-
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Mycket gott skick. Kartonnage, Diverse understrykningar i boken
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Handledning : liten handbok för den som arbet...
Häftad bok. Linköping : Universitetet. 2 uppl. 1993. 148 sidor.
Nära nyskick. Handbok för den som arbetar med projekt, specialarbeten och rapporter.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178706912
- Titel
- Handledning : liten handbok för den som arbetar med projekt, specialarbeten eller rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G.
- Förlag
- Linköping : Universitetet
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Linköping : Universitetet 2 9178706912 -
Skrivhandledning för examensarbeten och rappo...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2003. 144 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127094659
- Titel
- Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Studenternas självständiga arbete med vetenskapliga texter har fått allt större vikt inom utbildningar på alla nivåer. Boken Skrivhandledning kan användas som manual av studenter som ska skriva examensarbete
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127094659 -
Individ, skola och samhälle – Utbildningsfilo...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk [Blåvita serien]. 4 uppl. 2005. 224 sidor.
Gott skick. Fjärde, uppdaterade och utökade utgåvan (den senaste). Ett i grunden fint, välhållet exemplar, vars vita pärmar dock är ytligt solkiga med lagringsspår. I mindre delar av inlagan förekommer vissa prydliga överstrykningar. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127097995
- Titel
- Individ, skola och samhälle : utbildningsfilosofiska texter
- Författare
- Dewey, John
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fjärde utgåvan
John Dewey (1859–1952) brukar anges som det främsta namnet inom amerikansk filosofi. Han arbetade också mycket med utbildningsfilosofiska frågor. Hans pedagogiska texter lade den teoretiska grunden för arbetet med att finna praktiska lösningar på 1900-talets pedagogiska problem. Dewey kallas ibland för den progressiva pedagogikens fader, men det vore kanske riktigare att kalla honom för den reflekterade pedagogikens viktigaste filosof.
De flesta pedagogiska riktningar har de senaste hundra åren på något sätt knutit an till hans texter. Under senare år har intresset för hans filosofi ökat över hela världen och är i dag större än någonsin. Han hävdade konsekvent att allt praktiskt pedagogiskt arbete hade sin teori och all pedagogisk teori borde prövas i praktisk pedagogik.
John Deweys namn finns med i alla filosofiska och pedagogiska handböcker, men det är kanske inte så många som har kommit i direktkontakt med hans egna texter. I denna antologi har de mest betydelsefulla och åberopade korta texterna förts samman till en bok. För urvalet och kommentarerna svarar professor Sven Hartman och professor Ulf P. Lundgren. I denna fjärde utgåva har kommentarerna uppdaterats och boken har kompletterats med en ytterligare uppsats av John Dewey (50 sidor).
Antologin är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik.
Översättning Ros Mari Hartman, Sven Hartman, Alf Ahlberg
Natur & Kultur Akademisk [Blåvita serien] 4 9789127097995 -
Syncretism. Based on Papers read at the Sympo...
Häftad bok. Almqvist & Wiksell. 1 uppl. 1969. 294 sidor.
Mycket gott skick. Scripta Instituti Donneriani Aboensis III.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAlmqvist & Wiksell 1 -
Syncretism
Häftad bok. Almqvist & Wiksell, Stockholm. 1969. 294 sidor.
Mycket gott skick. Två stämplar fr bibl. Ouppsprättad. Bidrag från 14 främst nordiska forskare vid ett symposium om "Cultural Contact, Meeting of religions, Syncretism". Ingår som nr III i Scripta Instituti Donneriani Aboensis. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAlmqvist & Wiksell, Stockholm -
Barns tankar om livet
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1986. 288 sidor.
Gott skick. markeringar i texten
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127015475
- Titel
- Barns tankar om livet
- Författare
- Sven G Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1986
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 498 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns tankar om livet är en bok som handlar om vad barn funderar på. Den bygger på en serie undersökningar med barn i åldern 5–13 år. De yngre barnens perspektiv på tillvaron jämförs med de äldres, flickornas med pojkarnas.
Genom en mängd citat får läsaren inblick i hur barn formulerar livsfrågor, och hur de gestaltar en personlig livsåskådning med människosyn, samhällssyn och gudstro. Tankar om ensamhet, rädsla, osämja, krig, liv och död varvas med skildringar av fritidsaktiviteter, kamratskap och andra glädjeämnen.
Vi får också en levande bild av barnens egen livssituation, för det är oftast den som de bearbetar i sina funderingar.
Sven G Hartman har i många år forskat och undervisat om barn vid Högskolan för lärarutbildning i Stockholm.
Natur & Kultur 1 9127015475 -
Barnets rätt till respekt
Inbunden bok. Bokförlaget Natur och Kultur, Stockholm, serien "Psykologins pionjärer". 2 uppl. 1998. 95 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Överstruken ägarsignatur i bläck på försättsbladet. I övrigt ett mycket fint exemplar.
"I 'Barnets rätt till respekt' (1929; första sv utg 1988) skriver Korczak om barnens situation i samhället: hur barn behandlas av vuxna och hur det skulle kunna vara. läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127071278
- Titel
- Korczak, J/Barns rätt till respekt
- Författare
- Korczak, J
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 96 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 235 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vuxna - såväl föräldrar som lärare - bemöter alltför ofta barn med ringaktning och misstro, menar den världsberömde läkaren och pedagogen Korczak i denna klassiska bok. Vi tvingar, bestämmer och kräver. Vi anmärker och grälar. I stället borde vi ställa rimliga krav och visa uppskattning. Vi måste respektera att barn är just barn. En tankeställare för alla som på något sätt har med barn att göra.
Vilken människosyn återspeglas i vuxnas sätt att behandla barn? Detta var en hjärtefråga för den polske läkaren och pedagogen Janusz Korczak. Han övergav tidigt en lovande läkarkarriär för att bli pedagogisk ledare för flera barnhem i Warszawa, där han använde sig av ett mycket modernt uppfostringsprogram.
Korczak menar att vi vuxna - såväl föräldrar som lärare - alltför ofta bemöter barn med ringaktning och misstro. Vi tvingar, bestämmer och kräver. Vi underkänner och undervärderar. Vi anmärker och grälar. Det är vi som avgör vad som är viktigt och inte viktigt. Barn duger ingenting till. De är mest till besvär, de kladdar, smutsar ner sig, har sönder saker och blir ideligen sjuka. I stället borde vi ställa rimliga krav och visa uppskattning. Vi måste respektera att barn är just barn. Taktfullt och vänligt borde vi vägleda våra barn mot mognad och kunskaper i en glad och öppen atmosfär.
Det är inte slapphänthet och bistande engagemang som Korczak förespråkar utan en aktiv uppfostan med positiva förtecken. Barnets rätt till respekt utkom på polska 1929. Det var en viktig bok då och den är minst lika viktig idag. En tankeställare för alla som på något sätt har med barn att göra.
Översättning Ros Mari Hartman
Janusz Korczak,(1878-1942) polsk-judisk läkare, pedagog och författare till flera skrifter. När Polen ockuperades 1940 tvingades han flytta sitt barnhem till Warzawas getto, där han under vidriga omständigheter utförde ett heroiskt arbete för "sina" barn. Korczak vägrade att ta tillvara tillfället att fly och följde i stället frivilligt sina skyddslingar till koncentrationslägret Treblinka, där han dog 1942.
Bokförlaget Natur och Kultur, Stockholm, serien "Psykologins pionjärer" 2 9789127071278 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789127139398
- Titel
- Barns tankar om livet POD Barns tankar om livet : Print on demand
- Författare
- Hartman, Sven
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 207 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 151 x 229 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi vuxna glömmer fort. Därför är barns funderingar främmande för många av oss. Det ökar avståndet mellan barnens värld och de vuxnas.
Barns tankar om livet handlar om vad barn och unga i åldern 8-16 år funderar på. Genom en mängd citat från olika undersökningsmaterial får läsaren inblick i hur barn formulerar livsfrågor och hur de gör sin tillvaro begriplig. Deras livstolkning visas i bl a människosyn, samhällssyn och gudsuppfattning. Tankar om ensamhet, rädsla, osämja, krig, liv och död varvas med skildringar av fritidsaktiviteter, kamratskap och andra glädjeämnen. Vi får också en levande bild av barnens egen livssituation, för det är oftast den som de bearbetar i sina funderingar.
För över tjugo år sedan utkom en bok med samma titel på Natur & Kultur. Eftersom barns tankevärld till stora delar återspeglar det omgivande samhället kan man följa en markant utveckling från de första undersökningarna till dem i början av 2000-talet. Men det är också tydligt att barnets/människans livssituation förblivit densamma och det gäller även barnens funderingar. Barns tankevärld är alltså ständigt föränderlig, men samtidigt densamma, från ett årtionde till ett annat. I Barns tankar om livet dokumenteras och analyseras såväl det tidlösa som det tidstypiska.
Denna titel är en beställningsvara, vilket innebär att den trycks först när en order läggs. Leveranstid är 5-8 vardagar. I övrigt är det ingen skillnad mot andra tryckta böcker.
Natur & Kultur Läromedel 3 9789127139398 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 2 uppl. 2012. 329 sidor.
Nyskick. Förlagsband. 8:o. Illustrerad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 2 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2007. 329 sidor.
Mycket gott skick. Har tillhört skola/ bibliotek. Etiketter från skola på båda pärmarna, utvändigt och invändigt, signum. För övrigt ingen biblioteksutrustning. Inga stämplar, inga anteckningar i inlagan. Känns oläst. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Handledning : liten handbok för den som arbet...
Häftad bok. Linköping : Universitetet. 1990. 148 sidor.
Nära nyskick. nästan oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178706912
- Titel
- Handledning : liten handbok för den som arbetar med projekt, specialarbeten eller rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G.
- Förlag
- Linköping : Universitetet
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Linköping : Universitetet 9178706912 -
Skrivhandledning för examensarbeten och rappo...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2011. 144 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127094659
- Titel
- Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Studenternas självständiga arbete med vetenskapliga texter har fått allt större vikt inom utbildningar på alla nivåer. Boken Skrivhandledning kan användas som manual av studenter som ska skriva examensarbete
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127094659 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789127114241
- Titel
- Barns tankar om livet
- Författare
- Sven Hartman - Tullie Torstenson-Ed
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 207 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 155 x 232 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 470 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi vuxna glömmer fort. Därför är barns funderingar främmande för många av oss. Det ökar avståndet mellan barnens värld och de vuxnas. Den här boken vill minska den klyftan.
Barns tankar om livet handlar om vad barn och unga i åldern 8-16 år funderar på. Genom en mängd citat från olika undersökningsmaterial får läsaren inblick i hur barn formulerar livsfrågor och hur de gör sin tillvaro begriplig. Deras livstolkning visas i bl a människosyn, samhällssyn och gudsuppfattning. Tankar om ensamhet, rädsla, osämja, krig, liv och död varvas med skildringar av fritidsaktiviteter, kamratskap och andra glädjeämnen. Vi får också en levande bild av barnens egen livssituation, för det är oftast den som de bearbetar i sina funderingar.
För över tjugo år sedan utkom en bok med samma titel på Natur & Kultur. Eftersom barns tankevärld till stora delar återspeglar det omgivande samhället kan man följa en markant utveckling från de första undersökningarna till dem i början av 2000-talet. Men det är också tydligt att barnets/människans livssituation förblivit densamma och det gäller även barnens funderingar. Barns tankevärld är alltså ständigt föränderlig, men samtidigt densamma, från ett årtionde till ett annat. I denna bok dokumenteras och analyseras såväl det tidlösa som det tidstypiska.
Natur & Kultur 2 9789127114241 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9127015475
- Titel
- Barns tankar om livet
- Författare
- Sven G Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1986
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 498 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns tankar om livet är en bok som handlar om vad barn funderar på. Den bygger på en serie undersökningar med barn i åldern 5–13 år. De yngre barnens perspektiv på tillvaron jämförs med de äldres, flickornas med pojkarnas.
Genom en mängd citat får läsaren inblick i hur barn formulerar livsfrågor, och hur de gestaltar en personlig livsåskådning med människosyn, samhällssyn och gudstro. Tankar om ensamhet, rädsla, osämja, krig, liv och död varvas med skildringar av fritidsaktiviteter, kamratskap och andra glädjeämnen.
Vi får också en levande bild av barnens egen livssituation, för det är oftast den som de bearbetar i sina funderingar.
Sven G Hartman har i många år forskat och undervisat om barn vid Högskolan för lärarutbildning i Stockholm.
Natur & Kultur 1 9127015475 -
Jord och bonde : en inventering av gårdar i K...
Inbunden bok. Utblick Media. 1 uppl. 2011. 368 sidor.
Nära nyskick. Generationer av bondfolk avlöste varandra. Efter slit och strävan drog sig de gamla tillbaka till undantagslängorna. Nya medborgare kom till världen, men många fick en kort tid på jorden. Barnadödligheten var förfärande stor. Omvälvande förändringar sprän läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186709075
- Titel
- Jord och bonde : en inventering av gårdar i Knäreds socken. Första delen A-H
- Författare
- Hartman, Elsie - Axelsson, Sven - Andréasson, Bruno - Knäreds forskarring & hembygdsförening
- Förlag
- Utblick Media
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 368 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 1040 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Åren rullade undan. Generationer av bondfolk avlöste varandra. Efter slit och strävan drog sig de gamla tillbaka till undantagslängorna. Nya medborgare kom till världen, men många fick en kort tid på jorden. Barnadödligheten var förfärande stor. Omvälvande förändringar sprängde sekelgammal gemenskap. Skiftesreformen möblerade om i byarna.
Hembygdsföreningen i halländska Knäred har gett sig i kast med den nästan gigantiska uppgiften att skriva en serie sockenböcker, där gårdarnas historia speglas så långt tillbaka som källorna kan ge besked. Detta är den första delen i serien.
Utblick Media 1 9789186709075 -
Barns tankar om livet.
Gott skick. Natur och Kultur 1987. Pappband. 287 s. ISBN 91-27-01547-5.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127015475
- Titel
- Barns tankar om livet
- Författare
- Sven G Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1986
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 498 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns tankar om livet är en bok som handlar om vad barn funderar på. Den bygger på en serie undersökningar med barn i åldern 5–13 år. De yngre barnens perspektiv på tillvaron jämförs med de äldres, flickornas med pojkarnas.
Genom en mängd citat får läsaren inblick i hur barn formulerar livsfrågor, och hur de gestaltar en personlig livsåskådning med människosyn, samhällssyn och gudstro. Tankar om ensamhet, rädsla, osämja, krig, liv och död varvas med skildringar av fritidsaktiviteter, kamratskap och andra glädjeämnen.
Vi får också en levande bild av barnens egen livssituation, för det är oftast den som de bearbetar i sina funderingar.
Sven G Hartman har i många år forskat och undervisat om barn vid Högskolan för lärarutbildning i Stockholm.
9127015475 -
Barns tankar om livet.
Gott skick. Natur och Kultur 1991. Pappband. 287 s. ISBN 91-27-01547-5. namnteckning. Överstrykningspenna har använts i boken
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127015475
- Titel
- Barns tankar om livet
- Författare
- Sven G Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1986
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 498 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns tankar om livet är en bok som handlar om vad barn funderar på. Den bygger på en serie undersökningar med barn i åldern 5–13 år. De yngre barnens perspektiv på tillvaron jämförs med de äldres, flickornas med pojkarnas.
Genom en mängd citat får läsaren inblick i hur barn formulerar livsfrågor, och hur de gestaltar en personlig livsåskådning med människosyn, samhällssyn och gudstro. Tankar om ensamhet, rädsla, osämja, krig, liv och död varvas med skildringar av fritidsaktiviteter, kamratskap och andra glädjeämnen.
Vi får också en levande bild av barnens egen livssituation, för det är oftast den som de bearbetar i sina funderingar.
Sven G Hartman har i många år forskat och undervisat om barn vid Högskolan för lärarutbildning i Stockholm.
9127015475 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9178714966
- Titel
- Lärares kunskap : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Hartman, Sven G.
- Förlag
- Linköping : Univ
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Linköping : Univ 9178714966 -
Barns tankar om livet
Inbunden bok. Natur & Kultur. 2 uppl. 2007. 207 sidor.
Nära nyskick. Se bild. Ett hundöra.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127114241
- Titel
- Barns tankar om livet
- Författare
- Sven Hartman - Tullie Torstenson-Ed
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 207 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 155 x 232 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 470 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi vuxna glömmer fort. Därför är barns funderingar främmande för många av oss. Det ökar avståndet mellan barnens värld och de vuxnas. Den här boken vill minska den klyftan.
Barns tankar om livet handlar om vad barn och unga i åldern 8-16 år funderar på. Genom en mängd citat från olika undersökningsmaterial får läsaren inblick i hur barn formulerar livsfrågor och hur de gör sin tillvaro begriplig. Deras livstolkning visas i bl a människosyn, samhällssyn och gudsuppfattning. Tankar om ensamhet, rädsla, osämja, krig, liv och död varvas med skildringar av fritidsaktiviteter, kamratskap och andra glädjeämnen. Vi får också en levande bild av barnens egen livssituation, för det är oftast den som de bearbetar i sina funderingar.
För över tjugo år sedan utkom en bok med samma titel på Natur & Kultur. Eftersom barns tankevärld till stora delar återspeglar det omgivande samhället kan man följa en markant utveckling från de första undersökningarna till dem i början av 2000-talet. Men det är också tydligt att barnets/människans livssituation förblivit densamma och det gäller även barnens funderingar. Barns tankevärld är alltså ständigt föränderlig, men samtidigt densamma, från ett årtionde till ett annat. I denna bok dokumenteras och analyseras såväl det tidlösa som det tidstypiska.
Natur & Kultur 2 9789127114241 -
Individ, skola och samhälle – Utbildningsfilo...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk [Blåvita serien]. 4:5 uppl. 2015. 224 sidor.
Gott skick. Fjärde, uppdaterade och utökade utgåvan (den senaste). En fläck på övre snittet. Inlaga i mycket fint skick. Smånötningar på pärmarna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127097995
- Titel
- Individ, skola och samhälle : utbildningsfilosofiska texter
- Författare
- Dewey, John
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fjärde utgåvan
John Dewey (1859–1952) brukar anges som det främsta namnet inom amerikansk filosofi. Han arbetade också mycket med utbildningsfilosofiska frågor. Hans pedagogiska texter lade den teoretiska grunden för arbetet med att finna praktiska lösningar på 1900-talets pedagogiska problem. Dewey kallas ibland för den progressiva pedagogikens fader, men det vore kanske riktigare att kalla honom för den reflekterade pedagogikens viktigaste filosof.
De flesta pedagogiska riktningar har de senaste hundra åren på något sätt knutit an till hans texter. Under senare år har intresset för hans filosofi ökat över hela världen och är i dag större än någonsin. Han hävdade konsekvent att allt praktiskt pedagogiskt arbete hade sin teori och all pedagogisk teori borde prövas i praktisk pedagogik.
John Deweys namn finns med i alla filosofiska och pedagogiska handböcker, men det är kanske inte så många som har kommit i direktkontakt med hans egna texter. I denna antologi har de mest betydelsefulla och åberopade korta texterna förts samman till en bok. För urvalet och kommentarerna svarar professor Sven Hartman och professor Ulf P. Lundgren. I denna fjärde utgåva har kommentarerna uppdaterats och boken har kompletterats med en ytterligare uppsats av John Dewey (50 sidor).
Antologin är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik.
Översättning Ros Mari Hartman, Sven Hartman, Alf Ahlberg
Natur & Kultur Akademisk [Blåvita serien] 4:5 9789127097995 -
Skrivhandledning för examensarbeten och rappo...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2003. 144 sidor.
Nyskick. Absolut nyskick. Ej läst. Ej bläddrad i. Passa på att beställ fler titlar från oss till samma frakt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127094659
- Titel
- Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Studenternas självständiga arbete med vetenskapliga texter har fått allt större vikt inom utbildningar på alla nivåer. Boken Skrivhandledning kan användas som manual av studenter som ska skriva examensarbete
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127094659 -
Skrivhandledning för examensarbeten och rappo...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 2008. 144 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127094659
- Titel
- Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Studenternas självständiga arbete med vetenskapliga texter har fått allt större vikt inom utbildningar på alla nivåer. Boken Skrivhandledning kan användas som manual av studenter som ska skriva examensarbete
Natur & Kultur Akademisk 9789127094659 -
Det pedagogiska kulturarvet
Inbunden bok. Natur & Kultur. Andra utgåvan uppl. 2015. 397 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNatur & Kultur Andra utgåvan -
Skrivhandledning för examensarbeten och rappo...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2003. 144 sidor.
Gott skick. Boken är lite böjd.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127094650
- Titel
- Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Studenternas självständiga arbete med vetenskapliga texter har fått allt större vikt inom utbildningar på alla nivåer. Boken Skrivhandledning kan användas som manual av studenter som ska skriva examensarbete
Natur & Kultur Akademisk 1 9127094650 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Religionsvetenskapliga studier. Festskrift ti...
Häftad bok. Teologiska institutionen i Lund. Religio 12. 1983. 180 sidor.
Nyskick. Illustr. i svartvitt.
FRI FRAKT inrikesTeologiska institutionen i Lund. Religio 12 -
Svenskt Gudstjänstliv - Årsbok för liturgi, k...
Häftad bok. 1987. 104 sidor.
Mycket gott skick. Osprättad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Att undervisa om religion, livsfrågor och eti...
Häftad bok. Linköping : Linköpings univ., Lärarutbildningen. 1994.
Mycket gott skick. Understrykningar i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178713676
- Titel
- Att undervisa om religion, livsfrågor och etik i skolan : texter för lärarutbildning och lärarfortbildning
- Författare
- Almén, Edgar - Furenhed, Ragnar - Hartman, Sven G.
- Förlag
- Linköping : Linköpings univ., Lärarutbildningen
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Linköping : Linköpings univ., Lärarutbildningen 9178713676 -
Handledning : liten handbok för den som arbet...
Häftad bok. Linköping : Universitetet. 1990.
Nyskick. Ägarsignatur finns.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178706912
- Titel
- Handledning : liten handbok för den som arbetar med projekt, specialarbeten eller rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G.
- Förlag
- Linköping : Universitetet
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Linköping : Universitetet 9178706912
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn