-
Grupputveckling – inom skola och andra arbets...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:16 uppl. 2002. 229 sidor.
Gott skick. Några enstaka bläckmarkeringar förekommer i boken. Lättare hanteringsspår på pärmarna. Kantstött.
"Boken är avsedd som kurslitteratur/studiematerial
– i högskolekurser med anknytning till ledarskap, lärar- och utbildarroll, socialpsykologi, kommunikati läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144352817
- Titel
- Grupputveckling - inom skola och andra arbetsplatser
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens syfte är att utifrån praktisk erfarenhet samt socialpsykologisk och pedagogisk forskning ge basfakta och idéer kring tema grupputveckling. Boken är avsedd som kurslitteratur/studiematerial– i högskolekurser med anknytning till ledarskap, lärar- och utbildarroll, socialpsykologi, kommunikation, relationsbearbetning, konflikter, mobbning, individ- och grupputveckling, förändrings- och utvecklingsarbete.– inom fortbildnings- och personalutvecklingskurser för personal inom skola, vård, företag och förvaltning. Boken vänder sig alltså till lärare och andra utbildare, personal med ledarfunktioner på alla nivåer, personalchefer och studerande på berörda utbildningar. Genom att varje kapitel avrundas med ett flertal diskussions- och fördjupningsuppgifter, kan boken med fördel användas som studiematerial i samband med gruppers egenutveckling – med eller utan närvaro av handledare.
Studentlitteratur AB 1:16 9789144352817 -
Grupputveckling – inom skola och andra arbets...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:21 uppl. 2007. 229 sidor.
Mycket gott skick. Någon enstaka blyertsunderstrykning/markering i inlagan, som annars är i nära nyskick. Pärmarna är lätt nötta med hanteringsspår.
"Boken är avsedd som kurslitteratur/studiematerial
– i högskolekurser med anknytning till ledarskap, lärar- och utbildarrol läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144352817
- Titel
- Grupputveckling - inom skola och andra arbetsplatser
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens syfte är att utifrån praktisk erfarenhet samt socialpsykologisk och pedagogisk forskning ge basfakta och idéer kring tema grupputveckling. Boken är avsedd som kurslitteratur/studiematerial– i högskolekurser med anknytning till ledarskap, lärar- och utbildarroll, socialpsykologi, kommunikation, relationsbearbetning, konflikter, mobbning, individ- och grupputveckling, förändrings- och utvecklingsarbete.– inom fortbildnings- och personalutvecklingskurser för personal inom skola, vård, företag och förvaltning. Boken vänder sig alltså till lärare och andra utbildare, personal med ledarfunktioner på alla nivåer, personalchefer och studerande på berörda utbildningar. Genom att varje kapitel avrundas med ett flertal diskussions- och fördjupningsuppgifter, kan boken med fördel användas som studiematerial i samband med gruppers egenutveckling – med eller utan närvaro av handledare.
Studentlitteratur AB 1:21 9789144352817 -
Vad är kunskap?
Häftad bok.
Gott skick. Hft/trådbunden, 211 sidor. LiberLäromedel (Malmö, 1981). Illustrerad med porträttfotografier och diagram (svartvitt). Gott skick. Mindre skada längst ner på ryggen, se bild. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140544737
- Titel
- Vad är kunskap?
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Malmö : LiberLäromedel
- Utgivningsår
- 1981
- Språk
- Svenska
9140544737 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9140606872
- Titel
- Vad är kunskap?
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Malmö : Liber
- Utgivningsår
- 1987
- Språk
- Svenska
Liber 9140606872 -
Kommunikation och konflikthantering - en intr...
Häftad bok. Studentlitteratur. 208 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur -
Att undervisa - - en mångfasetterad utmaning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 229 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144041748
- Titel
- Att undervisa - - en mångfasetterad utmaning
- Författare
- Arne Maltén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 229 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 335 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författarens ambition med denna bok är att utifrån praktisk erfarenhet och pedagogisk forskningsteori presentera ett gemensamt yrkesspråk och en begreppsstruktur som underlättar de planerings- och utvärderingsdiskussioner som den mål- och resultatstyrda skolan förutsätter.Lärarnas undervisningsplanering bör följa nedanstående delmoment, som också utgör bokens kapitelrubriker:Att tolka uppdragetAtt se människanAtt medvetandegöra skolans värdegrundAtt tydliggöra kunskapens olika formerAtt välja arbetssätt och arbetsformAtt utvärdera resultatetVarje kapitel avrundas med en sammanfattning och diskussionsfrågor. Under den återkommande rubriken ”Konsekvenser för lärarrollen” presenteras reflektioner kring hur teorierna kan tillämpas i vardagliga undervisningssituationer.I det avslutande kapitlet ”Att se helheten” presenterar författaren huvuddragen i såväl den svenska läroplansmodellen som i ett antal alternativa undervisningsmodeller, nämligen montessoripedagogik, waldorfpedagogik, freinetpedagogik och aktivitetspedagogik – de fyra senare tänkta som inspirationskällor för vidareutveckling av den egna lärarrollen och skolan, med andra ord en utmaning.Boken riktar sig till studerande i pedagogik och inom lärarutbildningen. Den vänder sig till lärarlag ute på skolorna som har behov av att bredda och fördjupa sin undervisningsförmåga. Diskussions- och tillämpningsavsnitten gör boken lämplig som såväl kurslitteratur som studiematerial för gruppens egenutveckling – med eller utan närvaro av en handledare.
Studentlitteratur AB 1 9144041748 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur
-
Kommunikation och konflikthantering - - en in...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1998. 208 sidor.
Nyskick. (Oskars skrivbord)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144008082
- Titel
- Kommunikation och konflikthantering - - en introduktion
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Modernt utvecklingsarbete förutsätter en väl utvecklad förmåga till samverkan. Syftet med denna bok är att utifrån socialpsykologisk och pedagogisk forskning samt praktisk erfarenhet ge läsaren grundläggande kunskaper inom området kommunikation och konflikthantering.Författaren analyserar de viktigaste kommunikativa grundbegreppen. Han synliggör det mänskliga samspel som sker via ord och kroppsspråk samt redogör för arbetslagets och ledarskapets möjligheter och fallgropar. Vidare ges en utförlig beskrivning av hur man analyserar och hanterar konflikter på individ-, grupp- respektive organisationsnivå. Varje kapitel avrundas med en sammanfattning och diskussionsfrågor. Under den återkommande rubriken ”Pedagogiska tillämpningar” finns dessutom på många ställen i texten praktiska exempel på hur teorierna kan tillämpas i vardagssituationer.Boken riktar sig till pedagogik- och psykologistuderande vid universitet och högskolor, till studerande inom lärarutbildning och lärarfortbildning samt till personalchefer och andra som vill fördjupa sin kunskap om mänsklig kommunikation och konflikthantering.
Studentlitteratur AB 1 9144008082 -
Att undervisa - - en mångfasetterad utmaning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 229 sidor.
Gott skick. Ett fåtal överstrykningar med gul märkpenna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144041748
- Titel
- Att undervisa - - en mångfasetterad utmaning
- Författare
- Arne Maltén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 229 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 335 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författarens ambition med denna bok är att utifrån praktisk erfarenhet och pedagogisk forskningsteori presentera ett gemensamt yrkesspråk och en begreppsstruktur som underlättar de planerings- och utvärderingsdiskussioner som den mål- och resultatstyrda skolan förutsätter.Lärarnas undervisningsplanering bör följa nedanstående delmoment, som också utgör bokens kapitelrubriker:Att tolka uppdragetAtt se människanAtt medvetandegöra skolans värdegrundAtt tydliggöra kunskapens olika formerAtt välja arbetssätt och arbetsformAtt utvärdera resultatetVarje kapitel avrundas med en sammanfattning och diskussionsfrågor. Under den återkommande rubriken ”Konsekvenser för lärarrollen” presenteras reflektioner kring hur teorierna kan tillämpas i vardagliga undervisningssituationer.I det avslutande kapitlet ”Att se helheten” presenterar författaren huvuddragen i såväl den svenska läroplansmodellen som i ett antal alternativa undervisningsmodeller, nämligen montessoripedagogik, waldorfpedagogik, freinetpedagogik och aktivitetspedagogik – de fyra senare tänkta som inspirationskällor för vidareutveckling av den egna lärarrollen och skolan, med andra ord en utmaning.Boken riktar sig till studerande i pedagogik och inom lärarutbildningen. Den vänder sig till lärarlag ute på skolorna som har behov av att bredda och fördjupa sin undervisningsförmåga. Diskussions- och tillämpningsavsnitten gör boken lämplig som såväl kurslitteratur som studiematerial för gruppens egenutveckling – med eller utan närvaro av en handledare.
Studentlitteratur AB 1 9144041748 -
Kommunikation och konflikthantering - en in...
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur, 2008, 208 s., upplaga 1:17
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144008080
- Titel
- Kommunikation och konflikthantering - - en introduktion
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Modernt utvecklingsarbete förutsätter en väl utvecklad förmåga till samverkan. Syftet med denna bok är att utifrån socialpsykologisk och pedagogisk forskning samt praktisk erfarenhet ge läsaren grundläggande kunskaper inom området kommunikation och konflikthantering.Författaren analyserar de viktigaste kommunikativa grundbegreppen. Han synliggör det mänskliga samspel som sker via ord och kroppsspråk samt redogör för arbetslagets och ledarskapets möjligheter och fallgropar. Vidare ges en utförlig beskrivning av hur man analyserar och hanterar konflikter på individ-, grupp- respektive organisationsnivå. Varje kapitel avrundas med en sammanfattning och diskussionsfrågor. Under den återkommande rubriken ”Pedagogiska tillämpningar” finns dessutom på många ställen i texten praktiska exempel på hur teorierna kan tillämpas i vardagssituationer.Boken riktar sig till pedagogik- och psykologistuderande vid universitet och högskolor, till studerande inom lärarutbildning och lärarfortbildning samt till personalchefer och andra som vill fördjupa sin kunskap om mänsklig kommunikation och konflikthantering.
9789144008080 -
Kommunikation och konflikthantering - en int...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1998. 208 sidor.
Nära nyskick. Modernt utvecklingsarbete förutsätter en väl utvecklad förmåga till samverkan. Syftet med denna bok är att utifrån socialpsykologisk och pedagogisk forskning samt praktisk erfarenhet ge läsaren grundläggande kunskaper inom området kommunikation och konfli läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144008080
- Titel
- Kommunikation och konflikthantering - - en introduktion
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Modernt utvecklingsarbete förutsätter en väl utvecklad förmåga till samverkan. Syftet med denna bok är att utifrån socialpsykologisk och pedagogisk forskning samt praktisk erfarenhet ge läsaren grundläggande kunskaper inom området kommunikation och konflikthantering.Författaren analyserar de viktigaste kommunikativa grundbegreppen. Han synliggör det mänskliga samspel som sker via ord och kroppsspråk samt redogör för arbetslagets och ledarskapets möjligheter och fallgropar. Vidare ges en utförlig beskrivning av hur man analyserar och hanterar konflikter på individ-, grupp- respektive organisationsnivå. Varje kapitel avrundas med en sammanfattning och diskussionsfrågor. Under den återkommande rubriken ”Pedagogiska tillämpningar” finns dessutom på många ställen i texten praktiska exempel på hur teorierna kan tillämpas i vardagssituationer.Boken riktar sig till pedagogik- och psykologistuderande vid universitet och högskolor, till studerande inom lärarutbildning och lärarfortbildning samt till personalchefer och andra som vill fördjupa sin kunskap om mänsklig kommunikation och konflikthantering.
Studentlitteratur AB 9789144008080 -
Vad är kunskap?
Häftad bok.
Gott skick. Malmö : Liber, 1987 ; 1987 Häftad Gott skick med något kantnött pärm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140606872
- Titel
- Vad är kunskap?
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Malmö : Liber
- Utgivningsår
- 1987
- Språk
- Svenska
9140606872 -
Vad är kunskap?
Pocketbok. Malmö : LiberLäromedel. 1981.
Gott skick. Några anteckningar, små veck på baksidan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140544737
- Titel
- Vad är kunskap?
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Malmö : LiberLäromedel
- Utgivningsår
- 1981
- Språk
- Svenska
Malmö : LiberLäromedel 9140544737 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 914448691x
- Titel
- Lärarkompetens
- Författare
- Arne Maltén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det talas allt oftare om behovet av ökad professionalisering av läraryrket. Men vad är egentligen lärarkompetens och vad, utöver gedigna ämneskunskaper, utmärker en professionell lärare?
Författaren analyserar i denna bok vad forskare, lärare, elever och arbetsgivare lägger in i begreppet lärarkompetens. Han ringar in begreppet genom att i tur och ordning anlägga ett organisatoriskt, ideologiskt, vetenskapligt, pedagogiskt, inlärningsteoretiskt, didaktiskt, kommunikativt, vardagligt och slutligen framtidsinriktat perspektiv på lärares kompetens.
Författaren menar att lärarkompetens är något som uppstår i samspelet mellan teori och praktik och som sedan aktivt måste vidmakthållas och vidareutvecklas. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 914448691x -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9140544737
- Titel
- Vad är kunskap?
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Malmö : LiberLäromedel
- Utgivningsår
- 1981
- Språk
- Svenska
Malmö : LiberLäromedel 9140544737 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144486918
- Titel
- Lärarkompetens
- Författare
- Arne Maltén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det talas allt oftare om behovet av ökad professionalisering av läraryrket. Men vad är egentligen lärarkompetens och vad, utöver gedigna ämneskunskaper, utmärker en professionell lärare?
Författaren analyserar i denna bok vad forskare, lärare, elever och arbetsgivare lägger in i begreppet lärarkompetens. Han ringar in begreppet genom att i tur och ordning anlägga ett organisatoriskt, ideologiskt, vetenskapligt, pedagogiskt, inlärningsteoretiskt, didaktiskt, kommunikativt, vardagligt och slutligen framtidsinriktat perspektiv på lärares kompetens.
Författaren menar att lärarkompetens är något som uppstår i samspelet mellan teori och praktik och som sedan aktivt måste vidmakthållas och vidareutvecklas. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144486918 -
Vad är kunskap?
Häftad bok. Malmö : Liber. 1987. 203 sidor.
Hyggligt skick. Snedläst. Blyertsunderstrykningar förekommer.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140606872
- Titel
- Vad är kunskap?
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Malmö : Liber
- Utgivningsår
- 1987
- Språk
- Svenska
Malmö : Liber 9140606872 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9140544737
- Titel
- Vad är kunskap?
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Malmö : LiberLäromedel
- Utgivningsår
- 1981
- Språk
- Svenska
Malmö : LiberLäromedel 9140544737 -
Att undervisa - - en mångfasetterad utmaning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 229 sidor.
Gott skick. Enstaka blyertsnoteringar och blyertsunderstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144041748
- Titel
- Att undervisa - - en mångfasetterad utmaning
- Författare
- Arne Maltén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 229 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 335 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författarens ambition med denna bok är att utifrån praktisk erfarenhet och pedagogisk forskningsteori presentera ett gemensamt yrkesspråk och en begreppsstruktur som underlättar de planerings- och utvärderingsdiskussioner som den mål- och resultatstyrda skolan förutsätter.Lärarnas undervisningsplanering bör följa nedanstående delmoment, som också utgör bokens kapitelrubriker:Att tolka uppdragetAtt se människanAtt medvetandegöra skolans värdegrundAtt tydliggöra kunskapens olika formerAtt välja arbetssätt och arbetsformAtt utvärdera resultatetVarje kapitel avrundas med en sammanfattning och diskussionsfrågor. Under den återkommande rubriken ”Konsekvenser för lärarrollen” presenteras reflektioner kring hur teorierna kan tillämpas i vardagliga undervisningssituationer.I det avslutande kapitlet ”Att se helheten” presenterar författaren huvuddragen i såväl den svenska läroplansmodellen som i ett antal alternativa undervisningsmodeller, nämligen montessoripedagogik, waldorfpedagogik, freinetpedagogik och aktivitetspedagogik – de fyra senare tänkta som inspirationskällor för vidareutveckling av den egna lärarrollen och skolan, med andra ord en utmaning.Boken riktar sig till studerande i pedagogik och inom lärarutbildningen. Den vänder sig till lärarlag ute på skolorna som har behov av att bredda och fördjupa sin undervisningsförmåga. Diskussions- och tillämpningsavsnitten gör boken lämplig som såväl kurslitteratur som studiematerial för gruppens egenutveckling – med eller utan närvaro av en handledare.
Studentlitteratur AB 1 9144041748 -
Att undervisa - - en mångfasetterad utmaning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 229 sidor.
Nyskick. Författarens ambition med denna bok är att utifrån praktisk erfarenhet och pedagogisk forskningsteori presentera ett gemensamt yrkesspråk och en begreppsstruktur som underlättar de planerings- och utvärderingsdiskussioner som den mål- och resultatstyrda s läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144041742
- Titel
- Att undervisa - - en mångfasetterad utmaning
- Författare
- Arne Maltén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 229 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 335 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författarens ambition med denna bok är att utifrån praktisk erfarenhet och pedagogisk forskningsteori presentera ett gemensamt yrkesspråk och en begreppsstruktur som underlättar de planerings- och utvärderingsdiskussioner som den mål- och resultatstyrda skolan förutsätter.Lärarnas undervisningsplanering bör följa nedanstående delmoment, som också utgör bokens kapitelrubriker:Att tolka uppdragetAtt se människanAtt medvetandegöra skolans värdegrundAtt tydliggöra kunskapens olika formerAtt välja arbetssätt och arbetsformAtt utvärdera resultatetVarje kapitel avrundas med en sammanfattning och diskussionsfrågor. Under den återkommande rubriken ”Konsekvenser för lärarrollen” presenteras reflektioner kring hur teorierna kan tillämpas i vardagliga undervisningssituationer.I det avslutande kapitlet ”Att se helheten” presenterar författaren huvuddragen i såväl den svenska läroplansmodellen som i ett antal alternativa undervisningsmodeller, nämligen montessoripedagogik, waldorfpedagogik, freinetpedagogik och aktivitetspedagogik – de fyra senare tänkta som inspirationskällor för vidareutveckling av den egna lärarrollen och skolan, med andra ord en utmaning.Boken riktar sig till studerande i pedagogik och inom lärarutbildningen. Den vänder sig till lärarlag ute på skolorna som har behov av att bredda och fördjupa sin undervisningsförmåga. Diskussions- och tillämpningsavsnitten gör boken lämplig som såväl kurslitteratur som studiematerial för gruppens egenutveckling – med eller utan närvaro av en handledare.
Studentlitteratur AB 1 9789144041742 -
Lärarkompetens
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 286 sidor.
Gott skick. Namnteckning, några förstrykningar, annars gott studieex.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914448691x
- Titel
- Lärarkompetens
- Författare
- Arne Maltén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det talas allt oftare om behovet av ökad professionalisering av läraryrket. Men vad är egentligen lärarkompetens och vad, utöver gedigna ämneskunskaper, utmärker en professionell lärare?
Författaren analyserar i denna bok vad forskare, lärare, elever och arbetsgivare lägger in i begreppet lärarkompetens. Han ringar in begreppet genom att i tur och ordning anlägga ett organisatoriskt, ideologiskt, vetenskapligt, pedagogiskt, inlärningsteoretiskt, didaktiskt, kommunikativt, vardagligt och slutligen framtidsinriktat perspektiv på lärares kompetens.
Författaren menar att lärarkompetens är något som uppstår i samspelet mellan teori och praktik och som sedan aktivt måste vidmakthållas och vidareutvecklas. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 914448691x -
Att undervisa - - en mångfasetterad utmaning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 229 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144041742
- Titel
- Att undervisa - - en mångfasetterad utmaning
- Författare
- Arne Maltén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 229 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 335 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författarens ambition med denna bok är att utifrån praktisk erfarenhet och pedagogisk forskningsteori presentera ett gemensamt yrkesspråk och en begreppsstruktur som underlättar de planerings- och utvärderingsdiskussioner som den mål- och resultatstyrda skolan förutsätter.Lärarnas undervisningsplanering bör följa nedanstående delmoment, som också utgör bokens kapitelrubriker:Att tolka uppdragetAtt se människanAtt medvetandegöra skolans värdegrundAtt tydliggöra kunskapens olika formerAtt välja arbetssätt och arbetsformAtt utvärdera resultatetVarje kapitel avrundas med en sammanfattning och diskussionsfrågor. Under den återkommande rubriken ”Konsekvenser för lärarrollen” presenteras reflektioner kring hur teorierna kan tillämpas i vardagliga undervisningssituationer.I det avslutande kapitlet ”Att se helheten” presenterar författaren huvuddragen i såväl den svenska läroplansmodellen som i ett antal alternativa undervisningsmodeller, nämligen montessoripedagogik, waldorfpedagogik, freinetpedagogik och aktivitetspedagogik – de fyra senare tänkta som inspirationskällor för vidareutveckling av den egna lärarrollen och skolan, med andra ord en utmaning.Boken riktar sig till studerande i pedagogik och inom lärarutbildningen. Den vänder sig till lärarlag ute på skolorna som har behov av att bredda och fördjupa sin undervisningsförmåga. Diskussions- och tillämpningsavsnitten gör boken lämplig som såväl kurslitteratur som studiematerial för gruppens egenutveckling – med eller utan närvaro av en handledare.
Studentlitteratur AB 1 9789144041742 -
Grupputveckling - inom skola och andra arbets...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1998. 229 sidor.
Mycket gott skick. Namnad.................// Bokens syfte är att utifrån praktisk erfarenhet samt socialpsykologisk och pedagogisk forskning ge basfakta och idéer kring tema grupputveckling.
Boken är avsedd som kurslitteratur/studiematerial
i högskolekurser med anknytnin läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144352816
- Titel
- Grupputveckling - inom skola och andra arbetsplatser
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens syfte är att utifrån praktisk erfarenhet samt socialpsykologisk och pedagogisk forskning ge basfakta och idéer kring tema grupputveckling. Boken är avsedd som kurslitteratur/studiematerial– i högskolekurser med anknytning till ledarskap, lärar- och utbildarroll, socialpsykologi, kommunikation, relationsbearbetning, konflikter, mobbning, individ- och grupputveckling, förändrings- och utvecklingsarbete.– inom fortbildnings- och personalutvecklingskurser för personal inom skola, vård, företag och förvaltning. Boken vänder sig alltså till lärare och andra utbildare, personal med ledarfunktioner på alla nivåer, personalchefer och studerande på berörda utbildningar. Genom att varje kapitel avrundas med ett flertal diskussions- och fördjupningsuppgifter, kan boken med fördel användas som studiematerial i samband med gruppers egenutveckling – med eller utan närvaro av handledare.
Studentlitteratur AB 1 9144352816 -
Grupputveckling - inom skola och andra arbets...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1998. 229 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144352816
- Titel
- Grupputveckling - inom skola och andra arbetsplatser
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens syfte är att utifrån praktisk erfarenhet samt socialpsykologisk och pedagogisk forskning ge basfakta och idéer kring tema grupputveckling. Boken är avsedd som kurslitteratur/studiematerial– i högskolekurser med anknytning till ledarskap, lärar- och utbildarroll, socialpsykologi, kommunikation, relationsbearbetning, konflikter, mobbning, individ- och grupputveckling, förändrings- och utvecklingsarbete.– inom fortbildnings- och personalutvecklingskurser för personal inom skola, vård, företag och förvaltning. Boken vänder sig alltså till lärare och andra utbildare, personal med ledarfunktioner på alla nivåer, personalchefer och studerande på berörda utbildningar. Genom att varje kapitel avrundas med ett flertal diskussions- och fördjupningsuppgifter, kan boken med fördel användas som studiematerial i samband med gruppers egenutveckling – med eller utan närvaro av handledare.
Studentlitteratur AB 1 9144352816 -
Vad är kunskap?
Häftad bok. Gleerups. 2 uppl. 203 sidor.
Gott skick. Rester av prislapp på omslagets framsida. Gammal prisetikett på omslagets baksida. Tryckt 1999. 244 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140606872
- Titel
- Vad är kunskap?
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Malmö : Liber
- Utgivningsår
- 1987
- Språk
- Svenska
Gleerups 2 9140606872 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9123305452
- Titel
- Mot en vidgad lärarroll
- Författare
- Maltén, Arne - Rading, Lars - Sonesson, Harald
- Förlag
- Malmö : LiberLäromedel
- Utgivningsår
- 1978
- Språk
- Svenska
Malmö : LiberLäromedel 9123305452 -
Mot en vidgad lärarroll
Häftad bok. Malmö : LiberLäromedel. 1:a uppl. 1978. 251 sidor.
Mycket gott skick. Har många andra böcker om pedagogik, skola, rektorsrollen till salu.
Jag accepterar även avhämtning i Huddinge, eller ev. Stockholm City. Hör av dig direkt efter att du fått fakturan via mail, så ordnar vi det med ev. reducering av fraktkostnaden.
… läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9123305452
- Titel
- Mot en vidgad lärarroll
- Författare
- Maltén, Arne - Rading, Lars - Sonesson, Harald
- Förlag
- Malmö : LiberLäromedel
- Utgivningsår
- 1978
- Språk
- Svenska
Malmö : LiberLäromedel 1:a 9123305452 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9140614042
- Titel
- Specialpedagogiken och arbetslaget
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Malmö : Gleerup
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- Svenska
Malmö : Gleerup 9140614042 -
Det pedagogiska ledarskapet (R5A5)
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 264 sidor.
Nyskick. Oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144013893
- Titel
- Det pedagogiska ledarskapet
- Författare
- Maltén, Arne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens ledningsfunktioner och förändringsarbete förutsätter en väl utvecklad förmåga till pedagogiskt ledarskap. Syftet med denna bok är att utifrån pedagogisk forskning samt praktisk erfarenhet ge läsaren grundläggande kunskaper inom området ledarskap – och då med pedagogiska förtecken.Författaren analyserar samspelet mellan ledarskap och människosyn, ledarskap och makt samt inte minst ledarskap och organisation. Efter en analys av traditionella organisations- och ledarskapsteorier får vi ta del av ett pågående doktrinskifte i riktning mot en lärande organisation och ett pedagogiskt ledarskap. Läsaren får även konkreta tips om hur ledarskapsutveckling kan gå till.Varje kapitel avrundas med en sammanfattning och diskussionsfrågor. Under den återkommande rubriken ”Pedagogiska tillämpningar” finns dessutom praktiska exempel på hur teorierna kan tillämpas i vardagssituationer.Boken riktar sig till lärare och lärarutbildare, men också till skolledare och andra utbildningsledare. Den är lämpad som kurslitteratur i momentet ledarskap i samband med studier i beteendevetenskap och utbildningsvetenskap vid högskolor och universitet. Många avsnitt bör även vara intressanta för ledare inom kommuner och landsting, liksom för ledare i småföretag.
Studentlitteratur AB 1 9789144013893 -
Att undervisa - - en mångfasetterad utmaning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 229 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144041748
- Titel
- Att undervisa - - en mångfasetterad utmaning
- Författare
- Arne Maltén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 229 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 335 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författarens ambition med denna bok är att utifrån praktisk erfarenhet och pedagogisk forskningsteori presentera ett gemensamt yrkesspråk och en begreppsstruktur som underlättar de planerings- och utvärderingsdiskussioner som den mål- och resultatstyrda skolan förutsätter.Lärarnas undervisningsplanering bör följa nedanstående delmoment, som också utgör bokens kapitelrubriker:Att tolka uppdragetAtt se människanAtt medvetandegöra skolans värdegrundAtt tydliggöra kunskapens olika formerAtt välja arbetssätt och arbetsformAtt utvärdera resultatetVarje kapitel avrundas med en sammanfattning och diskussionsfrågor. Under den återkommande rubriken ”Konsekvenser för lärarrollen” presenteras reflektioner kring hur teorierna kan tillämpas i vardagliga undervisningssituationer.I det avslutande kapitlet ”Att se helheten” presenterar författaren huvuddragen i såväl den svenska läroplansmodellen som i ett antal alternativa undervisningsmodeller, nämligen montessoripedagogik, waldorfpedagogik, freinetpedagogik och aktivitetspedagogik – de fyra senare tänkta som inspirationskällor för vidareutveckling av den egna lärarrollen och skolan, med andra ord en utmaning.Boken riktar sig till studerande i pedagogik och inom lärarutbildningen. Den vänder sig till lärarlag ute på skolorna som har behov av att bredda och fördjupa sin undervisningsförmåga. Diskussions- och tillämpningsavsnitten gör boken lämplig som såväl kurslitteratur som studiematerial för gruppens egenutveckling – med eller utan närvaro av en handledare.
Studentlitteratur AB 1 9144041748
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn