-
Textsamtal som lässtöttande aktivitet : Falls...
Författare:
Yvonne Hallesson
Språk:
Svenska
Utgiven:
2015-06
ISBN:
9789176491386
Förlag:
Stockholms universitet
Antal sidor:
240
Under senare år har elevers läsande uppmärksammats som ett pro läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176491386
- Titel
- Textsamtal som lässtöttande aktivitet : Fallstudier om textsamtals möjligheter och begränsningar i gymnasieskolans historieundervisning
- Författare
- Hallesson, Yvonne
- Förlag
- Stockholms universitet
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 242 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 499 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under senare år har elevers läsande uppmärksammats som ett problemområde. Den här avhandlingen undersöker hur textsamtal i gymnasieskolans historieundervisning kan stötta elevers läsande av ämnestexter. Såväl lärarledda som elevstyrda textsamtal analyseras.
Genom innehållsanalyser av textrörlighet respektive kohesion mellan text och samtal synliggörs hur eleverna i samtalen rör sig mellan olika positioner i relation till källtexterna, och på vilka sätt textinnehåll uttrycks och hanteras. Vidare analyseras de lässtöttande strukturer som framträder. Dels analyseras kamrat- och lärarstöttning för att visa hur eleverna stöttar varandra i samtalen och vilka strategier lärarna använder för att stötta eleverna, dels i vilken mån textsamtal med olika uppläggning kan sägas stötta elevers textreception.
Resultaten visar på utmärkande drag för textsamtal som fyller sitt didaktiska syfte, men även för samtal där eleverna inte förefaller klara mötet med ämnestexterna på förväntat sätt. Med utgångspunkt i resultaten diskuteras möjligheter och begränsningar för textsamtal som lässtöttande aktivitet.
9789176491386 -
Textsamtal som lässtöttande aktivitet : Falls...
Häftad bok. Stockholms universitet. 2015. 240 sidor.
Nyskick. FÖRLAGSNY
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176491386
- Titel
- Textsamtal som lässtöttande aktivitet : Fallstudier om textsamtals möjligheter och begränsningar i gymnasieskolans historieundervisning
- Författare
- Hallesson, Yvonne
- Förlag
- Stockholms universitet
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 242 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 499 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under senare år har elevers läsande uppmärksammats som ett problemområde. Den här avhandlingen undersöker hur textsamtal i gymnasieskolans historieundervisning kan stötta elevers läsande av ämnestexter. Såväl lärarledda som elevstyrda textsamtal analyseras.
Genom innehållsanalyser av textrörlighet respektive kohesion mellan text och samtal synliggörs hur eleverna i samtalen rör sig mellan olika positioner i relation till källtexterna, och på vilka sätt textinnehåll uttrycks och hanteras. Vidare analyseras de lässtöttande strukturer som framträder. Dels analyseras kamrat- och lärarstöttning för att visa hur eleverna stöttar varandra i samtalen och vilka strategier lärarna använder för att stötta eleverna, dels i vilken mån textsamtal med olika uppläggning kan sägas stötta elevers textreception.
Resultaten visar på utmärkande drag för textsamtal som fyller sitt didaktiska syfte, men även för samtal där eleverna inte förefaller klara mötet med ämnestexterna på förväntat sätt. Med utgångspunkt i resultaten diskuteras möjligheter och begränsningar för textsamtal som lässtöttande aktivitet.
Stockholms universitet 9789176491386 -
Textsamtal som lässtöttande aktivitet : Falls...
Häftad bok. Stockholms universitet. 1 uppl. 2015. 240 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176491386
- Titel
- Textsamtal som lässtöttande aktivitet : Fallstudier om textsamtals möjligheter och begränsningar i gymnasieskolans historieundervisning
- Författare
- Hallesson, Yvonne
- Förlag
- Stockholms universitet
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 242 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 499 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under senare år har elevers läsande uppmärksammats som ett problemområde. Den här avhandlingen undersöker hur textsamtal i gymnasieskolans historieundervisning kan stötta elevers läsande av ämnestexter. Såväl lärarledda som elevstyrda textsamtal analyseras.
Genom innehållsanalyser av textrörlighet respektive kohesion mellan text och samtal synliggörs hur eleverna i samtalen rör sig mellan olika positioner i relation till källtexterna, och på vilka sätt textinnehåll uttrycks och hanteras. Vidare analyseras de lässtöttande strukturer som framträder. Dels analyseras kamrat- och lärarstöttning för att visa hur eleverna stöttar varandra i samtalen och vilka strategier lärarna använder för att stötta eleverna, dels i vilken mån textsamtal med olika uppläggning kan sägas stötta elevers textreception.
Resultaten visar på utmärkande drag för textsamtal som fyller sitt didaktiska syfte, men även för samtal där eleverna inte förefaller klara mötet med ämnestexterna på förväntat sätt. Med utgångspunkt i resultaten diskuteras möjligheter och begränsningar för textsamtal som lässtöttande aktivitet.
Stockholms universitet 1 9789176491386
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn