-
Medelpads folkskoleväsende intill år 1952. Hi...
Häftad bok.
Gott skick. Sundsvall 1952. Ledins Bokhandel, Sundsvall (I distribution). Häftad. 350 s. Rikt illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Skolledaren i fokus
Inbunden bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 277 sidor.
ISBN 9789144076850
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur 1 9789144076850 -
Sjösåsboken Andra delen
Inbunden bok. Sjösås Pastorats Hembygds- och Fornminnesförening. . 1959. 129 sidor.
Mycket gott skick. Svartvita foton
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSjösås Pastorats Hembygds- och Fornminnesförening. -
Ett 70-tal av Leif Zetterling
Inbunden bok. P A Norstedt & Söners förlag, Stockholm. Första upplagan uppl. 1980. 96 sidor sidor.
Mycket gott skick. Pärmen: övre ryggslut lätt intryckt, ytterst liten 8 mm skavning i kanten och tryckmärken i pärmens nederkant. i övrigt helt ytliga spår av hantering. Ingen prisetikett.
Inlaga i nyskick, ej namnad. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9118030920
- Titel
- Ett 70-tal
- Författare
- Zetterling, Leif - Adams, Sherman
- Förlag
- Stockholm : Norstedt
- Utgivningsår
- 1980
- Språk
- Svenska
P A Norstedt & Söners förlag, Stockholm Första upplagan 9118030920 -
Skolledarskap och skolans frirum
Inbunden bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 263 sidor.
Nära nyskick. /// Förlagets beskrivning: Boken syftar till att tydliggöra den komplexitet som utmärker rektorers och andra skolledares arbete och arbetsvillkor. Det goda skolledarskapet är inte enbart en fråga om att demonstrera ytliga ledaregenskaper som empatisk fram läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144072807
- Titel
- Skolledarskap och skolans frirum
- Författare
- Gunnar Berg
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 263 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 520 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken syftar till att tydliggöra den komplexitet som utmärker rektorers och andra skolledares arbete och arbetsvillkor. Det goda skolledarskapet är inte enbart en fråga om att demonstrera ytliga ledaregenskaper som empatisk framtoning, kommunikativ förmåga, karismatisk utstrålning. I boken analyserar författaren vad ett professionellt skolledarskap verkligen innebär och diskuterar konsekvenserna av denna professionalism för skolledares faktiska yrkesutövande. Det handlar kort sagt om de skolledarroller som ligger i förlängningen av den centraliserade resultatstyrning som präglar dagens skola och om det frirum som denna styrform öppnar för.För den enskilda skolan och skolledaren har frirummet att göra med var gränserna går för skolans planering, genomförande och uppföljning av det egna vardagsarbetet. Bokens innehåll bygger på den frirumsteori om skolan som institution och skolor som organisationer som redovisas i Att förstå skolan (Studentlitteratur 2003).Boken vänder sig till verksamma och blivande rektorer samt till andra ledare verksamma inom enskilda skolor. Eftersom ledarskapsfrågor fått ett utökat utrymme i den nya lärarutbildningen är bokens innehåll även relevant för lärarstudenter och verksamma lärare.
Studentlitteratur 1 9789144072807 -
Nääs - Kort historik
Häftad bok.
Mycket gott skick. 1976. 24 sidor. Klammerhäftad. Illustrerad med teckningar och äldre bildmaterial. Namn och datering på främre pärmens insida.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
På segelfartygens tid
Inbunden bok. Frank Stenvall. 1984. 2 sidor.
ISBN 9172660821
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKFrank Stenvall 9172660821 -
Skolledarskap och skolans frirum
Inbunden bok. Studentlitteratur. 1:2 uppl. 2011. 263 sidor.
Mycket gott skick. Förlagets pappband, 8o. Blyertsanteckningar och markeringar med överstrykningspenna i inlagan. Se också våra övriga böcker - samma fraktpris oavsett antal titlar du beställer av oss. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144072807
- Titel
- Skolledarskap och skolans frirum
- Författare
- Gunnar Berg
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 263 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 520 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken syftar till att tydliggöra den komplexitet som utmärker rektorers och andra skolledares arbete och arbetsvillkor. Det goda skolledarskapet är inte enbart en fråga om att demonstrera ytliga ledaregenskaper som empatisk framtoning, kommunikativ förmåga, karismatisk utstrålning. I boken analyserar författaren vad ett professionellt skolledarskap verkligen innebär och diskuterar konsekvenserna av denna professionalism för skolledares faktiska yrkesutövande. Det handlar kort sagt om de skolledarroller som ligger i förlängningen av den centraliserade resultatstyrning som präglar dagens skola och om det frirum som denna styrform öppnar för.För den enskilda skolan och skolledaren har frirummet att göra med var gränserna går för skolans planering, genomförande och uppföljning av det egna vardagsarbetet. Bokens innehåll bygger på den frirumsteori om skolan som institution och skolor som organisationer som redovisas i Att förstå skolan (Studentlitteratur 2003).Boken vänder sig till verksamma och blivande rektorer samt till andra ledare verksamma inom enskilda skolor. Eftersom ledarskapsfrågor fått ett utökat utrymme i den nya lärarutbildningen är bokens innehåll även relevant för lärarstudenter och verksamma lärare.
Studentlitteratur 1:2 9789144072807 -
Skolledaren i fokus
Inbunden bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 240 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144060613
- Titel
- Skolledaren i fokus
- Författare
- Gunnar Berg - Mats Ekholm - Karin Franzén - Jan Hylén - Birgitta Johansson-Hidén - Pirjo Lahdenperä - Christian Lundahl - Staffan Olsson - Kennert Orlenius - Hans-Åke Scherp - Lars Svedberg - Lars Werner
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 439 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:
Hur kan rektor navigera i skolledarskapets komplexitet?
Får rektor bestämma?
Offentlighet och sekretess – vad bör en skolledare tänka på?
Etik i rektors praktik – men hur?
Hur kan rektor orientera i olika värdesystem?
Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola?
Att synliggöra det osynliga – hur går det till?
Varför gör vi det vi gör när det som händer händer?
Kan rektor omsätta ett pedagogiskt ledarskap?
Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap?
Hur kan rektor balansera bedömning av och för lärande?
Hur påverkas skolan av digitaliseringen?
Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav?
Boken fångar vidden av skolledarprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet liksom för andra kurser på universitet eller kommunal nivå där skolledarskapet står i fokus. Antologin vänder sig till blivande och verksamma förskolechefer och rektorer, andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Ytterligare redaktörer: Blossing, Ulf
Ytterligare författare: Berg, Gunnar
Ytterligare författare: Ekholm, Mats
Ytterligare författare: Franzén, Karin
Ytterligare författare: Hylén, Jan
Ytterligare författare: Johansson-Hidén, Birgitta
Ytterligare författare: Lahdenperä, Pirjo
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Olsson, Staffan
Ytterligare författare: Orlenius, Kennert
Ytterligare författare: Scherp, Hans-Åke
Ytterligare författare: Svedberg, Lars
Ytterligare författare: Werner, Lars
Studentlitteratur 1 9789144060613 -
Skolledaren i fokus
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 240 sidor.
Nära nyskick. Flertalet understrykningar förekommer men bok är i nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144060613
- Titel
- Skolledaren i fokus
- Författare
- Gunnar Berg - Mats Ekholm - Karin Franzén - Jan Hylén - Birgitta Johansson-Hidén - Pirjo Lahdenperä - Christian Lundahl - Staffan Olsson - Kennert Orlenius - Hans-Åke Scherp - Lars Svedberg - Lars Werner
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 439 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:
Hur kan rektor navigera i skolledarskapets komplexitet?
Får rektor bestämma?
Offentlighet och sekretess – vad bör en skolledare tänka på?
Etik i rektors praktik – men hur?
Hur kan rektor orientera i olika värdesystem?
Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola?
Att synliggöra det osynliga – hur går det till?
Varför gör vi det vi gör när det som händer händer?
Kan rektor omsätta ett pedagogiskt ledarskap?
Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap?
Hur kan rektor balansera bedömning av och för lärande?
Hur påverkas skolan av digitaliseringen?
Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav?
Boken fångar vidden av skolledarprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet liksom för andra kurser på universitet eller kommunal nivå där skolledarskapet står i fokus. Antologin vänder sig till blivande och verksamma förskolechefer och rektorer, andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Ytterligare redaktörer: Blossing, Ulf
Ytterligare författare: Berg, Gunnar
Ytterligare författare: Ekholm, Mats
Ytterligare författare: Franzén, Karin
Ytterligare författare: Hylén, Jan
Ytterligare författare: Johansson-Hidén, Birgitta
Ytterligare författare: Lahdenperä, Pirjo
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Olsson, Staffan
Ytterligare författare: Orlenius, Kennert
Ytterligare författare: Scherp, Hans-Åke
Ytterligare författare: Svedberg, Lars
Ytterligare författare: Werner, Lars
Studentlitteratur 1 9789144060613 -
Stadsbiblioteket, Karlskrona
Häftad bok. 1961. 31 s., 8 pl.-bl sidor.
Mycket gott skick. Utan ryggtitel
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Verklighet och vision - En studie i Hjalmar B...
Häftad bok. Bonniers. 1964. 545 sidor.
Gott skick. Hylla 34
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBonniers -
Ströms Kyrkor
Häftad bok. 1946. 125 sidor.
Mycket gott skick. Lätt skuggning på bakre pärm. Innehåller foton
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Om öron-, näs- och halssjukdomar & Ögat och d...
Inbunden bok. Albert Bonniers förlag. 1929. 169 + 160 sidor.
Mycket gott skick. Två delar ur Medicinskt folkbibliotek sambundna, utgivna 1925 och 1929. Halvklotband. Lätt allmänt bruksslitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAlbert Bonniers förlag -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9188820262
- Titel
- Dagmar Glemme
- Författare
- Glemme, Dagmar - Berg, Ancy - Cedell, Kerstin - Cook, Daniela - Magnusson, Gunnar
- Förlag
- Eslöv : Gondolin
- Språk
- Svenska
Eslöv : Gondolin 9188820262 -
-
Att förstå skolan - En teori om skolan som in...
Inbunden bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur AB 2003. 352s. Enligt förlaget: "I det offentliga samtalet om skolan och den allmänna skoldebatten beaktas sällan att skolan är en ytterst komple inrättning. Skolans uppdrags- och uppgiftsstruktur är i själva verket så sammansatt och mån läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Projektarbete : erfarenheter och praktisk han...
Inbunden bok. Stockholm : Wahlström & Widstrand. 1981. 330 sidor.
Mycket gott skick. Köpt på bibliotek.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146131191
- Titel
- Projektarbete : erfarenheter och praktisk handledning
- Författare
- Berthelsen, Jens - Illeris, Knud - Clod Poulsen, Sten - Berg, Ulla - Lindström, Lars - Lundborg, Gunilla - Sundgren, Gunnar
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1979
- Språk
- Svenska
Stockholm : Wahlström & Widstrand 9146131191 -
Att förstå skolan - En teori om skolan som in...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 352 sidor.
Nära nyskick. Inlagan har tre uträtade hundöron.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144031200
- Titel
- Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer
- Författare
- Berg, Gunnar
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 352 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 608 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det offentliga samtalet om skolan och den allmänna skoldebatten beaktas sällan att skolan är en ytterst komplex inrättning. Skolans uppdrags- och uppgiftsstruktur är i själva verket så sammansatt och mångfasetterad att frågan kan ställas om inte skolan är en av de mest komplexa institutioner vi har i samhället. Den teori som behandlas i boken är ett verktyg för att göra denna komplexitet mer synbar och hanterbar. I denna teori – som utgör frukten av ett forskningsarbete som bedrivits sedan mitten av 1970-talet – är begreppet frirum centralt; skolan som institution sätter gränser och skapar därmed frirum för det vardagsarbete som enskilda skolor bedriver. Som en följd av historiska och nutida maktförhållanden inom och mellan stat och samhälle är dessa gränser oklara och mångtydiga. Detta resulterar i att skolor som organisationer kan bedriva sitt vardagsarbete på skilda sätt, utan att för den skull bryta mot givna mål, regler, ramar och/eller krav på resultat. Mot denna bakgrund kan skolutveckling ses som en möjlighet för skolans aktörer att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum. I boken behandlas teorin som sådan. Vidare behandlas metoder och konkreta strategier för skolutveckling som är direkt knutna till teorin. Boken vänder sig såväl till forskare och studerande inom det samhällsvetenskapliga området som till skolledare, lärare och andra verksamma inom skolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144031200 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144060613
- Titel
- Skolledaren i fokus
- Författare
- Gunnar Berg - Mats Ekholm - Karin Franzén - Jan Hylén - Birgitta Johansson-Hidén - Pirjo Lahdenperä - Christian Lundahl - Staffan Olsson - Kennert Orlenius - Hans-Åke Scherp - Lars Svedberg - Lars Werner
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 439 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:
Hur kan rektor navigera i skolledarskapets komplexitet?
Får rektor bestämma?
Offentlighet och sekretess – vad bör en skolledare tänka på?
Etik i rektors praktik – men hur?
Hur kan rektor orientera i olika värdesystem?
Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola?
Att synliggöra det osynliga – hur går det till?
Varför gör vi det vi gör när det som händer händer?
Kan rektor omsätta ett pedagogiskt ledarskap?
Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap?
Hur kan rektor balansera bedömning av och för lärande?
Hur påverkas skolan av digitaliseringen?
Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav?
Boken fångar vidden av skolledarprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet liksom för andra kurser på universitet eller kommunal nivå där skolledarskapet står i fokus. Antologin vänder sig till blivande och verksamma förskolechefer och rektorer, andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Ytterligare redaktörer: Blossing, Ulf
Ytterligare författare: Berg, Gunnar
Ytterligare författare: Ekholm, Mats
Ytterligare författare: Franzén, Karin
Ytterligare författare: Hylén, Jan
Ytterligare författare: Johansson-Hidén, Birgitta
Ytterligare författare: Lahdenperä, Pirjo
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Olsson, Staffan
Ytterligare författare: Orlenius, Kennert
Ytterligare författare: Scherp, Hans-Åke
Ytterligare författare: Svedberg, Lars
Ytterligare författare: Werner, Lars
Studentlitteratur 1 9789144060613 -
Ströms kyrkor - Minnesskrift utgiven vid fira...
Häftad bok.
Gott skick. AB Jämtlandsposten. 1946. 125s. Fotoillustrerad i sv/v.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Skolledaren i fokus
Inbunden bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 240 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag saknas. Någon markering med överstrykningspenna, annars i mkt gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144060613
- Titel
- Skolledaren i fokus
- Författare
- Gunnar Berg - Mats Ekholm - Karin Franzén - Jan Hylén - Birgitta Johansson-Hidén - Pirjo Lahdenperä - Christian Lundahl - Staffan Olsson - Kennert Orlenius - Hans-Åke Scherp - Lars Svedberg - Lars Werner
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 439 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:
Hur kan rektor navigera i skolledarskapets komplexitet?
Får rektor bestämma?
Offentlighet och sekretess – vad bör en skolledare tänka på?
Etik i rektors praktik – men hur?
Hur kan rektor orientera i olika värdesystem?
Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola?
Att synliggöra det osynliga – hur går det till?
Varför gör vi det vi gör när det som händer händer?
Kan rektor omsätta ett pedagogiskt ledarskap?
Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap?
Hur kan rektor balansera bedömning av och för lärande?
Hur påverkas skolan av digitaliseringen?
Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav?
Boken fångar vidden av skolledarprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet liksom för andra kurser på universitet eller kommunal nivå där skolledarskapet står i fokus. Antologin vänder sig till blivande och verksamma förskolechefer och rektorer, andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Ytterligare redaktörer: Blossing, Ulf
Ytterligare författare: Berg, Gunnar
Ytterligare författare: Ekholm, Mats
Ytterligare författare: Franzén, Karin
Ytterligare författare: Hylén, Jan
Ytterligare författare: Johansson-Hidén, Birgitta
Ytterligare författare: Lahdenperä, Pirjo
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Olsson, Staffan
Ytterligare författare: Orlenius, Kennert
Ytterligare författare: Scherp, Hans-Åke
Ytterligare författare: Svedberg, Lars
Ytterligare författare: Werner, Lars
Studentlitteratur 1 9789144060613 -
Ströms kyrkor - Minnesskrift utgiven vid fira...
Inbunden bok. AB Jämtlandsposten. 1946. 123 sidor.
Gott skick. Några svartvita fotografier, bla porträtt av präster och organister. Namnad. Några små prickar i kant, annars bra
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAB Jämtlandsposten -
Medelpads folkskoleväsende intill år 1952. Hi...
Häftad bok. Ledins Bokhandel, Sundsvall. 1952. 350 sidor.
Hyggligt skick. Tillskrift. Något nött
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLedins Bokhandel, Sundsvall -
På tal om musikproduktion : elva bidrag till...
Förlagsny häftad bok. Bo Ejeby Förlag. 1 uppl. 2012. 216 sidor.
Elva bidrag till ett nytt kunskapsområde.
Musikproduktion är namnet på ett nytt och växande utbildningsområde. Undervisning i musikproduktion handlar kort sagt om att lära ut hur man producerar och sprider musik med hjälp av vår tids underbara musikskapar läs mer … läs merDirekt från förlagetInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188316615
- Titel
- På tal om musikproduktion : elva bidrag till ett nytt kunskapsområde
- Författare
- Ternhag, Gunnar
- Förlag
- Bo Ejeby Förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 215 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Musikproduktion är namnet på ett nytt och växande utbildningsområde. Undervisning i musikproduktion handlar kort sagt om att lära ut hur man producerar och sprider musik med hjälp av vår tids underbara musikskaparverktyg. Utbildningen på detta område bedrivs på såväl gymnasier och folkhögskolor som universitet och musikhögskolor. Boken innehåller elva artiklar om centrala företeelser i musikproduktion. De är tänkta som tankeväckande introduktioner till ämnen som berörs i undervisningen. Författarna kommer från Sverige, Norge och Finland och är ledande forskare inom detta nya kunskapsområde. Bland ämnena som behandlas märks: Musikens industriella produktion, Vad är ett fonogram, Begreppen analog, digital och sampling, Filmljudteknikerns yrkesroll, Funktionell analys av musik i film. Bokens initiativtagare och redaktörer är Gunnar Ternhag och Johnny Wingstedt. Gunnar Ternhag är professor i ljud- och musikproduktion vid Högskolan Dalarna och gästprofessor i musikvetenskap vid Stockholms universitet. Johnny Wingstedt är universitetslektor vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Innehåll: På tal om musikproduktion. Begreppsbildning i ett nytt utbildningsämne Gunnar Ternhag
Musikens industriella produktion: organisation, ekonomi och kultur Johannes Brusila
Musikproduktion, kunskap och lärande Petter Dyndahl och Siw Graabræk Nielsen
Musikproduktion ett nytt ämne i högre utbildning Gunnar Ternhag
Analog, digital och sampling tre centrala begrepp Tellef Kvifte
Vad är (egentligen) ett fonogram? Tore Simonsen
Att kalla på Echo: musiken och rummet Toivo Burlin
Filmljudteknikerns yrkesroll: tekniker eller konstnär? Klas Dykhoff
Funktionell analys av musik i film och andra multimodalt berättande gestaltningar Johnny Wingstedt
Metafunktioner, dieges och interaktivitet Johnny Wingstedt
Lyssningstester ett experimentellt sätt att fånga en upplevelse Jan Berg
Bo Ejeby Förlag 1 9789188316615 -
Floraen i farger
Inbunden bok. H. Aschehoug & Co. ( W. Nygaard ). 1970. 190 sidor.
Nära nyskick. kartonnage Norsk text
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKH. Aschehoug & Co. ( W. Nygaard ) -
Floraen i farger
Inbunden bok. H Aschehoug & Co. 1970. 190 sidor.
Gott skick. Ill. av Henning Anthon. Norsk text. Namnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKH Aschehoug & Co. -
Jazz på liv och död
Inbunden bok. Heidruns Förlag. 1 uppl. 2004. 96 sidor.
Nära nyskick. Tillhälsning på försättsbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188056759
- Titel
- Jazz på liv och död
- Författare
- Olsson, Johnny
- Förlag
- Heidruns Förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 96 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 244 x 315 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 791 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Konstnären Stig Olson ger i denna bok en serie färgstarka porträtt av jazzens ofta självförbrännande gestalter. Journalisten och basisten Johnny Olsson skriver den biografiska texten och ett antal svenska poeter skapar en egen lyrisk närvaro i boken.
PORTRÄTT/TEXTER OM: Thelonious Monk, Coleman Hawkins, Ray Brown, Billie Holiday, Lester Young, Max Roach, Dizzy Gillespie, Bud Powell, John Coltrane, Art Blakey, Chet Baker, Dexter Gordon, Kenny Dorham, Django Reinhart, Lars Gullin, Esbjörn Svensson, Red Mitchell, Don Cherry, Sonny Rollins, Charles Mingus, Milt Jackson, Miles Davis, Elvin Jones, Charlie Baker, Roland Kirk, Duke Ellington, Ben Webster, Archie Shepp, Ella Fitzgerald, och Janis Joplin
DIKTER AV: Bengt Berg, Gunnar Harding, Bengt Emil Johnson, Olle Orrje och Staffan Söderblom
UR FÖRORDET: "Mycket i den här boken rör den epok i jazzen som kallas bop. Den var ung i mitten av 40-talet och fångade oss för att den talade en dialekt utan sockrade illusioner, struntade i stelnad konvenans och avstod från att lisma underhållning för att i stället berätta sanningar med verkliga erfarenheter i botten.
Medan tiden går växlar moden, även i jazzen. Men som trumslagaren Egil Johansen sade: bop är en stor, elastisk säck där man kan stoppa ned all musikalisk sanning man hittar, för den får plats och kan tas fram när man behöver den."
Pressröster:
"Jazz på liv och död visar inga kladdiga bilder av nostalgi även om jazzens och be bopens uppror är historia och mycket har hänt i jazzen de senaste 60 utvecklande åren. Kvar finns musikens, porträttens och ordens oförstörbara kvalitet och njutning."
(Lasse Åbom, Östgöra Correspondenten)
"Jag blir varm i hela kroppen när Stig Olsons och Johnny Olssons gemensamma bok Jazz på liv och död lyckas förmedla just ursprungsidén med musik, Som spontant skapande, linjespel, kompletterande accenter, tempoförskjutningar, påhitt, där begränsningarna bara ligger i instrumentets omfång och musikens fantasi."
Det här är en bok att ha inom en armlängds avstånd.
(Mikael Strömberg, Aftonbladet)
Heidruns Förlag 1 9188056759 -
Om öron-, näs- och halssjukdomar / Ögat och d...
Inbunden bok. Bonnier. 1930.
Mycket gott skick. mindre hack i ryggen. Halvfranskt band. Portot gäller oavsett antal böcker. - Medicinskt folkbibliotek.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBonnier -
Att förstå skolan - En teori om skolan som in...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 352 sidor.
Nyskick. Förlagets dekorerade pappband. 22,8 x 15,8 cm. 608 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144031203
- Titel
- Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer
- Författare
- Berg, Gunnar
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 352 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 608 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det offentliga samtalet om skolan och den allmänna skoldebatten beaktas sällan att skolan är en ytterst komplex inrättning. Skolans uppdrags- och uppgiftsstruktur är i själva verket så sammansatt och mångfasetterad att frågan kan ställas om inte skolan är en av de mest komplexa institutioner vi har i samhället. Den teori som behandlas i boken är ett verktyg för att göra denna komplexitet mer synbar och hanterbar. I denna teori – som utgör frukten av ett forskningsarbete som bedrivits sedan mitten av 1970-talet – är begreppet frirum centralt; skolan som institution sätter gränser och skapar därmed frirum för det vardagsarbete som enskilda skolor bedriver. Som en följd av historiska och nutida maktförhållanden inom och mellan stat och samhälle är dessa gränser oklara och mångtydiga. Detta resulterar i att skolor som organisationer kan bedriva sitt vardagsarbete på skilda sätt, utan att för den skull bryta mot givna mål, regler, ramar och/eller krav på resultat. Mot denna bakgrund kan skolutveckling ses som en möjlighet för skolans aktörer att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum. I boken behandlas teorin som sådan. Vidare behandlas metoder och konkreta strategier för skolutveckling som är direkt knutna till teorin. Boken vänder sig såväl till forskare och studerande inom det samhällsvetenskapliga området som till skolledare, lärare och andra verksamma inom skolan.
Studentlitteratur AB 1 9144031203
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn