöld Wennerström, Kristina
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 214 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 150 x 215 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur gör man för att behålla barnets naturliga lust att lära? Två erfarna pedagoger berättar i boken Montessoripedagogik i förskola och skola om tankarna bakom montessoripedagogiken och hur den fungerar i praktiken, med tydliga beskrivningar av arbetssätt i förskolan och skolan.
Barnet är alltid i centrum i montessoripedagogiken. I en noggrant förberedd miljö formar läraren sitt arbete efter barnens individuella förutsättningar. Till grund för pedagogiken ligger en mycket positiv syn på barns förmåga att utvecklas på sin nivå efter egen förmåga.
I den nya utgåvan av Montessoripedagogik i förskola och skola har bl.a. ett kapitel om montessoriförskola för de yngsta (1 –3 år) tillkommit liksom utökad text om tonåringen, datoranvändning i skolan och miljöfrågor.
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127118621 -
Att förstå föräldrar - - till barn med funkti...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2019. 160 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144125480
- Titel
- Att förstå föräldrar - - till barn med funktionsnedsättning
- Författare
- Lundström, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 245 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 287 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför just jag? Varför just vårt barn?
En longitudinell studie visar hur det nya föräldraskapet inledningsvis präglades av existentiella frågeställningar. Men efter en tid beskrev de flesta samvaron med barnen som glädjefyllda år och att det inte blivit så svårt som de först befarat. Trots detta kan upplevelsen av föräldraskapet sägas vara ett utökat föräldraskap med särskilda utmaningar, kanske den främsta var att förhålla sig till det som betraktas som normalt och det som betraktas som annorlunda i samhället. Andra utmaningar var att hantera barnets utveckling och sätt att lära och vara, olika förutsättningar syskon emellan, att bevaka barnets skolplacering, att kämpa för rättigheter, omgivningens bemötande och oro för framtiden. Föräldrarna blev arrangörer, informatörer och talespersoner för sina barn i en strävan att ”skapa” en plats i världen för barnen.
Pedagoger kan i mötet med barn och föräldrar ha en betydande roll. Vikten av att skapa delaktighet, att kunna samtala med både barn och föräldrar, att hålla ett öga på syskon, att samarbeta med habiliteringen och förhålla sig till träningsinsatser samt att möta sorg och egna existentiella frågor är exempel på vad som diskuteras i boken.
Boken vänder sig inte bara till pedagoger, utan till alla professionella i vård, skola och omsorg som möter barn med funktionsnedsättning. Förhoppningen är också att föräldrar i samma situation ska ha glädje av boken.
Studentlitteratur AB 1 9789144125480 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144035222
- Titel
- Läsa högt för barn
- Författare
- Dominkoviæ, Kerstin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 169 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 295 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn föds idag till en värld fylld av texter och bilder - skyltar, reklam, böcker och tidningar, tabeller och varudeklarationer. Hur tillägnar sig barn denna text- och bildvärld? Vilka erfarenheter kan ge dem verktyg att hantera all information och få makt över sitt språk? Läsa högt för barn betonar betydelsen av att vuxna läser högt för alla barn och speciellt för små barn. Samspelet mellan barnet, den vuxne och boken öppnar möjligheter för goda boksamtal, vilka i sin tur har visat sig ge effekter på barns literacyutveckling. Författarna visar med en beskrivning av två högläsningssituationer samt med teoretiska resonemang hur högläsningen gynnar barns tänkande och språkliga utveckling. Boken vill inspirera alla vuxna som umgås med barn att ofta läsa högt för barnen och därigenom också få stunder som berikar dem själva. Boken vänder sig främst till lärarstuderande och till verksamma inom förskola, fritidshem och skola. Den erbjuder också intressant läsning för föräldrar och alla andra som vill fördjupa sina kunskaper om högläsningens betydelse för små barns lärande och språkutveckling.
Studentlitteratur AB 1 9789144035222 -
Lärandets mångfald : om vuxenpedagogik och fo...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 322 sidor.
Nyskick. detta ex. nytryck 2022
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144082981
- Titel
- Lärandets mångfald : om vuxenpedagogik och folkbildning
- Författare
- Fejes, Andreas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 322 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 468 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sverige har ett unikt system för vuxnas deltagande i arrangerat lärande inom ramen för kommunal vuxenutbildning, folkhögskola och studiecirklar. Dessa verksamheter står under ständig förändring i fråga om vem som deltar, hur de finansieras, vilket uppdrag de har och vilka pedagogiska ideal som råder.
Lärandets mångfald ger en aktuell bild av olika sammanhang för vuxnas lärande med speciellt fokus på vuxenutbildning och folkbildning. Läs den också för att lära känna den forskning som idag finns om dessa områden. Ämnen är bland annat bokcirklarnas framväxt, framväxten av muslimska studieförbund och folkhögskolor, skönlitteraturens roll inom utbildning, politiska makthavares bildningsvägar, didaktiska perspektiv på undervisning av vuxna och yrkeslärares identiteter.
Boken vänder sig till studerande vid lärarprogram, studie- och yrkesvägledarprogram, personalvetarprogram, kurser inom pedagogik, samt till yrkesverksamma lärare, folkbildare, studie- och yrkesvägledare, personalvetare och en intresserad allmänhet.
Studentlitteratur AB 1 9789144082981 -
Arbetsliv och pedagogik
Häftad bok. Studentlitteratur. 2 uppl. 2008. 192 sidor.
Nyskick. detta ex. nytryck 2022
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144050409
- Titel
- Arbetsliv och pedagogik
- Författare
- Tedenljung, Dan
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 277 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pedagogisk forskning har relevans för kunskapsbildning i arbetsliv och samhälle. Det visar senare tids forskning. Denna antologi redovisar en del av den. Här analyseras hur individen frisätts i övergången från industrisamhälle till kunskapssamhälle, hur lärande utvecklas genom arbetsuppgifter samt begreppen lärande organisationer och kunskapsledning. Boken belyser demokratiska kunskapsprocesser i arbetslivet samt hinder och möjligheter för att jämställdhet ska integreras i organisationer och dess verksamhet. Även didaktiska principer för professionell yrkesutbildning på högskolenivå diskuteras. Boken vänder sig till alla med intresse för pedagogiska processer i arbetslivet. Den är lämplig som vetenskaplig nutidsorientering och som kurslitteratur på grundnivå inom pedagogik med inriktning mot arbetslivet.
Studentlitteratur 2 9789144050409 -
Invandrarens genealogi : den kulturella förkl...
Häftad bok. Gidlunds förlag. 2022. 99 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789178444700
- Titel
- Invandrarens genealogi : den kulturella förklaringsmodellens historia i det svenska skolväsendet under 1900- och 2000-talet
- Författare
- Yekerusta, Puya
- Förlag
- Gidlunds förlag
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 99 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 226 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 182 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kan det vara så att den kulturella rasismen får sina grundvalar reproducerade i en av det demokratiska samhällets mest bärande institutioner - skolan? Frågan är central i Puya Yekerustas idéhistoriska studie av det svenska skolväsendets läroplaner och styrdokument under 1900- och 2000-talet. Han finner att skolväsendet är och har varit genomsyrat av en förklaringsmodell som är helt avgörande för kulturrasismens existens och framväxt. En modell med vilken invandraren skulpteras som subjektet för underordning. På ett detaljrikt och originellt vis, och med implikationer som sträcker sig långt bortom skolpolitiken, skildrar Invandrarens genealogi den kulturella förklaringsmodellens uppbyggnad och användande i skolväsendets verksamhet.Puya Yekerusta är leg. psykolog och filosofie master i idé- och lärdomshistoria, examinerad från Göteborgs universitet. Han har främst arbetat som skolpsykolog i och runt Göteborgsområdet och har tidigare skrivit texter om bl.a. psykologins industrialisering, och om förhållanden mellan vetenskap och ideologi i fransk filosofi.
Gidlunds förlag 9789178444700 -
När skolan blev en marknad : trettio år med f...
Inbunden bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2022. 345 sidor.
Nyskick. mjukband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127829404
- Titel
- När skolan blev en marknad : trettio år med friskolor
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 345 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 555 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I början av 1990-talet fattades de beslut som ledde till att den svenska sammanhållna grundskolan avskaffades. Det skedde utan utredningar eller remissförfaranden, utan att internationell skolforskning togs tillvara och i det närmaste utan offentlig debatt. Den ersattes av en ny marknadsstyrd och konkurrensinriktad skolpolitik som inget annat demokratiskt land hade prövat. Skolan blev en marknad.
Nu har vi haft en skolmarknad i trettio år och det är dags att utvärdera. Hur gick det till? Hur har det gått? Hur går vi vidare?
Det här är en brokig antologi som samlar en mångfald av röster från vitt skilda håll för att belysa och utmana de systemförändrande beslut som kommit att påverka så många elevers och lärares vardag. Här finns textbidrag från såväl förespråkare som kritiker av reformen, samlade under bokens sju delar:
Vad säger beslutsfattare om reformen?
Vad säger friskolorna om reformen?
Vad säger lärarna och eleverna om reformen?
Vad säger studierna om reformen utifrån historiska perspektiv?
Vad säger studierna om reformen utifrån företagsekonomiska perspektiv?
Vad säger studierna om reformen utifrån sociala perspektiv?
Vad säger omvärlden om den svenska friskolereformen?
Antologin har initierats av Nätverket för likvärdig skola och är en viktig läsning för alla som, oavsett ståndpunkt, är eniga om att vi behöver vända den dystra utveckling som inneburit betygsinflation, sämre läskunskaper, ökad psykisk ohälsa bland elever och tilltagande skolsegregation.
”Endast när den pedagogiska diskussionen inser att vi inte längre har en skola för alla, och förstår att livsvillkoren och den sociala verkligheten inte är desamma för alla elever, kan en verklig likvärdighet nås bortom meritokratins skenbara rättvisa.”
Majsa Allelin & Ove Sernhede, kapitel 21
”Erfarenheter från grundskolans införande pekar på betydelsen av långsiktighet och systematik, men också på att stora och djupgående förändringar är möjliga.”
Björn Åstrand, kapitel 24
Avdelare med linje
Per Kornhall är konsult i utbildningsfrågor, författare och debattör. Han har bland annat skrivit böckerna Barnexperimentet, Alla i mål och Omstart för skolans digitalisering.
Sten Svensson är lärare, journalist, skoldebattör och tidigare chefredaktör för Lärarnas tidning.
Majsa Allelin är sociolog, forskare och lektor vid Institutionen för samhällsvetenskaper, Södertörns högskola.
Bo Karlsson är utredare, tidigare rektor och verksamhetschef med 40 års erfarenhet av arbete inom skolväsendet.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127829404 -
Specialpedagogik 1 - Att arbeta för likvärdig...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2013. 216 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147107780
- Titel
- Specialpedagogik 1
- Författare
- Johansson, Monica
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 448 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Specialpedagogik handlar om att arbeta för likvärdighet och delaktighet för alla människor. Med det som utgångspunkt beskriver läromedlet Specialpedagogik 1 olika funktionsnedsättningar och hur samhället kan stötta människor genom specialpedagogiska insatser.
I varje kapitel finns uppgifter som ger möjlighet till analys och reflektion. Det finns även personporträtt och fallbeskrivningar som gör texten levande. Läromedlet är indelat i tre delar:
Del 1 ger grundläggande kunskaper om ämnet specialpedagogik och är en bas för de två andra delarna.
Del 2 behandlar olika funktionsnedsättningar.
Del 3 handlar om kommunikation, hjälpmedel och arbetssätt inom det specialpedagogiska området.
Liber 1 9789147107780 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789128121248
- Titel
- Samhällskunskap - så klart
- Författare
- Leijon, Peter
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
9789128121248 -
Perspektiv på skolutveckling
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 149 sidor.
Nyskick. Detta ex. nytryck 2022
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040868
- Titel
- Perspektiv på skolutveckling
- Författare
- Folkesson, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 149 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 226 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att ställa frågor till och om sin egen praktik kräver mod. Det kan innebära en smärtsam process men leda till helt nya infallsvinklar och nya sätt att förstå, vilket i sin tur kan generera nya frågor. Så skriver författarna i den här boken och menar att dilemman och utmaningar hör till det som kännetecknar skolutveckling. Andra områden som tas upp i boken är strategier för skolutveckling, lärares förändrade villkor, rektors roll och skolutvecklingens drivkrafter. Begrepp som kollektiv respektive individuell kompetens och individuellt och kollektivt lärande problematiseras. Hur enskilda projekt kan bidra till enskild och kollektiv kompetensutveckling illustreras med konkreta exempel från olika skolutvecklingsprojekt.Denna bok är en produkt av individuellt och kollektivt lärande. Författarna har tillsammans i förtroendefulla, prestigelösa samtal utnyttjat den kraft som ligger i lärande i interaktion med andra. Det reflekterande samtalet har hjälpt dem att få den distans till den egna praktiken som krävs för att kunna se mönster i och generalisera ur praktiska situationer. Deras erfarenheter som lärare i förskola och skola har gett dem kunskap om och förståelse för lärares ”levda verklighet”, vilket mycket tydligt kommer till uttryck i boken och medför att läsaren lätt kan känna igen sig själv och sin egen arbetssituation i texten. Boken är avsedd för lärarutbildning och för kompetensutveckling av såväl skolledare som lärare för barn, ungdomar och vuxna.
Studentlitteratur AB 1 9789144040868 -
Lärare i uppror : röster inifrån den svenska...
Häftad bok. Verbal Förlag. 2021. 171 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189155527
- Titel
- Lärare i uppror : röster inifrån den svenska skolan
- Författare
- Skytte, Alexander
- Förlag
- Verbal Förlag
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 171 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 120 x 200 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det börjar med en känsla av orättvisa. Att se sina elevers behov utan att räcka till. Känslan växer sig starkare i mötet med andra lärare som alla har en sak gemensamt: de har fått nog. De senaste åren har en proteströrelse vuxit fram bland svenska lärare. Mot nedskärningar, marknadisering och samhällets svek mot barnen. I antologin Lärare i uppror berättar röster inifrån den svenska skolan varför de gjort uppror och vad som måste förändras.
Medverkande: Max Entin, Linnea Lindqvist, Fredrik Lundin, Erika Rodin, Catarina Thestrup, Pernilla Wallgren samt Alexander Skytte (red).
Verbal Förlag 9789189155527 -
Hållbar utbildning för hållbar utveckling - -...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 112 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144151809
- Titel
- Hållbar utbildning för hållbar utveckling - -i förskola och skola
- Författare
- Dahlbeck, Per
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 112 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 217 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En berörande och utmanande undervisning är en förutsättning för ett hållbart lärande för en hållbar utveckling. Utgångspunkten i den här boken är att involvera barn och unga i dagens komplexa och svårlösta utmaningar som vi alla står inför för att nå målen i Agenda 2030. När barn blir delaktiga och deras röster tas på allvar utvecklar de förmågor och förhållningssätt för att vara aktiva demokratiska medborgare här och nu och i framtiden. Den här boken ger inga recept för hur denna undervisning ska ske, men väl teorier och praktiska exempel från förskola och skola som kan inspirera den egna pedagogiska praktiken.
Hållbar utbildning för hållbar utveckling lämpar sig därför särskilt väl som inspiration till egna samtal och diskussioner samt utveckling av den egna praktiken för pedagoger i förskolor och skolor som övergripande och tematiskt vill arbeta med hållbar utveckling i vid mening.
Bokens innehåll kan med fördel fungera som inspiration även för blivande förskollärare och grundskollärare, speciellt för lärare för grundskolans yngre år.
Studentlitteratur AB 1 9789144151809 -
Ledarskap, sociala relationer och konflikthan...
Inbunden bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2021. 580 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127825253
- Titel
- Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 580 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 43 mm
- Vikt
- 1200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kursboken Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare riktar sig i första hand till lärarstuderande, men kan även med fördel läsas av verksamma inom de olika nivåerna i det svenska utbildningssystemet. Antologin täcker in följande delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan:
• Hur kan lärare skapa nödvändiga förtroendefulla relationer med sina elever?
• Hur kan lärare axla rollen som pedagogisk ledare i olika situationer?
• Hur kan lärare identifiera, hantera och förebygga mobbning?
• Hur kan inkludering och delaktighet skapas genom lärares ledarskap?
• Hur kan lärare uppleva och hantera konflikter?
Den utbildningsvetenskapliga kärnan är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.
Är du kursansvarig på högskola eller universitet? Beställ ett utvärderingsexemplar av Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127825253
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn