Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn

9789144125275

Din sökning gav ingen träff. Spara sökningen som en Bevakning  
Visa endast

Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Relationellt lärarskap : och pedagogiska möten

Relationellt lärarskap : och pedagogiska möten

Häftade böcker. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2018. 173 sidor.

Ann-Louise Ljungblad är lektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse är inriktat på inklusion, barnkonventionen, relationell pedagogik och matematiksvårigheter.
Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten
Läraryrkets relationella dimensioner är något som hittills haft en undanskymd roll inom lärarutbildningen. Ändå är välfungerande lärare–elevrelationer en grundläggande del av en lyckad undervisning.
I Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten får vi följa fyra lärare som möter sina elever på ett särskilt utvecklande sätt. Genom att filma lärarna på nära håll har författaren kunnat observera betydelse­­fulla relationella aspekter av det som sker mellan lärare och elever, ansikte mot ansikte. I boken får vi se hur lärarna relaterar till sina elever och hur de skapar tillit och respekt.
Lärarnas sätt att relatera till sina elever beskrivs som pedagogisk takt och hållning, vilket är en grundläggande pedagogisk dimension av att vara och verka som lärare. Lärarna skapar pedagogiska möten där läraren som person möter eleven som person. De klarar dessutom undervisningens svåraste dilemmasituationer utan att eleverna blir bärare av undervisningens problem. Författaren utvecklar därmed en fördjupad förståelse för vad ett relationellt lärarskap innebär i praktiken. I boken presenteras också ett multirelationellt perspektiv på undervisning och utbildning – Pedagogiskt Relationellt Lärarskap, PeRL.
Boken vänder sig till lärarstudenter på grundnivå samt till special­lärarstudenter och specialpedagogstudenter på avancerad nivå. Den passar även väl för yrkesverksamma lärare.
Boken är översatt till engelska och utgiven på Peter Lang: The Relational Dimension of the Teaching Profession (2023).

Förlagsfakta

ISBN
9789144125275
Titel
Relationellt lärarskap : och pedagogiska möten
Författare
Ljungblad, Ann-Louise
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2018
Omfång
173 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
170 x 245 mm Ryggbredd 11 mm
Vikt
424 g
Språk
Svenska