-
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 272 sidor.
Mycket gott skick. CD saknas
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Qin (Enbart bok)
Inbunden bok.
Gott skick. BONNIERS. 1:a upplagan, 2006. 272 s. Inbunden. Gott skick. En bok om det kinesiska instrumentet QIN och dess betydelse. Boken läst med varsam hand. OBS CD-skivan saknas. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9100105805 -
Qin. En berättelse om det kinesiska instrumen...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 2006. 272 sidor.
Gott skick. Illustrerad. CD.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 9789100105808 -
Qin en berättelse om det kinesiska instrument...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Bonnier. 2006. 272 s. Linneband. 18,5 x 29,5cm. Ryggen har tryckskada. Rikt illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006.
Nära nyskick. CD medföljer.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9100105805 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 272 sidor.
Mycket gott skick. Mycket rikt och vackert illustrerad. CD medföljer. Två läsband. 19x30 cm. m
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 272 sidor.
Nyskick. med CD
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9100105805 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 272 sidor.
Nära nyskick. Mycket rikt illustrerad. CD medföljer. Två läsband. 19x30 cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Qin. En berättelse om det kinesiska instrumen...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 2006. 272 sidor.
Gott skick. Illustrerad. CD medföljer. Signerad av Cecilia Lindqvist.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 272 sidor.
Nära nyskick. komplett med cd.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9100105805 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 274 sidor.
Mycket gott skick. Förlagets linneklotband, trådbunden. Rikt illustrerad. Inlagan i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Qin – en berättelse om det kinesiska instrume...
Gott skick. Bonniers 2006, inb., 272 s, utgallrad biblioteksbok, medföljande cd saknas, gott skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9100105805 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 271 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 272 sidor.
Mycket gott skick. Musik-CD medföljer.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9100105805 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Oklanderligt skick, minimal stötskada övre hörnet. CD medföljer. Två läsband.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9100105805 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 271 sidor.
Mycket gott skick. Förlagsband. Med dedikation från författaren samt gåvotillskrift.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 2006.
Mycket gott skick. Inkl cd
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 9789100105808 -
Qin (Bok + CD)
Inbunden bok.
Gott skick. BONNIERS. Andra tryckningen uppl. 2006. 272 s. Inbunden. Mycket gott skick. En bok om det kinesiska instrumentet QIN och dess betydelse. Boken verkar vara oläst eller läst med mycket varsam hand. På den medföljande CD-skivan återfinns 11 musikstycken för läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006.
Nära nyskick. Rak och ren utan namn eller slitage
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Qin. En berättelse om det kinesiska instrumen...
Bonniers. 2006. Ill. CD. 272 s. Dek. kbd.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9789100105808 -
Qin. En berättelse om det kinesiska instrumen...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 2006.
Nära nyskick. 272 sidor. Rikt illustrerad. + CD-skiva. Illustrerat förlagsband.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 9789100105808 -
Qin
Inbunden bok. Albert Bonniers förlag. 2006. 272 s. Inbunden. 29,5x18,5cm.
Nära nyskick. En berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv, om musiken, dikterna, människorna och alla förställningar förbundna med qin - inte minst hur man ska leva sitt liv - och något om vad författaren upplevde när läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9100105805 -
Qin. En berättelse om det kinesiska instrumen...
Inbunden bok. Stockholm, Albert Bonniers Förlag. 2006. 272 sidor.
Mycket gott skick. Förlagsband med tillhörande ljud-CD. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Stockholm, Albert Bonniers Förlag 9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 269 sidor.
Nära nyskick. Med Cecilia L:s dedikation samt CD-skiva (ej funktionstestad)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9100105805 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006.
Mycket gott skick. exlibris på ins av främre pärm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 272 sidor.
Nära nyskick. Tillskrift från författaren
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9100105805 -
Qin. En berättelse om det kinesiska instrumen...
Förlagets dekorerade klotband. 2:a tryckningen. 2006
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9100105805 -
Qin. En berättelse om det kinesiska instrumen...
Förlagets dekorerade klotband. CD bifogad. 2006
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9100105805
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn