-
Hitlers lojala musiker. Hur musiken blev ett...
Inbunden bok. Santérus. 2016. 319 sidor.
Gott skick. Inbundet förlagsband med skyddsomslag. 23 x 16 cm. Inlagan med hundöron och marginalförstrykningar i blyerts liksom enstaka understrykningar och noteringar. 24 planschsidor med fotografier, varav vissa i färg. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173591058
- Titel
- Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett vapen i Tredje rikets propaga
- Författare
- Carlberg, Anders
- Förlag
- Santérus Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 319 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 730 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det tidiga 1930-talet hade Tyskland ett rikt musikliv och den tyska musiktraditionen fördes vidare av några av de mest lysande stjärnorna, t.ex. av dirigenten Wilhelm Furtwängler, ledaren för Berlinfilharmonikerna. Tillsammans med andra briljanta musiker och sångare kom han att till stor del, medvetet eller omedvetet, acceptera Hitlerrikets villkor för artistisk verksamhet och indirekt bli verktyg i nazismens tjänst. De var verksamma och gjorde karriär i en totalitär stat, där kulturen underkastades diktaturen och raspolitiken. De stora tyska musikskatterna betraktades som nationella klenoder som nazisterna använde för propaganda och påverkan. Richard Wagners operor spelades vid festspel och fick en hedersroll i den nyväckta nationalismen.
Genom att inordna sig i den totalitära kulturen bidrog musikerna till att torgföra den nazistiska ideologin, och artisternas eftermäle är därför nedsmutsat. Vilka alternativ hade de? Förstod de vilka konsekvenser deras vägval skulle kunna få? Var den konstnärliga karriären viktigare än moralen?
Dessa frågeställningar blir särskilt intressanta när man beaktar de musiker som reagerade och vågade opponera sig, som de icke-judiska dirigenterna Erich Kleiber och Arturo Toscanini, samt alla de judiska musiker som förföljdes och de som mördades i Förintelsen.
Berättelsen börjar i Berlin och fortsätter till Nordens huvudstäder och till delar av det nazistiskt ockuperade Europa.
Santérus 9789173591058 -
Hitlers lojala musiker - Hur musiken blev ett...
Inbunden bok. Santérus Förlag. 1 uppl. 2016. 319 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173591058
- Titel
- Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett vapen i Tredje rikets propaga
- Författare
- Carlberg, Anders
- Förlag
- Santérus Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 319 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 730 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det tidiga 1930-talet hade Tyskland ett rikt musikliv och den tyska musiktraditionen fördes vidare av några av de mest lysande stjärnorna, t.ex. av dirigenten Wilhelm Furtwängler, ledaren för Berlinfilharmonikerna. Tillsammans med andra briljanta musiker och sångare kom han att till stor del, medvetet eller omedvetet, acceptera Hitlerrikets villkor för artistisk verksamhet och indirekt bli verktyg i nazismens tjänst. De var verksamma och gjorde karriär i en totalitär stat, där kulturen underkastades diktaturen och raspolitiken. De stora tyska musikskatterna betraktades som nationella klenoder som nazisterna använde för propaganda och påverkan. Richard Wagners operor spelades vid festspel och fick en hedersroll i den nyväckta nationalismen.
Genom att inordna sig i den totalitära kulturen bidrog musikerna till att torgföra den nazistiska ideologin, och artisternas eftermäle är därför nedsmutsat. Vilka alternativ hade de? Förstod de vilka konsekvenser deras vägval skulle kunna få? Var den konstnärliga karriären viktigare än moralen?
Dessa frågeställningar blir särskilt intressanta när man beaktar de musiker som reagerade och vågade opponera sig, som de icke-judiska dirigenterna Erich Kleiber och Arturo Toscanini, samt alla de judiska musiker som förföljdes och de som mördades i Förintelsen.
Berättelsen börjar i Berlin och fortsätter till Nordens huvudstäder och till delar av det nazistiskt ockuperade Europa.
Santérus Förlag 1 9789173591058 -
Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett...
Inbunden bok. Santérus Förlag. 1 uppl. 2016. 319 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Rest av klisterlapp på omslagets baksida. I det tidiga 1930-talet hade Tyskland ett rikt musikliv och den tyska musiktraditionen fördes vidare av några av de mest lysande stjärnorna, t.ex. av dirigenten Wilhelm Furtwängler, ledaren för Berlinfilharmoniker läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173591058
- Titel
- Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett vapen i Tredje rikets propaga
- Författare
- Carlberg, Anders
- Förlag
- Santérus Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 319 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 730 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det tidiga 1930-talet hade Tyskland ett rikt musikliv och den tyska musiktraditionen fördes vidare av några av de mest lysande stjärnorna, t.ex. av dirigenten Wilhelm Furtwängler, ledaren för Berlinfilharmonikerna. Tillsammans med andra briljanta musiker och sångare kom han att till stor del, medvetet eller omedvetet, acceptera Hitlerrikets villkor för artistisk verksamhet och indirekt bli verktyg i nazismens tjänst. De var verksamma och gjorde karriär i en totalitär stat, där kulturen underkastades diktaturen och raspolitiken. De stora tyska musikskatterna betraktades som nationella klenoder som nazisterna använde för propaganda och påverkan. Richard Wagners operor spelades vid festspel och fick en hedersroll i den nyväckta nationalismen.
Genom att inordna sig i den totalitära kulturen bidrog musikerna till att torgföra den nazistiska ideologin, och artisternas eftermäle är därför nedsmutsat. Vilka alternativ hade de? Förstod de vilka konsekvenser deras vägval skulle kunna få? Var den konstnärliga karriären viktigare än moralen?
Dessa frågeställningar blir särskilt intressanta när man beaktar de musiker som reagerade och vågade opponera sig, som de icke-judiska dirigenterna Erich Kleiber och Arturo Toscanini, samt alla de judiska musiker som förföljdes och de som mördades i Förintelsen.
Berättelsen börjar i Berlin och fortsätter till Nordens huvudstäder och till delar av det nazistiskt ockuperade Europa.
Santérus Förlag 1 9789173591058 -
Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett...
Inbunden bok. Santérus Förlag. 2016. 319 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Märke efter prislapp på skyddsomslagets baksida. Fotoill.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173591058
- Titel
- Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett vapen i Tredje rikets propaga
- Författare
- Carlberg, Anders
- Förlag
- Santérus Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 319 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 730 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det tidiga 1930-talet hade Tyskland ett rikt musikliv och den tyska musiktraditionen fördes vidare av några av de mest lysande stjärnorna, t.ex. av dirigenten Wilhelm Furtwängler, ledaren för Berlinfilharmonikerna. Tillsammans med andra briljanta musiker och sångare kom han att till stor del, medvetet eller omedvetet, acceptera Hitlerrikets villkor för artistisk verksamhet och indirekt bli verktyg i nazismens tjänst. De var verksamma och gjorde karriär i en totalitär stat, där kulturen underkastades diktaturen och raspolitiken. De stora tyska musikskatterna betraktades som nationella klenoder som nazisterna använde för propaganda och påverkan. Richard Wagners operor spelades vid festspel och fick en hedersroll i den nyväckta nationalismen.
Genom att inordna sig i den totalitära kulturen bidrog musikerna till att torgföra den nazistiska ideologin, och artisternas eftermäle är därför nedsmutsat. Vilka alternativ hade de? Förstod de vilka konsekvenser deras vägval skulle kunna få? Var den konstnärliga karriären viktigare än moralen?
Dessa frågeställningar blir särskilt intressanta när man beaktar de musiker som reagerade och vågade opponera sig, som de icke-judiska dirigenterna Erich Kleiber och Arturo Toscanini, samt alla de judiska musiker som förföljdes och de som mördades i Förintelsen.
Berättelsen börjar i Berlin och fortsätter till Nordens huvudstäder och till delar av det nazistiskt ockuperade Europa.
Santérus Förlag 9789173591058 -
Hitlers lojala musiker. Hur musiken blev ett...
Inbunden bok. Santérus Förlag. 2017. 319 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Med foton.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173591058
- Titel
- Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett vapen i Tredje rikets propaga
- Författare
- Carlberg, Anders
- Förlag
- Santérus Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 319 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 730 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det tidiga 1930-talet hade Tyskland ett rikt musikliv och den tyska musiktraditionen fördes vidare av några av de mest lysande stjärnorna, t.ex. av dirigenten Wilhelm Furtwängler, ledaren för Berlinfilharmonikerna. Tillsammans med andra briljanta musiker och sångare kom han att till stor del, medvetet eller omedvetet, acceptera Hitlerrikets villkor för artistisk verksamhet och indirekt bli verktyg i nazismens tjänst. De var verksamma och gjorde karriär i en totalitär stat, där kulturen underkastades diktaturen och raspolitiken. De stora tyska musikskatterna betraktades som nationella klenoder som nazisterna använde för propaganda och påverkan. Richard Wagners operor spelades vid festspel och fick en hedersroll i den nyväckta nationalismen.
Genom att inordna sig i den totalitära kulturen bidrog musikerna till att torgföra den nazistiska ideologin, och artisternas eftermäle är därför nedsmutsat. Vilka alternativ hade de? Förstod de vilka konsekvenser deras vägval skulle kunna få? Var den konstnärliga karriären viktigare än moralen?
Dessa frågeställningar blir särskilt intressanta när man beaktar de musiker som reagerade och vågade opponera sig, som de icke-judiska dirigenterna Erich Kleiber och Arturo Toscanini, samt alla de judiska musiker som förföljdes och de som mördades i Förintelsen.
Berättelsen börjar i Berlin och fortsätter till Nordens huvudstäder och till delar av det nazistiskt ockuperade Europa.
Santérus Förlag 9789173591058 -
Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett...
Inbunden bok. Santérus Förlag. 1 uppl. 2016. 319 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. I Hitlers Tyskland förbjöds judiska musiker. Mot detta vände sig flera musiker och kulturpersonligheter. Men många skickliga musiker och sångare kom att acceptera Hitlerrikets villkor för artistisk verksamhet. De gjorde karriär i en totalitär stat och ble läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173591058
- Titel
- Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett vapen i Tredje rikets propaga
- Författare
- Carlberg, Anders
- Förlag
- Santérus Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 319 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 730 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det tidiga 1930-talet hade Tyskland ett rikt musikliv och den tyska musiktraditionen fördes vidare av några av de mest lysande stjärnorna, t.ex. av dirigenten Wilhelm Furtwängler, ledaren för Berlinfilharmonikerna. Tillsammans med andra briljanta musiker och sångare kom han att till stor del, medvetet eller omedvetet, acceptera Hitlerrikets villkor för artistisk verksamhet och indirekt bli verktyg i nazismens tjänst. De var verksamma och gjorde karriär i en totalitär stat, där kulturen underkastades diktaturen och raspolitiken. De stora tyska musikskatterna betraktades som nationella klenoder som nazisterna använde för propaganda och påverkan. Richard Wagners operor spelades vid festspel och fick en hedersroll i den nyväckta nationalismen.
Genom att inordna sig i den totalitära kulturen bidrog musikerna till att torgföra den nazistiska ideologin, och artisternas eftermäle är därför nedsmutsat. Vilka alternativ hade de? Förstod de vilka konsekvenser deras vägval skulle kunna få? Var den konstnärliga karriären viktigare än moralen?
Dessa frågeställningar blir särskilt intressanta när man beaktar de musiker som reagerade och vågade opponera sig, som de icke-judiska dirigenterna Erich Kleiber och Arturo Toscanini, samt alla de judiska musiker som förföljdes och de som mördades i Förintelsen.
Berättelsen börjar i Berlin och fortsätter till Nordens huvudstäder och till delar av det nazistiskt ockuperade Europa.
Santérus Förlag 1 9789173591058 -
Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Inb med skyddsomslag, 319 sidor. Santérus Förlag (Stockholm, 2016). Anders Carlberg arbetar med säkerhetsfrågor samt är operasångare. Hans intresse för klassisk musik fick honom att undersöka dess position i Nazityskland oc läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173591058
- Titel
- Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett vapen i Tredje rikets propaga
- Författare
- Carlberg, Anders
- Förlag
- Santérus Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 319 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 730 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det tidiga 1930-talet hade Tyskland ett rikt musikliv och den tyska musiktraditionen fördes vidare av några av de mest lysande stjärnorna, t.ex. av dirigenten Wilhelm Furtwängler, ledaren för Berlinfilharmonikerna. Tillsammans med andra briljanta musiker och sångare kom han att till stor del, medvetet eller omedvetet, acceptera Hitlerrikets villkor för artistisk verksamhet och indirekt bli verktyg i nazismens tjänst. De var verksamma och gjorde karriär i en totalitär stat, där kulturen underkastades diktaturen och raspolitiken. De stora tyska musikskatterna betraktades som nationella klenoder som nazisterna använde för propaganda och påverkan. Richard Wagners operor spelades vid festspel och fick en hedersroll i den nyväckta nationalismen.
Genom att inordna sig i den totalitära kulturen bidrog musikerna till att torgföra den nazistiska ideologin, och artisternas eftermäle är därför nedsmutsat. Vilka alternativ hade de? Förstod de vilka konsekvenser deras vägval skulle kunna få? Var den konstnärliga karriären viktigare än moralen?
Dessa frågeställningar blir särskilt intressanta när man beaktar de musiker som reagerade och vågade opponera sig, som de icke-judiska dirigenterna Erich Kleiber och Arturo Toscanini, samt alla de judiska musiker som förföljdes och de som mördades i Förintelsen.
Berättelsen börjar i Berlin och fortsätter till Nordens huvudstäder och till delar av det nazistiskt ockuperade Europa.
9789173591058 -
Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett...
Inbunden bok. Santérus Förlag. 1 uppl. 2016. 319 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Förlagsnytt exemplar. Flera exemplar finns.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173591058
- Titel
- Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett vapen i Tredje rikets propaga
- Författare
- Carlberg, Anders
- Förlag
- Santérus Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 319 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 730 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det tidiga 1930-talet hade Tyskland ett rikt musikliv och den tyska musiktraditionen fördes vidare av några av de mest lysande stjärnorna, t.ex. av dirigenten Wilhelm Furtwängler, ledaren för Berlinfilharmonikerna. Tillsammans med andra briljanta musiker och sångare kom han att till stor del, medvetet eller omedvetet, acceptera Hitlerrikets villkor för artistisk verksamhet och indirekt bli verktyg i nazismens tjänst. De var verksamma och gjorde karriär i en totalitär stat, där kulturen underkastades diktaturen och raspolitiken. De stora tyska musikskatterna betraktades som nationella klenoder som nazisterna använde för propaganda och påverkan. Richard Wagners operor spelades vid festspel och fick en hedersroll i den nyväckta nationalismen.
Genom att inordna sig i den totalitära kulturen bidrog musikerna till att torgföra den nazistiska ideologin, och artisternas eftermäle är därför nedsmutsat. Vilka alternativ hade de? Förstod de vilka konsekvenser deras vägval skulle kunna få? Var den konstnärliga karriären viktigare än moralen?
Dessa frågeställningar blir särskilt intressanta när man beaktar de musiker som reagerade och vågade opponera sig, som de icke-judiska dirigenterna Erich Kleiber och Arturo Toscanini, samt alla de judiska musiker som förföljdes och de som mördades i Förintelsen.
Berättelsen börjar i Berlin och fortsätter till Nordens huvudstäder och till delar av det nazistiskt ockuperade Europa.
Santérus Förlag 1 9789173591058 -
Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett...
Inbunden bok. Santérus Förlag. 1 uppl. 2016. 319 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. illustrerad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173591058
- Titel
- Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett vapen i Tredje rikets propaga
- Författare
- Carlberg, Anders
- Förlag
- Santérus Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 319 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 730 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det tidiga 1930-talet hade Tyskland ett rikt musikliv och den tyska musiktraditionen fördes vidare av några av de mest lysande stjärnorna, t.ex. av dirigenten Wilhelm Furtwängler, ledaren för Berlinfilharmonikerna. Tillsammans med andra briljanta musiker och sångare kom han att till stor del, medvetet eller omedvetet, acceptera Hitlerrikets villkor för artistisk verksamhet och indirekt bli verktyg i nazismens tjänst. De var verksamma och gjorde karriär i en totalitär stat, där kulturen underkastades diktaturen och raspolitiken. De stora tyska musikskatterna betraktades som nationella klenoder som nazisterna använde för propaganda och påverkan. Richard Wagners operor spelades vid festspel och fick en hedersroll i den nyväckta nationalismen.
Genom att inordna sig i den totalitära kulturen bidrog musikerna till att torgföra den nazistiska ideologin, och artisternas eftermäle är därför nedsmutsat. Vilka alternativ hade de? Förstod de vilka konsekvenser deras vägval skulle kunna få? Var den konstnärliga karriären viktigare än moralen?
Dessa frågeställningar blir särskilt intressanta när man beaktar de musiker som reagerade och vågade opponera sig, som de icke-judiska dirigenterna Erich Kleiber och Arturo Toscanini, samt alla de judiska musiker som förföljdes och de som mördades i Förintelsen.
Berättelsen börjar i Berlin och fortsätter till Nordens huvudstäder och till delar av det nazistiskt ockuperade Europa.
Santérus Förlag 1 9789173591058
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn